Kirkeavdelingen i det tidligere Kirke-, utdannings- og
forskningsdepartementet blir fra 1. januar 2002 overført
til det nye Kultur- og kirkedepartementet. Det samme gjelder tilskudd
til trossamfunn m.m.
Programkategori 08.40 for Den norske kirke omfatter
de regionale og sentralkirkelige møter og råd, preste-
og katekettjenesten, Det praktisk-teologiske seminar, overføringer
fra Opplysningsvesenets fond, samt tilskudd til kirkelige formål,
antikvarisk vedlikehold av Nidaros domkirke og forvaltning av Erkebispegården.
Forvaltningsorganet for Opplysningsvesenets
fond blir fra 2002 nettobudsjettert. Departementet viser i Tillegg
nr. 4 til drøftingene i Innst. S. nr. 187 (2000-2001),
jf. St.meld. nr. 14 (2000-2001) Børs og katedral, og vil
vurdere spørsmålet om bruken av avkastningen fra
Opplysningsvesenets fond på ny.
Departementet foreslår en bevilgning
på kr 96 359 000 under dette kapitlet (tidligere kap. 210).
Tilskuddet til trossamfunn m.m. er en overslagsbevilgning, beregnet
ut fra medlemstall. Tilskuddet til privateide skole- og kirkebygg
foreslås avviklet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og representanten Jan Simonsen, slutter seg
til proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkepart og Venstre mener det fortsatt er behov
for tilskuddsordningen for privateide skole- og kirkebygg. Disse
medlemmer foreslår å bevilge 7 mill. kroner
på post 75.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Jan Simonsen minner om at man i budsjettinnstillingene
både for 2000 og 2001 ba departementet om å vurdere
en økning av tilskuddssatsene for private skolebygg. Dette
har i den senere tid ytterligere aktualisert seg.
Disse medlemmer går
inn for å likestille både private og offentlige
skoler og ønsker derfor å øke denne posten. Disse
medlemmer ønsker primært å finansiere
det norske skolevesenet ved å innføre stykkpris-prinsippet,
dette vil likestille både offentlige og private skoler.
Dette vil gi eleven og elevens foreldre anledning til selv å velge
hvilken skole man vil gå på. Inntil dette system
innføres, vil disse medlemmer på ulike
måter arbeide for å utjevne forskjellene mellom
private og offentlige skoler gjennom omprioritering fra offentlige
monopolskoler til private skoler.
Disse medlemmer viser til partiets
forslag til alternativt statsbudsjett i finanskomiteens innstilling (Budsjett-innst.
S. I).
Departementet foreslår i Tillegg nr.
4 å øke utgiftene til kr 346 038 000 under dette
kapitlet (tidligere kap. 294). Tilskuddet til de kirkelige fellesrådene
skal fortsatt bevilges utenom rammetilskuddet til kommunene. Staten
skal fortsatt dekke Kirkerådet og bispedømmerådenes
utgifter til kontorleie og driften av medlemsregisteret, jf. også Innst.
S. nr. 187 (2001-2002). Refusjonen på 12,3 mill. kroner
fra Opplysningsvesenets fond som foreslått i St.prp. nr.
1 bortfaller dermed, jf. inntektskap. 3340 (tidligere 3294).
For å opprettholde en bred
og engasjert folkekirke i framtiden mener komiteen dåpsopplæringen
er en viktig forutsetning. Komiteen ser det som viktig
at dåpsopplæringen i Den norske kirke styrkes,
og viser i denne forbindelse til Stortingets behandling av Budsjett-innst.
S. nr. 12 (2000-2001), der følgende vedtak ble gjort: "Stortinget
ber Regjeringen i løpet av 2001 å legge fram sak
for Stortinget der en vurderer lovfestet rett til dåpsopplæring". Komiteen forutsetter
at Regjeringen følger opp dette.
Komiteen vil videre peke på at år
2001 innleder det kirkelige tiåret mot vold på verdensbasis,
etter initiativ fra Kirkenes Verdensråd. Komiteen er
positiv til kirkens arbeid mot rasisme og vold, og anerkjenner den
viktige rolle kirken har som holdningsskapende og forebyggende institusjon
i dette arbeidet. Det lokale kirkelige engasjement er en ressurs
som bør kunne spille en viktig holdningsskapende rolle
i sitt nærmiljø.
Komiteen viser til at Oslo Domkirke
brukes til viktige nasjonale begivenheter. Dette stiller blant annet store
krav til den kirkemusikalske virksomhet ved kirken. Komiteen vil
på denne bakgrunn bevilge 1 mill. kroner til virksomheten
ved Oslo Domkirke.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til budsjettavtalen hvor kap. 340
post 1 reduseres med 2 mill. kroner. Flertallet mener
det er behov for en betydelig bemanningsøkning i forbindelse
med innføring av dåpsopplæring i kirken,
og viser til at man vil komme tilbake til de økonomiske
rammer innen dette feltet i forbindelse med behandlingen av stortingsmeldingen
om dåpsopplæring.
Flertallet reduserer kap. 340
post 72 med 12,3 mill. kroner. Flertallet ber Regjeringen
i revidert nasjonalbudsjett foreslå å øke
inntektene fra Opplysningsvesenets fond med 12,3 mill. kroner som
tilføres kap. 340. Flertallet viser også til
merknad under kap. 341.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er tilfreds med at Regjeringen
har en tydelig og velbegrunnet holdning til bruken av Opplysningsvesenets
fond, jf. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002). Disse
medlemmer konstaterer at flertallet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2002 vil ta ut større utbytter fra fondet for å løse
kirkelige oppgaver for på denne måten å unngå at
staten påtar seg økonomiske forpliktelser. Disse
medlemmer vil peke på at å tillegge nye oppgaver
til Opplysningsvesenets fond vil gå ut over andre kirkelige
formål som barne- og ungdomsarbeid, diakoni o.l. samt vedlikehold
av eldre kirkebygg. For øvrig viser disse medlemmer til
sine partiers standpunkter i Innst. S. nr. 187 (2000-2001).
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er positive til å avsette
2 mill. kroner rettet mot prosjekt-, forsøks- og utviklingsarbeid
innen dåpsopplæringen, i regi av Kirkerådet.
Disse medlemmer ønsker å opprettholde
det særskilte tilskuddet til de kirkelige fellesrådene. Disse
medlemmer vil understreke at bevilgningsforslaget på 112,3
mill. kroner representerer en videreføring av bevilgningen
for 2001. Disse medlemmer ønsker å opprettholde
fellesrådenes aktivitet og slutter seg til Regjeringens
bevilgningsforslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til Stortingets behandling av økonomien
i den norske kirken, jf. St.meld. nr. 14 (2000-2001) og Innst. S.
nr. 187 (2000-2001). Bruken av fondets avkastning ble da vesentlig
endret. Flertallet vil i den anledning vise til Sem-erklæringen
under kapitlet "En aktiv og uavhengig kirke" uttaler:
"Samarbeidsregjeringen vil fremme forslag som sikrer
avkastningen av Opplysningsvesenets fond og at fondets grunnkapital
inflasjonsjusteres. Regjeringen vil videre vurdere å legge
frem en melding som beskriver status for avhendelse av fondets samlede
eiendommer."
Flertallet ønsker på det
nåværende tidspunkt ikke å vurdere hva
den disponible avkastning skal nyttes til, men ønsker primært å sikre
fondets kapital fra et mulig overforbruk, og fremmer i den anledning
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag slik at grunnkapitalen til Opplysningsvesenets fond inflasjonsjusteres.
Regjeringen bes vurdere om regler for fondets grunnkapital bør
innarbeides i fondets lover."
Departementet foreslår i Tillegg nr.
4 å øke bevilgningsforslaget til kr 546 285 000
under dette kapitlet (tidligere kap. 295), under henvisning bl.a.
til den særavtalen som er inngått i 2001 om presters
fritid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, reduserer kap. 341 med 14 mill. kroner. Flertallet ber
Regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett foreslå å øke
inntektene fra Opplysningsvesenets fond med 14 mill. kroner. De økte
inntektene tilføres kap. 340. Gjennom omfordeling mellom kapitlene
340 og 341 (14 mill. kroner) skal det opprettes det antall nye stillinger
som er foreslått i St.prp. nr. 1 (2001-2002) og Tillegg
nr. 4. Av de nye stillingene skal 10 være diakonstillinger
som finansieres delvis av stat og delvis av kommunene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen
følger opp statens forpliktelser knyttet til fritidsavtalen
for prester, og foreslår å opprette 35 nye prestestillinger
i 2002. Disse medlemmer mener lønnsforpliktelsene
overfor presteskapet fortsatt skal være statens oppgave.
Disse medlemmer slutter seg til
proposisjonen.
Departementet foreslår en bevilgning
på kr 31 643 000 under dette kapitlet (tidligere kap. 297).
Komiteen slutter seg
til proposisjonen.