5.1 Kultur- og kirkedepartementet

Kirkeavdelingen i det tidligere Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet blir fra 1. januar 2002 overført til det nye Kultur- og kirkedepartementet. Det samme gjelder tilskudd til trossamfunn m.m.

Programkategori 08.40 for Den norske kirke omfatter de regionale og sentralkirkelige møter og råd, preste- og katekettjenesten, Det praktisk-teologiske seminar, overføringer fra Opplysningsvesenets fond, samt tilskudd til kirkelige formål, antikvarisk vedlikehold av Nidaros domkirke og forvaltning av Erkebispegården.

Forvaltningsorganet for Opplysningsvesenets fond blir fra 2002 nettobudsjettert. Departementet viser i Tillegg nr. 4 til drøftingene i Innst. S. nr. 187 (2000-2001), jf. St.meld. nr. 14 (2000-2001) Børs og katedral, og vil vurdere spørsmålet om bruken av avkastningen fra Opplysningsvesenets fond på ny.

Kap. 310 Tilskudd til trossamfunn m.m. og privateide skole- og kirkebygg

Departementet foreslår en bevilgning på kr 96 359 000 under dette kapitlet (tidligere kap. 210). Tilskuddet til trossamfunn m.m. er en overslagsbevilgning, beregnet ut fra medlemstall. Tilskuddet til privateide skole- og kirkebygg foreslås avviklet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og representanten Jan Simonsen, slutter seg til proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkepart og Venstre mener det fortsatt er behov for tilskuddsordningen for privateide skole- og kirkebygg. Disse medlemmer foreslår å bevilge 7 mill. kroner på post 75.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Jan Simonsen minner om at man i budsjettinnstillingene både for 2000 og 2001 ba departementet om å vurdere en økning av tilskuddssatsene for private skolebygg. Dette har i den senere tid ytterligere aktualisert seg.

Disse medlemmer går inn for å likestille både private og offentlige skoler og ønsker derfor å øke denne posten. Disse medlemmer ønsker primært å finansiere det norske skolevesenet ved å innføre stykkpris-prinsippet, dette vil likestille både offentlige og private skoler. Dette vil gi eleven og elevens foreldre anledning til selv å velge hvilken skole man vil gå på. Inntil dette system innføres, vil disse medlemmer på ulike måter arbeide for å utjevne forskjellene mellom private og offentlige skoler gjennom omprioritering fra offentlige monopolskoler til private skoler.

Disse medlemmer viser til partiets forslag til alternativt statsbudsjett i finanskomiteens innstilling (Budsjett-innst. S. I).

Kap. 340 og 3340 Kirkelig administrasjon

Departementet foreslår i Tillegg nr. 4 å øke utgiftene til kr 346 038 000 under dette kapitlet (tidligere kap. 294). Tilskuddet til de kirkelige fellesrådene skal fortsatt bevilges utenom rammetilskuddet til kommunene. Staten skal fortsatt dekke Kirkerådet og bispedømmerådenes utgifter til kontorleie og driften av medlemsregisteret, jf. også Innst. S. nr. 187 (2001-2002). Refusjonen på 12,3 mill. kroner fra Opplysningsvesenets fond som foreslått i St.prp. nr. 1 bortfaller dermed, jf. inntektskap. 3340 (tidligere 3294).

For å opprettholde en bred og engasjert folkekirke i framtiden mener komiteen dåpsopplæringen er en viktig forutsetning. Komiteen ser det som viktig at dåpsopplæringen i Den norske kirke styrkes, og viser i denne forbindelse til Stortingets behandling av Budsjett-innst. S. nr. 12 (2000-2001), der følgende vedtak ble gjort: "Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2001 å legge fram sak for Stortinget der en vurderer lovfestet rett til dåpsopplæring". Komiteen forutsetter at Regjeringen følger opp dette.

Komiteen vil videre peke på at år 2001 innleder det kirkelige tiåret mot vold på verdensbasis, etter initiativ fra Kirkenes Verdensråd. Komiteen er positiv til kirkens arbeid mot rasisme og vold, og anerkjenner den viktige rolle kirken har som holdningsskapende og forebyggende institusjon i dette arbeidet. Det lokale kirkelige engasjement er en ressurs som bør kunne spille en viktig holdningsskapende rolle i sitt nærmiljø.

Komiteen viser til at Oslo Domkirke brukes til viktige nasjonale begivenheter. Dette stiller blant annet store krav til den kirkemusikalske virksomhet ved kirken. Komiteen vil på denne bakgrunn bevilge 1 mill. kroner til virksomheten ved Oslo Domkirke.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til budsjettavtalen hvor kap. 340 post 1 reduseres med 2 mill. kroner. Flertallet mener det er behov for en betydelig bemanningsøkning i forbindelse med innføring av dåpsopplæring i kirken, og viser til at man vil komme tilbake til de økonomiske rammer innen dette feltet i forbindelse med behandlingen av stortingsmeldingen om dåpsopplæring.

Flertallet reduserer kap. 340 post 72 med 12,3 mill. kroner. Flertallet ber Regjeringen i revidert nasjonalbudsjett foreslå å øke inntektene fra Opplysningsvesenets fond med 12,3 mill. kroner som tilføres kap. 340. Flertallet viser også til merknad under kap. 341.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er tilfreds med at Regjeringen har en tydelig og velbegrunnet holdning til bruken av Opplysningsvesenets fond, jf. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002). Disse medlemmer konstaterer at flertallet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2002 vil ta ut større utbytter fra fondet for å løse kirkelige oppgaver for på denne måten å unngå at staten påtar seg økonomiske forpliktelser. Disse medlemmer vil peke på at å tillegge nye oppgaver til Opplysningsvesenets fond vil gå ut over andre kirkelige formål som barne- og ungdomsarbeid, diakoni o.l. samt vedlikehold av eldre kirkebygg. For øvrig viser disse medlemmer til sine partiers standpunkter i Innst. S. nr. 187 (2000-2001).

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er positive til å avsette 2 mill. kroner rettet mot prosjekt-, forsøks- og utviklingsarbeid innen dåpsopplæringen, i regi av Kirkerådet.

Disse medlemmer ønsker å opprettholde det særskilte tilskuddet til de kirkelige fellesrådene. Disse medlemmer vil understreke at bevilgningsforslaget på 112,3 mill. kroner representerer en videreføring av bevilgningen for 2001. Disse medlemmer ønsker å opprettholde fellesrådenes aktivitet og slutter seg til Regjeringens bevilgningsforslag.

Opplysningsvesenets fond

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til Stortingets behandling av økonomien i den norske kirken, jf. St.meld. nr. 14 (2000-2001) og Innst. S. nr. 187 (2000-2001). Bruken av fondets avkastning ble da vesentlig endret. Flertallet vil i den anledning vise til Sem-erklæringen under kapitlet "En aktiv og uavhengig kirke" uttaler:

"Samarbeidsregjeringen vil fremme forslag som sikrer avkastningen av Opplysningsvesenets fond og at fondets grunnkapital inflasjonsjusteres. Regjeringen vil videre vurdere å legge frem en melding som beskriver status for avhendelse av fondets samlede eiendommer."

Flertallet ønsker på det nåværende tidspunkt ikke å vurdere hva den disponible avkastning skal nyttes til, men ønsker primært å sikre fondets kapital fra et mulig overforbruk, og fremmer i den anledning følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag slik at grunnkapitalen til Opplysningsvesenets fond inflasjonsjusteres. Regjeringen bes vurdere om regler for fondets grunnkapital bør innarbeides i fondets lover."

Kap. 341 Presteskapet

Departementet foreslår i Tillegg nr. 4 å øke bevilgningsforslaget til kr 546 285 000 under dette kapitlet (tidligere kap. 295), under henvisning bl.a. til den særavtalen som er inngått i 2001 om presters fritid.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, reduserer kap. 341 med 14 mill. kroner. Flertallet ber Regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett foreslå å øke inntektene fra Opplysningsvesenets fond med 14 mill. kroner. De økte inntektene tilføres kap. 340. Gjennom omfordeling mellom kapitlene 340 og 341 (14 mill. kroner) skal det opprettes det antall nye stillinger som er foreslått i St.prp. nr. 1 (2001-2002) og Tillegg nr. 4. Av de nye stillingene skal 10 være diakonstillinger som finansieres delvis av stat og delvis av kommunene.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen følger opp statens forpliktelser knyttet til fritidsavtalen for prester, og foreslår å opprette 35 nye prestestillinger i 2002. Disse medlemmer mener lønnsforpliktelsene overfor presteskapet fortsatt skal være statens oppgave.

Disse medlemmer slutter seg til proposisjonen.

Kap. 342 Nidaros domkirke m.m.

Departementet foreslår en bevilgning på kr 31 643 000 under dette kapitlet (tidligere kap. 297).

Komiteen slutter seg til proposisjonen.