3.1 Minstefradrag

Komiteen viser til at endring av satsen for minstefradraget forutsetter endring av skatteloven og viser til merknader i Innst. O. nr. 27 (2002-2003) punkt 21.15.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet punkt 1 innebærer en økning av satsen for minstefradraget fra 23 pst. til 24 pst.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003) punkt 2.4 om justert budsjettopplegg og foreslår å øke satsen for minstefradrag fra 23 pst. til 24 pst.

3.2 Motorvognavgiftene - årsavgift

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003) punkt 4.17.3.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettavtalen innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2003 med de endringer som fremgår av avtalen. Punkt 2 i avtalen innebærer endring i årsavgiften for motorsykler fra 1 860 kroner til 1 180 kroner i forhold til Regjeringens forslag og endring i årsavgiften for campingvogner fra 1 205 kroner til 905 kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak IX Særavgifter til statskassen for budsjetterminen 2003 nr. 3 Avgift på motorvogner mv. avsnitt II Årsavgift med følgende endringer:

§ 1 nr. 2 og 3 skal lyde:

  • 1. kr 905 av campingtilhengere med egenvekt over 350 kg.

  • 2. kr 1 180 av motorsykler; trehjuls, lette, mellomtunge og tunge."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer subsidiært slutter seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.

3.3 Arveavgift

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003) punkt 3.24.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettavtalen innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2003 med de endringer som fremgår av avtalen. Punkt 4 i avtalen innebærer endring i fribeløpene for arveavgiften i forhold til Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil støtte dette forslaget.

Dette medlem viser til at NOU 2000:8 om arveavgiften ble avgitt 5. mai 2000. Dette medlem viser til Finansdepartementets svar datert 27. november 2002 på spørsmål nr. 13 fra Senterpartiet om framdriften i arbeidet med en framlegging for Stortinget. Dette medlem har merket seg at departementet mener at spørsmål om arveavgiften bør behandles sammen med innstillingen fra Skauge-utvalget.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre fremmer følgende forslag:

"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak V Avgift til statskassen på arv og gaver for budsjetterminen 2003 med følgende endringer:

§ 4 skal lyde:

Av arv og gaver til arvelaterens/giverens barn, fosterbarn - herunder stebarn som har vært oppfostret hos arvelateren/giveren - og foreldre, svares:

Av de første 250 000 kroner

intet

Av de neste 300 000 kroner

8 pst.

Av overskytende beløp

20 pst.

§ 5 skal lyde:

Av arv og gaver som ikke går inn under § 4, svares:

Av de første 250 000 kroner

intet

Av de neste 300 000 kroner

10 pst.

Av overskytende beløp

30 pst."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer subsidiært slutter seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.

3.4 Avskrivningssatser

Komiteen viser til at endring av avskrivningssatser forutsetter endring av skatteloven og viser til merknader i Innst. O. nr. 27 (2002-2003) punkt 21.3.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet punkt 5 innebærer endring i avskrivningssatsen for saldogruppe d fra 15 pst. til 20 pst.

3.5 Reglene om særfradrag for usedvanlig store utgifter ved sykdom

Komiteen viser til merknader i Innst. O. nr. 27 (2002-2003) kapittel 8.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet punkt 11 innebærer videreføring av reglene om særfradrag for usedvanlig store utgifter ved sykdom.

3.6 Avgift på alkohol

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003) punkt 4.14.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettavtalen innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2003 med de endringer som fremgår av avtalen. Punkt 26 i avtalen innebærer endring av avgiften på drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent alkohol fra 6,11 kroner til 5,44 kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak IX Særavgifter til statskassen for budsjetterminen 2003 nr. 1 Avgift på alkohol med følgende endringer:

§ 1 første ledd nr. 1 skal lyde:

  • 1. Drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent alkohol; kr 5,44 pr. volumprosent og liter."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer subsidiært slutter seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at regjeringen Bondevik II nå i løpet av to statsbudsjett har redusert avgiften på brennevin med 25,9 pst. i samarbeid med Fremskrittspartiet. Det er med en viss undring dette medlem registrerer at en Kristelig Folkeparti-ledet regjering er den regjeringen som har stått for den største reduksjonen i brennevinsavgiften i moderne tid. Samtidig er både budsjettforslaget og budsjettavtalen blottet for tiltak som kan bidra til å nå Kristelig Folkepartis egen målsetting om en reduksjon i alkoholforbruket på 25 pst. Dette medlem vil vise til den solide dokumentasjon som foreligger om sammenhengen mellom avgiftsnivå, alkoholforbruk og alkoholskader, senest framlagt i artikkel i Verdens Gang 25. november 2002 "Norske alkoholavgifter redder liv", skrevet av en divisjonsdirektør og en avdelingsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet.

3.7 Endringer i rederiskatteordningen

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet om Fremskrittspartiets subsidiære støtte til Regjeringens budsjettforslag for 2003 med de endringer som fremkommer av avtalen. Det er her enighet om følgende lettelser i rederibeskatningen med virkning fra og med inntektsåret 2002:

  • – Satsstrukturen i tonnasjeskatten reduseres med 30 pst., dvs. alle satsene reduseres prosentvis like mye.

  • – Rederiskatteordningen endres slik at det kun beregnes minste gjelds­rentefradrag for den delen av et rederis egenkapital som ev. overstiger 50 pst. av total­kapitalen.

  • – Selskapene innenfor rederiskatteordningen gis adgang til å eie deltakerliknede selskaper i kjede.

Disse medlemmer viser for øvrig til forslag i Innst. O. nr. 27 (2002-2003) punkt 21.17. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2003 med følgende endring:

§ 5-1 skal lyde:

§ 5-1 Tonnasjeskatt

Aksjeselskap og allmennaksjeselskap som nevnt i skatteloven § 8-10, skal svare tonnasjeskatt, jf. skatteloven § 8-16, etter følgende satser:

  • – 0 kroner for de første 1 000 nettotonn, deretter

  • – 50 kroner pr. dag pr. 1 000 nettotonn opp til 10 000 nettotonn, deretter

  • – 33 kroner pr. dag pr. 1 000 nettotonn opp til 25 000 nettotonn, deretter

  • – 16 kroner pr. dag pr. 1 000 nettotonn.

Satsene i første ledd kan reduseres etter nærmere bestemmelser fastsatt av departementet, jf. skatteloven § 8-16 første ledd."

Disse medlemmer fremmer videre følgende forslag til vedtak XIII under rammeområde 23:

"I Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2002 gjøres følgende endring:

§ 5-1 skal lyde:

§ 5-1 Tonnasjeskatt

Aksjeselskap og allmennaksjeselskap som nevnt i skatteloven § 8-10, skal svare tonnasjeskatt, jf. skatteloven § 8-16, etter følgende satser:

  • – 0 kroner for de første 1 000 nettotonn, deretter

  • – 50 kroner pr. dag pr. 1 000 nettotonn opp til 10 000 nettotonn, deretter

  • – 33 kroner pr. dag pr. 1 000 nettotonn opp til 25 000 nettotonn, deretter

  • – 16 kroner pr. dag pr. 1 000 nettotonn.

Satsene i første ledd kan reduseres etter nærmere bestemmelser fastsatt av departementet, jf. skatteloven § 8-16 første ledd. "

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknader i Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003) punkt 2.1.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer subsidiært slutter seg til forslagene fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader om nettolønnsordning i Innst. O. nr. 27 (2002-2003) kapittel 16, og påpeker at argumentene mot nettolønnsordninger også er argumenter mot ytterligere lettelser i rederibeskatningen.

Disse medlemmer går derfor imot forslaget.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil peke på at Stortinget har bedt om utredninger og forslag når det gjelder å bedre konkurransevilkårene for de maritime næringer, og finner det uheldig at det nå vedtas enkeltelementer i en ny rederibeskatning uten slik utredning. Dette medlem mener det er nødvendig med en grundig behandling for å sikre et bredt flertall som kan gi langsiktige og forutsigbare vilkår for denne viktige del av vårt næringsliv. Avtalens punkt om å opprettholde refusjonsordningen og dagens nettolønnsordning for sjøfolk er et skritt i riktig retning.

3.8 Kommunale og fylkeskommunale skattører og fellesskatt for 2003

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003) punkt 3.22.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettavtalen innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2003 med de endringer som fremgår av avtalen. Punkt 25 i avtalen innebærer endring av kommunale og fylkeskommunale skattører og fellesskatt i forhold til Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2003 med følgende endring:

§ 3-2 annet ledd skal lyde:

Satsen for fellesskatt skal være:

  • – For personlig skattepliktig og dødsbo i Finmark og kommunene Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke: 8,26 pst.

  • – For personlig skattepliktig og dødsbo ellers: 11,76 pst."

"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak III Fastsettelse av den kommunale og fylkeskommunale inntektsskattøren for inntektsåret 2003 med følgende endring:

Annet ledd skal lyde:

For inntektsåret 2003 skal

  • 1. Den fylkeskommunale inntektsskattøren for personlige skattytere og dødsboer være minimum 0,0 pst., og maksimum 3,25 pst.

  • 2. Den kommunale inntektsskattøren for personlige skattytere og dødsboer være minimum 9,39 pst., og maksimum 12,99 pst."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer subsidiært slutter seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til at en økning av de kommunale skattørene uten samtidig å forbedre utjevningsordningene for de skattesvake kommunene fører til økende forskjeller kommunene imellom. Dette medlem viser til at Senterpartiet i sitt opplegg for statsbudsjettet styrker kommunenes inntekter med 5,6 mrd. kroner.

Dette medlem mener det er uansvarlig å utsette vedtak om nødvendige forbedringer i den kommunale økonomien til i juni måned når det allerede er klart at det mangler et større milliardbeløp for å unngå at viktige tjenester blir nedlagt, eller får dårligere kvalitet.

3.9 Oversikt over forslagene

Komiteen viser til at tabellen viser bevilgningsforslagene til de ulike fraksjonene under rammeområde 23. Avvikene er angitt i parentes i forhold til Regjeringens forslag.

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-14

H, KrF og V

Ap

Frp

SV

Sp

Kp

Inntekter (i hele tusen kroner)

5501

Skatter på formue og inntekt

131 440 000

129 899 200

(-1 540 800)

134 083 800

(+2 643 800)

120 655 000

(-10 785 000)

136 435 000

(+4 995 000)

134 280 000

(+2 840 000)

128 820 000

(-2 620 000)

70

Toppskatt mv.

22 000 000

21 957 200

(-42 800)

23 865 000

(+1 865 000)

20 390 000

(-1 610 000)

24 750 000

(+2 750 000)

25 600 000

(+3 600 000)

20 765 000

(-1 235 000)

72

Fellesskatt

109 440 000

107 942 000

(-1 498 000)

110 218 800

(+778 800)

100 265 000

(-9 175 000)

111 685 000

(+2 245 000)

108 680 000

(-760 000)

108 055 000

(-1 385 000)

5506

Avgift av arv og gaver

1 430 000

1 400 000

(-30 000)

1 430 000

(0)

1 000 000

(-430 000)

1 460 000

(+30 000)

1 400 000

(-30 000)

1 000 000

(-430 000)

70

Avgift

1 430 000

1 400 000

(-30 000)

1 430 000

(0)

1 000 000

(-430 000)

1 460 000

(+30 000)

1 400 000

(-30 000)

1 000 000

(-430 000)

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

103 300 000

103 300 000

(0)

103 300 000

(0)

103 300 000

(0)

103 600 000

(+300 000)

103 300 000

(0)

103 300 000

(0)

71

Ordinær skatt på formue og inntekt

39 000 000

39 000 000

(0)

39 000 000

(0)

39 000 000

(0)

39 300 000

(+300 000)

39 000 000

(0)

39 000 000

(0)

72

Særskatt på oljeinntekter

63 000 000

63 000 000

(0)

63 000 000

(0)

63 000 000

(0)

63 000 000

(0)

63 000 000

(0)

63 000 000

(0)

73

Produksjonsavgift

700 000

700 000

(0)

700 000

(0)

700 000

(0)

700 000

(0)

700 000

(0)

700 000

(0)

74

Arealavgift mv.

600 000

600 000

(0)

600 000

(0)

600 000

(0)

600 000

(0)

600 000

(0)

600 000

(0)

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleums- virksomhet på kontinentalsokkelen

3 300 000

3 300 000

(0)

3 300 000

(0)

3 240 000

(-60 000)

3 300 000

(0)

3 300 000

(0)

3 300 000

(0)

70

Avgift

3 300 000

3 300 000

(0)

3 300 000

(0)

3 240 000

(-60 000)

3 300 000

(0)

3 300 000

(0)

3 300 000

(0)

5511

Tollinntekter

1 500 000

1 500 000

(0)

1 500 000

(0)

1 500 000

(0)

1 500 000

(0)

1 650 000

(+150 000)

2 050 000

(+550 000)

70

Toll

1 488 000

1 488 000

(0)

1 488 000

(0)

1 488 000

(0)

1 488 000

(0)

1 638 000

(+150 000)

2 038 000

(+550 000)

71

Auksjonsinntekter fra tollkvoter

12 000

12 000

(0)

12 000

(0)

12 000

(0)

12 000

(0)

12 000

(0)

12 000

(0)

5521

Merverdiavgift og avgift på investeringer mv.

132 900 000

132 900 000

(0)

132 900 000

(0)

132 900 000

(0)

132 901 000

(+1 000)

132 660 000

(-240 000)

132 210 000

(-690 000)

70

Avgift

132 900 000

132 900 000

(0)

132 900 000

(0)

132 900 000

(0)

132 901 000

(+1 000)

132 660 000

(-240 000)

132 210 000

(-690 000)

5526

Avgift på alkohol

8 539 000

8 439 000

(-100 000)

8 539 000

(0)

5 650 000

(-2 889 000)

8 539 000

(0)

8 839 000

(+300 000)

8 539 000

(0)

71

Produktavgift på brennevin, vin m.m.

4 873 000

4 773 000

(-100 000)

4 873 000

(0)

3 781 000

(-1 092 000)

4 873 000

(0)

5 173 000

(+300 000)

4 873 000

(0)

72

Produktavgift på øl

3 666 000

3 666 000

(0)

3 666 000

(0)

1 869 000

(-1 797 000)

3 666 000

(0)

3 666 000

(0)

3 666 000

(0)

5527

Vinmonopolavgiften m.m.

24 000

24 000

(0)

24 000

(0)

24 000

(0)

24 000

(0)

24 000

(0)

24 000

(0)

72

Gebyr på statlige skjenkebevillinger

300

300

(0)

300

(0)

300

(0)

300

(0)

300

(0)

300

(0)

73

Vinmonopolavgiften

23 700

23 700

(0)

23 700

(0)

23 700

(0)

23 700

(0)

23 700

(0)

23 700

(0)

5531

Avgift på tobakkvarer

7 474 000

7 474 000

(0)

7 474 000

(0)

4 674 000

(-2 800 000)

7 474 000

(0)

7 914 000

(+440 000)

7 474 000

(0)

70

Avgift

7 474 000

7 474 000

(0)

7 474 000

(0)

4 674 000

(-2 800 000)

7 474 000

(0)

7 914 000

(+440 000)

7 474 000

(0)

5536

Avgift på motorvogner m.m.

33 380 000

33 300 000

(-80 000)

33 380 000

(0)

26 293 000

(-7 087 000)

32 440 000

(-940 000)

33 380 000

(0)

32 623 000

(-757 000)

71

Engangsavgift på motorvogner m.m.

12 943 000

12 943 000

(0)

12 943 000

(0)

11 293 000

(-1 650 000)

12 943 000

(0)

12 943 000

(0)

12 943 000

(0)

72

Årsavgift

5 823 000

5 743 000

(-80 000)

5 823 000

(0)

4 727 000

(-1 096 000)

4 883 000

(-940 000)

5 823 000

(0)

5 823 000

(0)

73

Vektårsavgift

327 000

327 000

(0)

327 000

(0)

320 000

(-7 000)

327 000

(0)

327 000

(0)

320 000

(-7 000)

75

Omregistreringsavgift

1 655 000

1 655 000

(0)

1 655 000

(0)

905 000

(-750 000)

1 655 000

(0)

1 655 000

(0)

905 000

(-750 000)

76

Avgift på bensin

8 737 000

8 737 000

(0)

8 737 000

(0)

5 815 000

(-2 922 000)

8 737 000

(0)

8 737 000

(0)

8 737 000

(0)

77

Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift)

3 895 000

3 895 000

(0)

3 895 000

(0)

3 233 000

(-662 000)

3 895 000

(0)

3 895 000

(0)

3 895 000

(0)

5537

Avgifter på båter mv.

125 000

125 000

(0)

125 000

(0)

123 000

(-2 000)

125 000

(0)

125 000

(0)

123 000

(-2 000)

71

Avgift på båtmotorer

125 000

125 000

(0)

125 000

(0)

123 000

(-2 000)

125 000

(0)

125 000

(0)

123 000

(-2 000)

5541

Avgift på elektrisk kraft

6 868 000

6 868 000

(0)

6 868 000

(0)

4 218 000

(-2 650 000)

7 378 000

(+510 000)

6 868 000

(0)

6 868 000

(0)

70

Forbruksavgift

6 868 000

6 868 000

(0)

6 868 000

(0)

4 218 000

(-2 650 000)

7 378 000

(+510 000)

6 868 000

(0)

6 868 000

(0)

5542

Avgift på mineralolje mv.

884 000

884 000

(0)

884 000

(0)

200 000

(-684 000)

884 000

(0)

884 000

(0)

882 000

(-2 000)

70

Avgift på mineralolje

800 000

800 000

(0)

800 000

(0)

116 000

(-684 000)

800 000

(0)

800 000

(0)

800 000

(0)

71

Avgift på smøreolje

84 000

84 000

(0)

84 000

(0)

84 000

(0)

84 000

(0)

84 000

(0)

82 000

(-2 000)

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

3 718 000

3 718 000

(0)

3 718 000

(0)

3 650 000

(-68 000)

5 178 000

(+1 460 000)

3 718 000

(0)

3 633 000

(-85 000)

70

CO2-avgift

3 632 000

3 632 000

(0)

3 632 000

(0)

3 564 000

(-68 000)

5 092 000

(+1 460 000)

3 632 000

(0)

3 547 000

(-85 000)

71

Svovelavgift

86 000

86 000

(0)

86 000

(0)

86 000

(0)

86 000

(0)

86 000

(0)

86 000

(0)

5545

Miljøavgifter i landbruket

40 000

40 000

(0)

40 000

(0)

40 000

(0)

140 000

(+100 000)

40 000

(0)

40 000

(0)

71

Miljøavgift, plantevernmidler

40 000

40 000

(0)

40 000

(0)

40 000

(0)

140 000

(+100 000)

40 000

(0)

40 000

(0)

5546

Avgift på sluttbehandling av avfall

560 000

560 000

(0)

560 000

(0)

485 000

(-75 000)

495 000

(-65 000)

560 000

(0)

560 000

(0)

70

Avgift på sluttbehandling av avfall

560 000

560 000

(0)

560 000

(0)

485 000

(-75 000)

495 000

(-65 000)

560 000

(0)

560 000

(0)

5547

Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier

6 000

6 000

(0)

6 000

(0)

6 000

(0)

6 000

(0)

6 000

(0)

6 000

(0)

70

Trikloreten (TRI)

4 000

4 000

(0)

4 000

(0)

4 000

(0)

4 000

(0)

4 000

(0)

4 000

(0)

71

Tetrakloreten (PER)

2 000

2 000

(0)

2 000

(0)

2 000

(0)

2 000

(0)

2 000

(0)

2 000

(0)

5548

Miljøavgift på klimagasser

90 000

90 000

(0)

0

(-90 000)

0

(-90 000)

90 000

(0)

90 000

(0)

0

(-90 000)

70

Hydrofluorkarbon (HFK) og Perfluorkarbon (PFK)

90 000

90 000

(0)

0

(-90 000)

0

(-90 000)

90 000

(0)

90 000

(0)

0

(-90 000)

5555

Sjokolade- og sukker­vareavgift

879 000

879 000

(0)

879 000

(0)

864 000

(-15 000)

879 000

(0)

979 000

(+100 000)

864 000

(-15 000)

70

Avgift

879 000

879 000

(0)

879 000

(0)

864 000

(-15 000)

879 000

(0)

979 000

(+100 000)

864 000

(-15 000)

5556

Avgift på alkoholfrie drikkevarer m.m.

979 000

979 000

(0)

979 000

(0)

961 000

(-18 000)

979 000

(0)

979 000

(0)

961 000

(-18 000)

70

Avgift

979 000

979 000

(0)

979 000

(0)

961 000

(-18 000)

979 000

(0)

979 000

(0)

961 000

(-18 000)

5557

Avgift på sukker

220 000

220 000

(0)

220 000

(0)

216 000

(-4 000)

220 000

(0)

220 000

(0)

220 000

(0)

70

Avgift

220 000

220 000

(0)

220 000

(0)

216 000

(-4 000)

220 000

(0)

220 000

(0)

220 000

(0)

5559

Avgift på drikkevareemballasje

605 000

605 000

(0)

598 000

(-7 000)

593 000

(-12 000)

605 000

(0)

605 000

(0)

593 000

(-12 000)

70

Grunnavgift på engangsemballasje

421 000

421 000

(0)

414 000

(-7 000)

413 000

(-8 000)

421 000

(0)

421 000

(0)

413 000

(-8 000)

71

Miljøavgift på kartong

17 000

17 000

(0)

17 000

(0)

17 000

(0)

17 000

(0)

17 000

(0)

17 000

(0)

72

Miljøavgift på plast

32 000

32 000

(0)

32 000

(0)

31 000

(-1 000)

32 000

(0)

32 000

(0)

31 000

(-1 000)

73

Miljøavgift på metall

91 000

91 000

(0)

91 000

(0)

89 000

(-2 000)

91 000

(0)

91 000

(0)

89 000

(-2 000)

74

Miljøavgift på glass

44 000

44 000

(0)

44 000

(0)

43 000

(-1 000)

44 000

(0)

44 000

(0)

43 000

(-1 000)

5565

Dokumentavgift

3 369 000

3 369 000

(0)

3 369 000

(0)

2 529 000

(-840 000)

3 029 000

(-340 000)

3 369 000

(0)

3 029 000

(-340 000)

70

Avgift

3 369 000

3 369 000

(0)

3 369 000

(0)

2 529 000

(-840 000)

3 029 000

(-340 000)

3 369 000

(0)

3 029 000

(-340 000)

5571

Totalisatoravgift

92 500

92 500

(0)

92 500

(0)

92 500

(0)

92 500

(0)

92 500

(0)

92 500

(0)

70

Avgift

92 500

92 500

(0)

92 500

(0)

92 500

(0)

92 500

(0)

92 500

(0)

92 500

(0)

5577

Avgift til staten av apotekenes omsetning (jf. kap. 751)

131 300

131 300

(0)

131 300

(0)

131 300

(0)

131 300

(0)

131 300

(0)

131 300

(0)

70

Avgift

131 300

131 300

(0)

131 300

(0)

131 300

(0)

131 300

(0)

131 300

(0)

131 300

(0)

5578

Avgift på farmasøytiske spesialpreparater (jf. kap. 750)

102 661

102 661

(0)

102 661

(0)

102 661

(0)

102 661

(0)

102 661

(0)

102 661

(0)

70

Registreringsavgift

58 298

58 298

(0)

58 298

(0)

58 298

(0)

58 298

(0)

58 298

(0)

58 298

(0)

71

Kontrollavgift

44 363

44 363

(0)

44 363

(0)

44 363

(0)

44 363

(0)

44 363

(0)

44 363

(0)

5583

Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser

114 000

114 000

(0)

114 000

(0)

114 000

(0)

114 000

(0)

114 000

(0)

114 000

(0)

70

Inntekter fra telesektoren

114 000

114 000

(0)

114 000

(0)

114 000

(0)

114 000

(0)

114 000

(0)

114 000

(0)

5700

Folketrygdens inntekter

146 600 000

146 600 000

(0)

146 600 000

(0)

146 600 000

(0)

145 230 000

(-1 370 000)

146 600 000

(0)

146 600 000

(0)

71

Trygdeavgift

62 300 000

62 300 000

(0)

62 300 000

(0)

62 300 000

(0)

62 180 000

(-120 000)

62 300 000

(0)

62 300 000

(0)

72

Arbeidsgiveravgift

84 300 000

84 300 000

(0)

84 300 000

(0)

84 300 000

(0)

83 050 000

(-1 250 000)

84 300 000

(0)

84 300 000

(0)

Sum utgifter

0

0

(0)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

Sum inntekter

588 670 461

586 919 661

(-1 750 800)

591 217 261

(+2 546 800)

560 161 461

(-28 509 000)

593 351 461

(+4 681 000)

592 230 461

(+3 560 000)

584 159 461

(-4 511 000)

Sum netto

-588 670 461

-586 919 661

(+1 750 800)

-591 217 261

(-2 546 800)

-560 161 461

(+28 509 000)

-593 351 461

(-4 681 000)

-592 230 461

(-3 560 000)

-584 159 461

(+4 511 000)

Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2002-2003) og Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003), tas opp til votering ved behandling av nærværende budsjettinnstilling og tillegg til budsjettinnstilling.

Komiteen viser til at medlemmene fra Fremskrittspartiet subsidiært slutter seg til forslaget fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette forslaget er derfor ført opp under kapittel 12 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapittel 9.