I
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 6. 90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet.
Kap. |
Post |
Formål: |
St.prp. nr. 1 |
|
St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 3 |
|
|
|
|
|
|
Utgifter i hele kroner: |
Kommunal- og regionaldepartementet |
500 |
|
Kommunal- og regionaldepartementet (jf. kap. 3500) |
199 800 000 |
|
199 800 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
165 700 000 |
|
165 700 000 |
|
21 |
Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag, kan overføres |
10 600 000 |
|
10 600 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
5 500 000 |
|
5 500 000 |
|
50 |
Forskningsprogrammer under Norges forskningsråd |
18 000 000 |
|
18 000 000 |
502 |
|
Valgutgifter |
5 000 000 |
|
5 000 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
5 000 000 |
|
5 000 000 |
503 |
|
Arbeidsretten, meklingsinstitusjonen m.m. (jf. kap. 3503) |
12 150 000 |
|
12 150 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
10 600 000 |
|
10 600 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
1 550 000 |
|
1 550 000 |
520 |
|
Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520) |
1 681 333 000 |
|
1 681 333 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
441 833 000 |
|
441 833 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, statlige mottak |
1 167 500 000 |
|
1 167 500 000 |
|
22 |
Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse |
72 000 000 |
|
72 000 000 |
521 |
|
Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) |
4 069 903 000 |
|
4 069 903 000 |
|
60 |
Integreringstilskudd, kan overføres |
2 926 903 000 |
|
2 926 903 000 |
|
61 |
Norskopplæring for voksne innvandrere |
1 001 500 000 |
|
1 001 500 000 |
|
62 |
Kommunale innvandrertiltak |
43 000 000 |
|
43 000 000 |
|
70 |
Bosettingsordningen og integreringstilskudd, oppfølging |
2 700 000 |
|
2 700 000 |
|
71 |
Kunnskapsutvikling, kan overføres |
48 250 000 |
|
48 250 000 |
|
72 |
Tilbakevending for flyktninger, kan overføres |
9 300 000 |
|
9 300 000 |
|
73 |
Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet |
25 000 000 |
|
25 000 000 |
|
74 |
Statsautorisasjonsordningen for tolker m.m. |
1 600 000 |
|
1 600 000 |
|
75 |
Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, kan overføres |
11 650 000 |
|
11 650 000 |
522 |
|
Senter mot etnisk diskriminering (jf. kap. 3522) |
6 600 000 |
|
6 600 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
6 600 000 |
|
6 600 000 |
523 |
|
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene (jf. kap. 3523) |
4 600 000 |
|
4 600 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
4 600 000 |
|
4 600 000 |
524 |
|
Utlendingsnemnda (jf. kap. 3524) |
101 800 000 |
|
101 800 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
92 100 000 |
|
92 100 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling |
9 700 000 |
|
9 700 000 |
526 |
|
Nasjonale minoriteter |
2 900 000 |
|
2 900 000 |
|
70 |
Tilskudd til nasjonale minoriteter |
2 900 000 |
|
2 900 000 |
540 |
|
Sametinget (jf. kap. 3540) |
140 050 000 |
|
140 050 000 |
|
50 |
Sametinget |
135 400 000 |
|
135 400 000 |
|
54 |
Avkastning av Samefolkets fond |
4 650 000 |
|
4 650 000 |
541 |
|
Tilskudd til samiske formål |
3 700 000 |
|
3 700 000 |
|
70 |
Tilskudd til samiske formål |
1 100 000 |
|
1 100 000 |
|
72 |
Samisk språk, informasjon, o.a. |
2 600 000 |
|
2 600 000 |
542 |
|
Kompetansesenter for urfolks rettigheter |
1 950 000 |
|
1 950 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
1 950 000 |
|
1 950 000 |
551 |
|
Regional utvikling og nyskaping |
1 201 050 000 |
|
1 227 800 000 |
|
60 |
Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling |
1 051 050 000 |
|
993 150 000 |
|
61 |
Næringsrettede utviklingstiltak, kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift, kan overføres |
150 000 000 |
|
150 000 000 |
|
64 |
Utviklingsmidler til Oppland fylkeskommune |
0 |
|
84 650 000 |
552 |
|
Nasjonalt samarbeid for regional utvikling |
288 000 000 |
|
288 000 000 |
|
21 |
Kunnskapsutvikling, informasjon, mv., kan overføres |
9 000 000 |
|
9 000 000 |
|
72 |
Nasjonale tiltak for regional utvikling, kan overføres |
279 000 000 |
|
279 000 000 |
580 |
|
Bostøtte |
2 109 000 000 |
|
2 109 000 000 |
|
70 |
Bostøtte, overslagsbevilgning |
2 109 000 000 |
|
2 109 000 000 |
581 |
|
Bolig- og bomiljøtiltak |
833 600 000 |
|
833 600 000 |
|
21 |
Kunnskapsutvikling og -formidling |
3 700 000 |
|
3 700 000 |
|
60 |
Handlingsprogram for Oslo indre øst |
50 000 000 |
|
50 000 000 |
|
71 |
Tilskudd til boligkvalitet, kan overføres |
41 900 000 |
|
41 900 000 |
|
75 |
Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger, kan overføres |
702 000 000 |
|
702 000 000 |
|
78 |
Tilskudd til utvikling av bomiljø, boligforvaltning og boligpolitikk, kan overføres |
36 000 000 |
|
36 000 000 |
582 |
|
Skoleanlegg |
222 000 000 |
|
222 000 000 |
|
60 |
Rentekompensasjon, kan overføres |
222 000 000 |
|
222 000 000 |
585 |
|
Husleietvistutvalget i Oslo og Akershus (jf. kap. 3585) |
4 700 000 |
|
4 700 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
4 700 000 |
|
4 700 000 |
586 |
|
Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser |
3 397 400 000 |
|
3 397 400 000 |
|
60 |
Oppstartingstilskudd, kan overføres |
2 114 000 000 |
|
2 114 000 000 |
|
63 |
Tilskudd til kompensasjon for utgifter til renter og avdrag |
1 283 400 000 |
|
1 283 400 000 |
587 |
|
Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 3587) |
37 000 000 |
|
37 000 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
37 000 000 |
|
37 000 000 |
Arbeids- og administrasjonsdepartementet |
1570 |
|
Arbeidstilsynet (jf. kap. 4570) |
275 782 000 |
|
275 782 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
266 958 000 |
|
266 958 000 |
|
22 |
Flyttekostnader, kan overføres |
5 050 000 |
|
5 050 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
3 774 000 |
|
3 774 000 |
1572 |
|
Petroleumstilsynet (jf. kap. 4572) |
134 556 000 |
|
134 556 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
119 456 000 |
|
119 456 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
13 600 000 |
|
13 600 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
1 500 000 |
|
1 500 000 |
1573 |
|
Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 4573) |
72 350 000 |
|
72 350 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
61 057 000 |
|
61 057 000 |
|
21 |
Oppdrag |
7 148 000 |
|
7 148 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
4 145 000 |
|
4 145 000 |
1590 |
|
Aetat (jf. kap. 4590) |
1 936 991 000 |
|
1 934 791 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
1 885 425 000 |
|
1 883 225 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
1 831 000 |
|
1 831 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
49 735 000 |
|
49 735 000 |
1594 |
|
Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 4594) |
4 649 461 000 |
|
4 590 861 000 |
|
21 |
Evaluering, utviklingstiltak mv., kan overføres |
26 981 000 |
|
26 981 000 |
|
70 |
Ordinære arbeidsmarkedstiltak, kan overføres |
1 650 939 000 |
|
1 610 339 000 |
|
71 |
Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
2 905 740 000 |
|
2 887 740 000 |
|
73 |
Investeringer i skjermede tiltak, kan overføres, kan nyttes under post 71 |
27 050 000 |
|
27 050 000 |
|
74 |
Lønnssubsidium ved reaktivisering, overslagsbevilgning |
38 751 000 |
|
38 751 000 |
1595 |
|
Ventelønn mv. (jf. kap. 4595) |
454 000 000 |
|
454 000 000 |
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
454 000 000 |
|
454 000 000 |
Statsbankene |
2412 |
|
Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 5312 og 5615) |
307 000 000 |
|
307 000 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
273 000 000 |
|
273 000 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
5 000 000 |
|
5 000 000 |
|
72 |
Rentestøtte |
29 000 000 |
|
29 000 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 6 |
22 152 676 000 |
|
22 118 626 000 |
Inntekter i hele kroner: |
Inntekter under departementene |
3520 |
|
Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 520) |
654 090 000 |
|
654 090 000 |
|
2 |
Gebyr nødvisum |
90 000 |
|
90 000 |
|
4 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter |
654 000 000 |
|
654 000 000 |
3521 |
|
Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521) |
63 600 000 |
|
63 600 000 |
|
1 |
Tilbakevending for flyktninger |
9 300 000 |
|
9 300 000 |
|
2 |
Norskopplæring for voksne innvandrere |
11 016 000 |
|
11 016 000 |
|
3 |
Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet |
11 205 000 |
|
11 205 000 |
|
4 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter |
32 079 000 |
|
32 079 000 |
3540 |
|
Sametinget (jf. kap. 540) |
4 650 000 |
|
4 650 000 |
|
51 |
Avkastning av Samefolkets fond |
4 650 000 |
|
4 650 000 |
3585 |
|
Husleietvistutvalget i Oslo og Akershus (jf. kap. 585) |
200 000 |
|
200 000 |
|
1 |
Gebyrer |
200 000 |
|
200 000 |
3587 |
|
Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 587) |
13 200 000 |
|
13 200 000 |
|
4 |
Gebyrer, godkjenningsordning for foretak for ansvarsrett |
13 200 000 |
|
13 200 000 |
4570 |
|
Arbeidstilsynet (jf. kap. 1570) |
21 251 000 |
|
21 251 000 |
|
1 |
Diverse inntekter |
1 728 000 |
|
1 728 000 |
|
4 |
Kjemikaliekontroll, gebyrer |
4 351 000 |
|
4 351 000 |
|
5 |
Tvangsmulkt |
1 600 000 |
|
1 600 000 |
|
7 |
Byggesaksbehandling, gebyrer |
13 572 000 |
|
13 572 000 |
4572 |
|
Petroleumstilsynet (jf. kap.1572) |
52 900 000 |
|
52 900 000 |
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet |
1 300 000 |
|
1 300 000 |
|
3 |
Refusjon av tilsynsutgifter |
50 700 000 |
|
50 700 000 |
|
6 |
Refusjoner / ymse inntekter |
900 000 |
|
900 000 |
4573 |
|
Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 1573) |
9 324 000 |
|
9 324 000 |
|
1 |
Laboratorievirksomhet |
1 036 000 |
|
1 036 000 |
|
2 |
Informasjon, kurs og tjenesteyting |
1 140 000 |
|
1 140 000 |
|
3 |
Oppdrag |
7 148 000 |
|
7 148 000 |
4590 |
|
Aetat (jf. kap. 1590) |
44 369 000 |
|
44 369 000 |
|
4 |
Salgsinntekter m.m. |
369 000 |
|
369 000 |
|
80 |
Innfordret misbruk av dagpenger |
30 000 000 |
|
30 000 000 |
|
81 |
Innfordret feilutbetalte attføringsytelser |
14 000 000 |
|
14 000 000 |
4594 |
|
Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 1594) |
2 841 000 |
|
2 841 000 |
|
2 |
Opplæringstjenester |
1 841 000 |
|
1 841 000 |
|
60 |
Refusjon fra Verdal kommune |
1 000 000 |
|
1 000 000 |
4595 |
|
Ventelønn mv. (jf. kap. 1595) |
80 000 000 |
|
80 000 000 |
|
1 |
Refusjon statlig virksomhet mv. |
80 000 000 |
|
80 000 000 |
5312 |
|
Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412) |
31 350 000 |
|
31 350 000 |
|
1 |
Gebyrer m.m. |
31 350 000 |
|
31 350 000 |
5327 |
|
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond og fylkeskommunene mv. |
90 000 000 |
|
90 000 000 |
|
50 |
Tilbakeføring av tilskudd |
70 000 000 |
|
70 000 000 |
|
51 |
Tilbakeføring av tapsfond |
20 000 000 |
|
20 000 000 |
Renter og utbytte mv. |
5615 |
|
Renter fra Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412) |
5 032 000 000 |
|
5 032 000 000 |
|
80 |
Renter |
5 032 000 000 |
|
5 032 000 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 6 |
6 099 775 000 |
|
6 099 775 000 |
|
|
Netto rammeområde 6 |
16 052 901 000 |
|
16 018 851 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2004 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 500 post 1 |
kap. 3500 post 1 |
kap. 522 post 1 |
kap. 3522 post 1 |
kap. 585 post 1 |
kap. 3585 post 1 |
kap. 587 post 1 |
kap. 3587 post 4 |
kap. 2412 post 1 |
kap. 5312 post 1 |
III
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2004 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
551 |
|
Regional utvikling og nyskaping |
|
|
61 |
Næringsrettede utviklingstiltak, kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift |
205,0 mill. kroner |
|
|
Transportstøtte |
200,0 mill. kroner |
581 |
|
Bolig- og bomiljøtiltak |
|
|
71 |
Tilskudd til byfornyelse og boligkvalitet |
20,1 mill. kroner |
|
75 |
Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger |
211,0 mill. kroner |
586 |
|
Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser |
|
|
60 |
Oppstartingstilskudd |
1 512,7 mill. kroner |
IV
Fullmakt om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2004 kan inngå avtaler om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger med varighet utover 2004. Dersom behovet for mottaksplasser for asylsøkere og flyktninger blir større enn antatt i budsjettet for 2004, samtykker Stortinget i at Kommunal- og regionaldepartementet kan øke antall plasser i statlige mottak innenfor gjeldende rammer for etablering og drift av det statlige mottaksapparatet, selv om det medfører et bevilgningsmessig merbehov under kap. 520 Utlendingsdirektoratet post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak.
V
Introduksjonsordning for innvandrere
Stortinget samtykker i at Stortingets vedtak av 12. juni 1972 om en ordning med bostøtte § 1 Støtteberettigede personer med senere endringer, får et nytt punkt:
6. Deltakere i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere. Endringen skal gjøres gjeldende fra og med 3. termin 2004.
VI
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2004 i samråd med Utdannings- og forskningsdepartementet, Landbruksdepartementet, Miljøverndepartementet, Arbeids- og administrasjons-departementet, Kultur- og kirkedepartementet og Nærings- og handelsdepartementet i forbindelse med forsøk med oppgavedifferensiering i Oppland fylkeskommune får adgang til å omdisponere mellom bevilgningen under kap. 551 post 64 Utviklingsmidler til Oppland fylkeskommune på den ene siden og bevilgningene under:
-
1. kap. 281 Fellesutgifter for universitet og høgskoler post 1 Driftsutgifter
-
2. kap. 551 Regional utvikling og nyskaping post 60 Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling
-
3. kap. 551 Regional utvikling og nyskaping post 61 Næringsrettede utviklingstiltak, kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift
-
4. kap. 1149 Verdiskapning og utviklingstiltak i landbruket post 50 Tilskudd til Landbrukets Utviklingsfond (LUF)
-
5. kap. 1426 Statens naturoppsyn post 31 Tiltak i naturvern-, kulturlandskap- og friluftsområder
-
6. kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning post 74 Tilskudd til friluftslivstiltak
-
7. kap. 1429 Riksantikvaren post 72 Vern og sikring av fredete og bevaringsverdige kulturminner og kulturmiljøer
-
8. kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak post 70 Ordinære arbeidsmarkedstiltak
-
9. kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak
-
10. kap. 2421 Nytt innovasjons- og internasjonaliseringsselskap post 50 Nyskaping, fond
VII
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2004 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1570 post 1 |
kap. 4570 postene 1, 6, 7 |
kap. 1572 post 1 |
kap. 4572 post 6 |
kap. 1573 post 1 |
kap. 4573 post 2 |
kap. 1573 post 21 |
kap. 4573 post 3 |
VIII
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2004 kan:
-
1. omdisponere inntil 10 pst. av bevilgningen under kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak, post 70 Ordinære arbeidsmarkedstiltak til post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak.
-
2. omdisponere inntil 40 mill. kroner fra kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak, post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak til kap. 1590 Aetat, post 1 Driftsutgifter, jf. omtale under kap. 1590 post 1.
IX
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2004 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1594 |
|
Arbeidsmarkedstiltak |
|
|
70 |
Ordinære arbeidsmarkedstiltak |
420,848 mill. kroner |
|
71 |
Spesielle arbeidsmarkedstiltak |
561,304 mill. kroner |
X
Fullmakt til å ettergi rente- og avdragsfrie lån
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2004 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån gitt til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede der dette blir vurdert som nødvendig for å sikre den videre driften.
XI
Fullmakt til å selge aksjer i Arbeidsforsknings- instituttet AS
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet gis fullmakt til å:
-
1. selge inntil 100 pst. av statens aksjer i Arbeidsforskningsinstituttet AS.
-
2. inntektsføre uten bevilgning salg av statens aksjer i Arbeidsforskningsinstituttet AS under kap. 4574 Arbeidsforskningsinstituttet, post 96 Salg av aksjer.
Komiteen har ved Stortinget
sitt vedtak 9. oktober 2003 fått tildelt kapittel
under rammeområde 6 Kommunal- og regionaldepartementet,
Arbeids- og administrasjonsdepartementet og Finansdepartementet,
jf. Innst. S. nr. 2 (2003-2004). Ved Stortinget sitt vedtak 26. november
2003 er netto utgiftsramme for rammeområde 6 fastsett til
kr 16 447 351 000, jf. Budsjett-innst.
S. I (2003-2004).
Komiteen viser til at i samsvar
med forretningsordenen § 19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal berre dei forslaga som summerer seg
til ramma for rammeområde 6, som er vedtatt ved handsaminga
av Budsjett-innst. S. I (2003-2004), takast opp til votering ved
handsaminga av denne innstillinga.
Komiteen viser til at det går
fram av tabell 1 at forslaget frå Høgre og Kristeleg
Folkeparti summerer seg til den nettosummen som er vedteken for
rammeområde 6 ved handsaminga av Budsjett-innst. S. I (2003-2004).
Komiteen viser til at forslaget
frå Høgre og Kristeleg Folkeparti er ført
opp under Tilråding frå komiteen under kapittel
7 i innstillinga.
Tabell 1 Forslag til disponering
av ramme 6. Tabellen viser det justerte budsjettforslaget frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti. Avvik frå forslag til beløp
i St.prp. nr. 1 (2003-2004) med Tillegg nr. 3 og 4 i parentes. Berre
kapittel og tilsagnsfullmakter med avvik frå Regjeringa
sitt forslag er med. Tal i tusen kroner.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 3 og 4 | H, KrF |
| | | | |
Utgifter rammeområde 6 (i 1 000
kr) |
520 | | Utlendingsdirektoratet
(jf. kap. 3520) | 1 681
333 | 1 654
333 (-27 000) |
| 22 | Spesielle driftsutgifter,
tolk og oversettelse | 72 000 | 45 000 (-27
000) |
521 | | Bosetting
av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) | 4 069
903 | 4 063
903 (-6 000) |
| 60 | Integreringstilskudd | 2 926 903 | 2 920 903 (-6 000) |
540 | | Sametinget
(jf. kap. 3540) | 140 050 | 138 050 (-2 000) |
| 50 | Sametinget | 135 400 | 133 400 (-2
000) |
551 | | Regional
utvikling og nyskaping | 1 227
800 | 1 356
800 (+129
000) |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner
for regional utvikling | 993 150 | 977 150 (-16
000) |
| 61 | Næringsrettede
utviklingstiltak, kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift | 150 000 | 295 000 (+145
000) |
552 | | Nasjonalt
samarbeid for regional utvikling | 288 000 | 286 000 (-2 000) |
| 21 | Kunnskapsutvikling, informasjon,
m.v. | 9 000 | 8 000 (-1
000) |
| 72 | Nasjonale tiltak for regional
utvikling | 279 000 | 278 000 (-1
000) |
581 | | Bolig-
og bomiljøtiltak | 833 600 | 823 600 (-10 000) |
| 60 | Handlingsprogram for Oslo
indre øst | 50 000 | 40 000 (-10
000) |
582 | | Skoleanlegg | 222 000 | 240 500 (+18 500) |
| 60 | Rentekompensasjon | 222 000 | 240 500 (+18
500) |
1594 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 4594) | 4 590
861 | 4 930
861 (+340
000) |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak | 1 610 339 | 1 950 339 (+340 000) |
2412 | | Den Norske
Stats Husbank (jf. kap. 5312 og 5615) | 307 000 | 305 000 (-2 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 273 000 | 271 000 (-2 000) |
| | Sum
utgifter | 22
118 626 | 22
557 126 (+438
500) |
Inntekter rammeområde 6 (i 1 000
kr) |
5615 | | Renter
fra Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412) | 5 032
000 | 5 042
000 (+10
000) |
| 80 | Renter | 5 032 000 | 5 042 000 (+10 000) |
| | Sum
inntekter | 6
099 775 | 6
109 775 (+10
000) |
| | Netto | 16 018
851 | 16 447
351 (+428
500) |
IX
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet
i 2004 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1594 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak
| 508,095 mill. kroner |
| 71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak
| 561,304 mill. kroner |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til finansinnstillingen, Budsjett-innst. S. I (2003-2004) hvor Arbeiderpartiets økonomiske
politikk er presentert. Arbeiderpartiets forslag i finansinnstillingen
vedrørende rammeområde 6 framgår av tabellen
nedenfor. Disse medlemmer viser til oversikten nedenfor
som viser avvikene mellom Arbeiderpartiets forslag og Regjeringens
forslag.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 1-11 | A |
| | | | |
Utgifter rammeområde 6 |
551 | | Regional
utvikling og nyskaping | 1 227
800 000 | 1 472
800 000 (+245
000 000) |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner
for regional utvikling | 993 150 000 | 1 093 150 000 (+100 000 000) |
| 61 | Næringsrettede
utviklingstiltak, kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift | 150 000 000 | 295 000 000 (+145 000 000) |
552 | | Nasjonalt
samarbeid for regional utvikling | 288 000
000 | 298 000
000 (+10
000 000) |
| 70 | Inkubatorer SIVA | 0 | 10 000 000 (+10 000 000) |
580 | | Bostøtte | 2 109
000 000 | 2 229
000 000 (+120
000 000) |
| 70 | Bostøtte | 2 109 000 000 | 2 229 000 000 (+120 000 000) |
582 | | Skoleanlegg | 222 000
000 | 240 500
000 (+18
500 000) |
| 60 | Rentekompensasjon | 222 000 000 | 240 500 000 (+18 500 000) |
1570 | | Arbeidstilsynet
(jf. kap. 4570) | 275 782
000 | 285 782
000 (+10
000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 266 958 000 | 276 958 000 (+10 000 000) |
1590 | | Aetat
(jf. kap. 4590) | 1 934
791 000 | 2 084
791 000 (+150
000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 883 225 000 | 2 033 225 000 (+150 000 000) |
1594 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 4594) | 4 590
861 000 | 6 155
461 000 (+1
564 600 000) |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak | 1 610 339 000 | 2 807 139 000 (+1 196 800 000) |
| 71 | Spesielle
arbeidsmarkedstiltak | 2 887 740
000 | 3 255 540
000 (+367 800 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 6 | 22
118 626 000 | 24
236 726 000 (+2
118 100 000) |
Inntekter rammeområde 6 |
5615 | | Renter
fra Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412) | 5 032
000 000 | 5 057
000 000 (+25
000 000) |
| 80 | Renter | 5 032 000
000 | 5 057 000
000 (+25 000 000) |
| | Sum
inntekter rammeområde 6 | 6
099 775 000 | 6
124 775 000 (+25
000 000) |
| | Sum
netto rammeområde 6 | 16
018 851 000 | 18
111 951 000 (+2
093 100 000) |
| | Sum rammeområde
6 - rammeforslag | 16 018
851 000 | 18 111
951 000 |
Disse medlemmervil
understreke at det overordnede målet for Arbeiderpartiets økonomiske
politikk er å sikre arbeid til alle. Disse
medlemmer viser til at arbeidsledigheten har økt
kraftig det siste året. Disse medlemmer viser
til Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) der det framgår
at det i gjennomsnitt var 112 000 arbeidsledige høsten
2003. Dette er en økning på 21 000 personer
siden samme tid ifjor. I dag er 4,7 pst. av arbeidsstyrken uten
jobb, mot 3,8 pst. for ett år siden. Andelen langtidsledige
har gått opp fra 20 til 23 pst. det siste året.
Den gjennomsnittlige ledighetsperioden er økt fra 15,8
til 18,0 uker.
Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett der det legges opp til en aktiv og målrettet næringspolitikk
for nyskapning og satsing på næringer der vi har
gode forutsetninger for å skape nye arbeidsplasser. Arbeiderpartiet
vil bruke 4,8 mrd. kroner i en nærings- og tiltakspakke
for å sikre arbeid til alle. I overkant av 2,1 mrd. kroner
vil foreslåes til en aktiv politikk for å skape
og sikre arbeidsplasser. 2,7 mrd. kroner foreslås til arbeidsmarkedstiltak
for å øke de arbeidslediges mulighet til å skaffe
seg jobb, og til bedringer av blant annet dagpengeytelsene. Mye
av denne innsatsen vil ha stor betydning for næringsliv
og arbeidsplasser i distriktene.
Arbeiderpartiets alternative budsjett er beregnet å gi 24 000
flere mennesker jobb eller opplæring i 2004. Av disse vil
halvparten delta på arbeidsmarkedstiltak, mens halvparten
får ny jobb. 2 000 av arbeidsplassene er beregnet
som et direkte resultat av en målrettet satsing på nyskaping
gjennom SND. Økt aktivitet i kommunesektoren, i helseforetakene
og i utbygging av infrastruktur bidrar til 10 000 nye arbeidsplasser.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår at det i 2004 skal være om
lag 12 300 ordinære tiltaksplasser. Det betyr
at det er mer enn sju ledige per tiltaksplass. Det er langt flere
enn i tidligere ledighetsperioder. Disse medlemmer er
kjent med at det i 1996 var like mange ledige som i dag, men at
det var nesten 35 000 ordinære tiltaksplasser.
Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett der det foreslås å opprette 12 000 nye
tiltaksplasser, og hvor det er forelått følgende fordeling
av tiltaksplassene:
– 5 000
ordinære tiltaksplasser
– 2 000 tiltaksplasser
innenfor bedriftsintern opplæring
– 2 000 vikarplasser
– 3 000 tiltaksplasser
for yrkeshemmede
Disse medlemmer er kjent med
tall fra AKU som viser at 20 000 funksjonshemmede arbeidstakere har
forlatt arbeidsmarkedet i løpet av det siste året. Avgangen
er sterkere enn i resten av befolkningen. Det er derfor viktig å legge
til rette for at yrkeshemmede arbeidssøkere kan få jobb,
og at yrkeshemmede arbeidstakere kan fortsette å være
i jobb.
Disse medlemmer legger til grunn
at hovedmålet i distrikts- og regionalpolitikken er å sikre hovedtrekkene
i bosettingsmønsteret og skape likeverdige levekår
over hele landet. Disse medlemmer mener at ordningen
med den differensierte arbeidsgiveravgiften har vært et
godt og målrettet distriktspolitisk virkemiddel. Disse
medlemmer tar til etterretning at Regjeringen har tatt til
følge ESAs pålegg om at ordningen må avvikles. Disse
medlemmer mener det er viktig at dette gjøres på slik måte
at målsettingen om arbeidsplasser og bosetting i distriktene
ivaretas på best mulig måte. Omleggingen vil bety
at arbeidskostnadene i mange virksomheter øker kraftig
ved årsskiftet. Disse medlemmer mener at
ordningen med gradert arbeidsgiveravgift må videreføres
så langt det er mulig. Disse medlemmer mener
at reduksjonen i el-avgift ikke skal inngå som kompensasjon
for næringslivet i de soner som får økt
arbeidsgiveravgift. Dette er en reduksjon som kommer næringsvirksomhet
i hele landet til gode. Disse medlemmer viser derfor
til Arbeiderpartiets alternative budsjett der det legges opp til
en økning i midler til kompenserende tiltak, tilsvarende
reduksjonen i el-avgiften i sone 2-4 på 145 mill. kroner. Disse
medlemmer vil understreke at de økte inntektene
som følger av økt arbeidsgiveravgift, fullt ut
skal benyttes til tiltak i de regioner hvor avgiften øker.
Kompensasjonsbeløpet, utover videreføringen
av gradert avgift så langt det er mulig, transportstøtte,
bagatellmessig støtte og særskilte bransjemessige
tiltak, bør overføres til den enkelte region gjennom
fylkeskommunen som regional utviklingsaktør.
Disse medlemmer viser til at
fylkeskommunene har fått ansvar for å drive en
aktiv politikk for regional utvikling, og at de må ha økonomiske
rammer som gjør dette mulig. Arbeiderpartiet vil derfor øke
bevilgningen til regional utvikling med 100 mill. kroner i forhold til
Regjeringens forslag.
Disse medlemmer mener at SIVA
må få mulighet til å etablere nye inkubatorer,
slik at nye bedrifter kan få tilbud om faglig rådgivning,
kompetansenettverk og husleie/servicefunksjoner som er
tilpasset bedriftenes økonomi. Disse medlemmer mener
at det er viktig at SIVA gis mulighet til å etablere inkubatorer
på steder der det er særlig behov for knoppskyting og
et mer sammensatt næringsliv.
Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett der det foreslås at bevilgningen til SIVA økes
med 10 mill. kroner til økt satsning på inkubatorer,
særlig de såkalte industriinkubatorene.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet vil styrke Arbeidstilsynet med 10 mill. kroner. Disse medlemmer mener
dette er et viktig grep for å møte de økte
utfordringer som utvidelsen av EØS fra 1. mai 2004
vil gi for tilsynsapparatet.
Disse medlemmerviser
til at hovedmålet for Arbeiderpartiets boligpolitikk er
at alle skal kunne disponere en god bolig i et godt bomiljø. Disse
medlemmer viser til at Arbeiderpartiet foreslår å øke boligbyggingen
og å styrke boligtilbudet til ungdom og økonomisk
vanskeligstilte. Arbeiderpartiet foreslår å øke
utlånsrammen i Husbanken med 2,5 mrd. kroner utover Regjeringens
forslag. Disse medlemmer viser også til
at Arbeiderpartiet, i sitt alternative statsbudsjett, foreslår
at lånerammen til skolebygg skal økes med 1 mrd.
kroner utover Regjeringens forslag for å få fortgang
i rehabilitering og vedlikehold av skolebyggene.
Disse medlemmer viser til at
bostøtteordningen ikke er godt nok innrettet for barnefamilier. Disse medlemmer viser
til at Stortingets vedtak om å heve inntektsgrensa med
30 000 kroner ga langt flere barnefamilier rett til bostøtte. Disse
medlemmer mener at Regjeringens forslag om å reversere
dette i framlegg til statsbudsjett er uheldig.
Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett der inntektsgrensa for å ha rett til bostøtte
er foreslått hevet med 30 000 kroner i forhold til
2002-nivå.
Disse medlemmer viser til at
målet for flyktning-, innvandrings- og integreringspolitikk
er regulert innvandring, beskyttelse av flyktninger, samt likestilling,
deltakelse og integrering i samfunnet. Norsk asyl- og flyktningpolitikk
må bygge på oppfyllelse av våre internasjonale
forpliktelser, reell rettssikkerhet og en aktiv og inkluderende
integreringspolitikk.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet har som mål å utvikle et bedre,
mer rettferdig og tryggere samfunn for den samiske befolkning. Arbeiderpartiet
vil føre en samepolitikk som skal tjene den samiske befolkning
slik at samisk språk og samfunnsliv skal ha en sikker framtid
i Norge.
Disse medlemmer viser til sine
merknader under de enkelte kapitler og poster.
Disse medlemmer må konstatere
at Arbeiderpartiets forslag i finansinnstillingen om økt
innsats innenfor rammeområde 6 ikke fikk flertall ved behandlingen
i Stortinget.
Disse medlemmer konstaterer at
Stortingets vedtak til rammefordeling ikke gir rom for den satsing Arbeiderpartiet
mener er riktig, og som Arbeiderpartiet hadde lagt opp til gjennom
sitt prinsipale forslag.
Disse medlemmer viser til budsjettavtalen
mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene. Disse medlemmer viser
videre til at regjeringspartiene i samråd med Arbeiderpartiet
i denne innstilling har omdisponert 6 mill. kroner til økt
satsing på industriinkubatorer utover det nivået
som fulgte av budsjettavtalen.
Disse medlemmer vil ut fra dette
stemme subsidiært for regjeringspartienes endrede forslag
til rammedisponering.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti slutter seg til Regjeringens hovedprioriteringer
i regional- og distriktspolitikken:
– Etablere
rammevilkår som er så gode at virksomheter, kapital
og arbeidskraft blir værende i Norge, og at vi er attraktive
for utenlandske investeringer.
– Satse sterkere på regioner
og senter som har vekstpotensial. Styrke vekstkraften der den alt
finnes, og samtidig sikre grunnlaget for gode levekår i
alle deler av landet.
– Prioritere virkemiddel som kan
medvirke til å styrke evnen til innovasjon og nyetablering
i alle deler av landet, med vekt på å nå potensielle
nyetablerere og entreprenører.
– Delegere og desentralisere mer
ansvar og flere oppgaver til regionalt og lokalt nivå.
Disse medlemmer er enige med
Regjeringen i at hovedutfordringen i regional- og distriktspolitikken
i 2004 blir omleggingen av arbeidsgiveravgiften. Disse medlemmer er
tilfreds med at nullsatsen blir videreført i tiltakssonen,
men vil samtidig understreke viktigheten av at Regjeringen etablerer
gode og treffsikre alternativer til differensiert arbeidsgiveravgift
for de som blir berørt av omleggingen. Disse medlemmer viser
til avtalen mellom regjeringspartiene og opposisjonspartiene som
ble inngått i forbindelse med budsjettforhandlingene i
finanskomiteen.
Disse medlemmer støtter
Regjeringen i at gode rammevilkår for næringslivet
er den viktigste forutsetningen for å få fram
lønnsomme og konkurransedyktige virksomheter som kan medvirke
til økt verdiskaping. Mye av både den tradisjonelle
og den nye eksportindustrien finner vi i byer og tettsteder og mindre
sentrale strøk, utenfor storbyene. Disse medlemmervil understreke at for disse næringene er
det avgjørende at Regjeringen viderefører en stram økonomisk
politikk som kan bidra til å holde kostnadsnivået,
kronekursen og rentenivået nede. Samtidig viser disse
medlemmer til at Stortinget, etter forslag fra Regjeringen,
denne perioden har innvilget betydelige skattelettelser for næringslivet,
både direkte og gjennom ordninger som SkatteFUNN, noe som
har bidradd til lavere kostnader og lagt grunnlag for økt nyskapning.
Disse medlemmer mener at et aktivt
næringsliv er det viktigste for å fremme full
sysselsetting. Disse medlemmer har merket seg at
det er tegn til ny optimisme i næringslivet og en utflating
av arbeidsledigheten.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens strategi for å stimulere arbeidsledige til
aktiv jobbsøking og at dette skal skje gjennom informasjon,
rådgivning og tettere oppfølging av arbeidssøkerne
og målrettet tiltaksbruk. Disse medlemmer viser
for øvrig til budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og
regjerings-partiene.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag om ulike tiltak som bidrar til at personer
på attføring raskere skal komme tilbake til arbeid,
og som sikrer at flere får tilbud om aktive, arbeidsrettede
tiltak på et tidligere tidspunkt enn i dag. Endringene
gjenspeiler også at det ikke er dokumentert at lengre utdanningsløp på attføring
bedrer overgangen til arbeid. Disse medlemmer støtter
Regjeringens tydeliggjøring av at man for å få utdanning
som et attføringstilbud må være i en
vesentlig annen situasjon enn en person som tar utdanning på ordinær
måte.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens hovedmål om å sikre et velfungerende
boligmarked, blant annet gjennom en rad endringer og forenklinger
i plan- og bygningsloven, økt fokus på byggekostnader
og en rekke boligpolitiske tiltak gjennom Husbanken. Disse
medlemmer støtter Regjeringens prioritering av
bostedsløse gjennom målrettede boligpolitiske virkemiddel
i tråd med de sentrale føringer i tiltaksplanen
mot fattigdom. Disse medlemmer er positive til at
Regjeringen ønsker en videre satsing på bostøtten
som et sentralt boligpolitisk virkemiddel for å hjelpe
personer og familier slik at de kan beholde eller skaffe seg en
tjenlig bolig, og viser til at Regjeringen foreslår å oppheve
40 m2 grensen for barnefamilier i
kommunale boliger samt heving av boutgiftstaket i de fire største
byene. Disse medlemmer vil også støtte
Regjeringens forslag om å innføre månedlig bostøtteutbetaling. Disse
medlemmer støtter Regjeringens forslag om å prioritere
unge i etableringsfasen innenfor Husbanken sin låneramme
og at Husbankens rolle som kompetansesenter for boligpolitikk styrkes. Disse
medlemmer viser også til at Regjeringens politikk
har bidratt til lavere rente, noe som reduserer kostnadene ved bolighold
og gjør boligetablering lettere. Disse medlemmer vil
vise til at Regjeringen i den varslede boligmeldingen vil foreta en
gjennomgang av de boligpolitiske virkemidlene.
Disse medlemmer har merket seg
at det har kommet svært mange asylsøkere med åpenbart grunnløse
søknader hit til landet de siste årene og er på denne
bakgrunn tilfreds med at de tiltak Regjeringen har iverksatt har
gitt en kraftig reduksjon i antallet grunnløse asylsøknader. Disse
medlemmer har merket seg at Regjeringen vil videreføre
sin politikk for å gjøre det enklere å rekruttere
arbeidskraft fra utlandet når det er aktuelt. Disse
medlemmer er av den oppfatning at større muligheter
for arbeidsinnvandring kan bidra til at personer som først
og fremst søker bedre levekår, bør komme
hit som arbeidssøkere, ikke som asylsøkere. Det
kan bidra til å minske noe av trykket på asylinstituttet. Disse
medlemmer vil understreke at det er nødvendig med
en effektiv utlendingsforvaltning for å nå målene
for innvandrings-, flyktning- og integreringspolitikken - og for å verne
om asylinstituttet. Disse medlemmer er tilfreds med at
Regjeringen som et ledd i arbeidet med å redusere antall åpenbart
grunnløse asylsøknader og utgiftene til statlige
asylmottak, blant annet vil etablere en prosedyre for behandling
av disse søknadene innen 48 timer. Disse medlemmer støtter
Regjeringen når den i 2004 vil føre en aktiv integreringspolitikk
der målet er at alle skal ha anledning til å delta
i det norske samfunnet på like vilkår. Disse
medlemmer har forventninger til at lov om introduksjonsordning
for nyankomne innvandrere og Regjeringens forslag om obligatorisk
norskopplæring, som nå er på høring,
vil bidra til måloppnåelse innen dette feltet.
Disse medlemmer er positive til
Regjeringens satsing på samisk språk og informasjon,
særlig når det gjelder å legge til rette
for bruk av samisk språk i IT-sammenheng. Disse
medlemmer er opptatt av at dette blir gjort et nært
samarbeid med Sametinget og det sivile samiske samfunnet. Disse
medlemmer er tilfreds med at Regjeringen har foreslått
en kraftig økning i bevilgningene til tospråklighetsarbeid
i kommuner i forvaltningsområdet for samisk språk.
Disse medlemmer er tilfreds med
at Regjeringen vil videreutvikle samarbeidet og dialogen med de ulike
minoritetsgruppene med tanke på å styrke organisasjoner
og identitetsbygging og sikre rettigheter i samsvar med de forpliktelser
Norge har påtatt seg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets alternative budsjettforslag som inneholder disse
medlemmers prinsipielle bevilgningsforslag. Til grunn for
forslagene ligger Fremskrittspartiets totale alternative økonomiske
politikk. En politikk som gjennom aktiv statlig næringspolitikk øker
den økonomiske veksten, og bidrar til økt verdiskapning
og sysselsetting. Disse medlemmer viser også til
at Fremskrittspartiets modell for finansiering av kommunesektoren
og grunnleggende velferdstjenester gir økt økonomisk handlerom
i kommunene.
Disse medlemmer mener det ikke
bare er et inntekstproblem som gir dagens kommuner et stramt økonomisk
handlerom. Mange kommuner lider også under et utgiftsproblem.
Dels er de ofre av statlige pålegg og reformer som har
vært underfinansiert, men mange kommuner lider og av å være
lite innovative og nytenkende. Stadig flere kommuner viser stor
evne til reorganisering som frigjør midler til velferdsproduksjon,
men stadig flere kommuner viser og at grensen snart er nådd
for hvor beskjeden staten kan være i sine overføringer. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet ønsker
at staten skal ta over det finansielle ansvaret for grunnleggende
velferdstilbud som skole, eldre og pleie. Dette ville løftet
ut store utgifter fra kommunene. Men innenfor dagens politiske konstellasjon,
hvor dette foreløpig er en utenkt tanke for mange, erkjenner disse
medlemmer at det er behov for en ytterligere satsing i kommuneøkonomien. Disse
medlemmer viser derfor til sitt forslag om 1,5 mrd. kroners økning
i forhold til Regjeringens forslag under behandlingen av St.prp.
nr. 66 (2002-2003).
Disse medlemmer ønsker å innføre
en innvandringspolitikk i tråd med nyere europeiske trender. Norge
er i ferd med å etablere seg som ett av de mest innvandringsliberale
land innenfor Schengen-området. Dette er fakta som via
profesjonelle menneskesmuglere spres så langt som til gatenivå i
afrikanske byer. Dette understøttes av UDIs asylstatistikk
som viser en høy andel av asylsøkere fra land
hvor det er unaturlig at Norge velges som destinasjonssted, dersom
man ikke har eksplisitt kjennskap om landets politikk. Disse
medlemmer viser til at ledende politikere i regjeringspartiene
har avvist og latterliggjort slike resonnementer, mens resonnementet
støttes aktivt av faginstansene på så vel
kontroll- som saksbehandlingssiden i asylspørsmål.
Disse medlemmer mener at dagens
politikk ikke kan sies å være positiv for verken
asylsøkerne eller landet som helhet. Disse medlemmer vil endre
norsk innvandringspolitikk i en retning hvor vi overholder alle
internasjonale konvensjoner og avtaler, men samtidig sørger
for innstramminger i et naivt regelverk. Dette for å forhindre
at de som allikevel ikke kommer til å få opphold
i landet, kommer i det hele tatt. Disse medlemmer ønsker
også å arbeide for at Norge tar del i det internasjonale
samarbeidet som er lansert for å opprette beskyttelsessoner
i flyktningers nærområder. Disse medlemmer vil
også arbeide for at Norge deltar i utredningsarbeidet for å avklare mulighetene
for felles europeisk asylsaksbehandling utenfor EUs grenser.
Disse medlemmer viser til at
slike endringer vil føre til at Norge ikke blir et så attraktivt
land for grunnløse asylsøkere, samtidig som vi
tar det menneskelige og internasjonale politiske ansvaret for å hjelpe
mennesker på flukt. På denne bakgrunnen kutter disse
medlemmer i bevilgningene på utlendingsfeltet.
Disse medlemmer er prinsipielt
imot at samene skal ha sitt eget folkevalgte organ, og mener derfor
at Sametinget bør nedlegges. Disse medlemmer er klar
over at dette ikke lar seg gjøre på ett år,
derfor er foreslåtte reduksjoner i det alternative budsjettfremlegget
et ledd i en nedtrapping. Disse medlemmer er av den
grunnleggende oppfatning at alle innbyggere i Norge, uansett etnisk,
kulturell eller religiøs tilhørighet, skal behandles
likeverdig med hensyn til rettigheter og plikter i det
norske samfunn. Praktisering av prinsippet om full likeverdighet
i samfunnet kan vanskelig forenes med at utvalgte grupper i det
norske samfunn ytes særbehandling fra den norske stat. Disse
medlemmer sporer negative holdninger mellom ulike grupper
blant annet tilbake til forskjellsbehandlingen fra staten.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av å foreta seg noe mot den økende
arbeidsledigheten. Høy og økende arbeidsledighet
er utvilsomt det som nå preger Norge som samfunn som hardest. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiets alternative økonomiske politikk
fører til høyere økonomisk vekst, og
derigjennom høyere sysselsetting. Disse medlemmer mener
det må være viktigere å tilby de arbeidsledige
arbeid i stedet for tiltak, og velger å prioritere midlene
deretter. Og viser til sine konkrete forslag om satsninger på utvalgte
samfunnsområder, for å stimulere til en tilbudssideorientert økonomi.
Disse medlemmer mener det må ytes
en særlig omsorg for yrkeshemmede. Dette må være
Aetats hovedoppgave. Disse medlemmer mener det ikke er
noen sterk begrunnelse for at Aetat skal formidle søkemuligheter
til arbeid for arbeidsfriske mennesker. Disse medlemmer mener
det er en oppgave som private arbeidsformidlere i stor grad kan
ta seg av.
Disse medlemmer vil vektlegge
den boligpolitiske og gode sosiale innretningen bostøtten
har i boligpolitikken. Det er viktig at denne ordningen videreføres
og utvikles til å bli et solid sikkerhetsnett for personer
med problemer på boligmarkedet. Boligpolitikken må utvikles
med fokus på å redusere byggekostnadene og forenklinger
i relevant regelverk. Disse medlemmer vil her vise
til sine konkrete forslag om forenklinger i plan og bygningsloven
ved behandlingen av Ot.prp. nr. 112 (2002-2003). Disse medlemmer mener
Husbanken må skreddersys som et boligsosialt virkemiddel,
med hovedfokus for unge og vanskeligstilte på boligmarkedet.
Disse medlemmer vil videre vise
til de strukturelle grepene Stortinget kan foreta seg for å øke tilgangen
på boliger i pressområder. Dette er blant annet
slike ting som:
– Et bedre
utviklet samferdselsnett uten bevisste mobilitetshindre slik som
bomringer.
– Gi tettbebygde kommuner/byer
anledning til å vokse utover.
– Innføre incitamenter
for å få private til å leie ut deler
av boligen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at de vedtatte rammer for rammeområde 6 i så vesentlig
grad avviker fra det disse partier mener er en nødvendig
innsats for å sikre en god integreringspolitikk, hovedtrekkene
i bosettingsmønsteret, motvirke arbeidsledighet og bedre botilbudet,
at det ikke gir et rimelig bilde av Sosialistisk Venstrepartis politikk å fremme
forslag til fordeling av rammen. Det er naturlig at de partiene
som står bak de vedtatte innstrammingene også foreslår
innretningen av dem.
Disse medlemmer vil ut fra dette
ikke fremme egne forslag til rammedisponering under rammeområde
6, men viser til de forslag som er fremmet i finansinnstillingen.
Disse medlemmer viser til den
alvorlige situasjonen Norge er i. 110 000 mennesker er
uten arbeid og utsiktene de neste årene er at arbeidsledigheten
skal forbli høy. I tillegg er 85 000 antall undersysselsatt
og 298 794 uførepensjonister. Dette er en økning
i antall uførepensjonister på 3,2 pst. fra september
2002. Antall uføretrygdede øker rakst. For den
enkelte og for samfunnet finnes det ingen større sløsing
enn dette. Det er kritikkverdig at Regjeringen passivt lar det skje,
uten å bruke de virkemidler staten rår over.
Dette krever ekstraordinære tiltak
og en langt mer offensiv politikk. Disse medlemmer viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett for 2004 om
en offensiv for å skape ca. 20 000 nye jobber
og forslagene om å øke antall tiltaksplasser i
Aetat med 5 200 plasser og andre forslag under andre kapitler
i dette budsjettalternativet.
Disse medlemmene mener Aetat
må styrkes og være tilgjengelig, oppdatert og
operativ med ressurser og kompetanse til å oppmuntre, veilede
og skreddersy tilbud og formidling. Aetat må utvikles til
en moderne etat som møter folk tilnærmelsesvis
på timen.
Disse medlemmene mener at Aetat
ramme til stillinger i etaten må økes med 25 mill.
kroner til dette formålet.
Disse medlemmer går
imot forslagene til innstramminger i dagpengeordningen og i ytelser
til yrkesrettet attføring og vil reversere kuttene som
ble vedtatt i 2003.
Disse medlemmer avviser Regjeringens
forslag om åpning for mer midlertidig ansettelse.
I Norge er det rundt 218 000 midlertidig
ansatte, eller vel 10 pst. av arbeidsstokken. De fleste er kvinner
i helse, omsorg og serviceyrker. Mange er reelle vikarer for personer
i permisjoner og har arbeid av midlertidig karakter etter dagens
regelverk.
Disse medlemmer mener at adgangen
til denne typen fleksibilitet er godt nok forankret i dagens lov
og avtaleverk og vil gå imot endringene. Svekket stillingsvern
vil bety at færre vil få fast jobb og kan forsørge
seg sjøl. Utrygghet på jobben og i privatlivet øker
og flere får problemer med for eksempel å skaffe
boliglån. Til nå har bestemmelser som sikrer at
folk ikke blir værende midlertidig ansatt lenge og at faste
oppgaver skal fylles avfaste ansatte, sikret at midlertidig ansatte har
gått over i fast ansettelse. Liberaliseres reglene, vil dette
mønsteret brytes.
Disse medlemmer vil også gå imot
de foreslåtte endringene i permitteringsreglene. Regjeringens
forslag vil øke utgiftene til næringslivet, gjøre
mange arbeidsledige og bryte opp kompetansemiljøer i Distrikts-Norge.
Disse medlemmer viser
til stort behov for å styrke arbeidstilsynet. Arbeidet
for et mer inkluderende arbeidsliv, kamp mot sosial dumping, økt
arbeidsinnvandring som følge av EØS-utvidelsen,
helsefarlige arbeidsforhold og ulovligheter, krever langt større
og mer samordnet innsats fra myndighetene. Disse medlemmer vil
derfor styrke etaten totalt med 15 mill. kroner.
Disse medlemmer viser også til
Dokument nr. 8:12 (2003-2004) fra Heikki Holmås og Karin Andersen
om tiltak for å forhindre sosial dumping.
Disse medlemmer vil
påpeke at Regjeringen har bygget ned de distriktspolititiske
virkemidlene over flere år. Særlig dramatisk blir
endringen i 2004 fordi den differensierte arbeidsgiveravgifta blir
borte. Disse medlemmer viser til egne forslag og merknader
og til forslag og merknader sammen med andre om bedre kompensasjon
for bortfall av differensiert arbeidsgiveravgift
Disse medlemmer krever at aktuelle,
nye ordningene skal innrettes slik at de har minst samme omfang
i de ulike regioner som omfanget av dagens gradering av arbeidsgiveravgiften
og at tiltakene skal innrettes slik at virkningen overfor både
offentlig og privat sektor er av minst samme omfang som i dag. Sosialistisk
Venstreparti har gjentatte ganger siden 1999 utfordret de ulike
regjeringene til handling, men uten resultat.
Disse medlemmer går
imot at lettelsene i el-avgiften skal inngå i kompensasjonen
fordi 90 pst. av denne avgiftsletten vil tilfalle sentrale strøk.
Disse medlemmer vil påpeke
at i åra framover må distriktspolitikken styrkes
langt utover kompensasjon for bortfallet og vil derfor øke
bevilgningene på disse postene med 380 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til forslag
om økt støtte til samiske kulturformål
og AJA samiske senter under kulturbudsjettet.
Disse medlemmer viser til vedtak
i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 15 (2000-2001) om realisering
av arbeidet med avdeling for dokumentasjon og formidling av taterkultur
ved Glomdalsmuseet og til at Regjeringen ikke følger opp
dette vedtaket.
Disse medlemmer mener det ikke
er akseptabelt om det prosjektet som ble lansert som det viktigste symbolet
på et oppgjør med den uakseptable behandlingen
av taterne blir utsatt. En utsettelse av prosjektet vil være
ekstremt provoserende og bryte den gryende tilliten mellom myndighetene
og denne nasjonale minoriteten.
Disse medlemmer viser til egne
forslag om realisering etter planen under ramme Kultur.
Disse medlemmer vil også påpeke
behovet for erstatningsordninger som er dekkende for å rette
opp eventuelle overgrep eller forsømmelse som er begått mot
personer med minoritetsbakgrunn.
Disse medlemmer vil
understreke at norsk asyl- og flyktningpolitikk må bygge
på oppfyllelse av internasjonale forpliktelser, reell rettssikkerhet
og en aktiv inkluderende integreringspolitikk. Norge må hjelpe alle
de som har behov for beskyttelse på en verdig måte og
sørge for at de som ikke skal bli værende blir
sendt hjem. Sosialistisk Venstreparti er derfor dypt uenig i Regjeringens
forslag om å kutte antallet overføringsflyktninger
Norge skal ta imot i 2004 fra 1 250 til 750. Sosialistisk
Venstreparti går derfor inn for å ta imot 750 flere
overføringsflyktninger enn Regjeringen i 2004.
Disse medlemmer viser til at
opphold på asylmottak må innrettes slik at det
fremmer integrering. Det er nødvendig å lære
norsk og samfunnskunnskap. Det er en dårlig start på integreringen
i det norske samfunn når læringen av norsk først
starter etter at et positivt vedtak er blitt gjort, noe som i gjennomsnitt
tar omkring et år. Sosialistisk Venstreparti vil derfor
gjeninnføre norskopplæring til alle voksne asylsøkere unntatt
for de som har antatt grunnløs søknad.
Disse medlemmer viser til at
EU-utvidelsen i 2004 vil åpne for at folk fra det tidligere Øst-Europa kan
komme til Norge for å søke seg arbeid. Disse medlemmer går
inn for at nordiske borgere og EØS-borgere beholder retten
til norskopplæring.
Disse medlemmer vil peke på at
behandling av asylsøknader og familiegjenforeningssaker
tar atskillig lenger tid enn forutsatt og går inn for å styrke
UDI og UNE for å få hurtigere saksbehandling og
flere klager på utlendingssaker behandlet for full nemnd.
Disse medlemmer vil derfor prioritere
at det opprettes kompetansemottak som har tilknyttet psykiatrisk
kompetanse.
Disse medlemmer mener at alle
barn som kommer til Norge uten foreldre eller foresatte skal være
et ansvar for barnevernet og at alle mottak for mindreårige
skal regnes som barnevernstiltak, med de krav det stiller.
Disse medlemmer vil
peke på at høye boutgifter er en avgjørende årsak
til at en del sliter økonomisk i Norge i dag. Disse
medlemmer vil derfor legge til rette for økning
i den generelle boligbyggingen og i tillegg utbygging av billige
utleieboliger til folk som trenger det og som har behov for å leie
i en kortere eller lengre periode.
Siste statistikk fra SSB tyder på at
vi også i år kommer til å ligge flere
tusen boliger under målet om 25 000 nybygde boliger
i året. Husbankens rolle som pådriver for å øke
boligbyggingen svekkes ved at banken har måttet rasjonere
lånemidler i 2003 med tildeling til nøkterne familieleiligheter,
rekkehus og eneboliger langt under behovet. Samtidig bevilges det ikke
nok boligtilskudd til å dekke kommunenes behov for boliger
til de aller mest vanskeligstilte, flyktninger og bostedsløse.
Med Regjeringens budsjett vil det ikke bli bygget en eneste utleiebolig
for ungdom neste år fordi tilskuddene vil bli forbeholdt
grupper som har enda mer trøbbel på boligmarkedet.
Samtidig kutter Regjeringen i studentboligbyggingen slik at det
bare blir bygget 520 studentboliger neste år.
Disse medlemmer vil ha fart på den
generelle boligbyggingen og vil gi Husbanken store nok lånerammer
til å være en pådriver i så måte.
Derfor vil Sosialistisk Venstreparti øke lånerammen
til Husbanken med 2,5 mrd. kroner utover Regjeringens forslag i
budsjettet.
Disse medlemmer krever en storstilt
satsing på bygging av utleieboliger for flyktninger, bostedsløse, økonomisk-
og andre vanskeligstilte og foreslår derfor å bruke
600 mill. kroner ekstra på årets statsbudsjett
for å få bygget 3 000 ekstra utleieboliger
for ungdom, flyktninger og vanskeligstilte. 50 av disse millionene
skal reserveres bostedsløse.
I tillegg vil disse medlemmer at
flere skal motta bostøtte gjennom å heve inntektsgrensen
for barnefamilier med 30 000 kroner. Til dette formål, samt å øke
boutgiftstaket i de største byene og gi også barnefamilier
rett til dekning av utgifter til lys og varme, har Sosialistisk
Venstreparti avsatt 200 mill. kroner.
Disse medlemmer vil prisjustere
satsingen på Oslo indre øst noe som gir 2 mill.
kroner ekstra til den videre satsingen.
Disse medlemmer mener det er
viktig å satse på byfornyelse og boligkvalitet.
Spesielt viktig er det å gi støtte til boliger
med livsløpsstandard, energisparende tiltak, og tiltak
mot radon. Det er både billigere og mer samfunnsøkonomisk
lønnsomt med slike tiltak når bygget oppføres
enn seinere. Disse medlemmer bruker 50 mill. kroner
til dette formålet.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjett og forslag til rammer slik
det er fremja i Budsjett-innst. S. I (2003-2004). I denne innstillinga
framgår det at Senterpartiet føreslår
på ramme 6 17 165 851 000 kroner,
1,147 mrd. kroner, meir enn Regjeringa sitt forslag. Denne medlemen konstaterer
at dette forslaget ikkje fekk fleirtal ved handsaming av finansinnstillinga. Denne medlemen meiner
vedteken ramme for rammeområde 6 ikkje gir eit godt nok
grunnlag for å prioritere dei viktige saksområda
som ligg innanfor dette rammeområdet. Denne medlemen viser
difor til dei forslaga som er fremja av Senterpartiet i finansinnstillinga.
Denne medlemen viser
til at Senterpartiet legg opp til ein aktiv distriktspolitikk, der
ein ser verdiskaping, lokal velferd og samferdsel i samanheng. I
ein situasjon der talet på arbeidslause er rekordhøgt
og næringslivet slit, er det viktigare enn nokon gong å satse
målretta på å utvikle heile landet. Senterpartiet ynskjer å leggje
til rette for desentralisering av kunnskap, busetjing og kapital.
Gjennom å etablere rammevilkår som gir folk reell
valfridom når det gjeld bu- og arbeidsstad, meiner Senterpartiet
det er mogleg å sikre busetjing og utvikling over heile
landet.
Denne medlemen viser til at det
ved denne budsjetthandsaminga vert føretekne dei største
og mest dramatiske omleggingane i distriktspolitikken nokon gong.
Når ordninga med differensiert arbeidsgjevaravgift fell
bort, vert Distrikts-Noreg påført ein avgifts-auke
på totalt over 8 mrd. kroner. Denne endringa medfører
ein monaleg kostnadsauke ved å ha folk i arbeid, og denne
medlemen vil uttrykke sterk uro for den verknaden dette
vil ha for sysselsetjing i Distrikts-Noreg i framtida. Denne
medlemen viser til at samlege parti på Stortinget
har vedteke ei langt betre ordning enn det regjeringa la opp til
for unntak og kompensasjon for å dempe konsekvensane av
omlegginga.
Denne medlemen viser til at Regjeringa
over fleire år har bygd ned næringspolitiske og
distriktspolitiske verkemidlar på ein svært lite
framtidsretta måte. Det gjer at ein no står dårlegare
rusta til å kome ut av lågkonjunkturen landet
er inne i. Erfaring viser at dei næringsretta distriktspolitiske
verkemidlane har lagt grunnlag for tusenvis av arbeidsplassar og
bedrifter. Denne medlemen viser òg til Senterpartiet
sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 8 (2003-2004) der Senterpartiet
sin samla politikk for utvikling av eit framtidsretta næringsliv
er omtala.
Denne medlemen viser òg
til at Regjeringa denne gong delvis har saldert kompensasjon for
auka arbeidsgjevaravgift med kutt i andre distriktspolitiske verkemidlar.
Denne medlemen viser til at Senterpartiet
i sitt alternative budsjett aukar løyvingane til regional utvikling
med i alt 375 mill. kroner utover Regjeringa sitt opplegg. Denne
medlemen viser til at 145 mill. kroner av dette er kompensasjon
for auka arbeidsgjevaravgift fordi el-avgifta
ikkje skal reknast som kompensasjon.
Gjennom ein offensiv bustadpolitikk vil denne medlemen sikre
eit høgare nivå på bustadbygginga i heile
landet. Senterpartiet har i sitt alternative budsjett gjort framlegg
om å auke Husbanken si låneramme med 2 mrd. kroner.
Husbanken si ordning med oppføringslån er særs
viktig for meir bustadbygging. Behovet for auka barnehagebygging
og prioritering av startlåneordninga fører til
at mindre lånemidlar blir stilt til disposisjon for bustadbygging.
Denne medlemen vil òg
påpeike at Senterpartiet føreslår å løyve
330 mill. kroner til øvrige bustadpolitiske tiltak. Det
er stort behov for auka tilskotsmidlar slik at det kan byggjast
fleire utleigebustader. Denne medlemen vil òg
peike på behovet for å auka tilskot til bustadkvalitet.
Denne ordninga er viktig for å stimulere miljø-
og kvalitetsmål i bustadpolitikken. Den er òg
viktig fordi ein med relativt små midlar kan bidra til å leggje
tilhøva til rette for eldre og førleg svekka som ynskjer å bu
heime så lenge som mogleg.
Denne medlemen viser
til dei mange forslaga Senterpartiet har fremja for å auke
aktiviteten i norsk økonomi og såleis få fleire
hender i arbeid. Senterpartiet sitt alternative budsjett vil medføre
at om lag 17 000 fleire kjem i arbeid. Denne medlemen vil likevel
peike på at det er naudsynt å auke talet på tiltaksplassar
noko utover Regjeringa sitt framlegg. Dette gjeld både
ordinære plasser og tiltaksplassar med tilrettelegging. Denne
medlemen viser til at Senterpartiet set av 100 mill. kroner
ekstra til desse føremåla. Denne medlemmen meiner
AMB-verksemdene fortener større merksemd.
Denne medlemen viser òg
til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett løyver
200 mill. kroner til ein eigen sysselsetjingspakke for verftsindustrien. Denne medlemen løyver
vidare 10 mill. kroner til fleire stillingar i Aetat.
Denne medlemen er uroa over situasjonen
for VTA-bedriftene. Regjeringa legg opp til store innstrammingar
i investeringstilskotet til desse verksemdene. Denne medlemen finn
ei slik innstramming lite hensiktsmessig.
Denne medlemen meiner
det er naudsynt å styrke integreringsarbeidet for asylsøkjarar
og busette flyktningar. Denne medlemen viser difor
til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett foreslår å gjeninnføre
norskopplæring i asylmottak, auke integreringstilskotet
slik at kommunane kan tilby eit godt integreringsprogram frå 1. september
2004, samt auke tilskotet til dei mange organisasjonane og lokale
friviljuge tiltaka som gjer eit uvurderleg viktig integreringsarbeid.
Denne medlemen viser
til at Senterpartiet sitt alternative budsjett legg opp til å styrke
Sametinget sitt arbeid med 10 mill. kroner.
Denne medlemen viser
til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett føreslår
6 mill. kroner meir til Arbeidstilsynet og 4 mill. kroner meir til
det nye Petroleumstilsynet.
I tabellen er det gjeve ei oversikt over dei
alternative budsjetta til hhv. Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet på rammeområde 6
slik det framgår av Budsjett-innst. S. I (2003-2004). Avvik
frå Regjeringa i parentes. Tabellen viser også det
justerte budsjettforslaget frå Høgre og Kristeleg
Folkeparti.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1
med Tillegg nr. 3 og 4 | Budsjett-avtalen | H, KrF | A | FrP | SV | Sp |
| | | | | | | | | |
Utgifter rammeområde 6 (i 1 000
kr) |
500 | | Kommunal-
og regionaldepartementet (jf. kap. 3500) | 199 800 | 199 800 (0) | 199 800 (0) | 199 800 (0) | 234 800 (+35 000) | 189 800 (-10 000) | 189
800 (-10 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 165 700 | 165 700 (0) | 165 700 (0) | 165 700 (0) | 200 700 (+35
000) | 155 700 (-10
000) | 155 700 (-10
000) |
520 | | Utlendingsdirektoratet
(jf. kap. 3520) | 1 681
333 | 1 654
333 (-27 000) | 1 654
333 (-27 000) | 1 681
333 (0) | 1 039
333 (-642 000) | 1 791
333 (+110 000) | 1 743
333 (+62
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 441 833 | 441 833 (0) | 441 833 (0) | 441 833 (0) | 321 833 (-120 000) | 448 833 (+7
000) | 441 833 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, statlige
mottak | 1 167 500 | 1 167 500 (0) | 1 167 500 (0) | 1 167 500 (0) | 667 500 (-500 000) | 1 268 500 (+101 000) | 1 229 500 (+62 000) |
| 22 | Spesielle driftsutgifter,
tolk og
oversettelse | 72 000 | 45 000 (-27
000) | 45 000 (-27
000) | 72 000 (0) | 50 000 (-22
000) | 74 000 (+2
000) | 72 000 (0) |
521 | | Bosetting
av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) | 4 069
903 | 4 063
903 (-6 000) | 4 063
903 (-6 000) | 4 069
903 (0) | 2 614
903 (-1 455 000) | 4 169
903 (+100 000) | 4 154
903 (+85
000) |
| 60 | Integreringstilskudd | 2 926 903 | 2 920 903 (-6 000) | 2 920 903 (-6 000) | 2 926 903 (0) | 2 006 903 (-920 000) | 3 006 903 (+80 000) | 3 001 903 (+75 000) |
| 61 | Norskopplæring
for voksne
innvandrere | 1 001 500 | 1 001 500 (0) | 1 001 500 (0) | 1 001 500 (0) | 501 500 (-500 000) | 1 018 500 (+17 000) | 1 001 500 (0) |
| 62 | Kommunale innvandrertiltak | 43 000 | 43 000 (0) | 43 000 (0) | 43 000 (0) | 23 000 (-20
000) | 43 000 (0) | 43 000 (0) |
| 71 | Kunnskapsutvikling | 48 250 | 48 250 (0) | 48 250 (0) | 48 250 (0) | 38 250 (-10
000) | 48 250 (0) | 48 250 (0) |
| 72 | Tilbakevending for flyktninger | 9 300 | 9 300 (0) | 9 300 (0) | 9 300 (0) | 29 300 (+20
000) | 9 300 (0) | 9 300 (0) |
| 73 | Tilskudd til innvandrerorganisasjoner
og annen frivillig virksomhet | 25 000 | 25 000 (0) | 25 000 (0) | 25 000 (0) | 0 (-25
000) | 27 000 (+2
000) | 35 000 (+10
000) |
| 74 | Statsautorisasjonsordningen
for
tolker m.m. | 1 600 | 1 600 (0) | 1 600 (0) | 1 600 (0) | 1 600 (0) | 2 600 (+1
000) | 1 600 (0) |
522 | | Senter
mot etnisk diskriminering (jf. kap. 3522) | 6 600 | 6 600 (0) | 6 600 (0) | 6 600 (0) | 1 600 (-5 000) | 6 600 (0) | 6 600 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 6 600 | 6 600 (0) | 6 600 (0) | 6 600 (0) | 1 600 (-5
000) | 6 600 (0) | 6 600 (0) |
523 | | Kontaktutvalget
mellom
innvandrere og myndighetene
(jf. kap. 3523) | 4 600 | 4 600 (0) | 4 600 (0) | 4 600 (0) | 0 (-4 600) | 4 600 (0) | 4 600 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 4 600 | 4 600 (0) | 4 600 (0) | 4 600 (0) | 0 (-4
600) | 4 600 (0) | 4 600 (0) |
524 | | Utlendingsnemnda
(jf. kap. 3524) | 101 800 | 101 800 (0) | 101 800 (0) | 101 800 (0) | 0 (-101 800) | 111 800 (+10 000) | 101
800 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 92 100 | 92 100 (0) | 92 100 (0) | 92 100 (0) | 0 (-92
100) | 92 100 (0) | 92 100 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling | 9 700 | 9 700 (0) | 9 700 (0) | 9 700 (0) | 0 (-9
700) | 19 700 (+10
000) | 9 700 (0) |
526 | | Nasjonale
minoriteter | 2 900 | 2 900 (0) | 2 900 (0) | 2 900 (0) | 0 (-2 900) | 2 900 (0) | 2 900 (0) |
| 70 | Tilskudd til nasjonale minoriteter | 2 900 | 2 900 (0) | 2 900 (0) | 2 900 (0) | 0 (-2
900) | 2 900 (0) | 2 900 (0) |
540 | | Sametinget
(jf. kap. 3540) | 140 050 | 138 050 (-2 000) | 138 050 (-2 000) | 140 050 (0) | 50 050 (-90 000) | 140 050 (0) | 150
050 (+10
000) |
| 50 | Sametinget | 135 400 | 133 400 (-2
000) | 133 400 (-2
000) | 135 400 (0) | 45 400 (-90
000) | 135 400 (0) | 145 400 (+10
000) |
541 | | Tilskudd
til samiske formål | 3 700 | 3 700 (0) | 3 700 (0) | 3 700 (0) | 1 100 (-2 600) | 3 700 (0) | 3 700 (0) |
| 72 | Samisk språk,
informasjon, o.a. | 2 600 | 2 600 (0) | 2 600 (0) | 2 600 (0) | 0 (-2
600) | 2 600 (0) | 2 600 (0) |
542 | | Kompetansesenter
for urfolks
rettigheter | 1 950 | 1 950 (0) | 1 950 (0) | 1 950 (0) | 300 (-1 650) | 1 950 (0) | 1 950 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 950 | 1 950 (0) | 1 950 (0) | 1 950 (0) | 300 (-1
650) | 1 950 (0) | 1 950 (0) |
550 | | Lokal
næringsfond | | 0 | 0 | 0 | 0 | 55 000 | 0 |
| 65 | Lokal næringsfond | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 50 000 (+50
000) | 0 (0) |
| 72 | Nærbutikkstøtta | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 5 000 (+5
000) | 0 (0) |
551 | | Regional
utvikling og nyskaping | 1 227
800 | 1 357
800 (+130 000) | 1 356
800 (+129 000) | 1 472
800 (+245 000) | 727 800 (-500 000) | 1 557
800 (+330 000) | 1 607
800 (+380 000) |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner
for
regional utvikling | 993 150 | 978 150 (-15
000) | 977 150 (-16
000) | 1 093 150 (+100 000) | 493 150 (-500 000) | 1 053 150 (+60 000) | 1 228 150 (+230 000) |
| 61 | Næringsrettede
utviklingstiltak, kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift | 150 000 | 295 000 (+145 000) | 295 000 (+145 000) | 295 000 (+145 000) | 150 000 (0) | 420 000 (+270 000) | 295 000 (+145 000) |
552 | | Nasjonalt
samarbeid for regional utvikling | 288 000 | 283 000 (-5 000) | 286 000 (-2 000) | 298 000 (+10 000) | 138 000 (-150 000) | 308 000 (+20 000) | 288
000 (0) |
| 21 | Kunnskapsutvikling, informasjon,
m.v. | 9 000 | 9 000 (0) | 8 000 (-1
000) | 9 000 (0) | 9 000 (0) | 9 000 (0) | 9 000 (0) |
| 70 | Inkubatorer SIVA | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 10 000 (+10
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 72 | Nasjonale tiltak for regional utvikling | 279 000 | 274 000 (-5
000) | 278 000 (-1
000) | 279 000 (0) | 129 000 (-150 000) | 299 000 (+20
000) | 279 000 (0) |
580 | | Bostøtte | 2 109
000 | 2 109
000 (0) | 2 109
000 (0) | 2 229
000 (+120 000) | 2 109
000 (0) | 2 309
000 (+200 000) | 2 109
000 (0) |
| 70 | Bostøtte | 2 109 000 | 2 109 000 (0) | 2 109 000 (0) | 2 229 000 (+120 000) | 2 109 000 (0) | 2 309 000 (+200 000) | 2 109 000 (0) |
581 | | Bolig-
og bomiljøtiltak | 833 600 | 823 600 (-10 000) | 823 600 (-10 000) | 833 600 (0) | 833 600 (0) | 1 485
600 (+652 000) | 1 163
600 (+330 000) |
| 60 | Handlingsprogram for Oslo indre øst | 50 000 | 40 000 (-10
000) | 40 000 (-10
000) | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 52 000 (+2
000) | 50 000 (0) |
| 71 | Tilskudd til boligkvalitet | 41 900 | 41 900 (0) | 41 900 (0) | 41 900 (0) | 41 900 (0) | 91 900 (+50
000) | 141 900 (+100 000) |
| 75 | Boligtilskudd til etablering, utbedring
og utleieboliger | 702 000 | 702 000 (0) | 702 000 (0) | 702 000 (0) | 702 000 (0) | 1 302 000 (+600 000) | 922 000 (+220 000) |
| 79 | Radonførebyggjande
tiltak | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 10 000 (+10
000) |
582 | | Skoleanlegg | 222 000 | 240 500 (+18 500) | 240 500 (+18 500) | 240 500 (+18 500) | 296 000 (+74 000) | 259 500 (+37 500) | 252
000 (+30
000) |
| 60 | Rentekompensasjon | 222 000 | 240 500 (+18
500) | 240 500 (+18
500) | 240 500 (+18
500) | 296 000 (+74
000) | 259 500 (+37
500) | 252 000 (+30
000) |
585 | | Husleietvistutvalget
i Oslo og Akershus (jf. kap. 3585) | 4 700 | 4 700 (0) | 4 700 (0) | 4 700 (0) | 4 700 (0) | 15 700 (+11 000) | 4 700 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 4 700 | 4 700 (0) | 4 700 (0) | 4 700 (0) | 4 700 (0) | 15 700 (+11
000) | 4 700 (0) |
1570 | | Arbeidstilsynet
(jf. kap. 4570) | 275 782 | 275 782 (0) | 275 782 (0) | 285 782 (+10 000) | 245 782 (-30 000) | 290 782 (+15 000) | 281
782 (+6
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 266 958 | 266 958 (0) | 266 958 (0) | 276 958 (+10
000) | 236 958 (-30
000) | 276 958 (+10
000) | 272 958 (+6
000) |
| 22 | Flyttekostnader | 5 050 | 5 050 (0) | 5 050 (0) | 5 050 (0) | 5 050 (0) | 10 050 (+5
000) | 5 050 (0) |
1572 | | Petroleumstilsynet
(jf. kap. 4572) | 134 556 | 134 556 (0) | 134 556 (0) | 134 556 (0) | 134 556 (0) | 144 556 (+10 000) | 138
556 (+4
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 119 456 | 119 456 (0) | 119 456 (0) | 119 456 (0) | 119 456 (0) | 119 456 (0) | 123 456 (+4
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 13 600 | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 23 600 (+10
000) | 13 600 (0) |
1590 | | Aetat
(jf. kap. 4590) | 1 934
791 | 1 934
791 (0) | 1 934
791 (0) | 2 084
791 (+150 000) | 1 163
991 (-770 800) | 1 959
791 (+25
000) | 1 944
791 (+10
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 883 225 | 1 883 225 (0) | 1 883 225 (0) | 2 033 225 (+150 000) | 1 133 225 (-750 000) | 1 908 225 (+25 000) | 1 893 225 (+10 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 1 831 | 1 831 (0) | 1 831 (0) | 1 831 (0) | 1 031 (-800) | 1 831 (0) | 1 831 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og
vedlikehold | 49 735 | 49 735 (0) | 49 735 (0) | 49 735 (0) | 29 735 (-20
000) | 49 735 (0) | 49 735 (0) |
1594 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 4594) | 4 590
861 | 4 930
861 (+340 000) | 4 930
861 (+340 000) | 6 155
461 (+1
564 600) | 4 537
861 (-53 000) | 5 190
861 (+600 000) | 4 890
861 (+300 000) |
| 21 | Evaluering, utviklingstiltak mv. | 26 981 | 26 981 (0) | 26 981 (0) | 26 981 (0) | 23 981 (-3
000) | 26 981 (0) | 26 981 (0) |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak | 1 610 339 | 1 950 339 (+340 000) | 1 950 339 (+340 000) | 2 807 139 (+1 196 800) | 1 510 339 (-100 000) | 2 210 339 (+600 000) | 1 860 339 (+250 000) |
| 71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak | 2 887 740 | 2 887 740 (0) | 2 887 740 (0) | 3 255 540 (+367 800) | 2 887 740 (0) | 2 887 740 (0) | 2 912 740 (+25 000) |
| 73 | Investeringer i skjermede tiltak | 27 050 | 27 050 (0) | 27 050 (0) | 27 050 (0) | 77 050 (+50
000) | 27 050 (0) | 52 050 (+25
000) |
1595 | | Ventelønn
mv. (jf. kap. 4595) | 454 000 | 454 000 (0) | 454 000 (0) | 454 000 (0) | 254 000 (-200 000) | 454 000 (0) | 454
000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 454 000 | 454 000 (0) | 454 000 (0) | 454 000 (0) | 254 000 (-200 000) | 454 000 (0) | 454 000 (0) |
2412 | | Den Norske
Stats Husbank
(jf. kap. 5312 og 5615) | 307 000 | 307 000 (0) | 305 000 (-2 000) | 307 000 (0) | 307 000 (0) | 307 000 (0) | 307
000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 273 000 | 273 000 (0) | 271 000 (-2 000) | 273 000 (0) | 273 000 (0) | 273 000 (0) | 273 000 (0) |
| | Sum
utgifter | 22
118 626 | 22
557 126 (+438 500) | 22
557 126 (+438 500) | 24
236 726 (+2
118 100) | 18
218 276 (-3 900 350) | 24
274 126 (+2
155 500) | 23
325 626 (+1
207 000) |
Inntekter rammeområde
6 (i 1 000 kr) |
3521 | | Bosetting
av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521) | 63 600 | 63 600 (0) | 63 600 (0) | 63 600 (0) | 63 600 (0) | 63 600 (0) | 98 600 (+35 000) |
| 2 | Norskopplæring
for voksne
innvandrere | 11 016 | 11 016 (0) | 11 016 (0) | 11 016 (0) | 11 016 (0) | 11 016 (0) | 42 016 (+31
000) |
| 4 | Refusjon av ODA-godkjente
utgifter | 32 079 | 32 079 (0) | 32 079 (0) | 32 079 (0) | 32 079 (0) | 32 079 (0) | 36 079 (+4
000) |
4572 | | Petroleumstilsynet
(jf. kap.1572) | 52 900 | 52 900 (0) | 52 900 (0) | 52 900 (0) | 52 900 (0) | 62 900 (+10 000) | 52 900 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 10 000 (+10
000) | 0 (0) |
5615 | | Renter
fra Den Norske Stats
Husbank (jf. kap. 2412) | 5 032
000 | 5 042
000 (+10
000) | 5 042
000 (+10
000) | 5 057
000 (+25
000) | 5 032
000 (0) | 5 132
000 (+100 000) | 5 052
000 (+20
000) |
| 80 | Renter | 5 032 000 | 5 042 000 (+10 000) | 5 042 000 (+10 000) | 5 057 000 (+25 000) | 5 032 000 (0) | 5 132 000 (+100 000) | 5 052 000 (+20 000) |
| | Sum
inntekter | 6
099 775 | 6
109 775 (+10
000) | 6
109 775 (+10
000) | 6
124 775 (+25
000) | 6
099 775 (0) | 6
209 775 (+110 000) | 6
154 775 (+55
000) |
| | Netto | 16 018 851 | 16 447 351 (+428 500) | 16 447 351 (+428 500) | 18 111
951 (+2
093 100) | 12 118 501 (-3 900 350) | 18 064 351 (+2 045 500) | 17 175 851 (+1 157 000) |