Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget
i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål,
slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom
konstitusjonell praksis, og ellers på best mulig måte å legge
forholdene til rette for stortingsrepresentantenes utøvelse
av sine oppgaver.
Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten,
herunder Stortingets deltakelse i internasjonale parlamentarikerforsamlinger, øvrige
reiser og stortingsrepresentantenes godtgjørelser. Budsjettet
omfatter også den administrative drift av Stortinget.
Stortingets direktør er Stortingets øverste
administrative leder og direkte underlagt Stortingets presidentskap.
Administrasjonen er organisert i et konstitusjonelt kontor og fire
avdelinger: Drifts- og serviceavdelingen, Forvaltningsavdelingen,
Informasjons- og dokumentasjonsavdelingen og Internasjonal avdeling.
Stortinget har i 2002 hatt 108 møter,
Odelstinget 42 og Lagtinget 12 møter. Det er behandlet
433 budsjettinnstillinger, odelstingsinnstillinger og stortingsinnstillinger.
I tillegg er 1 439 spørsmål besvart. 91 åpne
høringer er gjennomført med 1 667 deltakere. Den
internasjonale virksomhet er opprettholdt på samme nivå som
i 2001. Norge hadde formannskapet i Nordisk ministerråd
og ledervervet i den såkalte tolv-pluss-gruppen (gruppen
av vestlige land i Den Interparlamentariske Union).
Arbeidet med VIS-prosjektet (Videreutvikling
av Informasjonssystemene i Stortinget) som ble igangsatt 2001 har
blant annet resultert i et nytt dokumentlager, portalsystem, publiserings-
og agentverktøy samt første versjonen av en ny
elektronisk portal "Løveporten". Diverse tiltak har redusert
papirforbruket med 30 tonn i forhold til 2001. Et pilotforsøk
med skanning av arkivverdige dokumenter for elektroniske dokumentarkiv
ble igangsatt.
Den viktigste årsaken til den kraftige økningen
i budsjettforslaget for 2004 i forhold til 2003 er Stortingets presidentskaps
beslutning om etablering av "Komitéhuset" i Akersgaten
18, samt omfattende istandsetting av nye lokaler og integrering
av disse i Stortingets øvrige bygningsmasse.
Kap. 41 blir ikke tilført midler fra
den sentrale lønnsreserven i staten, og det må følgelig
legges inn en viss lønnsreserve i budsjettet.
Post 1 Driftsutgifter omfatter lønn
og godtgjørelser for stortingsrepresentanter og ansatte,
og utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester,
i tillegg til utgifter til reiser, og deltakelse i faste internasjonale parlamentarikerforsamlinger.
Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets
bibliotek og arkiv, samt vedlikehold og drift av bygninger og Stortingets
leiligheter inngår også i denne posten.
Videre skyldes økningen blant annet
behov for økt bemanning i forbindelse med nye arealer og
sikkerhetstiltak, samt kostnader til leie og drift av nye lokaler.
I tillegg har pensjoner og godtgjørelser til representantene økt.
Post 21 Spesielle driftsutgifter omfatter blant
annet granskningskommisjonen for Mehamn-ulykken som ble opprettet
30. januar 2003. De vil etter planen avgi sin rapport 1. juni 2004.
Post 32 omfatter utgifter til kjøp
av leiligheter til stortingsrepresentantene.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold omfatter kjøp av teknisk utstyr, fornyelse
og videreutbygging av Stortingets edb-anlegg, kjøp av kunst, ombyggingsarbeider
og større vedlikeholdsarbeider mv. i stortingsbygningene.
Den markante økningen er en følge av tidligere
vedtak om renovering av Stortingskvartalet og oppbygging av et opplevelsessenter.
Post 70 omfatter Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater.
Det gis et fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe som blir
representert på Stortinget, i tillegg til et tilskudd per
stortingsrepresentant. Den stegvise opptrappingen av gruppetilskuddene,
vedtatt av Stortinget 11. juni 2001, blir sluttført høsten
2003, og 2004 er det første året med full overføring
etter den nye fordelingen.
Under kap. 3041 budsjetteres blant annet salgsinntekter
og leieinntekter. I 2003/2004 vil Stortinget sette i stand
og selv ta i bruk tidligere utleide lokaler.
I Budsjett-innst. S. I (2003-2004) ble i tillegg
følgende innarbeidet under rammeområde 14: kap.
41 post 45 Større nyanskaffelser og vedlikehold utstyrsanskaffelser økes
med 13 mill. kroner. Økningen på 13,0 mill. kroner
skyldes at det først høsten 2003 er inngått endelig
avtale i forbindelse med ombygging av Stortingskvartalet og ferdigstillelse
av "Komitéhuset".
Komiteenhar merket seg at det foreligger en økning
i driftsutgifter, og at økningen blant annet skyldes behov
for økt bemanning i forbindelse med nye arealer og sikkerhetstiltak,
samt kostnader til leie og drift av nye lokaler. Komiteen ser
at det er en økning i posten for større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, og har merket seg at dette er en følge
av tidligere vedtak om renovering av Stortingskvartalet og oppbygging
av et opplevelsessenter. Komiteen er av den oppfatning at
utbygging av et slikt opplevelsessenter er en viktig faktor i arbeidet
med å legge til rette for økt demokratisk engasjement
blant ungdom med sikte på bredere deltakelse i politiske
fora. Komiteen er for øvrig tilfreds med
at arbeidet for å sikre stortingsrepresentantene bedre
arbeidsvilkår er kommet så vidt langt som et ledd
i å styrke Stortingets rolle som landets ledende statsmakt.
På bakgrunn av Stortingets stadig økte
utadrettede virksomhet i form av utgitte publikasjoner, representasjon
i ulike delegasjoner, foredrag av representanter mv. ber komiteen Presidentskapet
vurdere hvorvidt det, gjennom omdisponering innenfor budsjettrammene,
bør legges til rette for at Stortinget ansetter egen språkkonsulent
til kvalitetssikring av dette arbeidet.
Komiteen vil på generelt
grunnlag si at den stiller seg positiv til at det administrative
apparatet knyttet til representanter og partigrupper har blitt styrket
de senere årene. Komiteen vil imidlertid
understreke betydningen av at disse administrative ressursene koordineres
og nyttes på en mest mulig effektiv måte. Komiteen vil
herunder påpeke viktigheten av at en til enhver tid søker å finne
markedets beste og prismessig gunstigste tilbud når Stortinget
inngår avtaler om kjøp av varer og tjenester,
som for eksempel kjøp av reiser for ansatte og representanter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det i budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene
er enighet om å redusere den foreslåtte bevilgningen
på kap. 41 Stortinget med 20 mill. kroner. Reduksjonen
er foreslått fordelt med 13 mill. kroner på Post
1 Driftsutgifter og 7 mill. kroner på Post 32 Kjøp
av leiligheter.
Flertallet viser til vedlagte
brev fra Presidentskapet om hvordan reduksjonen kan tenkes gjennomført.
Det foreslås bevilget totalt kr 934
509 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det er betydelig mulighet for innsparing i
Stortingets reisevirksomhet. Både når det gjelder
Stortingets generelle reisevirksomhet og deltakelse i internasjonale
organisasjoner er det mulighet for innsparinger som ikke vil berøre
Stortingets ordinære drift. Disse medlemmervil derfor foreslå at det i
den avsatte sum til Stortingets reisevirksomhet under kap. 41 post
1 foretas en reduksjon med kr 10 000 000 i tillegg til det foreslåtte budsjettforliket.
Det må på bakgrunn av dette gjennomføres en
reduksjon i Stortingets reisevirksomhet på kr 10 590 000. Disse
medlemmer er videre av den oppfatning at det ikke bør
foretas kutt i postene lønn og pensjoner og konsulenttjenester
ved drifts- og serviceavdelingen, da dette kan hindre Stortinget
i en effektiv og hensiktsmessig drift. Denne reduksjon må derfor
hentes inn ved et kutt i Stortingets reisevirksomhet.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn forslag om at kap. 41 post 1 reduseres med kr 19 890 000.
Disse medlemmer viser til det
foreslåtte kutt på kr 7 000 000 i innkjøp
av stortingsleiligheter og mener at dette kutt må reduseres
noe da det er behov for at noen tidligere regjeringsmedlemmer som
nå er medlemmer av Stortinget og som fortsatt disponerer
regjeringsleiligheter, flytter tilbake til stortingsleilighet. Disse
medlemmer vil derfor halvere det foreslåtte kutt
i innkjøp av stortingsleiligheter.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn forslag om at kap. 41 post 32 reduseres med kr 3 500 000.
Disse medlemmerer
videre av den oppfatning at det kan gjøres utsettelser
i kap. 41 post 45 større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
til 2005 og den foreslåtte påplussing må derfor
reduseres for 2004 med kr 9 200 000 i forhold til det fremlagte
forslaget.
Disse medlemmer fremmer forslag
om at kap. 41 post 45 økes med kr 3 800 000.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti støtter
den styrkning av Stortinget som har vært foretatt over
de siste år og som budsjettforslaget viderefører.
Innenfor den rammesum Stortinget 26. november 2003 vedtok for rammeområde
14, finner disse medlemmer imidlertid å måtte redusere
bevilgningen til Stortinget. Disse medlemmer vil
derfor fremme forslag om at kap. 41 post 1 Driftsutgifter reduseres
med kr 5 590 000. Disse medlemmer forslår
at dette skjer mot en økning på kap 51 Riksrevisjonen
post 1 Driftsutgifter på 5 mill. kroner og kap. 44 EOS-utvalget
post 1 Driftsutgifter på kr 590 000.