Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kystpartiet, fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en gjennomgang av momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner
og komme tilbake til Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett 2005
med eventuelle forslag som sikrer at intensjonene med ordningen
blir ivaretatt."
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen presentere
et opplegg for evaluering av endringene i regelverket for rehabiliteringspenger
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet,
fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
og legge frem forslag i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005
om en rammestyrt støtteordning for ulønnet forskningsinnsats
i næringsforetak, enten som en utvidelse av fradragsgrunnlaget
i SkatteFUNN-ordningen, eller som en særskilt tilskuddsordning
som kompensasjon for at slik forskningsinnsats faller utenfor SkatteFUNN-ordningen.
En eventuell særskilt tilskuddsordning forutsettes i tilfelle
samordnet med foretakets rett til SkatteFUNN-fradrag. Det settes
av 70 mill. kroner til dette formålet på kap.
2309 Tilfeldige utgifter, post 1 Driftsutgifter."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet,
fremmer følgende forslag:
"Stortinget er kjent med at Finansdepartementet arbeider
med en sak om behandlingen av merverdiavgift på interne
transaksjoner i frivillige organisasjoner. Stortinget er enig om
at det bør finnes en løsning på saken
slik at transaksjoner av denne typen i stor grad faller utenfor
merverdiavgiftspliktig omsetning. Stortinget ber Regjeringen gi
en orientering om dette i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2005."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:
Stortinget ber Regjeringen i Revidert
nasjonalbudsjett 2005 gjennomgå sjokolade- og sukkervareindustriens
rammebetingelser, og eventuelt fremme forslag til endringer i rammebetingelsene
for å motvirke eventuell konkurransevridning mellom norske
og utenlandske produsenter."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2005 legge frem en gjennomgang av
særavgiftene i Norge, både i lys av avgiftsstrukturen i
EU og i forhold til hvorvidt avgiftene oppfyller sine opprinnelige
hensikter om proveny, helse, miljø osv."
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med kommuneproposisjonen for 2006 orientere om status og videre
planer for byggvedlikehold for å sikre læringsmiljø for
elevene i tråd med opplæringslovens kap. 9a."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen la være å innlemme vertskommunetilskuddet
i rammetilskuddet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at Rauma Sol blir godkjent som opptreningsinstitusjon."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sikre
at helseforetakenes laboratorie- og røntgenvirksomhet fører
regnskap og budsjett for virksomheten på en slik måte
at sammenligning av kostnader kan bli reell mellom privat og offentlig
virksomhet."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å etablere
gode rutiner slik at kommunene får mulighet til å diskutere
etablering av asylmottak i kommunen med berørte statlige myndigheter,
og for at kommunen skal få mulighet til å komme
med uttalelse i forbindelse med en etablering av mottak."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag til Nasjonal plan for forebygging, forskning og behandling
av diabetes for Stortinget i løpet av 2005."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen arbeide
videre med å utvikle en koordinert og helhetlig pårørende-
og offeromsorg i Norge."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
nødvendige tiltak for bedre å utnytte kompetansen
og arbeidskraften til de politimestrene som ble overflødige
i forbindelse med politireformen, og som fortsatt er ansatt i politiet, slik
at de kan gjøre tjeneste for påtaleseksjonen hos stats-
og riksadvokaten."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre
en ungdomsgaranti, slik at alle ungdommer under 25 år sikres
rett til arbeid, utdanning eller tiltaksplass."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre
en garanti for langtidsledige slik at alle som har vært
ledige i to år, skal garanteres et tilbud om enten arbeid,
utdanning eller tiltaksplass."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til at Regjeringen har
besluttet å oppheve de særskilte avgiftsfritakene
for servering ved Voksenåsen og Lysebu med virkning fra
1.januar 2005. Momsfritaket ble gitt i 1975 og bekreftet i 1985
med utgangspunkt i disse institusjonenes opprinnelse, formål
og virksomhet. De er begge nasjonalgaver/folkegaver, gitt
som takk for hjelpen Sverige og Danmark bisto Norge med under og
like etter 2.verdenskrig. Besparelsene momsfritaket ga, er pløyd
tilbake i den ideelle virksomheten som det var en forutsetning de
to institusjonene skulle drive med.
Disse medlemmer ber Regjeringen
utsette iverksettelsen av sitt vedtak til 1.januar 2006, slik at de
to institusjonene får mulighet til å tilpasse
virksomheten de nye rammebetingelsene. Det må også vurderes
om endring av momsfritaket skal kompenseres fra statens side gjennom
et tilskudd til institusjonenes ideelle virksomhet, med bakgrunn
i opprettelsen av Voksenåsen og Lysebu.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utsette
iverksettelsen av sitt vedtak om å oppheve det særskilte
avgiftsfritaket for servering ved institusjonene Voksenåsen
og Lysebu til 1.januar 2006."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at helseforetakene har sine regnskap i balanse innen utgangen
av 2006."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
muligheten for å frita førstegangsetablerere fra
dokumentavgift og legge dette frem i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for
2005."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å opprette et energi- og petroleumsforskningsfond
på 10 mrd. kroner, hvor avkastningen benyttes til teknologisk forskning
for å bedre utvinningsgraden, økonomien og sikkerheten
på kontinentalsokkelen, samt andre relevante energiforskningsprosjekter."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
en sak for Stortinget om endringer i kraftskattereglene som muliggjør en økning
av grensen for småkraftverk tilsvarende 10MW uten at det
samtidig innebærer en vridning av skatteinntektene fra
kommune til stat."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2005, legge frem forslag til et helhetlig
avgiftssystem på bilbruk hvor målsettingen er mer
miljøriktig bilvalg og bilbruk."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at reformer og større systemendringer fremmes
for Stortinget om våren, slik at de behandles uavhengig
av statsbudsjettet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen evaluere
konsekvensene og effektene av HFK-avgiften."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å etablere et fond til materiellinvesteringer
i Forsvaret på 3 mrd. kroner."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen igangsette
et arbeid for utvikling av nye makroøkonometriske modeller
til å analysere norsk økonomi."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å sette
ned et utvalg som skal foreta en gjennomgang av nivået
på trygde- og sosialytelser med utgangspunkt i SIFOs levekostnadsberegninger."
For å anskueliggjøre
virkningen av Fremskrittspartiets finanspolitikk, og for å komme
i møte de partier som mener at økt bruk av løpende
oljeinntekter over det ordinære statsbudsjettet vil gi
inflasjonspress og et høyere rentenivå, vil komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet legge frem et utenlandsbudsjett
ved siden av det ordinære statsbudsjettet.
En vesentlig og delvis avgjørende vektlegging
av etterspørselsiden og "finanspolitiske indikatorer" ved behandlingen
av statsbudsjettet legger en klar begrensing på offentlige
utgifter selv om staten har penger å bruke. I dagens budsjettsystem
med tabeller og indikatorutregninger regnes alle foreslåtte
endringer av Regjeringens forslag til budsjett å ha tilnærmet
samme finanspolitiske virkning, helt uavhengig av den reelle situasjon.
Dette er en åpenbar svakhet som både hindrer fornuftig
pengebruk og en nyansert finanspolitisk debatt. Slik budsjettet
i dag er satt opp, skilles det ikke mellom kjøp av varer
og tjenester fra utlandet, og kjøp av varer og tjenester
i Norge. For Norge er dette nå en betydelig hindring for
en fornuftig disponering av den økonomiske velstand i et
langsiktig perspektiv.
Disse medlemmer vil bruke utenlandsbudsjettet til å omplassere
deler av statens finansformue (oljefondet) til realformue ved hjelp
av investeringer i realkapital, forskning og utdanning. Noen få tiltak
er ekstraordinære og vil bidra til å hjelpe tilbudssiden
i økonomien samt redusere presset på det norske
helsevesen.
Utenlandsbudsjettet viser bruk av penger som
ikke har direkte virkning på den innenlandske økonomien. De
som er imot bruk av oljeinntekter til realinvesteringer fordi det
angivelig skal ha uheldige virkninger på norsk økonomi
via innenlandsk etterspørsel, kan ikke ha de samme motforestillingene
mot de samme realinvesteringer når disse settes opp i et
eget utenlandsbudsjett.
Makroøkonomisk vil utenlandsbudsjettet
isolert sett medføre en viss reduksjon i Norges eksportoverskudd. Dette
kan bli motvirket av økt privat sparing som følge av økt
privat disponibel inntekt etter at skatte- og avgiftsnivået
er senket. Nettovirkningen vil i så fall bli en reduksjon
i eksportoverskuddet som har sin motpart i økt innenlandsk
kapitaloppbygging.
Utenlandsbudsjettet vil i dagens system få inntekter gjennom
overføringer fra petroleumsfondet.
For at et slikt budsjett skal kunne virke etter
hensikten, må det etableres klare regler for hvilke typer
utgifter som skal kunne betales fra dette budsjettet.
Avgrensninger kan være:
– ikke varige
og langsiktige utgifter
– løpende driftsutgifter
bør alltid være av en karakter, art eller form
som kan avvikles i sin helhet etter maksimalt 3år
– kjøp av utstyr skal
ikke inngå i et vedvarende anskaffelsesprogram
– skal ikke muliggjøre
flytting av andre midler fra innenlands til utenlandsk bruk ved
at midler på utenlandsbudsjettet erstatter utgifter innenfor dagens
ramme
Disse medlemmer forutsetter at
det gjøres endringer i bevilgningsreglementet og at Riksrevisjonen fører
normal kontroll med at forutsetningene med eget utenlandsbudsjett
ivaretas.
Disse medlemmer foreslår
at utenlandsbudsjettet for 2005 skal omfatte følgende områder:
Disse medlemmer viser til betydningen
av at norske studenter får gode rammebetingelser for å reise utenlands
og studere ved kvalitetsmessig gode utdanningsinstitusjoner. Internasjonaliseringen
som pågår innenfor høyere utdanning,
der også GATS er en pådriver, gjør at
det er viktig for Norge å satse på å tiltrekke seg
studenter og ikke minst sende norske studenter ut. Kostnadene som
er forbundet med å studere i utlandet har ikke innvirkning
på norsk innenlandsøkonomi. På bakgrunn
av dette ønsker disse medlemmer å avsette
ekstra midler på utenlandsbudsjettet for å stimulere
flere norske studenter til å studere i utlandet. Disse
medlemmer vil understreke betydningen av at spesielt talentfulle
elever får mulighet til å utdanne seg ved toppinstitusjonene
innenfor høyere utdanning på verdensbasis, selv
om kostnadene forbundet med å benytte seg av disse skolene
er høye.
Disse medlemmer viser til det
behovet som er innenfor universitets- og høyskolesektoren
når det gjelder nytt IKT-utstyr og annet utstyr. Slike
innkjøp vil ikke ha noen innvirkning på norsk
innenlandsøkonomi.
Det avsettes 160 mill. kroner til innkjøp
av utstyr til vitenskaplig forskning, og 280 mill. kroner til IKT-utstyr
til skolene.
Disse medlemmer viser til at
Norge deltar i en rekke internasjonale utdanningsprogram, og vil
understreke betydning av at den norske utdanningen deltar sterkt
i internasjonal sammenheng. Dette vil ikke ha innvirkning på norsk
innenlandsøkonomi. På denne bakgrunn foreslår disse
medlemmer å flytte bevilgningen tilskudd til internasjonale
program til utenlandsbudsjettet.
Norge som et land med lange avstander og spredt bebyggelse
burde, for å utligne ulempene med å ligge langt
fra markedene, ha et bedre utbygd vegnett enn andre land. Dessverre
er det motsatte tilfellet. Norge ligger langt etter de fleste europeiske
land. Bevilgningene til veiformål har gjennom flere år
gått reelt ned, samtidig har trafikkveksten vært
sterk, og ulykkesfrekvensen negativ. For disse medlemmer er
det åpenbart at det er en klar sammenheng mellom mindre penger
til veiformål på den ene siden, og økt
trafikk og flere ulykker på den andre siden. Derfor ønsker disse medlemmer å forsere
utbyggingen av vegnettet i Norge samt forbedre vedlikeholdet. Dette
vil føre til færre ulykker og et mer lønnsomt
næringsliv. Spesielt vil dette virke positivt for næringsliv
og befolkning i distrikts-Norge. Det bevilges 2,9 mrd. kroner over utenlandsbudsjettet.
Dette er beløpet som må til for å ta igjen
gapet i forhold til NTP.
Forsvarets transportfly er 30-35 år
gamle. Dersom ingenting gjøres, må de settes permanent
på bakken i 2006. Flyene er meget dyre i drift.
A400M er det eneste fly i verden i dag (og i
overskuelig fremtid) som dekker Norges gjentatte uttalte behov.
Enhver annen løsning vil enten ikke dekke Norges militære
transportbehov eller behovet må dekkes ved bruk av minst
to ulike flytyper - med påfølgende langt høyere
driftskostnader og redusert fleksibilitet.
A400M kan ikke leveres før 2010-2012,
men inngåelse av kontrakt må skje nå.
Disse medlemmer vil derfor inngå slik
avtale nå. Dette utløser ingen investeringer over
utenlandsbudsjettet i 2005, men vil beløpe seg til 3,4
mrd. kroner før levering i 2010-2012.
Norge er ett av tre land som er tilbudt å kjøpe
seg inn i programmet i år. Hovedtrekkene i tilbudet er
disse:
– Norsk
næringsliv gis posisjon i prosjektet som "launching nation"
– I praksis innebærer
dette at norske bedrifter tilføres arbeid tilsvarende Norges
kjøp (4fly gir 4/184=2,2 pst., og 6 fly
gir 6/186=3,2 pst.)
– Andelen gjelder de nå bestilte
flyene og alle fremtidige bestillinger. Airbus Military regner med å selge
et betydelig antall fly de neste 10 15 årene. Andelen
gjelder også alle oppgraderinger og vedlikeholdsarbeid
som Airbus Military skal gjøre i hele flyets levetid. (til
2050+)
Disse medlemmer ønsker å avsette
2 mrd. kroner på utenlandsbudsjettet til bruk for bekjempelse
av AIDS og malaria. Pengene skal fordeles til AIDS-bekjempelse gjennom
for eksempel Gates Foundation og vaksinering gjennom GAVI. Det er
et poeng at pengene ikke går gjennom Utenriksdepartementet
eller NORAD.
For fire år siden beregnet FN at det
ville være 9,3 milliarder mennesker på jorden
i 2050. På grunn av AIDS-epidemien er tallet nå redusert
med 400 millioner. I løpet av 50 år vil nærmere
300 millioner dø av sykdommen.
Spådommen fra 2000, om en voldsom global
befolkningsvekst, er revidert i de siste beregningene fra FN. Ekspertene
forventer en alvorligere og mer forlenget effekt av AIDS-epidemien
enn de trodde tidligere.
Befolkningen på jorden vil øke
fra dagens 6,3 milliarder til 9,3 milliarder i 2050, beregnet FN
for tre år siden. Etter at ekspertene tok en nærmere
kikk på den globale AIDS-krisen, har de kommet fram til
at de siktet for høyt.
Nå spår befolkningsdivisjonen
i FNs Department of Economic and Social Affairs at det vil være
8,9 milliarder mennesker på jorden i 2050.
De reduserte beregningene reflekterer hovedsakelig de økende
dødsfallene på grunn av AIDS, men også effekten
av at kvinner føder færre barn.
Beregningene av verdens befolkning sier at 46
millioner mennesker vil dø på grunn av AIDS i årtusenets første
tiår, i de 53 hardest rammede landene i verden. Ekspertene
forventer at tallet vil være 278 millioner i 2050.
I 2002 tok AIDS-epidemien mer enn 3 millioner
liv.
For de syv afrikanske landene som er hardest
rammet av AIDS-epidemien, hvor over 20 pst. av befolkningen er smittet,
beregner FN at befolkningsøkningen vil være liten:
Fra 74 millioner i 2000, til 78 millioner i 2050.
En reduksjon av befolkningen er forventet i
Botswana, Lesotho, Sør-Afrika og Swaziland.
Videre er det en skremmende utvikling også i
Baltikum. HIV og AIDS sprer seg like raskt i Russland, Estland,
Latvia og Ukraina som i visse deler av Afrika, går det
fram av en ny FN-rapport.
Ifølge en UNDP-rapport må epidemien
bekjempes ved hjelp av demokrati og bedre styresett.
Rapporten påviser at det er en sterk
sammenheng mellom hvor langt er land er kommet i demokratiseringsprosessen
og dets evne til å demme opp for epidemien.
Hovedbudskapet er at HIV/AIDS ikke
kan bekjempes gjennom den type statlig kontroll og styring som tradisjonelt
har preget regionen. Veien framover må gå gjennom
et mer åpent og demokratisk samfunn, heter det.
Malaria kan ha drept halvparten av alle mennesker som
noen gang har levd. Minst 300 millioner blir fremdeles syke hvert år,
men nå har forskere endelig kommet frem med en lovende
vaksine.
Det er riktignok langt igjen til en effektiv
beskyttelse. Forsøk i Mosambik viste bare 30 pst. beskyttelse
mot infeksjon.
Vaksinen er laget for å beskytte mot
infeksjon, men som en overraskelse beskyttet den enda bedre mot utvikling
av sykdommen hos de som allerede var smittet.
I 58 pst. av tilfellene beskyttet vaksinen mot
utvikling av de mest alvorlige og dødelige formene av malaria.
For barn under 2år var reduksjonen hele 77 pst.
Kampen mot malaria har begrenset malariaområdene fra
50 pst. til 27 pst. av Jordens overflate i løpet av det siste
hundreåret. Likevel regner man med at halvparten av Jordens
befolkning vil leve i malariaområder i 2010.
1 million barn under 5år dør
hvert år av malaria.
Det er derfor viktig å bidra til arbeidet
med en videre utvikling av en effektiv vaksine.
Det er viktig å utnytte internasjonale
markedsmuligheter i en tid hvor eksportbedriftene har betydelige konkurranseproblemer. Disse
medlemmer vil bidra til å bedre bedriftenes muligheter
i internasjonaliseringsprosessen gjennom en styrkning av det offentlige
tilbudet til eksportrettet virksomhet. Programvirksomheten knyttet
til fremme av eksport, internasjonalisering og internasjonalt teknologisamarbeid
bør særlig rettes mot rådgivning og formidling
av informasjon og kunnskap om internasjonale markedsmuligheter til
nyetablerte, mindre kunnskapsintensive og høyteknologiske
bedrifter med stort eksportpotensial.
Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn at det settes av 100 mill. kroner til
dette arbeidet.
Reiselivsnæringen utgjorde i 2002,
ifølge tall fra SSB, 132000 normalårsverk som
utgjør 6,7 pst. av samlet sysselsetting i Norge. Den er
i dag en av de fremste distriktsnæringer med en kvinneandel
på ca. 70 pst.
SSBs tall for 2003 viser at norske hoteller
hadde en kapasitetsutnyttelse på 48,2 pst. Næringen
går for halv maskin. Uten særlig stor tilleggskostnad
er det mulig å ta imot langt flere utenlandske turister.
Videre har reiselivsnæringen et stort
potensial for vekst. Norge har særegne kvaliteter som fremstår attraktivt
for den moderne turist. Likevel har næringen det siste
tiåret tapt markedsandeler internasjonalt, både relativt
og absolutt.
Reiselivsnæringen har i liten grad
vært gjenstand for politisk engasjement og næringspolitisk
oppmerksomhet. Rammevilkårene har vært langt fra
gode nok.
Det bør derfor satses bredt på internasjonal
markedsføring av Norge som turistland i utlandet gjennom
kjøp av reklametjenester, TV-kampanjer mv.
Disse medlemmer foreslår å sette
av 300 mill. kroner til dette.
Behovet for sel- og hvalfangst, for å redusere
disse dyrs beskatning av fiskeressursene, er stort og voksende.
Den største hindring for å bringe antallet dyr
ned på et riktig nivå, er den internasjonale opinion,
holdningene i den internasjonale hvalfangskommisjonen og diverse
miljøorganisasjoner. Debatten har nå blusset opp
igjen etter at Fiskeri- og kystdepartementet åpnet for
at utenlandske turister kan komme til Norge for å skyte
sel.
Disse medlemmer mener det må organiseres
en kampanje for økt forståelse for sel- og hvalfangst
ved bruk av norske utenriksstasjoner, profesjonelle informasjonsfirmaer
mv.
Disse medlemmer foreslår å avsette
50 mill. kroner til en slik kampanje.
Mye av det mest moderne høyelektroniske
utstyr til helseforetakene produseres ikke i Norge og må kjøpes inn
fra leverandører i andre land. Mange norske helseforetak
sliter i dag med gammelt, nedslitt teknisk utstyr, og der faren
for feil og unøyaktigheter i verste fall kan skape uønskede
og til dels farlige situasjoner for pasienter og helsepersonell.
Ved noen sykehus er teknologisk medisinsk utstyr mer enn 10 år
gammelt, noe som betyr at det i realiteten er over "levegrensen". Det
er fornuftig å sørge for at norske helseforetak
utstyres med moderne medisinsk teknisk utstyr av god kvalitet for å unngå misbruk
av helsepersonells tid, og best mulig utnyttelse av kapasiteten
til enhver tid.
Mange norske pensjonister har etter hvert fått
muligheten til å nyte godt av helsebringende opphold ved sykehjem
eller omsorgsboliger i utlandet, spesielt i varmere strøk. Økt
velvære og bedre livskvalitet fører, for mange,
til forbedret helsetilstand og mindre psykiske og fysiske plager.
Etter at Handlingsplanen for eldreomsorgen i stor grad har blitt
konsentrert om utbygging av plasser i omsorgsboliger, er den samlede
kapasiteten av sykehjemsplasser i Norge ikke bedret. Det kan derfor
forventes en økende etterspørsel etter plasser
ved særlig sykehjem men også omsorgstilbud i utlandet. For å dempe
etterspørselspresset i Norge, vil disse medlemmer foreslå at
det igangsettes et program for omsorgsboliger og sykehjemsplasser
i utlandet til pensjonister med rehabiliteringsbehov og pleietrengende
eldre.
Disse medlemmer viser til at
den norske kontingenten for 2005 til EUs rammeprogram for forskning, internasjonale
grunnforskningsorganisasjoner og til UNESCO utgjør til
sammen 663 mill. kroner. Disse medlemmer understreker
betydningen av at Norge deltar i dette europeiske samarbeidsprosjektet
innenfor forskningssektoren. Kostnadene som er forbundet med Norges
deltagelse vil ikke ha innvirkning på innenlandsøkonomien,
og føres derfor på utenlandsbudsjettet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"a.
I Bevilgningsreglementet § 5 Utgiftene
gjøres følgende endring:
Nytt punkt 5 skal lyde:
Avdelingen for kjøp av varer og tjenester
fra utlandet
b.
I Stortingets vedtak av 19.oktober 2004 om statsbudsjettets
fordeling til komiteene gjøres følgende endring/tillegg
under finanskomiteen: Rammeområde 25 (utenlandsbudsjett).
c.
Under rammeområde 25 Utenlandsbudsjett
bevilges for 2005 i henhold til oppstillingen nedenfor.
Fremskrittspartiets utenlandsbudsjett
for budsjetterminen 2005
Inntekter | | |
(overført fra
Petroleumsfondet) | 8 653 000 000 | |
Utgifter | | |
Tilskudd til studier i
utlandet | | 100 000 000 |
Kjøp av IKT-utstyr
til universitet og høyskoler | | 280 000 000 |
Kjøp av forskningsutstyr
til universitet og høyskoler | | 160 000 000 |
Tilskudd til internasjonale
utdanningsprogrammer | | 100 000 000 |
Riksveiinvesteringer -
utenlandske entreprenører | | 2 900 000 000 |
Innkjøp av transportfly
A400M | | 0 |
Bekjempelse av AIDS og
Malaria | | 2 000 000 000 |
Internasjonalisering -
eksportbedrifter | | 100 000 000 |
Profilering - reiseliv
- Norge som turistland | | 300 000 000 |
Kampanje - forståelse
for sel- og hvalfangst | | 50 000 000 |
Sykehusutstyr | | 500 000 000 |
Bygging og kjøp
av sykehjem | | 1 500 000 000 |
EUs rammeprogram
for forskning | | 663 000 000 |
Sum utenlandsbudsjett | | 8 653 000 000" |
Disse medlemmer mener at på en
del områder er forutsigbarhet og langsiktig planlegging
spesielt viktig. Disse medlemmer ønsker å sikre
forutsigbarhet og stabilitet gjennom fondsavkastning. Avkastningen
av fondene skal finansiere prosjekter. Det er særlig viktig
at det skapes stabile organisasjonsformer for slike fond.
Disse medlemmer ser på petroleumsvirksomheten
som en fremtidsrettet næring med fortsatt potensial for
vekst og utvikling. Mye tyder på at olje- og gassektoren
blir en av Norges viktigste næringer i hele dette århundret,
og vil være av stor betydning for en videre utvikling av
vårt velferdssamfunn, sysselsetting og verdiskapning. Disse
medlemmer vil påpeke at dette langsiktige perspektivet
krever gode rammebetingelser, blant annet gjennom å legge
til rette for høyteknologisk utvikling i næringen.
Det er teknologisk utvikling som gir oss nye muligheter til å utvinne
stadig større andeler av olje- og gassressursene på det enkelte
felt ved at ressurser som er vanskeligere tilgjengelig kan utvinnes. Disse
medlemmer mener forutsigbarhet og grunnlag for langsiktig
planlegging og gjennomføring av forskningsprosjekter bedre
sikres gjennom fondsavkastning, enn gjennom ordinær budsjettbehandling
der midler til forskning må konkurrere med midler til annen
virksomhet, eksempelvis løpende driftsutgifter over statsbudsjettet. Disse
medlemmer ønsker derfor at det avsettes 10 mrd.
kroner til et forskningsfond, der avkastningen av dette skal finansiere
relevante og fornuftige forskningsprosjekter. Det er særlig
viktig at det skapes en stabil organisasjonsform for et slikt fond,
der avkastningen skal gå til målrettet forskning
blant annet for å bedre utnyttelsesgraden av oljefelt,
bedre teknologien for oljeleting og annen energiforskning. Opprettelsen
av et slikt fond vil medføre at staten tar sitt nødvendige
ansvar for forskning, og at dette i stor grad vil være
en investering i fremtidig vekst i norsk økonomi.
Forskning er en investering i fremtidig livskvalitet
og velferd. Forskningen har stor betydning for den økonomiske
utviklingen, og er derfor viktig for fremtidige generasjoner. Fremtidig
vekst vil henge sammen med at eksisterende næringer blir
mer kunnskapsintensive og at det skapes nye kunnskapsintensive bedrifter.
Norge ligger fortsatt under det gjennomsnittlige OECD-nivå for
forskningsinnsats.
Disse medlemmer foreslår
derfor å sette av 4 mrd. kroner mer enn Regjeringen, til
sammen 7,2 mrd. kroner, til forskningsfondet.
Disse medlemmer foreslår å etablere
et fond til materiellinvestering på 3 mrd. kroner. Dette
vil gi Forsvaret handlefrihet til å gjennomføre
nødvendige materiellinvesteringer for å etablere
vedtatt struktur uten at dette går utover driftsbudsjettet.
Det er naturlig at store materiellanskaffelser finansieres utenfor
rammen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti går
inn for å plassere 1 mrd. kroner av oljefondets kapital
i et solidaritetsfond som skal investere i næringsvirksomhet
i de fattigste delene av verden. Dette fondet skal først
og fremst gå til investeringer i landene på FNs
MUL-liste (minst utviklede land). De fleste av disse ligger i Afrika,
men også noen øystater og land i Asia er med i
denne gruppen.
Historisk sett har en av de viktigste kildene
til økonomisk utvikling vært tilgangen på kapital.
Med kapital følger også teknologioverføring
og kunnskap som er svært viktig for å få i
fortgang i den økonomiske utviklingen. For de fleste små og
fattige land må denne kapitalen komme fra utlandet. Norge
baserte sin industrielle vekst på begynnelsen av det forrige århundre
på utenlandsk kapital. Asiatiske land som Sør-Korea
og Taiwan, som gikk fra å være u-land til moderne
industrinasjoner på noen tiår, baserte seg i stor
grad på utenlandske investeringer. De senere årene
har India og Kina mottatt store mengder utenlandske investeringer; og
resultatet er stabilt høy, økonomisk vekst og økt levestandard
for millioner av mennesker.
Det finnes likevel en rekke land - særlig
i Afrika - som knapt mottar investeringer utenfra. De står
på siden av den globale økonomien. Disse
medlemmer ser det som en hovedutfordring å øke
strømmen av privat kapital til de fattigste landene i verden.
I dag er den private kapitalstrømmen fra sør til
nord 5 ganger så stor som bistanden. Likevel er disse tallene
små sammenliknet med samlede kapitalbevegelser over landegrensene. Disse
medlemmer vil at Norge skal bruke en del av denne formuen
til investeringer i de fattigste landene i verden, gjennom et solidaritetsfond.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen øremerke
1 mrd. kroner av Petroleumsfondets kapital til investeringer i de
48 fattigste land i verden (de såkalte MUL-land)."