Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at dette er en revisjon av budsjettet for 2008. Disse
medlemmer har derfor primært foretatt justeringer
fremfor å fremme omfattende forslag som naturlig hører
hjemme i ordinær budsjettbehandling. I tillegg har disse medlemmer fremlagt
enkelte forslag i forbindelse med revisjonen som anses som påkrevd
og nødvendige.
Disse medlemmer vil i forbindelse
med Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett fremsette
følgende budsjettendringer:
FORSLAG TIL
REVIDERT NASJONALBUDSJETT FOR 2008 FRP - HOVEDOVERSIKT | Endringer ift. |
Regjeringen |
| | 2008 |
ØKTE
FORESLÅTTE OFFENTLIGE BEVILGNINGER | | (mill. kr) |
| | |
Økte
olje-/skatteinntektsanslag i RNB ifht. statsbudsjettet
for 2008 | | 80 295 |
| | |
ØKT OFFENTLIG
FORBRUK I BUDSJETTRAMMENE (FrP) | | 6 722 |
REDUSERTE OFFENTLIGE
INNTEKTER (FrP) | | 4 168 |
Reduksjon
i økte oljeinntekter/skatteinntekter med FrP | | 10 890 |
| | |
OVERFØRING
TIL STATENS PENSJONSFOND REGJERINGEN i 2008 (oljefondet) | | 424 250 |
OVERFØRING
TIL STATENS PENSJONSFOND FRP i 2008 (oljefondet) | | 413 360 |
| | |
REDUSERTE / ØKTE
OFFENTLIGE UTGIFTER | | |
| | |
| | |
FORNYELSE
OG ADMINISTRASJON Ramme 1 | | 0 |
| | |
BARN/LIKESTILLING
Ramme 2 | | |
Barnevernstjenester | | 102 |
| | |
KULTUR
Ramme 3 | | |
Tilskuddsordning,
frivillig virksomhet | | 50 |
| | |
UTENRIKS
Ramme 4 | | -17 |
| | |
JUSTIS
Ramme 5 | | |
Politiet | 70 | |
Oslopolitiet | 35 | |
Annet | -2 | |
| | 103 |
KOMMUNAL/INTEGRERING/MANGFOLD
Ramme 6 | | |
Rentekompensasjon
skole, kirkebygg | | 17 |
| | |
RAMMETILSKUDD
KOMMUNER Ramme 18 | | |
Styrking av eldreomsorgen
(øremerket) | 1 600 | |
Styrking av grunnopplæringen
(øremerket) | 600 | |
Sitteplasser til
alle barn i skolebusser (øremerket) | 20 | |
Annet | -10 | |
| | 2210 |
ARBEID/SOSIAL
Ramme 7 | | |
Bilordning, funksjonshemmede | 100 | |
Tiltak funksjonshemmede
i arbeid | 80 | |
| | 180 |
| | |
FORSLAG TIL
REVIDERT NASJONALBUDSJETT FOR 2008 FRP - HOVEDOVERSIKT | Endringer ift. |
Regjeringen |
FORSVAR
Ramme 8 | | 400 |
| | |
NÆRING
Ramme 9, 10, 11 | | |
Sysselsetting
av sjøfolk | 43 | |
Annet | 2 | |
| | 45 |
| | |
ENERGI/MILJØ Ramme
12, 13 | | |
CO2-rensing | -357 | |
Kompensasjon Trillemarka | 14 | |
Annet | -37 | |
| | -380 |
| | |
KONTROLL
Ramme 14 | | 0 |
| | |
HELSE
Ramme 15 | | |
Rusmiddeltiltak,
forebyggende arbeid | 86 | |
Regionale helseforetak | 2 370 | |
Psykisk helse | 50 | |
| | 2 506 |
KUNNSKAP
Ramme 16 | | |
Kvalitetsutvikling
i grunnopplæringen | 55 | |
Universiteter | 97 | |
Høyskoler | 43 | |
Annet | 18 | |
| | 213 |
TRANSPORT
Ramme 17 | | |
Trafikktilsyn,
drift, vedlikeh. riksveier | 530 | |
Riksveiinvesteringer | 250 | |
Rassikring | 100 | |
Kjøp
av riksveifergetjenester | 200 | |
Investeringer
i jernbanelinjen | 175 | |
Kjøp
av persontransport med tog | 60 | |
| | 1 315 |
| | |
FINANS
Ramme 19-21 | | -21 |
| | |
SUM ØKNING
OFFENTLIGE UTGIFTER | | 6 722 |
| | |
REDUSERE
STATENS INNTEKTER | | |
| | |
Reversere
Regjeringens skjerpelser | | |
Ikke øke
bensinavgift med 5 øre fra 1. juli 2008 (inkl. mva. 6 øre) | 35 | |
Ikke øke
dieselavgift med 10 øre fra 1. juli 2008 (inkl. mva. 13 øre) | 90 | |
| | |
FORSLAG TIL
REVIDERT NASJONALBUDSJETT FOR 2008 FRP - HOVEDOVERSIKT | Endringer ift. |
Regjeringen |
Skatte-
og avgiftslettelser | | |
Redusere avgifter
på bensin fra dagens nivå med 2,50 kr fra 1. juli
2008 | 1 390 | |
Redusere avgifter
på diesel fra dagens nivå med 2,50 kr fra 1. juli
2008 | 1 800 | |
Redusert mva.
på mat fra 14 pst. til 12 pst. fra 1. juli | 470 | |
Fjerning av grunnavgiften
for engangsemballasje i ht. ESA-avgjørelse fra 1. juli
2008 | 290 | |
Økn. sjømanns-
fiskerfradrag til 160 000 kroner fra 1. januar 2008 | 120 | |
SUM SKATTE-/AVGIFTSLETTELSER
Ramme 23 | | 4 195 |
| | |
UTBYTTE
Ramme 23, økt utbytte fra kommunalbanken | | -28 |
| | |
SUM REDUSERING
STATENS INNTEKTER | | 4 168 |
| | |
| | |
POSTER UTEN
RESULTATVIRKNING ("UNDER STREKEN") | | |
| | |
Lån til
Statens Lånekasse for utdanning | | 15 |
Kommunalbanken, aksjekapital | | -90 |
SUM | | -76 |
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader og forslag i denne innstilling, samt i Innst.
S. nr. 270 (2007–2008) og Innst. O. nr. 70 (2007–2008).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Norge opplever historisk gode tider med sterk vekst i skatteinntektene.
En fremtidsrettet næringspolitikk og en ansvarlig økonomisk
politikk med vekstskapende skattelettelser under sentrum/Høyre-regjeringen
la grunnlaget for den positive utviklingen. Vi har nå en
unik mulighet til å bygge videre på et samfunn
som skaper muligheter for alle – og vi har en forpliktelse
til å investere slik at de gode tidene vedvarer.
Disse medlemmer mener
at Regjeringens manglende evne til å prioritere og fornye
presser renten opp. Rentedifferansen til EU øker, og den norske
kronen har styrket seg. Det rammer alle med store lån,
og det rammer konkurranseutsatt industri. Det er mange grunner til
at renten har økt, men Regjeringen bidrar ikke til å dempe presset – snarere
tvert imot.
Disse medlemmer viser til at
Høyre har lagt frem en samlet strategi med 32 konkrete
forslag for å øke tilbudet av arbeidskraft (jf.
merknader under kapittel 5.2). Sammen med nye tiltak for å stimulere
privat sparing, tiltak for å modernisere offentlig sektor
og et noe lavere nivå på bruk av penger fra pensjonsfondet
(1 mrd. kroner), mener disse medlemmer at Høyres
alternativer ville ha bidratt til mindre press på renten.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen selv med rekordstore skatteinntekter ikke makter å prioritere
de store oppgavene: Kunnskap og forskning nedprioriteres,
kostnadene vokser raskere enn bevilgningene i samferdselssektoren,
helsekøene vokser, og Forsvaret opplever reelle kutt i
sine bevilgninger. Regjeringen nedprioriterer også tiltak
mot fattigdom. Disse medlemmer mener at Regjeringen
viser manglende vilje til å prioritere de store oppgavene, men
også manglende evne til å få mer ut av
ressursene. Skritt for skritt øker den rød-grønne regjeringen
statens makt og omfang, samtidig som det blir mindre rom for frivillige
organisasjoner og private aktører. Moderniseringen av offentlig
sektor har stoppet opp, og Regjeringens allergi mot private alternativer
gjør at folk får dårligere tilbud og
mindre valgfrihet. Dette gjelder innenfor helsesektoren, eldreomsorgen, barnevern,
skolen, samferdselssektoren og i forhold til pensjonssparing.
Disse medlemmer har funnet rom
for å foreta noen endringer i forhold til Regjeringens
forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2008. Det henvises for øvrig
til Høyres alternative budsjett for 2008 for helheten i
Høyres prioriteringer.
1, Høyre vil
investere mer i kunnskap, forskning og infrastruktur, og føre
en fremtidsrettet næringspolitikk som legger grunnlag for
morgendagens velferd.
| Kunnskap: | |
– | Økte
basisbevilgninger til universitet og høyskoler | 145 mill. kroner |
– | Tiltak for å rekruttere
lærere, bedre skoleledelse og seniortiltak for lærere | 100 mill. kroner |
– | Leksehjelp, sommerskole
og tiltak for å styrke basiskompetansen hos voksne | 70 mill. kroner |
| | |
| Samferdsel: | |
– | Veibygging | 400 mill. kroner |
– | Jernbane | 50 mill. kroner |
– | Belønningsordning
for kollektivtrafikk | 100 mill. kroner |
– | Støtte
til kollektivtransport grunnet høyere drivstoffpriser | 25 mill. kroner |
| | |
| Næringsliv: | |
– | Næringsrettet
FOU | 40 mill. kroner |
– | Forbedret SkatteFUNN
påløpt | 452 mill. kroner |
– | Fritak for arveavgift
for familieeide bedrifter | |
– | Bedre avskrivningsregler for
lastebiler, varevogner | 165 mill. kroner |
2. Høyre vil gjøre mer
for dem som trenger det mest, og følger opp løftene
om å rette opp skjevfordelingen av helsesektoren på Vestlandet, Midt-Norge
og Nord-Norge.
– | For å sikre
pasientene på Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge likebehandling
med Østlandet – rette opp skjevdelingen | 726 mill. kroner |
– | Tiltak for å bekjempe
fattigdom (200 mill. kr) | |
| – Bedre
bostøtten/boligtilskudd | 65 mill. kroner |
| – Gradert
barnehagepris – lavinntektsfamilier | 50 mill. kroner |
| – Arbeidstrening | 30 mill. kroner |
| – Tiltak
for rusmiddelavhangige | 25 mill. kroner |
| – Barne- og ungdomstiltak | 30 mill. kroner |
3. Andre prioriteringer
– | Redusert dokumentavgift
for unge under 30 år | 130 mill. kroner |
– | Økte
bevilgninger til Forsvaret | 250 mill. kroner |
– | Mer til fornybar energi | 25 mill. kroner |
For å dempe veksten i det
private forbruket, og dermed presset på renten, vil disse
medlemmer stimulere til økt privat sparing. Regjeringen går
motsatt vei ved først å fjerne all skattestimulans
knyttet til privat pensjonssparing, for så etter pensjonsforliket
akseptere en ny, men svært begrenset ordning. Det er et
kraftig angrep på småsparere og alle som tar ansvar
for eget liv ved å spare til alderdommen. Det er også et
galt signal i en tid hvor det private forbruket er økende
og boligmarkedet stiger kraftig. Da bør man stimulere til
sparing. Disse medlemmer vil gjeninnføre
ordningen med individuell livrente, og utvide den nye private pensjonssparingen
til 40 000 kroner i årlig sparebeløp
og gjøre ordningen skattemessig gunstigere ved å innføre
symmetri i beskatningen (det vil gjøre beskatningen ved
uttak gunstigere ved at skatten settes til 28 pst., den samme satsen
som brukes som skattefradrag ved innskudd).
For å stimulere spareviljen blant unge,
og legge bedre til rette for deres adgang til boligmarkedet, foreslår disse
medlemmer en betydelig økning av BSU-ordningen
(boligsparing for ungdom). Det årlige sparebeløpet økes
til 20 000 kroner og det maksimale sparebeløp
dobles, fra 100 000 til 200 000 kroner.
Disse medlemmer viser
til at de høye bolig- og eiendomsprisene tvinger mange
familier til å selge barndomshjem og fritidsbolig ved generasjonsskifte
fordi arveavgiften blir for høy. Høyre foreslår
derfor å doble bunnfradraget i arveavgiften – til
500 000 kroner – og en ordning med betinget arveavgiftsfritak,
slik at den som arver en boligeiendom eller en fritidsbolig og selv
tar denne i bruk, slipper å betale arveavgift. Arveavgiften
skal først komme til betaling dersom eiendommen selges. Disse
medlemmer går inn for at reglene om arveavgift
ved generasjonsskifte i familieeide bedrifter lettes ytterligere til
betinget avgiftsfrihet ved arv og gave av næringsvirksomhet.
Hovedvilkåret i forslaget er at arving eller mottaker må fortsette
eierskapet i den familieeide bedriften i minst 10 år. Avgiften reduseres
10 pst. for hvert år.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til tabellen nedenfor med oversikt over disse medlemmers samlede
prioritering.
Kap. og post | Prioritering | Proveny |
Inndekning | Økning |
| | | |
| SUM | 4 381 | 3 373 |
5800.50 | Redusert bruk av penger fra
Pensjonsfondet: | -1 008 | |
| | | |
| SKATTE- OG AVGIFTSLETTELSER | 230 | 626 |
5501.72 | Individuell livrente | | 40 |
5501.72 | IPS ordning utvides til 40 000
kroner | | 0 |
5501.72 | BSU, øke sparebeløp
til 20 000 og tak til 200 000 kroner | | 75 |
5536.71 | Gi fritak for autodieselavgift
for miljøvennlig syntetisk diesel | | 0 |
5521.70 | Fjerne mva. på batteriskifte
i el biler fra 1.juli | | 2 |
5506.70 | Lavere arveavgift | | 80 |
5501.72 | Gjeninnføre skattefradrag
Behandlingsutgifter mv | | 10 |
5700.72 | Halv arbeidsgiveravgift nye
lærlinger fra 1.juli | | 40 |
5511.70 | Heve grensen for tollfri post
import til 400 kroner | | 10 |
5700.72 | Øke grensen for lønnsoppgaveplikt
frivillige org. fra 4 000 til 10 000 kroner | | 19 |
5501.72 | Øke SkatteFUNN ift.
representantforslag fra Høyre | | 0 |
5501.72 | Økt fiskerfradrag
til 150 000 kroner | | 25 |
5501.72 | Fritak formueskatt Sintef tilbake
til 2001 | | 30 |
5565.70 | Dokumentavgiften, reduksjoner | | 130 |
5501.72 | Avskrivningssats saldogruppe
C (vogntog, varebiler mv.) økes fra 20 til 25 pst. | | 165 |
| | | |
| UTGIFTER | | 2 747 |
| | | |
| Arbeidsliv | | |
634.76 | Økning på 1000
i tiltak for yrkeshemmede | | 71 |
| Fattigdomspakke
(totalt 200 mill kr) tiltak knyttet til arbeid og sosial 75 mill
fordelt under: | | |
634.73 | Lavterskel tilbud/ Inn
på tunet/Grønn omsorg/"Jobben"
i regi av Frelsesarmeen | | 15 |
857.73 | Styrking av barne- og ungdomstiltak
i store byene | | 15 |
634.70 | "Snu i døra"- tiltak
for å gi unge sosialhjelpsmottakere arbeidstrening | | 15 |
857.73 | Prosjekt: Samarbeid mellom
kommune og frivillige org. for å hjelpe barn fra ressurssvake
hjem | | 15 |
621.21 | Varig bolig fremfor hospits | | 15 |
634.76 | Refusjonssats økning
(attføringsbedrifter) | | 11 |
2670.70-71 | Ikke avkorting i pensjon 68-70 åringer | | 180 |
640.1 | Ekstrabevilgning Arbeidstilsynet | | 5 |
621.70 | Fattighuset i Oslo | | 0,5 |
| | | |
Kap. og post | Prioritering | Proveny |
Inndekning | Økning |
| Helse | | |
732.73 | Skjevfordeling Helse Vest | | 259 |
732.75 | Skjevfordeling Helse Nord | | 200 |
732.74 | Skjevfordeling Helse Midt-Norge | | 267 |
732.70 | Rusomsorgen, spesielt Helse
Sør-Øst | | 25 |
| | | |
| Kunnskap
og forskning | | |
225.76 | Leksehjelp | | 25 |
225.80 | Seniortiltak lærere | | 40 |
225.80 | Div. lærerrekrutteringstiltak | | 40 |
226.21 | Økt utdanningskapasitet
skoleledere | | 20 |
281.01 | NAROM økes med 1,5
mill | | 1,5 |
257.21 | Basiskompetanse - Ny sjanse | | 40 |
2410.71 | Freshman år i USA | | 5 |
271/272/275 | Høyere utdanning,
basisbevilgning U- og H-sektor | | 130 |
275.50 | Basisbevilgning Høyskolen
i Bergen, ingeniørutdanning | | 5 |
275.50 | Forskningssenter Høyskole
Hedmark | | 3 |
275.70 | Høyskoler i Krf forslag
(Gimlekollen, Diakonhjem høyskole Rogaland mfl.) | | 3,5 |
225.77 | Sommerskole | | 5 |
2445.32 | Oppstart odontologibygget,
Bergen, HiO patologi og bygg Høyskolen Bergen | | 15 |
341.01 | Prestestillinger | | 10 |
275.50 | Senter skriveforskning Høyskolen
i Trondheim | | 3 |
286.95 | 10 mrd. til Forskningsfondet | | |
| | | |
| Kommune | | |
580.70 | Økt bostøtte,
endret funksjonskrav utsatte grupper | | 50 |
1618.1/440.1/640.1 | Servicesenter i Stavanger for
arbeidsinnvandring | | 5 |
571.60 | Gradert barnehagepris, sosialtiltak, øremerket | | 50 |
| | | |
| Miljø | | |
1427.76 | Naturforvaltning, tilskudd
til kompetansesentra | | 5 |
1427.60 | Tilskudd næringsfond
pga. vern av Trillemarka | | 14 |
| | | |
| Samferdsel | | |
1320.23 | Veibevilgning, vedlikehold | | 300 |
1320.31 | Rassikring | | 50 |
1320.30 | Vei investering | | 50 |
1350.30 | Jernbane | | 50 |
1062.30 | Oljevern beredskap | | 25 |
1330.60 | Belønningsordning
for kollektivtrafikk | | 100 |
1330.61 | Kollektivsatsing pga. økt
drivstoffutgift | | 25 |
| | | |
| Energi | | |
1825.50 | Overføring til Energifondet,
mer støtte til fornybar energi | | 25 |
| | | |
| Justis | | |
440.01 | Økt bevilgning til
politiet, inkludert biometriske kiosker ved alle lensmannskontor | | 70 |
414.01 | Gjeninnføring av godtgjørelse
til meddommere | | 5 |
| | | |
Kap. og post | Prioritering | Proveny |
Inndekning | Økning |
| Næring | | |
2421.72 | Næringsrettet FOU | | 40 |
1550.1 | Kofa og Konkurransetilsynet | | 8 |
1050.75 | Forslag i Kongekrabbemeldingen | | 8 |
| | | |
| Kultur / Familie | | |
855.01 | Drift av statlig barnevern,
strakstiltak | | 25 |
855.22 | Kjøp private barnevernstjenester,
strakstiltak | | 25 |
2650.71 | Bedre trygderettigheter for
selvstendig næringsdrivende, svangerskap | | 6,4 |
2650.72 | Bedre trygderettigheter for
selvstendig næringsdrivende, barns sykdom | | 4,4 |
| | | |
| Finans | | |
1602.1 | Ekstrabevilgning til Kredittilsynet | | 5 |
| | | |
| Utenriks | | |
168.70 | Går mot kutt i bevilgning,
kvinner og likestilling | | 16,5 |
150.78 | Går mot Regjeringens
kutt i Afrika-bistand | | 70 |
161.70 | Går mot Regjeringens
kutt i støtte til næringsutvikling | | 25 |
| | | |
| Forsvar | | |
1792.01 | Utenlandsoperasjoner, styrke
Afghanistan | | 250 |
| | | |
| INNDEKNING | | |
1500.21 | Ikke forsøk med 6-timersdag | 12 | |
909.73 | Kompetansemodell - skipsfart | 214 | |
572.64 | Skjønnsmidler (forsøk
barnepass kvinnelige politikere) | 4,3 | |
231.60 | Økt barnehagepris
med 200 kroner fra 1.august | 544 | |
5445.30 | Salg av eiendom | 150 | |
5656.85 | Utbytte Argentum | 92,2 | |
5611.85 | Utbytte NSB | 27 | |
5618.85 | Utbytte Posten | 159 | |
5622.85 | Utbytte Avinor | 55 | |
5631.85 | Vinmonopolet | 35,1 | |
5521.70 | Økt matmoms, 1 %-poeng | 230 | |
2541.70 | 5 ventedager på dagpenger | 26 | |
690.21 | Innstramming asylpolitikk | 200 | |
690.22 | Innstramming asylpolitikk | 10 | |
3690.04 | Innstramming asylpolitikk | 40 | |
572.60 | Kutt i rammetilskudd fylkeskommune | 125 | |
335.71 | Pressestøtte | 75 | |
1150.74 | Landbruk, direkte tilskudd | 485 | |
1150.73 | Landbruk, pristilskudd | 150 | |
1150.50 | Landbruk, fondsavsetninger | 140 | |
1150.70 | Landbruk, markedsregulering | 10 | |
1150.77 | Landbruk, utviklingstiltak | 15 | |
2309.01 | Administrasjonskutt | 200 | |
1523.1 | Salg av Statskonsult AS | 40 | |
254.70 | Kutt Studieforbundet | 30 | |
2309.1 | Mer effektiv bygge- og eiendomspolitikk | 100 | |
2309.1 | Innføre nøytral
moms i staten | 125 | |
222.01 | Omfordeling av rød-grønn
frukt | 0,2 | |
Kap. og post | Prioritering | Proveny |
Inndekning | Økning |
228.70 | Omfordeling av rød-grønn
frukt | 4,1 | |
571.60 | Omfordeling av rød-grønn
frukt | 86,5 | |
551.60 | Tilskudd fylkeskommuner regional
utvikling | 150 | |
552.72 | Nasjonale tiltak regional utvikling | 150 | |
572.64 | Skjønntilskudd kommuner
med befolkningsnedgang | 50 | |
41.32 | Rest ved kjøp av stortingsleiligheter | 35 | |
2445.31 | Utsatt bygging av regjeringsbygg
R6 | 40 | |
226.21 | Ikke videreføre forsøk
heldagsskole | 10 | |
2445.34 | Reduksjon i kurantprosjekter
(bygg) | 100 | |
1441.22 | SFT, statlig ordning for sletting
klimakvoter | 7,4 | |
4441.02 | SFT, statlig ordning for sletting
klimakvoter | -6,2 | |
634.70 | Kutt i 3 000 ordinære
tiltaksplasser | 178,5 | |
5501.70+5501.
72 | Økt skatteinngang
68-69 åringer i jobb | 70 | |
153.78 | Kutt i Latin-Amerika bistand | 111,5 | |
2309.1 | Omdisponering av Regjeringens
bevilgning til fylkeskommunene til belønningsordning for
kollektivtrafikk | 100 | |
| Samlet inndekning | 4381 | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at den rød-grønne
regjeringen nok en gang får kraftig drahjelp fra en sterk økonomi i
revideringen av et statsbudsjett. I revideringen av 2007-budsjettet
fikk Regjeringen til sammen 3,8 mrd. kroner ekstra til disposisjon
gjennom økt strukturell skatteinngang og økte
anslag på utbytteinntekter. Ved revideringen av 2008-budsjettet
er 10,6 mrd. kroner ekstra til disposisjon på grunn av
de samme forholdene samt reduserte anslag på utgifter i
folketrygden.
Dette medlem registrerer at Regjeringen,
på tross av denne unike handlefriheten, likevel havner
på etterskudd i kampen mot fattigdom både utenfor
og i Norge. Deler av satsingen på klimatiltak i utlandet
finansieres av tilsvarende mindre satsing på bistand, og
veksten i antall personer i Norge som lever under fattigdomsgrensen,
møtes ikke med nye målrettede tiltak mot dem som
faller utenfor de generelle velferdsordningene.
Dette medlem støtter
Regjeringens forslag om å bevilge 3,5 mrd. kroner til å kompensere
helseforetakene og de private, ideelle sykehusene for de økte
pensjonsutgiftene i 2008, men påpeker at det fortsatt er
en utfordring når det gjelder utgiftsøkningene
til pensjon i 2007. For enkelte private, ideelle institusjoner er
dette fortsatt en stor økonomisk utfordring som må løses
for å gi sikkerhet for framtiden.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i sitt alternative reviderte statsbudsjett vil forsterke
innsatsen særlig på følgende områder:
Kamp mot fattigdom
ute: Dette medlem aksepterer ikke at tiltak for bevaring
av regnskog skal betales gjennom å satse tilsvarende mindre på ordinær
bistand, og legger derfor inn igjen i budsjettet de 175 mill. kroner
som Regjeringen har trukket fra det ordinære bistandsbudsjettet for å bruke
på bevaring av regnskog
Kamp mot fattigdom hjemme: Dette
medlem vil styrke målrettede tiltak mot fattigdom hjemme
med 152 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Det er påfallende
og skuffende at Regjeringen, med 10,6 mrd. kroner ekstra til disposisjon
i RNB, i så minimal grad vil satse ekstra på forebygging
og bekjempelse av fattigdom innenlands, selv når antall
fattige stiger.
Sterkere satsing på frivillige
tilbud og frivillighet i samfunnet: Dette medlem frykter
at mange utmerkede private, ideelle initiativ, særlig innen
rusomsorgen, nå står i fare for å måtte stenge
på grunn av manglende støtte fra Regjeringen,
og vil styrke bevilgningene til å utnytte den erfaring
og kompetanse som disse institusjonene besitter, til beste for deres
brukere og for samfunnet.
Sterkere omlegging av budsjettet i en grønn
retning: Dette medlem støtter de foreslåtte
justeringene innenfor skatte- og avgiftssystemet som tar forsiktige
skritt i denne retningen, men vil forsterke dette ytterligere. Dette
medlem foreslår ytterligere økning i miljøbegrunnede skatter
og avgifter med 350 mill. kroner i 2008 (bokført effekt),
men gir dette i sin helhet tilbake til næringsliv og privatpersoner
gjennom andre skatte- og avgiftslettelser. Dette medlem foreslår
også økte bevilgninger på 100 mill. kroner
direkte til styrking av kollektivtrafikken i de områder
av landet hvor dette er et godt alternativ til privat bilbruk, særlig
i forbindelse med reiser til/fra jobb.
Dette medlem har merket seg at
Regjeringen i sitt forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2008 har
satt av midler til å kunne løse utfordringen med økte
pensjonskostnader i 2008 både for helseforetakene og de
private, ideelle sykehusene, noe som dette medlem støtter.
Samtidig er det flere private, ideelle sykehus som har en betydelig
utfordring knyttet til uforutsette pensjonsutgifter i 2007, noe
som ikke løses i denne omgang. Dette medlem mener
at dette må gripes fatt i, senest i forbindelse med nysalderingen
av statsbudsjettet for 2008.
Samlet sett innebærer forslaget til
revidert nasjonalbudsjett for 2008 som dette medlem legger
fram en oljepengebruk, målt ved det strukturelle, oljekorrigerte
budsjettunderskuddet som er marginalt lavere (116 mill. kroner)
enn Regjeringens forslag. Dette medlem legger fram
følgende endringsforslag i forhold til Regjeringen, og
viser til nærmere begrunnelse for de enkelte forslag i
Innst. S. nr. 270 (2007–2008) og Innst. O. nr. 80 (2007–2008):
| Kap. | Post | Tittel | Beskrivelse | Bokført Beløp (mill. kr) |
1. Økte utgifter | | |
| 150 | 78 | Bistand til Afrika | reverserer kutt | 70 |
| 151 | 78 | Bistand til Asia | reverserer kutt | 30 |
| 161 | 70 | Næringsutvikling | reverserer kutt | 25 |
| 162 | 70 | Overgangsbistand | reverserer kutt | 36 |
| 163 | 71 | Nødhjelp,
humanitær bistand og menneskerettigheter | reverserer kutt | 27,9 |
| 168 | 70 | Kvinner og likestilling | reverserer kutt | 16,5 |
| 169 | 71 | Globale helse-og
vaksinetiltak | reverserer kutt | 2 |
| 170 | 76 | FN organisasjoner
mv. | reverserer kutt | 42 |
| 221 | 1 | Foreldreutvalget
for
grunnskolen | 1. Prøveprosjekt
med en ansatt på en grunnskole i hvert fylke som har oppfølging
for hjem/skolesamarbeid. Administreres av FUG. 2. Styrking
av FUGs økonomiske rammer i forbindelse med utvidelsen
av mandatet. | 5 |
| 226 | 21 | Kvalitetsutvikling
I
grunnopplæringen | Ompri. fra forsøk
heldagsskole (-10) til forsøk med mentorordning for nye
lærere (11,5), støtte til Modum bad til utvikling
av samlivsdelen i nytt fag: Mat, helse og samliv, og til forsøksordning
for å begrense frafall i vid. skole (11,5) | 13 |
| 228 | Ny | Tilskudd til private
skoler mv. | Kapitaltilskudd
friskoler | 5 |
| 231 | 65 | Barnehager | Inntektsgraderte
satser for foreldrebetaling i barnehage | 15 |
| 253 | 70 | Folkehøyskoler | Opprette 1 ny
folkehøyskole på Dvergsnestangen og 1 ny i Setesdal
(Valle) | 8 |
| 270 | 74 | Studium i utlandet
og
sosiale formål for studenter | Rette opp tidligere
kutt på studentbarnehager | 5 |
| 271 | 52 | Universiteter | Økt forskningsfinansiering
til universitetene i Stavanger og Agder | 4 |
| 275 | 70 | Høyskoler | Rette opp tidligere
kutt og lignende: Gimlekollen, Staffeldts gt, Fjellhaug, Ansgar
(2,5). Ny: Diakonhjemmet høyskole, studiested Rogaland
(1) | 3,5 |
| 286 | | | Forskningsfondet
25 mrd. kroner i økt fondskapital | |
| 340 | 72 | Kirkelig administrasjon | Kirkelig virksomhet
i kommunene. For å rette opp noe i kuttene fra 2006, 2007
og 2008. | 15 |
| 340 | NY | Kirkelig administrasjon | Demokratireformen i Dnk. Prosjektledelse
for de kirkelige valgene i 2009 og 2011 | 1 |
| Kap. | Post | Tittel | Beskrivelse | Bokført Beløp (mill. kr) |
| 410 | 1 | | Oppstartsbevilgning
Gulating lagmannsrett | 5 |
| 440 | 1 | Politi og lensmannsetaten | Styrke politinærvær
i landet | 17,5 |
| 441 | 1 | Oslo politidistrikt | Styrke politinærvær
i Oslo | 7,5 |
| 450 | 1 | Sivile vernepliktige | Styrking, vold
og konfliktforebyggende tjeneste | 5 |
| 580 | 70 | Bostøtte | Fjerne funksjonskrav
i Husbankens bostøtteordning for trygdemottakere | 50 |
| 582 | 60 | Rentekompensasjon
for
skoleanlegg og kirkebygg | Rentekompensasjonsordning
for skolebygg - 500 mill. kroner | 15,2 |
| 582 | 61 | Rentekompensasjon
for
skoleanlegg og kirkebygg | Rentekompensasjonsordning
for kirkebygg - 250 mill. kroner | 6 |
| 605 | 1 | Arbeids og velferdsetaten | 1000 flere tiltak
2. halvår - adm.kostnader NAV | 11 |
| 621 | 70 | Tilskudd forvaltet
av
SHDir | Fattighuset | 0,5 |
| 634 | 76 | Arbeidsmarkedstiltak | 1000 flere tiltak
2. halvår | 60 |
| 726 | 71 | Habilitering,
rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige | For å sikre
videre drift av private ideelle rusinstitusjoner som ikke har fått
avtale | 100 |
| 761 | 67 | Tilskudd forvaltet
av SHDir | Oppstart av prøveprosjekt
undervisningshjememtjenester | 2 |
| 761 | 67 | Tilskudd forvaltet
av
SHDir | Kompetansetiltak
demente | 5 |
| 761 | 67 | Tilskudd forvaltet
av
SHDir | Omsorg ved livets
slutt | 25 |
| 761 | 70 | Tilskudd forvaltet
av
SHDir | Lavterskeltiltak
prostituerte | 5 |
| 761 | 70 | Tilskudd forvaltet
av
SHDir | Rustiltak - Evangeliesenteret | 6 |
| 761 | 71 | Tilskudd forvaltet
av
SHDir | Livsglede for
eldre | 4 |
| 842 | 70 | Familievern | Økt kapasitet
i familievernet til forebygging og behandling | 15 |
| 854 | 21 | Barnevern | Ettervern for
barnevernsbarn | 5 |
| 854 | 71 | Barnevern | Oppfølging
av barn i fosterhjem | 2 |
| 857 | 73 | Barne- og ungdomstiltak
i større bysamfunn | Tiltak for utsatte
barn og unge | 3,5 |
| 1320 | 30 | Riksveginvesteringer | Fullføre
prosjekt E6 vest for Alta | 25 |
| 1330 | 60 | Særskilte
transporttiltak
mv. | Belønningsordningen
kollektivtrafikk | 100 |
| 1350 | 30 | Jernbaneverket | Investeringer
i linjen | 25 |
| 1400 | 80 | Miljøverndepartementet | Tilskudd til universell
utforming og tilgjengelighet for alle | 2 |
| 1427 | 60 | Direktoratet for
naturforvaltning | Lokalt utviklingsfond,
Trillemarka | 14 |
| 1427 | 66 | Direktoratet for
naturforvaltning | Villmarksenteret | 2,5 |
| 1427 | 74 | Direktoratet for
naturforvaltning | Tilskudd til friluftsformål | 2,5 |
| 1441 | 1 | Statens Forurensingstilsyn | Økt tilsyn, fylkesmennene | 11 |
| Kap. | Post | Tittel | Beskrivelse | Bokført Beløp (mill. kr) |
| 1820 | 1 | NVE | Konsesjonsbehandling
og tilsyn og beredskapsvirksomhet - økning | 6,5 |
| 2410 | 71 | Statens lånekasse
for
utdanning | Støtte
til 1. års utdanning i ikke-vestlige land som Kina, Russland,
Japan og Brasil. Gir studenter mulighet til ikke bare å velge
Vesten og Europa. | 0,3 |
| 2445 | 32 | Statsbygg | Oppstartbevilgninger
HiB og patologibygg UiO | 15 |
| 2650 | 71 | Sykepenger | Trygderettigheter
selvst. næringsdrivende fra 1.10 | 3,2 |
| 2650 | 72 | Omsorgs- og pleiepenger | Trygderettigheter
selvst. næringsdrivende fra 1.10 | 2,2 |
| 2670 | 70 | Alderspensjon | Fjerne avkorting
pensjon 68/69 åringer mot inntekt fra 1.10 | 26,5 |
| 2670 | 71 | Alderspensjon | Fjerne avkorting
pensjon 68/69 åringer mot inntekt fra 1.10 | 63,5 |
| | | | SUM økte
utgifter | 973,3 |
| | | | | |
2. Reduserte utgifter | | |
| 153 | 78 | Bistand til Latin-Amerika | Omprioritering
til andre bistandsformål | -74,4 |
| 228 | 70 | Private skoler
med rett til statstilskudd | 5 ekstra timer
på småskoletrinnet kuttes | -5,6 |
| 258 | 1 | Analyse og utviklingsarbeid | Skal medvirke
til en kunnskapsbasert politikkutvikling i departementet. Har ikke
fungert etter hensikten. | -1 |
| 258 | 21 | Analyse og utviklingsarbeid | Skal medvirke
til en kunnskapsbasert politikkutvikling i departementet. Har ikke
fungert etter hensikten. | -10 |
| 571 | 60 | Rammetilskudd
til
kommuner | Timetallsøkningen
tas ut, 400 nye lærerstillinger tas inn | -70 |
| 710 | 21 | Folkehelseinstituttet | Kutt i driftsmidler | -5 |
| 909 | 73 | Tiltak for sysselsetting
av sjøfolk | Tak på nettolønnsordning
på 155 000 kr fra 1.7,og innføre kompetansemodell
fra 1.9 | -250 |
| 1400 | 22 | Miljøverndepartementet | Lokalt miljøvern
og universell utforming | -4,5 |
| 1638 | 21 | Kjøp
av klimakvoter | Betydelig usikkerhet
om man virkelig får benyttet 505 mill. på en fornuftig
måte i 2008 | -20 |
| 1810 | 1 | Oljedirektoratet | behandling av
undersøkelser – og utvinningstillatelser - reduksjon | -4 |
| 1810 | 21 | Oljedirektoratet | Redusert leteaktivitet
sårbare områder | -35 |
| 1833 | 21 | CO2-håndtering | Testsenter Mongstad – ekstern
bistand | -6,5 |
| 2309 | 01 | Ymse utgifter | Generelt driftskutt
75 mill. + regjeringspartienes eget kutt 111 mill. | -186 |
| 2445 | 34 | Statsbygg | Faseforskyving,
Statsbygg | -75 |
| 2541 | 70 | Dagpenger | Permitteringer – dagpengeplikt
reduksjon til 26 uker og til 52 uker i fiskeindustri | -3,3 |
| 2751 | 70 | Legemidler mv. | Redusere apotekavansen
med 1 prosent | -52,7 |
| | | | SUM
reduserte utgifter | -803 |
| | | | | |
3. Økte inntekter ex skatter og avgifter | | |
| 5656 | 85 | Aksjer i selskaper
under NHDs forvaltning | Økt utbytte
i Argentum – fra 42 % til 75 % | -111,8 |
| 5622 | 85 | Aksjer i Avinor | Økt utbytte i Avinor – fra
62 % til 75 % | -83,2 |
| Kap. | Post | Tittel | Beskrivelse | Bokført Beløp (mill. kr) |
| 5656 | 85 | Aksjer i selskaper
under NHDs forvaltning | Økt utbytte
i Flytoget - fra 49,8 % til 75 % | -32,9 |
| | | | Sum økte
inntekter | -227,9 |
4. Skatter og avgifter | | |
a. Skatte- og avgiftslettelser | | |
| 5501 | 72 | Skatter på formue
og
inntekt | Skattefradrag
3000 kr til 62/63-åringer som ikke mottar pensjon/trygd | -116 |
| 5501 | 72 | Skatter på formue
og
inntekt | Skattefradrag
for arbeidsgivers kollektivdekning over reisefradraget | -85 |
| 5501 | 72 | Skatter på formue
og
inntekt | BSU: 20 000/ 200
000 | -75 |
| 5501 | 72 | Skatter på formue
og
inntekt | Økt gavefradrag
frivillige org. til 18 000 kr | -30 |
| 5501 | 72 | Skatter på formue
og
inntekt | Fritak formuesskatt
forskningsinstitutter | -30 |
| 5501 | 72 | Skatter på formue
og
inntekt | Økt fiskerfradrag
fra 115 – 150 000 | -25 |
| 5501 | 72 | Skatter på formue
og
inntekt | Skattefritak arbeidsgiverbetalte
behandlingsutgifter/sykeforsikring | -20 |
| 5501 | 72 | Skatter på formue
og
inntekt | Økt grense
for lønnsplikt frivillige org. – 5000 kr | -3 |
| 5501 | 72 | Skatter på formue
og
inntekt | Øke grense
for pensjonssparing i IPA til 40 000 kr | 0 |
| 5501 | 72 | Skatter på formue
og
inntekt | Økte
beløpsgrenser SkatteFUNN 25 % | 0 |
| 5506 | 70 | Avgift av arv
og gaver | Fritak/nedskrivning
arveavgift over 10 år ved generasjonsskifte i familieeide
bedrifter dersom videre drift | -50 |
| 5521 | 70 | Merverdiavgift | Ikke MVA skifte
av batteri el-biler | -2 |
| 5521 | 70 | Merverdiavgift | Ta ut leasing
av bilbatterier fra MVA | -1 |
| | | | Sum
skatte- og avgiftslettelser | -437 |
b. Skatte- og avgiftsøkninger | | |
| 5531 | 70 | Avgift på tobakkvarer | Økte
tobakksavgifter 5 % | 110 |
| 5536 | 71 | Avgift på motorvogner mv. | Økt engangsavgift
biler med CO2 utslipp over 140 gram CO2 pr km med 20 % | 160 |
| 5541 | 70 | Avgift på elektrisk
kraft | Økt elavgift
0,6 øre | 85 |
| 5542 | 70 | Avgift på mineralolje
mv. | Økt grunnavgift
på fyringsolje 5 øre | 25 |
| 5543 | 70 | Miljøavgift
på mineralske produkter mv. | Innføre
samme (lave) CO2 avgift på fiske
og fangst som for treforedlings, - sildemels - og fiskemelsindustri
fra 1.7 (28 øre pr liter) | 30 |
| 5543 | 70 | Miljøavgift
på mineralske produkter mv. | Økt CO2 avgift innenlands flytrafikk + 25 øre
pr liter | 50 |
| | | | Sum
skatte- og avgiftsskjerpelser | 460 |
| | | | | |
| | | | Sum
skatt/avgift regelendringer | 23 |
c. Anslagsendringer skatt | | |
| 5501 | 70 | Skatter på formue
og
inntekt | Økt skatt pga. fjernet
avkorting pensjon mot inntekt 68/69 år | 2,5 |
| Kap. | Post | Tittel | Beskrivelse | Bokført Beløp (mill. kr) |
| 5501 | 72 | Skatter på formue
og
inntekt | Økt skatt
pga. fjernet avkorting pensjon mot inntekt 68/69 år | 26,3 |
| 5700 | 71 | Trygdeavgift | Økt trygdeavgift
pga. fjernet avkorting pensjon mot inntekt 68/69 år | 6,3 |
| | | | | |
| | | | Sum
skatt/avgift anslagsendringer | 35,1 |
| | | | | |
| | | | REDUSERT
OLJEKORRIGERT BUDSJETTUNDERSKUDD | 115,7 |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett framstår
som grått og kjedelig. Det er i og for seg naturlig at
et revidert nasjonalbudsjett ikke er arenaen for å starte
opp de store reformer og omveltninger, men Regjeringens opplegg
er uten politiske prioriteringer og vilje til å bruke de store
pengene på de store tingene. Sjelden har handlingsrommet
for en regjering vært større til å foreta
nødvendige kursendringer. Det er det ikke et snev av i
forslaget til revidert budsjett. Det er tydelig at de mange indre
stridighetene i Regjeringen har ført til handlingslammelse,
og en utydelig politisk profil.
Dette medlem vil derfor påpeke
at Venstres hovedinnvendinger mot statsbudsjettet for 2008 ikke
endres av Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett, selv
om Regjeringen retter opp noen av sine egne feilprioriteringer når
det gjelder forskning og høyere utdanning og skattlegging
av småkraftverk, i tillegg til å rette opp enkelte
ting som opposisjonen lenge har påpekt, som for eksempel økt
fradrag for fiskere og pensjonsforpliktelser som er opparbeidet
i helseforetakene.
Det mest radikale i forslaget til revidert nasjonalbudsjett
er på sett og vis at Regjeringen følger opp det
klimaforliket som opposisjonen møysommelig presset dem
med på, men det er rimelig langt fra statsminister Jens
Stoltenbergs storslåtte internasjonale lansering på Bali
med 3 mrd. kroner i året til bevaring av regnskog, til den
faktiske merbevilgning på 225 mill. kroner som ligger i
forslaget til revidert nasjonalbudsjett.
Dette medlem viser til at det
bare er få uker siden det ble klart at Norge setter ny
rekord i klimagassutslipp. I Regjeringens forslag til
revidert nasjonalbudsjett vises det ingen vilje til en offensiv
for å gjøre noe med denne utfordringen. Regjeringen
står fritt til å gå lenger enn det klimaforliket
legger opp til. Dette vil i så fall få Venstres
helhjertede støtte. Budsjettrevisjonen fremstår
fortsatt som svært uklar når det gjelder CO2-håndtering på Mongstad.
Og med de reduksjonene som det nå foreslås i CO2-håndering, er den samlede innenlandske
miljø- og klimasatsingen faktisk svekket i forhold til
det opprinnelige budsjettet for 2008.
Dette medlem er spesielt skuffet
over manglende satsing på kollektivtransport
i byene. Hvorfor forskutterer ikke Regjeringen økt satsing
på kollektivtransport som klimaforliket legger opp til,
når man forskutterer økte drivstoffavgifter? Dette
burde etter dette medlems syn i det minste være
et nullsum-spill.
Dette medlem mener det er en
positiv innrømmelse at Regjeringen nå retter opp
halve hvileskjær for høyere utdanning. Men det
tar tid å komme opp i marsjfart etter et hvileskjær,
spesielt når man bare får rettet det opp halvveis. Dette
medlem vil derfor rette opp hele hvileskjæret i
Venstres forslag til bevilgninger i revidert nasjonalbudsjett.
Dette medlem viser også til
at til høsten utvides skoledagen for de minste elevene.
Samtidig er søkningen til lærerutdanningen fallende, og
et aldrende lærerkorps innebærer lærermangel
om få år. Heller ikke her leverer Regjeringen konkrete
tiltak for å løse åpenbare utfordringer. Hovedutfordringen
for skolen er ikke utvidet skoledag og mer frukt, men mange nok
og gode nok lærere. Dette foreslår dette
medlem å bruke 260 mill. kroner på, bl.a.
satsing på lærerrekruttering og videreutdanning.
Dette medlem er bekymret over
de siste tall fra SSB som viser en dramatisk nedgang i antall gründere
det siste året. Heller ikke her viser Regjeringen vilje
til å ta tak i utfordringene. I tråd med tidligere
budsjetter fra den sittende regjering er det få eller ingen
gode nyheter for dem som vil starte egen bedrift.
I Venstres alternative forslag til Revidert
nasjonalbudsjett for 2008 prioriterer dette medlem å bruke
om lag 560 mill. kroner mer på skole, utdanning og forskning,
om lag 750 mill. kroner mer på helse, familie og fattigdomsbekjempelse,
om lag 500 mill. kroner mer til ulike miljøtiltak og om
lag 120 mill. kroner mer til tiltak rettet mot norsk næringsliv
i tillegg til en del målrettede skatte- og avgiftsforslag.
Det foreslås videre et skatteskifte fra rød til
grønn beskatning på rundt 450 mill. kroner, med
netto skattelette på 60 mill. kroner, økte utgifter/omfordeling
på rundt 2,2 mrd. kroner og kutt/økte inntekter
på om lag 2,8 mrd. kroner, slik at det i Venstres opplegg
blir et mindreforbruk av oljepenger på om lag 560 mill.
kroner.
Dette framkommer som følger:
Venstres alternativ, Revidert nasjonalbudsjett for
2008
Kap. og post | Område | Bokført |
mill. kroner |
PÅPLUSNINGER | | |
| | |
225.63 | Samiske lærebøker | 2,0 |
226.21 | Økt utdanningskapasitet,
skolelærere | 20,0 |
226.21 | Tiltak mot "drop-out"
av videregående skole, barnevernsbarn mfl. | 30,0 |
226.22 (ny) | Rekruttering av
lærere | 200,0 |
226.22 (ny) | Kompetanseår,
lærere | 40,0 |
231.21 | Kompetanse og
rekruttering i barnehager | 20,0 |
Flere | Basisfinansiering
UH-sektoren (reversering av hele kuttet) | 143,1 |
275.50 | Omstillingsmidler
KHiO | 1,7 |
285.52 | Forskning (rekruttering) | 50,0 |
285.52 | Forskning (miljø og
klima) | 50,0 |
2445.32 | Oppstartsbevilgning, patologibygg
HiO og odontologi UiB | 6,0 |
Sum
skole, utdanning og forskning | 562,8 |
| | |
320.74 | Flerkulturelle
institusjoner | 3,0 |
326.78 | Bibliotek | 15,0 |
328.70 | Fullfinansiering
av museumsreformen | 15,0 |
1429. | Forberedelse av kulturminneåret | 4,0 |
Sum kultur | | 37,0 |
| | |
410.01 | Startbevilgning,
nytt rettsbygg Gulating | 5,0 |
440.01 | Politiet (mer
synlig politi) | 10,0 |
441.01 | Oslo-politiet | 10,0 |
Sum
politi, kriminalitetsbekjemping m.m. | 25,0 |
| | |
Flere | Omfordeling bistand | 141,5 |
Flere | Flere kvoteflyktninger
(500 flere) | 44,1 |
690.01 | Utlendingsdirektoratet
(økt saksbehadlingskapasitet) | 10,0 |
856.21 | Enslige mindreårige
asylsøkere | 5,0 |
Sum
bistand, flyktninger og integrering | 200,6 |
580.70 | Økt bostøtte | 50,0 |
601.21 | Tilskudd til fattigdomsarbeid
i frivillige organisasjoner | 15,0 |
605.22 | Legge til rette
for borgerlønnsreform i NAV | 5,0 |
621.71 | Tilskudd til Fattighuset | 0,5 |
732.73,74,75 | Skjevfordeling,
helseforetak | 390,0 |
726.21 | Tiltak for bedre
rusomsorg og psykiatri | 150,0 |
852.70 | Økt adopsjonsstøtte
til 1G | 9,8 |
| | |
Kap. og post | Område | Bokført |
mill. kroner |
854.21 | Økt satsing
på ettervern, barnevernet | 5,0 |
2530.70 | Generell rett
til pappapermisjon uavhengig av mors inntekt fra 1.7. | 10,0 |
2530.70 | Utvidet fedrekvote
(pappaperm) med en uke fra 1.7. | 4,0 |
Flere | Ingen trygdeavkorting mot inntekt
for 68- og 69-åringer | 110,0 |
Sum
sosial, helse og familie | 749,3 |
| | |
1062.30 | Økt oljevernberedskap | 25,0 |
1301.70 (NY) | Tilskudd til rasjonell
og miljøvennlig transport (Hydrogen og bio) | 5,0 |
1320.30 | Trafikksikkerhetstiltak
(midtdelere og gang- og sykkelveier) | 40,0 |
1330.60 | Incentivordning
for kollektivtransport i byer | 100,0 |
1330.61 (NY) | Kompensasjonsordning
for kollektivtransport (økte drivstoffpriser) | 100,0 |
1350.23 | Jernbane: Drift
og vedlikehold i Oslo-området | 50,0 |
1350.30 | Jernbane: Investering
i linjen | 100,0 |
1400.80 | Reversering kutt,
universell utforming | 2,0 |
1427.21 | Tiltak for å sikre
ville laksebestander | 10,0 |
1427.60 | Tilskudd til lokalt
utviklingsfond, Trillemarka | 14,0 |
1427.74 | Friluftstiltak | 10,0 |
1429.72 | Kulturminnevern | 10,0 |
1441,01 | SFT: Økt
kontroll av miljøgift-spredning | 11,0 |
1825.50 | Fornybar energi | 25,0 |
Sum
miljø, klima, energi og miljøvennlig samferdsel | 502,0 |
| | |
920.71 | Næringsrettet
forskning | 50,0 |
2421.71 | Reiseliv | 20,0 |
Flere | Bedre sosiale
ordninger for selvstendig næringsdrivende | 10,8 |
3904.01 | Reduksjon i Brønnøysundregistrene
(20% reduksjon fra 1.7) | 41,0 |
Sum
næringsliv og småbedrifter eksl. skatter og avgifter | 121,8 |
| | |
| | |
SUM
ALLE PÅPLUSNINGER | 2.198,5 |
| | |
| | |
SKATTER OG AVGIFTER | |
| | |
5501.72 | Rett til bunnfradrag
for selvstendig næringsdrivende | -50,0 |
5501.72 | Økte
beløpsgrenser SkatteFUNN | 0,0 |
5501.72 | Skattefritak for
arbeidsgiverbetalte behandlingsutgifter | -20,0 |
5501.72 | Gjeninnføring
av individuell livrente | -40,0 |
5501.72 | Økt BSU-beløp
(200 000/20 000) | -75,0 |
5501.72 | Utvidelse av IPS-ordning
til 40 000 | - 0,0 |
5501.72 | Skattefritak for
forskningsinstitutter | -30,0 |
5501.72 | Økt fiskerfradrag – 150 000
kroner | -25,0 |
5506.70 | Lettelser i arveavgiften
ved generasjonsskifte i bedrifter og familie | |
| eiendom + kombinert
med økt bunnfradrag til 500 000 fra 1.7. | -80,0 |
Kap. og post | Område | Bokført |
mill. kroner |
5511.70 | Heve grensen for
tollfri import til 400 kroner | -10,0 |
5700.71 | Reversering av økt
trygdeavgift for selvstendig næringdrivende fra 1.7. | -48,0 |
5700.72 | Halv arbeidsgiveravgift
for nye lærlinger fra 1.7. | -40,0 |
5700.72 | Økt grense
for lønnsoppgaveplikt for frivillige org. til 10 000 | -19,0 |
| Ingen mva. på batteriskifte
el-biler | -2,0 |
Sum
skatte- og avgiftslettelser | -439,0 |
| | |
5531.70 | Økt tobakksavgift
(ca. 10 pst. økning) | 178,0 |
5542.70 | Økt grunnavgift
på fyringsolje (10 øre pr. liter) | 50,0 |
5543.70 | Økt CO2-avgift
på mineralolje (10 øre) | 150,0 |
Sum
avgiftsskjerpelser | 378,0 |
| | |
SUM
SKATTE- OG AVGIFTSLETTELSE | 61,0 |
| | |
| | |
| | |
INNDEKNING OG ØKTE INNTEKTER | |
| | |
41.32 | Kjøp
av stortingsleiligheter | 35,0 |
153.78 | Bistand, Latin-Amerika | 141,5 |
Flere | Prisjustering
maks.pris i barnehager fra 1.8. | 272,0 |
335.71 | Tak i pressestøtten
på 30 mill. pr. avis | 15,8 |
430 | Elektronisk soning | 36,0 |
551.60 | Tilskudd til fylkeskommuner
til regional utvikling | 22,5 |
552.72 | Nasjonale tiltak
til regional utvikling | 22,5 |
Flere | Avvikling av ordningen
med frukt og grønt i skolen | 85,1 |
Flere | Ikke utvidet timetall
1-4 trinn | 275,7 |
572.64 | Avvikle ordningen
"utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken" | 10,0 |
605.01 | Færre
ordinære tiltaksplasser | 13,8 |
634.70 | Færre
ordinære tiltaksplasser | 150,4 |
710.21 | Forskning, bioteknologi | 5,0 |
909.73 | Avvikle nettolønnsordningen | 590,0 |
1441.22 | SFT – Klimakvotehandel | 1,2 |
1500.21 | Ikke forsøk
med 6-timersdag | 12,0 |
1523.01 | Salg av Statskonsult | 40,0 |
1638.21 | Mindre kjøp
av CO2-kvoter i 2008 | 250,0 |
1810.01 | Nye stillinger
seismiske undersøkelser | 4,0 |
1810.21 | Leteboring i sårbare
områder i nord | 118,7 |
2309.01 | Regjeringspartienes
ymsekutt | 111,0 |
2309.01 | Ostehøvelkutt
i departementene | 150,0 |
2390.01 | Avvikle eksportstøtte
til osteproduksjonen (halvårsvirkning) | 104,0 |
2445.34 | Faseforskyvning,
Statsbygg | 75,0 |
2541.70 | Gjeninnføre 5 ventedager
i dagpengeordningen | 26,0 |
Kap. og post | Område | Bokført |
mill. kroner |
2541.70 | Innstramming i
permitteringsordningen, 26 uker | 2,2 |
2751.70 | Redusert apotekavanse, 1 pst. | 52,7 |
Sum inndekning | | 2622,1 |
| | |
5445.30 | Salg av eiendom,
Statsbygg | 100,0 |
5611.85 | Mindre utbytte
NSB | -53,0 |
5656.85 | Økt utbytte,
Argentum | 113,5 |
5656.85 | Økt utbytte, Entra | 39,5 |
Sum økte
inntekter | | 200,0 |
| | |
SUM
INNDEKNING OG ØKTE INNTEKTER | 2822,1 |
| | |
Totalt
mindrebruk av pensjonsfondet | 562,6 |