Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at dette er en revisjon av budsjettet for 2008. Disse medlemmer har derfor primært foretatt justeringer fremfor å fremme omfattende forslag som naturlig hører hjemme i ordinær budsjettbehandling. I tillegg har disse medlemmer fremlagt enkelte forslag i forbindelse med revisjonen som anses som påkrevd og nødvendige.

Disse medlemmer vil i forbindelse med Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett fremsette følgende budsjettendringer:

FORSLAG TIL REVIDERT NASJONALBUDSJETT FOR 2008 FRP - HOVEDOVERSIKT

Endringer ift.

Regjeringen

2008

ØKTE FORESLÅTTE OFFENTLIGE BEVILGNINGER

(mill. kr)

Økte olje-/skatteinntektsanslag i RNB ifht. statsbudsjettet for 2008

80 295

ØKT OFFENTLIG FORBRUK I BUDSJETTRAMMENE (FrP)

6 722

REDUSERTE OFFENTLIGE INNTEKTER (FrP)

4 168

Reduksjon i økte oljeinntekter/skatteinntekter med FrP

10 890

OVERFØRING TIL STATENS PENSJONSFOND REGJERINGEN i 2008 (oljefondet)

424 250

OVERFØRING TIL STATENS PENSJONSFOND FRP i 2008 (oljefondet)

413 360

REDUSERTE / ØKTE OFFENTLIGE UTGIFTER

FORNYELSE OG ADMINISTRASJON Ramme 1

0

BARN/LIKESTILLING Ramme 2

Barnevernstjenester

102

KULTUR Ramme 3

Tilskuddsordning, frivillig virksomhet

50

UTENRIKS Ramme 4

-17

JUSTIS Ramme 5

Politiet

70

Oslopolitiet

35

Annet

-2

103

KOMMUNAL/INTEGRERING/MANGFOLD Ramme 6

Rentekompensasjon skole, kirkebygg

17

RAMMETILSKUDD KOMMUNER Ramme 18

Styrking av eldreomsorgen (øremerket)

1 600

Styrking av grunnopplæringen (øremerket)

600

Sitteplasser til alle barn i skolebusser (øremerket)

20

Annet

-10

2210

ARBEID/SOSIAL Ramme 7

Bilordning, funksjonshemmede

100

Tiltak funksjonshemmede i arbeid

80

180

FORSLAG TIL REVIDERT NASJONALBUDSJETT FOR 2008 FRP - HOVEDOVERSIKT

Endringer ift.

Regjeringen

FORSVAR Ramme 8

400

NÆRING Ramme 9, 10, 11

Sysselsetting av sjøfolk

43

Annet

2

45

ENERGI/MILJØ Ramme 12, 13

CO2-rensing

-357

Kompensasjon Trillemarka

14

Annet

-37

-380

KONTROLL Ramme 14

0

HELSE Ramme 15

Rusmiddeltiltak, forebyggende arbeid

86

Regionale helseforetak

2 370

Psykisk helse

50

2 506

KUNNSKAP Ramme 16

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

55

Universiteter

97

Høyskoler

43

Annet

18

213

TRANSPORT Ramme 17

Trafikktilsyn, drift, vedlikeh. riksveier

530

Riksveiinvesteringer

250

Rassikring

100

Kjøp av riksveifergetjenester

200

Investeringer i jernbanelinjen

175

Kjøp av persontransport med tog

60

1 315

FINANS Ramme 19-21

-21

SUM ØKNING OFFENTLIGE UTGIFTER

6 722

REDUSERE STATENS INNTEKTER

Reversere Regjeringens skjerpelser

Ikke øke bensinavgift med 5 øre fra 1. juli 2008 (inkl. mva. 6 øre)

35

Ikke øke dieselavgift med 10 øre fra 1. juli 2008 (inkl. mva. 13 øre)

90

FORSLAG TIL REVIDERT NASJONALBUDSJETT FOR 2008 FRP - HOVEDOVERSIKT

Endringer ift.

Regjeringen

Skatte- og avgiftslettelser

Redusere avgifter på bensin fra dagens nivå med 2,50 kr fra 1. juli 2008

1 390

Redusere avgifter på diesel fra dagens nivå med 2,50 kr fra 1. juli 2008

1 800

Redusert mva. på mat fra 14 pst. til 12 pst. fra 1. juli

470

Fjerning av grunnavgiften for engangsemballasje i ht. ESA-avgjørelse fra 1. juli 2008

290

Økn. sjømanns- fiskerfradrag til 160 000 kroner fra 1. januar 2008

120

SUM SKATTE-/AVGIFTSLETTELSER Ramme 23

4 195

UTBYTTE Ramme 23, økt utbytte fra kommunalbanken

-28

SUM REDUSERING STATENS INNTEKTER

4 168

POSTER UTEN RESULTATVIRKNING ("UNDER STREKEN")

Lån til Statens Lånekasse for utdanning

15

Kommunalbanken, aksjekapital

-90

SUM

-76

Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag i denne innstilling, samt i Innst. S. nr. 270 (2007–2008) og Innst. O. nr. 70 (2007–2008).

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Norge opplever historisk gode tider med sterk vekst i skatteinntektene. En fremtidsrettet næringspolitikk og en ansvarlig økonomisk politikk med vekstskapende skattelettelser under sentrum/Høyre-regjeringen la grunnlaget for den positive utviklingen. Vi har nå en unik mulighet til å bygge videre på et samfunn som skaper muligheter for alle – og vi har en forpliktelse til å investere slik at de gode tidene vedvarer.

Manglende evne til å prioritere og fornye

Disse medlemmer mener at Regjeringens manglende evne til å prioritere og fornye presser renten opp. Rentedifferansen til EU øker, og den norske kronen har styrket seg. Det rammer alle med store lån, og det rammer konkurranseutsatt industri. Det er mange grunner til at renten har økt, men Regjeringen bidrar ikke til å dempe presset – snarere tvert imot.

Disse medlemmer viser til at Høyre har lagt frem en samlet strategi med 32 konkrete forslag for å øke tilbudet av arbeidskraft (jf. merknader under kapittel 5.2). Sammen med nye tiltak for å stimulere privat sparing, tiltak for å modernisere offentlig sektor og et noe lavere nivå på bruk av penger fra pensjonsfondet (1 mrd. kroner), mener disse medlemmer at Høyres alternativer ville ha bidratt til mindre press på renten.

Disse medlemmer viser til at Regjeringen selv med rekordstore skatteinntekter ikke makter å prioritere de store oppgavene: Kunnskap og forskning nedprioriteres, kostnadene vokser raskere enn bevilgningene i samferdselssektoren, helsekøene vokser, og Forsvaret opplever reelle kutt i sine bevilgninger. Regjeringen nedprioriterer også tiltak mot fattigdom. Disse medlemmer mener at Regjeringen viser manglende vilje til å prioritere de store oppgavene, men også manglende evne til å få mer ut av ressursene. Skritt for skritt øker den rød-grønne regjeringen statens makt og omfang, samtidig som det blir mindre rom for frivillige organisasjoner og private aktører. Moderniseringen av offentlig sektor har stoppet opp, og Regjeringens allergi mot private alternativer gjør at folk får dårligere tilbud og mindre valgfrihet. Dette gjelder innenfor helsesektoren, eldreomsorgen, barnevern, skolen, samferdselssektoren og i forhold til pensjonssparing.

Disse medlemmer har funnet rom for å foreta noen endringer i forhold til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2008. Det henvises for øvrig til Høyres alternative budsjett for 2008 for helheten i Høyres prioriteringer.

Hovedprioriteringer:

  • 1, Høyre vil investere mer i kunnskap, forskning og infrastruktur, og føre en fremtidsrettet næringspolitikk som legger grunnlag for morgendagens velferd.

    Kunnskap:

    Økte basisbevilgninger til universitet og høyskoler

    145 mill. kroner

    Tiltak for å rekruttere lærere, bedre skoleledelse og seniortiltak for lærere

    100 mill. kroner

    Leksehjelp, sommerskole og tiltak for å styrke basiskompetansen hos voksne

    70 mill. kroner

    Samferdsel:

    Veibygging

    400 mill. kroner

    Jernbane

    50 mill. kroner

    Belønningsordning for kollektivtrafikk

    100 mill. kroner

    Støtte til kollektivtransport grunnet høyere drivstoffpriser

    25 mill. kroner

    Næringsliv:

    Næringsrettet FOU

    40 mill. kroner

    Forbedret SkatteFUNN påløpt

    452 mill. kroner

    Fritak for arveavgift for familieeide bedrifter

    Bedre avskrivningsregler for lastebiler, varevogner

    165 mill. kroner

  • 2. Høyre vil gjøre mer for dem som trenger det mest, og følger opp løftene om å rette opp skjevfordelingen av helsesektoren på Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge.

    For å sikre pasientene på Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge likebehandling med Østlandet – rette opp skjevdelingen

    726 mill. kroner

    Tiltak for å bekjempe fattigdom (200 mill. kr)

    – Bedre bostøtten/boligtilskudd

    65 mill. kroner

    – Gradert barnehagepris – lavinntektsfamilier

    50 mill. kroner

    – Arbeidstrening

    30 mill. kroner

    – Tiltak for rusmiddelavhangige

    25 mill. kroner

    – Barne- og ungdomstiltak

    30 mill. kroner

  • 3. Andre prioriteringer

    Redusert dokumentavgift for unge under 30 år

    130 mill. kroner

    Økte bevilgninger til Forsvaret

    250 mill. kroner

    Mer til fornybar energi

    25 mill. kroner

Økt premiering av sparing

For å dempe veksten i det private forbruket, og dermed presset på renten, vil disse medlemmer stimulere til økt privat sparing. Regjeringen går motsatt vei ved først å fjerne all skattestimulans knyttet til privat pensjonssparing, for så etter pensjonsforliket akseptere en ny, men svært begrenset ordning. Det er et kraftig angrep på småsparere og alle som tar ansvar for eget liv ved å spare til alderdommen. Det er også et galt signal i en tid hvor det private forbruket er økende og boligmarkedet stiger kraftig. Da bør man stimulere til sparing. Disse medlemmer vil gjeninnføre ordningen med individuell livrente, og utvide den nye private pensjonssparingen til 40 000 kroner i årlig sparebeløp og gjøre ordningen skattemessig gunstigere ved å innføre symmetri i beskatningen (det vil gjøre beskatningen ved uttak gunstigere ved at skatten settes til 28 pst., den samme satsen som brukes som skattefradrag ved innskudd).

For å stimulere spareviljen blant unge, og legge bedre til rette for deres adgang til boligmarkedet, foreslår disse medlemmer en betydelig økning av BSU-ordningen (boligsparing for ungdom). Det årlige sparebeløpet økes til 20 000 kroner og det maksimale sparebeløp dobles, fra 100 000 til 200 000 kroner.

Reduksjoner i arveavgiften

Disse medlemmer viser til at de høye bolig- og eiendomsprisene tvinger mange familier til å selge barndomshjem og fritidsbolig ved generasjonsskifte fordi arveavgiften blir for høy. Høyre foreslår derfor å doble bunnfradraget i arveavgiften – til 500 000 kroner – og en ordning med betinget arveavgiftsfritak, slik at den som arver en boligeiendom eller en fritidsbolig og selv tar denne i bruk, slipper å betale arveavgift. Arveavgiften skal først komme til betaling dersom eiendommen selges. Disse medlemmer går inn for at reglene om arveavgift ved generasjonsskifte i familieeide bedrifter lettes ytterligere til betinget avgiftsfrihet ved arv og gave av næringsvirksomhet. Hovedvilkåret i forslaget er at arving eller mottaker må fortsette eierskapet i den familieeide bedriften i minst 10 år. Avgiften reduseres 10 pst. for hvert år.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til tabellen nedenfor med oversikt over disse medlemmers samlede prioritering.

Kap. og post

Prioritering

Proveny

Inndekning

Økning

SUM

4 381

3 373

5800.50

Redusert bruk av penger fra Pensjonsfondet:

-1 008

SKATTE- OG AVGIFTSLETTELSER

230

626

5501.72

Individuell livrente

40

5501.72

IPS ordning utvides til 40 000 kroner

0

5501.72

BSU, øke sparebeløp til 20 000 og tak til 200 000 kroner

75

5536.71

Gi fritak for autodieselavgift for miljøvennlig syntetisk diesel

0

5521.70

Fjerne mva. på batteriskifte i el biler fra 1.juli

2

5506.70

Lavere arveavgift

80

5501.72

Gjeninnføre skattefradrag Behandlingsutgifter mv

10

5700.72

Halv arbeidsgiveravgift nye lærlinger fra 1.juli

40

5511.70

Heve grensen for tollfri post import til 400 kroner

10

5700.72

Øke grensen for lønnsoppgaveplikt frivillige org. fra 4 000 til 10 000 kroner

19

5501.72

Øke SkatteFUNN ift. representantforslag fra Høyre

0

5501.72

Økt fiskerfradrag til 150 000 kroner

25

5501.72

Fritak formueskatt Sintef tilbake til 2001

30

5565.70

Dokumentavgiften, reduksjoner

130

5501.72

Avskrivningssats saldogruppe C (vogntog, varebiler mv.) økes fra 20 til 25 pst.

165

UTGIFTER

2 747

Arbeidsliv

634.76

Økning på 1000 i tiltak for yrkeshemmede

71

Fattigdomspakke (totalt 200 mill kr) tiltak knyttet til arbeid og sosial 75 mill fordelt under:

634.73

Lavterskel tilbud/ Inn på tunet/Grønn omsorg/"Jobben" i regi av Frelsesarmeen

15

857.73

Styrking av barne- og ungdomstiltak i store byene

15

634.70

"Snu i døra"- tiltak for å gi unge sosialhjelpsmottakere arbeidstrening

15

857.73

Prosjekt: Samarbeid mellom kommune og frivillige org. for å hjelpe barn fra ressurssvake hjem

15

621.21

Varig bolig fremfor hospits

15

634.76

Refusjonssats økning (attføringsbedrifter)

11

2670.70-71

Ikke avkorting i pensjon 68-70 åringer

180

640.1

Ekstrabevilgning Arbeidstilsynet

5

621.70

Fattighuset i Oslo

0,5

Kap. og post

Prioritering

Proveny

Inndekning

Økning

Helse

732.73

Skjevfordeling Helse Vest

259

732.75

Skjevfordeling Helse Nord

200

732.74

Skjevfordeling Helse Midt-Norge

267

732.70

Rusomsorgen, spesielt Helse Sør-Øst

25

Kunnskap og forskning

225.76

Leksehjelp

25

225.80

Seniortiltak lærere

40

225.80

Div. lærerrekrutteringstiltak

40

226.21

Økt utdanningskapasitet skoleledere

20

281.01

NAROM økes med 1,5 mill

1,5

257.21

Basiskompetanse - Ny sjanse

40

2410.71

Freshman år i USA

5

271/272/275

Høyere utdanning, basisbevilgning U- og H-sektor

130

275.50

Basisbevilgning Høyskolen i Bergen, ingeniørutdanning

5

275.50

Forskningssenter Høyskole Hedmark

3

275.70

Høyskoler i Krf forslag (Gimlekollen, Diakonhjem høyskole Rogaland mfl.)

3,5

225.77

Sommerskole

5

2445.32

Oppstart odontologibygget, Bergen, HiO patologi og bygg Høyskolen Bergen

15

341.01

Prestestillinger

10

275.50

Senter skriveforskning Høyskolen i Trondheim

3

286.95

10 mrd. til Forskningsfondet

Kommune

580.70

Økt bostøtte, endret funksjonskrav utsatte grupper

50

1618.1/440.1/640.1

Servicesenter i Stavanger for arbeidsinnvandring

5

571.60

Gradert barnehagepris, sosialtiltak, øremerket

50

Miljø

1427.76

Naturforvaltning, tilskudd til kompetansesentra

5

1427.60

Tilskudd næringsfond pga. vern av Trillemarka

14

Samferdsel

1320.23

Veibevilgning, vedlikehold

300

1320.31

Rassikring

50

1320.30

Vei investering

50

1350.30

Jernbane

50

1062.30

Oljevern beredskap

25

1330.60

Belønningsordning for kollektivtrafikk

100

1330.61

Kollektivsatsing pga. økt drivstoffutgift

25

Energi

1825.50

Overføring til Energifondet, mer støtte til fornybar energi

25

Justis

440.01

Økt bevilgning til politiet, inkludert biometriske kiosker ved alle lensmannskontor

70

414.01

Gjeninnføring av godtgjørelse til meddommere

5

Kap. og post

Prioritering

Proveny

Inndekning

Økning

Næring

2421.72

Næringsrettet FOU

40

1550.1

Kofa og Konkurransetilsynet

8

1050.75

Forslag i Kongekrabbemeldingen

8

Kultur / Familie

855.01

Drift av statlig barnevern, strakstiltak

25

855.22

Kjøp private barnevernstjenester, strakstiltak

25

2650.71

Bedre trygderettigheter for selvstendig næringsdrivende, svangerskap

6,4

2650.72

Bedre trygderettigheter for selvstendig næringsdrivende, barns sykdom

4,4

Finans

1602.1

Ekstrabevilgning til Kredittilsynet

5

Utenriks

168.70

Går mot kutt i bevilgning, kvinner og likestilling

16,5

150.78

Går mot Regjeringens kutt i Afrika-bistand

70

161.70

Går mot Regjeringens kutt i støtte til næringsutvikling

25

Forsvar

1792.01

Utenlandsoperasjoner, styrke Afghanistan

250

INNDEKNING

1500.21

Ikke forsøk med 6-timersdag

12

909.73

Kompetansemodell - skipsfart

214

572.64

Skjønnsmidler (forsøk barnepass kvinnelige politikere)

4,3

231.60

Økt barnehagepris med 200 kroner fra 1.august

544

5445.30

Salg av eiendom

150

5656.85

Utbytte Argentum

92,2

5611.85

Utbytte NSB

27

5618.85

Utbytte Posten

159

5622.85

Utbytte Avinor

55

5631.85

Vinmonopolet

35,1

5521.70

Økt matmoms, 1 %-poeng

230

2541.70

5 ventedager på dagpenger

26

690.21

Innstramming asylpolitikk

200

690.22

Innstramming asylpolitikk

10

3690.04

Innstramming asylpolitikk

40

572.60

Kutt i rammetilskudd fylkeskommune

125

335.71

Pressestøtte

75

1150.74

Landbruk, direkte tilskudd

485

1150.73

Landbruk, pristilskudd

150

1150.50

Landbruk, fondsavsetninger

140

1150.70

Landbruk, markedsregulering

10

1150.77

Landbruk, utviklingstiltak

15

2309.01

Administrasjonskutt

200

1523.1

Salg av Statskonsult AS

40

254.70

Kutt Studieforbundet

30

2309.1

Mer effektiv bygge- og eiendomspolitikk

100

2309.1

Innføre nøytral moms i staten

125

222.01

Omfordeling av rød-grønn frukt

0,2

Kap. og post

Prioritering

Proveny

Inndekning

Økning

228.70

Omfordeling av rød-grønn frukt

4,1

571.60

Omfordeling av rød-grønn frukt

86,5

551.60

Tilskudd fylkeskommuner regional utvikling

150

552.72

Nasjonale tiltak regional utvikling

150

572.64

Skjønntilskudd kommuner med befolkningsnedgang

50

41.32

Rest ved kjøp av stortingsleiligheter

35

2445.31

Utsatt bygging av regjeringsbygg R6

40

226.21

Ikke videreføre forsøk heldagsskole

10

2445.34

Reduksjon i kurantprosjekter (bygg)

100

1441.22

SFT, statlig ordning for sletting klimakvoter

7,4

4441.02

SFT, statlig ordning for sletting klimakvoter

-6,2

634.70

Kutt i 3 000 ordinære tiltaksplasser

178,5

5501.70+5501. 72

Økt skatteinngang 68-69 åringer i jobb

70

153.78

Kutt i Latin-Amerika bistand

111,5

2309.1

Omdisponering av Regjeringens bevilgning til fylkeskommunene til belønningsordning for kollektivtrafikk

100

Samlet inndekning

4381

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at den rød-grønne regjeringen nok en gang får kraftig drahjelp fra en sterk økonomi i revideringen av et statsbudsjett. I revideringen av 2007-budsjettet fikk Regjeringen til sammen 3,8 mrd. kroner ekstra til disposisjon gjennom økt strukturell skatteinngang og økte anslag på utbytteinntekter. Ved revideringen av 2008-budsjettet er 10,6 mrd. kroner ekstra til disposisjon på grunn av de samme forholdene samt reduserte anslag på utgifter i folketrygden.

Dette medlem registrerer at Regjeringen, på tross av denne unike handlefriheten, likevel havner på etterskudd i kampen mot fattigdom både utenfor og i Norge. Deler av satsingen på klimatiltak i utlandet finansieres av tilsvarende mindre satsing på bistand, og veksten i antall personer i Norge som lever under fattigdomsgrensen, møtes ikke med nye målrettede tiltak mot dem som faller utenfor de generelle velferdsordningene.

Dette medlem støtter Regjeringens forslag om å bevilge 3,5 mrd. kroner til å kompensere helseforetakene og de private, ideelle sykehusene for de økte pensjonsutgiftene i 2008, men påpeker at det fortsatt er en utfordring når det gjelder utgiftsøkningene til pensjon i 2007. For enkelte private, ideelle institusjoner er dette fortsatt en stor økonomisk utfordring som må løses for å gi sikkerhet for framtiden.

Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative reviderte statsbudsjett vil forsterke innsatsen særlig på følgende områder:

  • Kamp mot fattigdom ute: Dette medlem aksepterer ikke at tiltak for bevaring av regnskog skal betales gjennom å satse tilsvarende mindre på ordinær bistand, og legger derfor inn igjen i budsjettet de 175 mill. kroner som Regjeringen har trukket fra det ordinære bistandsbudsjettet for å bruke på bevaring av regnskog

  • Kamp mot fattigdom hjemme: Dette medlem vil styrke målrettede tiltak mot fattigdom hjemme med 152 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Det er påfallende og skuffende at Regjeringen, med 10,6 mrd. kroner ekstra til disposisjon i RNB, i så minimal grad vil satse ekstra på forebygging og bekjempelse av fattigdom innenlands, selv når antall fattige stiger.

  • Sterkere satsing på frivillige tilbud og frivillighet i samfunnet: Dette medlem frykter at mange utmerkede private, ideelle initiativ, særlig innen rusomsorgen, nå står i fare for å måtte stenge på grunn av manglende støtte fra Regjeringen, og vil styrke bevilgningene til å utnytte den erfaring og kompetanse som disse institusjonene besitter, til beste for deres brukere og for samfunnet.

  • Sterkere omlegging av budsjettet i en grønn retning: Dette medlem støtter de foreslåtte justeringene innenfor skatte- og avgiftssystemet som tar forsiktige skritt i denne retningen, men vil forsterke dette ytterligere. Dette medlem foreslår ytterligere økning i miljøbegrunnede skatter og avgifter med 350 mill. kroner i 2008 (bokført effekt), men gir dette i sin helhet tilbake til næringsliv og privatpersoner gjennom andre skatte- og avgiftslettelser. Dette medlem foreslår også økte bevilgninger på 100 mill. kroner direkte til styrking av kollektivtrafikken i de områder av landet hvor dette er et godt alternativ til privat bilbruk, særlig i forbindelse med reiser til/fra jobb.

Dette medlem har merket seg at Regjeringen i sitt forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2008 har satt av midler til å kunne løse utfordringen med økte pensjonskostnader i 2008 både for helseforetakene og de private, ideelle sykehusene, noe som dette medlem støtter. Samtidig er det flere private, ideelle sykehus som har en betydelig utfordring knyttet til uforutsette pensjonsutgifter i 2007, noe som ikke løses i denne omgang. Dette medlem mener at dette må gripes fatt i, senest i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet for 2008.

Samlet sett innebærer forslaget til revidert nasjonalbudsjett for 2008 som dette medlem legger fram en oljepengebruk, målt ved det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet som er marginalt lavere (116 mill. kroner) enn Regjeringens forslag. Dette medlem legger fram følgende endringsforslag i forhold til Regjeringen, og viser til nærmere begrunnelse for de enkelte forslag i Innst. S. nr. 270 (2007–2008) og Innst. O. nr. 80 (2007–2008):

Kap.

Post

Tittel

Beskrivelse

Bokført

Beløp

(mill. kr)

1. Økte utgifter

150

78

Bistand til Afrika

reverserer kutt

70

151

78

Bistand til Asia

reverserer kutt

30

161

70

Næringsutvikling

reverserer kutt

25

162

70

Overgangsbistand

reverserer kutt

36

163

71

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

reverserer kutt

27,9

168

70

Kvinner og likestilling

reverserer kutt

16,5

169

71

Globale helse-og vaksinetiltak

reverserer kutt

2

170

76

FN organisasjoner mv.

reverserer kutt

42

221

1

Foreldreutvalget for grunnskolen

1. Prøveprosjekt med en ansatt på en grunnskole i hvert fylke som har oppfølging for hjem/skolesamarbeid. Administreres av FUG. 2. Styrking av FUGs økonomiske rammer i forbindelse med utvidelsen av mandatet.

5

226

21

Kvalitetsutvikling I grunnopplæringen

Ompri. fra forsøk heldagsskole (-10) til forsøk med mentorordning for nye lærere (11,5), støtte til Modum bad til utvikling av samlivsdelen i nytt fag: Mat, helse og samliv, og til forsøksordning for å begrense frafall i vid. skole (11,5)

13

228

Ny

Tilskudd til private skoler mv.

Kapitaltilskudd friskoler

5

231

65

Barnehager

Inntektsgraderte satser for foreldrebetaling i barnehage

15

253

70

Folkehøyskoler

Opprette 1 ny folkehøyskole på Dvergsnestangen og 1 ny i Setesdal (Valle)

8

270

74

Studium i utlandet og sosiale formål for studenter

Rette opp tidligere kutt på studentbarnehager

5

271

52

Universiteter

Økt forskningsfinansiering til universitetene i Stavanger og Agder

4

275

70

Høyskoler

Rette opp tidligere kutt og lignende: Gimlekollen, Staffeldts gt, Fjellhaug, Ansgar (2,5). Ny: Diakonhjemmet høyskole, studiested Rogaland (1)

3,5

286

Forskningsfondet 25 mrd. kroner i økt fondskapital

340

72

Kirkelig administrasjon

Kirkelig virksomhet i kommunene. For å rette opp noe i kuttene fra 2006, 2007 og 2008.

15

340

NY

Kirkelig administrasjon

Demokratireformen i Dnk. Prosjektledelse for de kirkelige valgene i 2009 og 2011

1

Kap.

Post

Tittel

Beskrivelse

Bokført

Beløp

(mill. kr)

410

1

Oppstartsbevilgning Gulating lagmannsrett

5

440

1

Politi og lensmannsetaten

Styrke politinærvær i landet

17,5

441

1

Oslo politidistrikt

Styrke politinærvær i Oslo

7,5

450

1

Sivile vernepliktige

Styrking, vold og konfliktforebyggende tjeneste

5

580

70

Bostøtte

Fjerne funksjonskrav i Husbankens bostøtteordning for trygdemottakere

50

582

60

Rentekompensasjon for skoleanlegg og kirkebygg

Rentekompensasjonsordning for skolebygg - 500 mill. kroner

15,2

582

61

Rentekompensasjon for skoleanlegg og kirkebygg

Rentekompensasjonsordning for kirkebygg - 250 mill. kroner

6

605

1

Arbeids og velferdsetaten

1000 flere tiltak 2. halvår - adm.kostnader NAV

11

621

70

Tilskudd forvaltet av SHDir

Fattighuset

0,5

634

76

Arbeidsmarkedstiltak

1000 flere tiltak 2. halvår

60

726

71

Habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige

For å sikre videre drift av private ideelle rusinstitusjoner som ikke har fått avtale

100

761

67

Tilskudd forvaltet av SHDir

Oppstart av prøveprosjekt undervisningshjememtjenester

2

761

67

Tilskudd forvaltet av SHDir

Kompetansetiltak demente

5

761

67

Tilskudd forvaltet av SHDir

Omsorg ved livets slutt

25

761

70

Tilskudd forvaltet av SHDir

Lavterskeltiltak prostituerte

5

761

70

Tilskudd forvaltet av SHDir

Rustiltak - Evangeliesenteret

6

761

71

Tilskudd forvaltet av SHDir

Livsglede for eldre

4

842

70

Familievern

Økt kapasitet i familievernet til forebygging og behandling

15

854

21

Barnevern

Ettervern for barnevernsbarn

5

854

71

Barnevern

Oppfølging av barn i fosterhjem

2

857

73

Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn

Tiltak for utsatte barn og unge

3,5

1320

30

Riksveginvesteringer

Fullføre prosjekt E6 vest for Alta

25

1330

60

Særskilte transporttiltak mv.

Belønningsordningen kollektivtrafikk

100

1350

30

Jernbaneverket

Investeringer i linjen

25

1400

80

Miljøverndepartementet

Tilskudd til universell utforming og tilgjengelighet for alle

2

1427

60

Direktoratet for naturforvaltning

Lokalt utviklingsfond, Trillemarka

14

1427

66

Direktoratet for naturforvaltning

Villmarksenteret

2,5

1427

74

Direktoratet for naturforvaltning

Tilskudd til friluftsformål

2,5

1441

1

Statens Forurensingstilsyn

Økt tilsyn, fylkesmennene

11

Kap.

Post

Tittel

Beskrivelse

Bokført

Beløp

(mill. kr)

1820

1

NVE

Konsesjonsbehandling og tilsyn og beredskapsvirksomhet - økning

6,5

2410

71

Statens lånekasse for utdanning

Støtte til 1. års utdanning i ikke-vestlige land som Kina, Russland, Japan og Brasil. Gir studenter mulighet til ikke bare å velge Vesten og Europa.

0,3

2445

32

Statsbygg

Oppstartbevilgninger HiB og patologibygg UiO

15

2650

71

Sykepenger

Trygderettigheter selvst. næringsdrivende fra 1.10

3,2

2650

72

Omsorgs- og pleiepenger

Trygderettigheter selvst. næringsdrivende fra 1.10

2,2

2670

70

Alderspensjon

Fjerne avkorting pensjon 68/69 åringer mot inntekt fra 1.10

26,5

2670

71

Alderspensjon

Fjerne avkorting pensjon 68/69 åringer mot inntekt fra 1.10

63,5

SUM økte utgifter

973,3

2. Reduserte utgifter

153

78

Bistand til Latin-Amerika

Omprioritering til andre bistandsformål

-74,4

228

70

Private skoler med rett til statstilskudd

5 ekstra timer på småskoletrinnet kuttes

-5,6

258

1

Analyse og utviklingsarbeid

Skal medvirke til en kunnskapsbasert politikkutvikling i departementet. Har ikke fungert etter hensikten.

-1

258

21

Analyse og utviklingsarbeid

Skal medvirke til en kunnskapsbasert politikkutvikling i departementet. Har ikke fungert etter hensikten.

-10

571

60

Rammetilskudd til kommuner

Timetallsøkningen tas ut, 400 nye lærerstillinger tas inn

-70

710

21

Folkehelseinstituttet

Kutt i driftsmidler

-5

909

73

Tiltak for sysselsetting av sjøfolk

Tak på nettolønnsordning på 155 000 kr fra 1.7,og innføre kompetansemodell fra 1.9

-250

1400

22

Miljøverndepartementet

Lokalt miljøvern og universell utforming

-4,5

1638

21

Kjøp av klimakvoter

Betydelig usikkerhet om man virkelig får benyttet 505 mill. på en fornuftig måte i 2008

-20

1810

1

Oljedirektoratet

behandling av undersøkelser – og utvinningstillatelser - reduksjon

-4

1810

21

Oljedirektoratet

Redusert leteaktivitet sårbare områder

-35

1833

21

CO2-håndtering

Testsenter Mongstad – ekstern bistand

-6,5

2309

01

Ymse utgifter

Generelt driftskutt 75 mill. + regjeringspartienes eget kutt 111 mill.

-186

2445

34

Statsbygg

Faseforskyving, Statsbygg

-75

2541

70

Dagpenger

Permitteringer – dagpengeplikt reduksjon til 26 uker og til 52 uker i fiskeindustri

-3,3

2751

70

Legemidler mv.

Redusere apotekavansen med 1 prosent

-52,7

SUM reduserte utgifter

-803

3. Økte inntekter ex skatter og avgifter

5656

85

Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning

Økt utbytte i Argentum – fra 42 % til 75 %

-111,8

5622

85

Aksjer i Avinor

Økt utbytte i Avinor – fra 62 % til 75 %

-83,2

Kap.

Post

Tittel

Beskrivelse

Bokført

Beløp

(mill. kr)

5656

85

Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning

Økt utbytte i Flytoget - fra 49,8 % til 75 %

-32,9

Sum økte inntekter

-227,9

4. Skatter og avgifter

a. Skatte- og avgiftslettelser

5501

72

Skatter på formue og inntekt

Skattefradrag 3000 kr til 62/63-åringer som ikke mottar pensjon/trygd

-116

5501

72

Skatter på formue og inntekt

Skattefradrag for arbeidsgivers kollektivdekning over reisefradraget

-85

5501

72

Skatter på formue og inntekt

BSU: 20 000/ 200 000

-75

5501

72

Skatter på formue og inntekt

Økt gavefradrag frivillige org. til 18 000 kr

-30

5501

72

Skatter på formue og inntekt

Fritak formuesskatt forskningsinstitutter

-30

5501

72

Skatter på formue og inntekt

Økt fiskerfradrag fra 115 – 150 000

-25

5501

72

Skatter på formue og inntekt

Skattefritak arbeidsgiverbetalte behandlingsutgifter/sykeforsikring

-20

5501

72

Skatter på formue og inntekt

Økt grense for lønnsplikt frivillige org. – 5000 kr

-3

5501

72

Skatter på formue og inntekt

Øke grense for pensjonssparing i IPA til 40 000 kr

0

5501

72

Skatter på formue og inntekt

Økte beløpsgrenser SkatteFUNN 25 %

0

5506

70

Avgift av arv og gaver

Fritak/nedskrivning arveavgift over 10 år ved generasjonsskifte i familieeide bedrifter dersom videre drift

-50

5521

70

Merverdiavgift

Ikke MVA skifte av batteri el-biler

-2

5521

70

Merverdiavgift

Ta ut leasing av bilbatterier fra MVA

-1

Sum skatte- og avgiftslettelser

-437

b. Skatte- og avgiftsøkninger

5531

70

Avgift på tobakkvarer

Økte tobakksavgifter 5 %

110

5536

71

Avgift på motorvogner mv.

Økt engangsavgift biler med CO2 utslipp over 140 gram CO2 pr km med 20 %

160

5541

70

Avgift på elektrisk kraft

Økt elavgift 0,6 øre

85

5542

70

Avgift på mineralolje mv.

Økt grunnavgift på fyringsolje 5 øre

25

5543

70

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

Innføre samme (lave) CO2 avgift på fiske og fangst som for treforedlings, - sildemels - og fiskemelsindustri fra 1.7 (28 øre pr liter)

30

5543

70

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

Økt CO2 avgift innenlands flytrafikk + 25 øre pr liter

50

Sum skatte- og avgiftsskjerpelser

460

Sum skatt/avgift regelendringer

23

c. Anslagsendringer skatt

5501

70

Skatter på formue og inntekt

Økt skatt pga. fjernet avkorting pensjon mot inntekt 68/69 år

2,5

Kap.

Post

Tittel

Beskrivelse

Bokført

Beløp

(mill. kr)

5501

72

Skatter på formue og inntekt

Økt skatt pga. fjernet avkorting pensjon mot inntekt 68/69 år

26,3

5700

71

Trygdeavgift

Økt trygdeavgift pga. fjernet avkorting pensjon mot inntekt 68/69 år

6,3

Sum skatt/avgift anslagsendringer

35,1

REDUSERT OLJEKORRIGERT BUDSJETTUNDERSKUDD

115,7

Komiteens medlem fra Venstre viser til at Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett framstår som grått og kjedelig. Det er i og for seg naturlig at et revidert nasjonalbudsjett ikke er arenaen for å starte opp de store reformer og omveltninger, men Regjeringens opplegg er uten politiske prioriteringer og vilje til å bruke de store pengene på de store tingene. Sjelden har handlingsrommet for en regjering vært større til å foreta nødvendige kursendringer. Det er det ikke et snev av i forslaget til revidert budsjett. Det er tydelig at de mange indre stridighetene i Regjeringen har ført til handlingslammelse, og en utydelig politisk profil.

Dette medlem vil derfor påpeke at Venstres hovedinnvendinger mot statsbudsjettet for 2008 ikke endres av Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett, selv om Regjeringen retter opp noen av sine egne feilprioriteringer når det gjelder forskning og høyere utdanning og skattlegging av småkraftverk, i tillegg til å rette opp enkelte ting som opposisjonen lenge har påpekt, som for eksempel økt fradrag for fiskere og pensjonsforpliktelser som er opparbeidet i helseforetakene.

Det mest radikale i forslaget til revidert nasjonalbudsjett er på sett og vis at Regjeringen følger opp det klimaforliket som opposisjonen møysommelig presset dem med på, men det er rimelig langt fra statsminister Jens Stoltenbergs storslåtte internasjonale lansering på Bali med 3 mrd. kroner i året til bevaring av regnskog, til den faktiske merbevilgning på 225 mill. kroner som ligger i forslaget til revidert nasjonalbudsjett.

Dette medlem viser til at det bare er få uker siden det ble klart at Norge setter ny rekord i klimagassutslipp. I Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett vises det ingen vilje til en offensiv for å gjøre noe med denne utfordringen. Regjeringen står fritt til å gå lenger enn det klimaforliket legger opp til. Dette vil i så fall få Venstres helhjertede støtte. Budsjettrevisjonen fremstår fortsatt som svært uklar når det gjelder CO2-håndtering på Mongstad. Og med de reduksjonene som det nå foreslås i CO2-håndering, er den samlede innenlandske miljø- og klimasatsingen faktisk svekket i forhold til det opprinnelige budsjettet for 2008.

Dette medlem er spesielt skuffet over manglende satsing på kollektivtransport i byene. Hvorfor forskutterer ikke Regjeringen økt satsing på kollektivtransport som klimaforliket legger opp til, når man forskutterer økte drivstoffavgifter? Dette burde etter dette medlems syn i det minste være et nullsum-spill.

Dette medlem mener det er en positiv innrømmelse at Regjeringen nå retter opp halve hvileskjær for høyere utdanning. Men det tar tid å komme opp i marsjfart etter et hvileskjær, spesielt når man bare får rettet det opp halvveis. Dette medlem vil derfor rette opp hele hvileskjæret i Venstres forslag til bevilgninger i revidert nasjonalbudsjett.

Dette medlem viser også til at til høsten utvides skoledagen for de minste elevene. Samtidig er søkningen til lærerutdanningen fallende, og et aldrende lærerkorps innebærer lærermangel om få år. Heller ikke her leverer Regjeringen konkrete tiltak for å løse åpenbare utfordringer. Hovedutfordringen for skolen er ikke utvidet skoledag og mer frukt, men mange nok og gode nok lærere. Dette foreslår dette medlem å bruke 260 mill. kroner på, bl.a. satsing på lærerrekruttering og videreutdanning.

Dette medlem er bekymret over de siste tall fra SSB som viser en dramatisk nedgang i antall gründere det siste året. Heller ikke her viser Regjeringen vilje til å ta tak i utfordringene. I tråd med tidligere budsjetter fra den sittende regjering er det få eller ingen gode nyheter for dem som vil starte egen bedrift.

I Venstres alternative forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2008 prioriterer dette medlem å bruke om lag 560 mill. kroner mer på skole, utdanning og forskning, om lag 750 mill. kroner mer på helse, familie og fattigdomsbekjempelse, om lag 500 mill. kroner mer til ulike miljøtiltak og om lag 120 mill. kroner mer til tiltak rettet mot norsk næringsliv i tillegg til en del målrettede skatte- og avgiftsforslag. Det foreslås videre et skatteskifte fra rød til grønn beskatning på rundt 450 mill. kroner, med netto skattelette på 60 mill. kroner, økte utgifter/omfordeling på rundt 2,2 mrd. kroner og kutt/økte inntekter på om lag 2,8 mrd. kroner, slik at det i Venstres opplegg blir et mindreforbruk av oljepenger på om lag 560 mill. kroner.

Dette framkommer som følger:

Venstres alternativ, Revidert nasjonalbudsjett for 2008

Kap. og post

Område

Bokført

mill. kroner

PÅPLUSNINGER

225.63

Samiske lærebøker

2,0

226.21

Økt utdanningskapasitet, skolelærere

20,0

226.21

Tiltak mot "drop-out" av videregående skole, barnevernsbarn mfl.

30,0

226.22 (ny)

Rekruttering av lærere

200,0

226.22 (ny)

Kompetanseår, lærere

40,0

231.21

Kompetanse og rekruttering i barnehager

20,0

Flere

Basisfinansiering UH-sektoren (reversering av hele kuttet)

143,1

275.50

Omstillingsmidler KHiO

1,7

285.52

Forskning (rekruttering)

50,0

285.52

Forskning (miljø og klima)

50,0

2445.32

Oppstartsbevilgning, patologibygg HiO og odontologi UiB

6,0

Sum skole, utdanning og forskning

562,8

320.74

Flerkulturelle institusjoner

3,0

326.78

Bibliotek

15,0

328.70

Fullfinansiering av museumsreformen

15,0

1429.

Forberedelse av kulturminneåret

4,0

Sum kultur

37,0

410.01

Startbevilgning, nytt rettsbygg Gulating

5,0

440.01

Politiet (mer synlig politi)

10,0

441.01

Oslo-politiet

10,0

Sum politi, kriminalitetsbekjemping m.m.

25,0

Flere

Omfordeling bistand

141,5

Flere

Flere kvoteflyktninger (500 flere)

44,1

690.01

Utlendingsdirektoratet (økt saksbehadlingskapasitet)

10,0

856.21

Enslige mindreårige asylsøkere

5,0

Sum bistand, flyktninger og integrering

200,6

580.70

Økt bostøtte

50,0

601.21

Tilskudd til fattigdomsarbeid i frivillige organisasjoner

15,0

605.22

Legge til rette for borgerlønnsreform i NAV

5,0

621.71

Tilskudd til Fattighuset

0,5

732.73,74,75

Skjevfordeling, helseforetak

390,0

726.21

Tiltak for bedre rusomsorg og psykiatri

150,0

852.70

Økt adopsjonsstøtte til 1G

9,8

Kap. og post

Område

Bokført

mill. kroner

854.21

Økt satsing på ettervern, barnevernet

5,0

2530.70

Generell rett til pappapermisjon uavhengig av mors inntekt fra 1.7.

10,0

2530.70

Utvidet fedrekvote (pappaperm) med en uke fra 1.7.

4,0

Flere

Ingen trygdeavkorting mot inntekt for 68- og 69-åringer

110,0

Sum sosial, helse og familie

749,3

1062.30

Økt oljevernberedskap

25,0

1301.70 (NY)

Tilskudd til rasjonell og miljøvennlig transport (Hydrogen og bio)

5,0

1320.30

Trafikksikkerhetstiltak (midtdelere og gang- og sykkelveier)

40,0

1330.60

Incentivordning for kollektivtransport i byer

100,0

1330.61 (NY)

Kompensasjonsordning for kollektivtransport (økte drivstoffpriser)

100,0

1350.23

Jernbane: Drift og vedlikehold i Oslo-området

50,0

1350.30

Jernbane: Investering i linjen

100,0

1400.80

Reversering kutt, universell utforming

2,0

1427.21

Tiltak for å sikre ville laksebestander

10,0

1427.60

Tilskudd til lokalt utviklingsfond, Trillemarka

14,0

1427.74

Friluftstiltak

10,0

1429.72

Kulturminnevern

10,0

1441,01

SFT: Økt kontroll av miljøgift-spredning

11,0

1825.50

Fornybar energi

25,0

Sum miljø, klima, energi og miljøvennlig samferdsel

502,0

920.71

Næringsrettet forskning

50,0

2421.71

Reiseliv

20,0

Flere

Bedre sosiale ordninger for selvstendig næringsdrivende

10,8

3904.01

Reduksjon i Brønnøysundregistrene (20% reduksjon fra 1.7)

41,0

Sum næringsliv og småbedrifter eksl. skatter og avgifter

121,8

SUM ALLE PÅPLUSNINGER

2.198,5

SKATTER OG AVGIFTER

5501.72

Rett til bunnfradrag for selvstendig næringsdrivende

-50,0

5501.72

Økte beløpsgrenser SkatteFUNN

0,0

5501.72

Skattefritak for arbeidsgiverbetalte behandlingsutgifter

-20,0

5501.72

Gjeninnføring av individuell livrente

-40,0

5501.72

Økt BSU-beløp (200 000/20 000)

-75,0

5501.72

Utvidelse av IPS-ordning til 40 000

- 0,0

5501.72

Skattefritak for forskningsinstitutter

-30,0

5501.72

Økt fiskerfradrag – 150 000 kroner

-25,0

5506.70

Lettelser i arveavgiften ved generasjonsskifte i bedrifter og familie

eiendom + kombinert med økt bunnfradrag til 500 000 fra 1.7.

-80,0

Kap. og post

Område

Bokført

mill. kroner

5511.70

Heve grensen for tollfri import til 400 kroner

-10,0

5700.71

Reversering av økt trygdeavgift for selvstendig næringdrivende fra 1.7.

-48,0

5700.72

Halv arbeidsgiveravgift for nye lærlinger fra 1.7.

-40,0

5700.72

Økt grense for lønnsoppgaveplikt for frivillige org. til 10 000

-19,0

Ingen mva. på batteriskifte el-biler

-2,0

Sum skatte- og avgiftslettelser

-439,0

5531.70

Økt tobakksavgift (ca. 10 pst. økning)

178,0

5542.70

Økt grunnavgift på fyringsolje (10 øre pr. liter)

50,0

5543.70

Økt CO2-avgift på mineralolje (10 øre)

150,0

Sum avgiftsskjerpelser

378,0

SUM SKATTE- OG AVGIFTSLETTELSE

61,0

INNDEKNING OG ØKTE INNTEKTER

41.32

Kjøp av stortingsleiligheter

35,0

153.78

Bistand, Latin-Amerika

141,5

Flere

Prisjustering maks.pris i barnehager fra 1.8.

272,0

335.71

Tak i pressestøtten på 30 mill. pr. avis

15,8

430

Elektronisk soning

36,0

551.60

Tilskudd til fylkeskommuner til regional utvikling

22,5

552.72

Nasjonale tiltak til regional utvikling

22,5

Flere

Avvikling av ordningen med frukt og grønt i skolen

85,1

Flere

Ikke utvidet timetall 1-4 trinn

275,7

572.64

Avvikle ordningen "utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken"

10,0

605.01

Færre ordinære tiltaksplasser

13,8

634.70

Færre ordinære tiltaksplasser

150,4

710.21

Forskning, bioteknologi

5,0

909.73

Avvikle nettolønnsordningen

590,0

1441.22

SFT – Klimakvotehandel

1,2

1500.21

Ikke forsøk med 6-timersdag

12,0

1523.01

Salg av Statskonsult

40,0

1638.21

Mindre kjøp av CO2-kvoter i 2008

250,0

1810.01

Nye stillinger seismiske undersøkelser

4,0

1810.21

Leteboring i sårbare områder i nord

118,7

2309.01

Regjeringspartienes ymsekutt

111,0

2309.01

Ostehøvelkutt i departementene

150,0

2390.01

Avvikle eksportstøtte til osteproduksjonen (halvårsvirkning)

104,0

2445.34

Faseforskyvning, Statsbygg

75,0

2541.70

Gjeninnføre 5 ventedager i dagpengeordningen

26,0

Kap. og post

Område

Bokført

mill. kroner

2541.70

Innstramming i permitteringsordningen, 26 uker

2,2

2751.70

Redusert apotekavanse, 1 pst.

52,7

Sum inndekning

2622,1

5445.30

Salg av eiendom, Statsbygg

100,0

5611.85

Mindre utbytte NSB

-53,0

5656.85

Økt utbytte, Argentum

113,5

5656.85

Økt utbytte, Entra

39,5

Sum økte inntekter

200,0

SUM INNDEKNING OG ØKTE INNTEKTER

2822,1

Totalt mindrebruk av pensjonsfondet

562,6