Et hovedmål for Regjeringen er full
sysselsetting og et inkluderende arbeidsliv. Sysselsettingspolitikken
skal bidra til å øke arbeidskraftpotensialet,
ved å legge til rette for at arbeidssøkere kommer
i arbeid og motvirke utstøting fra arbeidslivet. Gjennom
de siste årene har sterk vekst i etterspørselen
etter arbeidskraft bidratt til en markert nedgang i ledigheten og
betydelig økning i yrkesdeltakelsen, særlig blant
de eldste og yngste aldersgruppene. Samtidig har stor arbeidsinnvandring,
i hovedsak fra Polen og andre land som ble en del av EØS-området
ved utvidelsen av EU i 2004, avhjulpet flaskehalser og dempet presset
i arbeidsmarkedet. For å stimulere til fortsatt god tilgang
av arbeidskraft fra utlandet er det gjennomført flere forenklinger av
regelverket for arbeidsinnvandring. I stortingsmeldingen om arbeidsinnvandring,
som nylig ble lagt fram, foreslås det ytterligere tiltak. Tiltakene
vil bl.a. bidra til et enklere og mer oversiktlig regelverk, gi
bedre informasjon og forenkle søknadsprosedyrene.
Et omfattende sikkerhetsnett og stort offentlig tjenestetilbud
knyttet til barnehager, utdanning og helse legger til rette for
et velfungerende arbeidsmarked og høy yrkesaktivitet. Samtidig
er sykefraværet i Norge høyt, og avgangen fra
arbeidslivet til ulike trygdeordninger har økt sterkt siden
midten av 1990-tallet. Om lag én av fem i yrkesaktiv alder
mottar nå en helserelatert trygdeytelse eller AFP. Det
er en stor utfordring å redusere denne andelen. Pensjonsreformen
kan bidra til forlenget arbeidsinnsats. Den AFP-løsningen
man har kommet fram til i privat sektor har gode arbeidsinsentiver,
i tråd med skissen Regjeringen la til grunn i pensjonsmeldingen.
Gjennom det siste halve året har sysselsettingen økt
raskere enn lagt til grunn i fjor høst, og arbeidsledigheten
har falt mer. Regjeringen opprettholder nivået på arbeidsmarkedstiltakene
på 40 000 plasser som gjennomsnitt for 2008. Siden både
arbeidsledigheten og tallet på yrkeshemmede har falt mer
enn lagt til grunn i fjor høst, gir dette rom for ytterligere
styrking av innsatsen overfor utsatte grupper i arbeidsmarkedet.
I tillegg økes satsene til arbeidsmarkedstiltak i skjermet
sektor innenfor den gjeldende bevilgningen til arbeidsmarkedstiltak.
Det inntektspolitiske samarbeidet er en sentral del
av Regjeringens økonomiske politikk og har bidratt til
at vi i de siste tretti årene har hatt lavere arbeidsledighet
enn de fleste andre OECD-landene. Den norske lønnsforhandlingsmodellen bygger
på at lønnsveksten må tilpasses det konkurranseutsatt
sektor over tid kan leve med.
Flere år med høy lønnsvekst
har bidratt til å trekke kostnadsnivået i Norge
opp. Målt i felles valuta lå lønnskostnadene
pr. timeverk i industrien om lag 25 pst. høyere i Norge
i fjor enn gjennomsnittet for EU-landene. Anslagene i denne meldingen
innebærer at kostnadsgapet i forhold til EU og andre handelspartnere
fortsetter å øke i inneværende år.
Dette vil gjøre mange konkurranseutsatte virksomheter mer
sårbare for svakere produktivitetsutvikling eller prisnedgang
på norske eksportprodukter.
Sysselsettings- og inntektspolitikken er nærmere omtalt
i avsnittene 3.6 og 3.7 i meldingen.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
igjen understreke at arbeid er et vesentlig grunnlag for trivsel
og velstand og at det derfor er helt nødvendig å sørge
for at bedriftene har god lønnsomhet, gode utviklingsmuligheter både økonomisk
og når det gjelder arbeidsmiljø, og forutsigbare
og fremtidsrettede rammebetingelser.
Disse medlemmer viser til Regjeringens
uttalte hovedmål om full sysselsetting og et inkluderende
arbeidsliv der det skal legges til rette for at arbeidssøkere
kommer i arbeid og for å motvirke utstøting fra
arbeidslivet. Disse medlemmer vil peke på at
det er nærmest full sysselsetting i det ordinære
arbeidsmarkedet og at det nå er påkrevd å rette
innsatsen betydelig sterkere mot den delen av befolkningen som har behov
for mer spesialiserte tiltak for å komme i arbeid.
Disse medlemmer mener at det
også finnes en betydelig arbeidskraftreserve blant arbeidstakere som
går i små og større deltidsstillinger
og som primært ønsker heltidsbeskjeftigelse. Særlig
er dette, slik disse medlemmer ser det, utbredt i omsorgsyrkene
hvor behovet for arbeidskraft er stort og økende.
Antallet uføretrygdede har vært
sterkt økende de siste årene og nærmer
seg nå 350 000 personer. Svært mange ønsker
ifølge de signaler disse medlemmer registrerer, å være
i arbeid i den grad helsetilstanden tillater dette. Disse
medlemmer mener innsatsen for å bidra til å gjøre dette
mulig har vært, og er, for lite vektlagt fra Regjeringens
side når det gjelder praktisk innsats, selv om det ofte
uttales fra regjeringshold at dette skal være et satsingsområde. Disse medlemmer viser
til at Ot.prp. nr. 44 (2007–2008) om forbud mot diskriminering
på grunn av funksjonsevne ligger til behandling i Stortinget
i denne sesjonen. Med gjennomføring av de tiltak og den
innsats som det legges opp til gjennom Stortingets behandling av
proposisjonen, regner disse medlemmer med at situasjonen
for yrkeshemmede vil forbedres. Disse medlemmer anser
imidlertid at å vedta en lov mot diskriminering ikke alene
vil løse problemene for personer med funksjonstap på arbeidsmarkedet. Det
er etter disse medlemmers mening også sterkt
påkrevd med holdningsendringer og aktiv innsats fra både
offentlige og private arbeidsgivere for å oppnå bedre
muligheter til yrkesaktivitet for utsatte grupper. Disse
medlemmer fremmer derfor forslag om en økning med
20 mill. kroner til en opplysningskampanje overfor private og offentlige
arbeidsgivere i regi av Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) og
andre aktuelle særforbund.
Disse medlemmer er bekymret over
at sykefraværet igjen ser ut til å øke
til tross for IA-avtalens intensjoner og partenes innsats. En del av
denne utviklingen er en naturlig konsekvens av økningen
i antall sysselsatte, men disse medlemmer mener det
er viktig å øke innsatsen når det gjelder
tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte og
viser til disse medlemmers forslag om budsjettøkninger.
Også innenfor andre sektorer som landbruk
og offentlig virksomhet vil omstilling kunne bidra til å frigjøre
arbeidskraft, og disse medlemmer mener det må gjøres
en betydelig innsats på omlegging, omskolering og informasjon
i disse sektorene for å sørge for en mer fornuftig
sysselsettingspolitikk og redusere behovet for import av arbeidskraft.
Disse medlemmer vil igjen vektlegge
viktigheten av å ha et konkurransedyktig, forutsigbart,
langsiktig og effektivt næringsliv med miljøvennlige
og samfunnsorienterte forhold, der arbeidstakere og ledere samarbeider
om å nå mål, utvikle inntjeningsgrunnlaget
og sørger for moderne og fremtidsrettede forhold til beste
for bedriften, dens ansatte og samfunnet. Skal disse grunnleggende
målene nås, må myndighetene legge til
rette for stabile rammebetingelser og et forutsigbart skatte- og
avgiftssystem som grunnlag for planlegging og utvikling.
Pensjonssystemet er under endring, og Stortinget,
mot stemmene fra Fremskrittspartiet, har vedtatt en pensjonsreform
som skal tre i kraft i 2010. Disse medlemmer mener
at mange fremtidige og nåværende pensjonister
vil tape på en slik omlegging. Disse medlemmer viser
til rapporten fra Statistisk sentralbyrå (SSB) som nylig
ble fremlagt, der det pekes på at den økonomiske
utviklingen i landet har vært og er slik at en omlegging
av pensjonssystemet, av økonomiske grunner, er overflødig. Disse
medlemmer mener også at så lenge de offentlige pensjonskassene
opprettholder sitt system med bruttogaranti, vil dette føre
til et urettferdig skille mellom offentlige og andre pensjonister.
Den gunstige AFP-ordningen som etter disse medlemmers mening
bidrar til å oppfordre friske, arbeidsdyktige arbeidstakere
til å trekke seg tilbake fra arbeidslivet, er etter disse
medlemmers mening ikke tilpasset situasjonen i dagens arbeidsmarked
eller den vedtatte seniorpolitikk som et samlet storting står
bak.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine merknader
under pkt. 5.2 over.