Den økonomiske politikken gir nå kraftige stimulanser
til innenlandsk etterspørsel. Siden oktober 2008 har Norges Bank
i seks omganger senket styringsrenten med til sammen 4,25 prosentpoeng,
til 1,5 pst. Dersom rentenedgangen slår fullt over i bankenes innskudds-
og utlånsrenter, vil dette isolert sett bidra til å øke husholdningenes
inntekter med over 30 mrd. kroner på årsbasis (tilsvarende 3 pst.
av husholdningenes disponible inntekt). Norges Bank har signalisert
ytterligere rentenedsettelser ned mot 1 pst. mot slutten av 2009.
Rentebanen er med dette redusert med 1–1 1/4 prosentpoeng siden tiltaksproposisjonen
ble lagt fram i januar. Lavere renter trekker i retning av at husholdningenes
etterspørsel vil ta seg opp utover i 2009 og i 2010.
Også finanspolitikken er svært ekspansiv. Handlingsregelen
åpner for at en kan bruke mer enn forventet fondsavkastning i år
med konjunkturtilbakeslag, samtidig som bruken av oljeinntekter
bør ligge under 4-prosentbanen i år med høy aktivitet og press i
økonomien. Denne handlefriheten ble benyttet da Regjeringen la fram
den finanspolitiske tiltakspakken i januar i år. Etter innarbeiding
av endringer som følge av Stortingets behandling, kunne det strukturelle
underskuddet i 2009 anslås til 120,5 mrd. kroner. Sammenliknet med
2008 innebar dette en økning i bruken av oljeinntekter på 45 mrd.
2009-kroner, tilsvarende en impuls på 2,4 pst. av BNP for Fastlands-Norge.
I forbindelse med stortingsmeldingen legger Regjeringen
fram forslag som innebærer en ytterligere økning i bruken av oljeinntekter
på 9,5 mrd. kroner. Av dette er knapt 0,9 mrd. kroner bevilgningsendringer
som Regjeringen tidligere i år har fremmet for Stortinget, mens
8,6 mrd. kroner er endringer som legges fram nå. Samlet foreslås
det økte utgifter i statsbudsjettet på 3,9 mrd. kroner, hvorav 1
mrd. kroner er økte rammeoverføringer til kommunene. Inntektene
er redusert med 4,7 mrd. kroner i forhold til tiltaksproposisjonen,
hvorav 4,2 mrd. kroner skyldes lavere utbytteinntekter. Det vises
til nærmere omtale i kapittel 3 i stortingsmeldingen og i St.prp.
nr. 67 (2008–2009).
Regjeringens forslag innebærer at det strukturelle,
oljekorrigerte underskuddet i 2009 kan anslås til nesten 130 mrd.
kroner. Bruken av oljeinntekter øker dermed med 55 mrd. 2009-kroner
fra 2008 til 2009, tilsvarende en impuls på 3 pst. av trend-BNP
for Fastlands-Norge. Sterke automatiske stabilisatorer bidrar til
at det oljekorrigerte underskuddet øker fra 0,7 pst. av fastlands-BNP
i 2008 til 6,5 pst. i 2009.
Regjeringen legger opp til å forsterke tiltakspakken
fra januar ved å øke utgiftene på enkelte utvalgte områder, men
finner det ikke riktig å legge fram en ny, omfattende tiltakspakke
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009. Det er flere grunner
til dette:
Finanspolitikken
er allerede svært ekspansiv. Den ekspansive impulsen i 2009 er den
største på over 30 år. Også sammenliknet med andre land framstår
finanspolitikken i Norge som svært ekspansiv. Tall fra OECD viser
en gjennomsnittlig finanspolitisk stimulans i medlemslandene på om
lag 1,7 pst. av BNP i 2009, litt over halvparten av den norske stimulansen.
Budsjettimpulsen anslås til 2,2 pst. av BNP i USA. I Sverige og
Storbritannia er det lagt fram nye budsjettforslag etter at OECD
la fram sin rapport, og budsjett-impulsen anslås nå til 2,1 av BNP
i Sverige og til 3,4 pst. i Storbritannia. Det vises til nærmere
omtale i boks 2.2 i meldingen.
For sterke stimulanser fra finanspolitikken
til innenlandsk etterspørsel kan føre til en klarere todeling av
økonomien, med press i noen skjermede næringer. Dette kan etter
hvert gi høyere renter og sterkere valutakurs enn ellers. Samtidig
kan et vedvarende høyt strukturelt underskudd svekke troverdigheten
til handlingsregelen som en strategi for bruk av oljeinntekter over
statsbudsjettet. Økt usikkerhet rundt innfasingen av disse inntektene
kan også gi mindre stabile forhold i valutamarkedet og en styrking
av kronen. En slik utvikling vil gå ut over eksportrettede virksomheter,
som allerede er sterkt rammet av lavere etterspørsel fra utlandet.
Tiltaksproposisjonen innebar at det ble
gitt klarsignal til en betydelig innsats for vedlikehold og investeringer
i bygninger, veier og jernbane. Regjeringen la stor vekt på at tiltakene
skulle kunne settes i gang raskt. Det er likevel prosjekter som
fortsatt ikke er kommet fullt i gang, samtidig som vi ikke har sett
de fulle virkningene av de prosjektene som er startet opp. De omfattende tiltakene
som allerede er vedtatt, må nå få virke.
Ved revisjonen av 2009-budsjettet må det
også tas hensyn til at pengepolitikken nå er klart mer ekspansiv
enn da tiltaksproposisjonen ble lagt fram.
Regjeringen har allerede utnyttet mye av
den handlefriheten oljeinntektene gir, og bruken av oljeinntekter
er kommet opp på et meget høyt nivå. Bruken av petroleumsinntekter
ligger nå 39 mrd. kroner over 4-prosentbanen og er om lag på linje
med forventet fondsavkastning for 2016, slik denne nå anslås, jf.
figur 1.1 i meldingen.
Komiteen viser til
at den internasjonale finanskrisa har ført til ei kraftig forverring
av utsiktene for internasjonal økonomi, og at også norsk økonomi
er blitt påverka. Situasjonen er ny og utfordrande, og den krev
etter komiteen sitt syn politisk handlekraft. Det
økonomiske tilbakeslaget er venta å bli mindre omfattande hos oss enn
i mange andre land. Men også norske bedrifter opplever svikt i etterspørselen
etter viktige eksportvarer, redusert inntening og vanskelegare tilgang
på finansiering. Komiteen vil peike på at det i økonomiske
nedgangstider er viktig å få til omstilling av næringslivet i ei
meir framtidsretta retning, og at staten bør leggje forholda til rette
for dette.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Venstre,
viser til at arbeidsløysa steig frå 2,9 pst. av arbeidsstyrken i
desember 2008 til 3,2 pst. i mars 2009. Det er grunn til å rekne
med at arbeidsløysa vil flate ut på i underkant av 4,75 pst. i 2010.
Komiteen er svært
uroleg for utviklinga på arbeidsmarknaden. På denne bakgrunnen meiner komiteen det
er rett å føre ein svært ekspansiv penge- og finanspolitikk, slik
det no blir gjort. Komiteen viser til at dei mange
rentenedsetjingane frå Noregs Bank har gitt kraftig stimulans til
det private forbruket. Kommunal verksemd har òg hatt fordel av reduserte
renter.
Komiteen vil peike på at forslaget
til Revidert nasjonalbudsjett fører til at bruken av oljeinntekter
aukar med 55 mrd. kroner frå 2008 til 2009, tilsvarande ein impuls
på 3 pst. av trend-BNP. Det oljekorrigerte underskotet aukar frå
0,7 pst. til 6,5 pst. av fastlands-BNP. Komiteen vil
understreke at dette er ein uvanleg sterk ekspansiv impuls, den
største på over 30 år, men at alvoret i situasjonen forsvarer denne
pengebruken.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre, vil særleg understreke kor viktig
det er å få til auka satsing på arbeidsmarknadstiltak, styrking
av kommuneøkonomien og fleire studieplassar for å bremse auken i arbeidsløysa.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til dei omfattande og målretta tiltaka som allereie er vedtekne
for å lindre konsekvensane av den økonomiske krisa for hushald,
verksemder og kommunar. Dette fleirtalet meiner at
det er viktig å la desse omfattande tiltaka få verke før ein vurderer
å setje i verk nye tiltak. Etter dettefleirtalet sitt
syn er generell skatte- og avgiftslette ikkje det rette verkemiddelet
i denne krevjande situasjonen. Derimot poengterer dettefleirtalet at
eventuelle nye tiltak må vere like målretta som dei tiltaka som
allereie er sette i verk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er overrasket over at Regjeringen
i revidert statsbudsjett ikke fremmer nye tiltak for å demme opp
mot den stadig økende arbeidsledigheten. Når Regjeringen fremmet
sin tiltakspakke for Stortinget i slutten av januar, ble det klart
uttalt at man skulle komme fortløpende med aktuelle tiltak. Disse
medlemmer konstaterer at Regjeringen ikke har fremmet nye
finanspolitiske tiltak etter fremleggelsen av sin tiltakspakke i
januar, og at revidert statsbudsjett var siste mulighet for Regjeringen
å fremme tiltak for inneværende år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at i den situasjonen landet nå befinner seg i, ville det være
fornuftig å bruke noe mer midler til investeringer på områder hvor det
er ledig kapasitet. I tillegg viser disse medlemmer til
at store deler av handels- og servicenæringen, norsk industri og
mange små og mellomstore bedrifter melder om dystre utsikter med
tanke på sysselsettingen. Disse medlemmer ønsker
derfor å gi betydelige skatte- og avgiftslettelser for lønnsmottakere,
pensjonister og bedrifter for å øke kjøpekraften/etterspørselen
for personer og lette kostnadene for bedriftene. Videre fremmer disse
medlemmer en rekke andre tiltak i revidert statsbudsjett
for å motvirke at den økonomiske situasjonen får alt for store ringvirkninger.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er behov for nye tiltak for å skape større trygghet for jobbene,
og ny optimisme i bedriftene. Både norsk og internasjonal økonomi
rammes nå sterkt av den økonomiske nedgangen som kommer i etterkant
av finanskrisen. Det helt spesielle nå er at nedgangstid skjer i
9 av 10 land på samme tid. Norge med sin åpne eksportrettede økonomi
vil merke negative ringvirkninger av global krise. NHO har spådd
at 2010 blir verre enn 2009 for eksportbedriftene. Nav kom nylig med
forverrede prognoser for arbeidsledigheten i Norge. I tillegg spår
SSB resesjon og at ledigheten biter seg fast på 130 000 personer. Disse
medlemmer viser til at Høyre har lagt frem en tiltakspakke
på 15 mrd. kroner samlet for 2009 og 2010 basert på stadig svakere
utsikter i arbeidsmarkedet.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens tiltak har fått bred støtte i Stortinget, og at rentereduksjonene
har bidratt til å stimulere økonomien. Disse medlemmer er
imidlertid kritiske til at Regjeringen synes å ha en dogmatisk holdning
til skattepolitikken. Selv i en periode hvor ledigheten øker kraftigere
enn noen gang, synes det viktigere for Regjeringen å holde Soria
Moria-løftet om skatteøkninger, enn å lette situasjonen for arbeidsplassene
i små og mellomstore bedrifter. Renten er dessuten blitt så lav at
det neppe er mye å hente i ytterligere rentereduksjoner. Det er
derfor behov for nye tiltak.
Disse medlemmer peker på at regjeringen Stoltenberg
II brukte flere måneder unødvendig etter at Høyre foreslo et kriseforlik
med Regjeringen for å redde arbeidsplassene i november 2008. Da
tiltakene endelig kom, var det lite å hente for de mange små og
mellomstore bedriftene hvor 1 million personer jobber. Disse medlemmer viser
til at Høyre har støttet de tiltakene som går på investeringer og
vedlikehold i offentlig sektor. Høyre har også foreslått tiltak
for å styrke kompetanseheving i bedriftene og gi betydelig mer til
høyere utdanning. Etter stadige nedjusteringer av norsk og internasjonal økonomi,
foreslo Høyre 4. mai 2009 nye ekstraordinære tiltak for å redusere
den rekordstore økningen i ledigheten. Disse medlemmer vil bedre
lønnsomheten i bedriftene og trygge jobbene. Det er spesielt viktig
for små og mellomstore bedrifter som sikrer livskraftige lokalsamfunn.
Høyre vil kutte arbeidsgiveravgiften med 2,5 prosentpoeng for alle
bedrifter i privat sektor. Det reduserer norske bedrifters kostnader
med rundt 17,5 mrd. kroner det neste året. Det har fått støtte fra
hele næringslivet. For eksempel svarte 4 av 5 av bedrifter i Handels-
og servicenæringen (HSH) at redusert arbeidsgiveravgift er det viktigste
tiltaket for å hindre nedbemanninger. Også medlemsbedrifter i NHO
og Bedriftsforbundet har prioritert tiltaket fra Høyre høyest.
Disse medlemmer vil
mene at Regjeringens økonomiske tiltak er ubalanserte fordi de i
for liten grad retter seg inn mot bedriftene i privat sektor. Regjeringen
Stoltenberg II er trolig den eneste regjeringen i verden som øker
skattene for mange familiebedrifter i den verste krisen på 60–70
år. Disse medlemmer viser til at Gro Harlem Brundtlands
mindretallsregjering reduserte arbeidsgiveravgiften i 1992 for å
trygge jobbene. Da ble arbeidsgiveravgiften redusert med 2,4 prosentpoeng.
Disse medlemmer viser til at
også regjeringen Stoltenberg II hadde en positiv omtale av redusert
arbeidsgiveravgift i krisepakken som ble lagt frem i januar 2009
(St.prp. nr. 37):
"Lavere arbeidsgiveravgift reduserer bedriftenes arbeidskraftskostnader
og vil dermed kunne øke etterspørselen etter arbeidskraft. Sysselsettingseffektene
antas å være sterkere enn ved andre skattelettelser ettersom lavere
arbeidsgiveravgift bidrar til både lavere lønnskostnader og lavere priser,
som øker reallønnen og etterspørselen."
Disse medlemmer viser til en
ny analyse fra Statistisk sentralbyrå som beregner at redusert arbeidsgiveravgift
isolert sett kan gi netto om lag 5 000 færre arbeidsledige. Videre
styrkes lønnsomheten i bedriftene som er viktig for langsiktig verdiskaping.
Økonomene i SSB skriver i Samfunnsøkonomen nr 4/2009:
"Redusert arbeidsgiveravgift er det klart mest effektive
av skattetiltakene når det gjelder å øke sysselsettingen. Virkningene
er om lag 3/4-del av virkningene av offentlig etterspørsel."
og videre om lavere arbeidsgiveravgift generelt:
"… stimuleres norsk produksjon gjennom bedret konkurranseevne"
og
"Lønnsomheten i næringslivet blir bedre enn den ellers
hadde vært."
Disse medlemmer er av den oppfatning
at Høyres forslag vil gi drahjelp til mange bedrifter. Det har også
en effekt for å sikre balansen mellom offentlig og privat sektor
i norsk økonomi. Det kan tyde på at offentlig utgifter vil nærme seg
60 pst. av BNP (fastland) når året 2009 oppsummeres. Det er en stor
andel offentlig del – og muligheten for at private investeringer
berøres negativt er absolutt til stede.
Disse medlemmer viser videre
til at redusert arbeidsgiveravgift er et tiltak som er lett å reversere.
SSB skriver i sin rapport:
"Av tiltakene på skattesiden er det særlig arbeidsgiveravgiftslette
som monner med tanke på bedring av situasjonen i arbeidsmarkedet"
og videre:
"... skattetiltak generelt må oppfattes som å være relativt
lette å reversere."
Den samme SSB-analysen avslutter med å påpeke
noen mangler i de rødgrønnes krisepakke og budsjettpolitikk slik
vi leser det:
"Med store behov for stimulanser, vil man kunne støte
på praktiske kapasitetsproblemer ved enkelte av tiltakene. Dette,
sammen med usikkerheten knyttet til hvordan de ulike tiltakene vil virke
og behov for å stimulere mange ulike deler av økonomien, gjør at
det virker som en fornuftig strategi å sette sammen pakker med flere tiltak."
Disse medlemmer mener Høyres
forslag vil bidra til dette og som konsekvens gi en betydelig mer
balansert tiltakspakke samlet enn Regjeringens opplegg. Det er gjennom
å bruke hele verktøykassa med skattereduksjoner i tillegg til lavere
rente og offentlige investeringer, vi kan lykkes med å sikre norsk
økonomi, få flere i jobb og lavere arbeidsledighet.