I 2009 vil hver åttende utgiftskrone på offentlige budsjetter
være en oljekrone. Når bruken av petroleumsinntekter følger handlingsregelen,
vil Pensjonsfondet gi et varig bidrag til finansieringen av offentlige
utgifter. I Perspektivmeldingen 2009 (som var basert på tallene
i Nasjonalbudsjettet 2009) ble finansieringsbidraget målt ved forventet
real-avkastning av Statens pensjonsfond – Utland anslått å øke fra
3 1/2 pst. av BNP for Fastlands-Norge i 2007 til en topp på 9 1/2 pst.
rundt 2025, for deretter å avta til 7 pst. i 2060.
Kursfallet i internasjonale aksjemarkeder gjennom
andre halvår i fjor bidro til en svært svak utvikling i fondskapitalen
målt i utenlandsk valuta. Samtidig svekket kronen seg markert mot
de valutaene der fondet er plassert. Målt i norske kroner ble markedsverdien
av fondet ved utgangen av 2008 derfor likevel om lag som lagt til
grunn i Nasjonalbudsjettet 2009. Så langt i år har imidlertid kronen
styrket seg betydelig, noe som isolert sett trekker kroneverdien
av fondet ned.
Fondskapitalen ved utgangen av 2009 anslås nå til
2 400 mrd. kroner. Sammenliknet med tallene i Nasjonalbudsjettet
2009 innebærer dette en nedjustering på nesten 400 mrd. kroner.
Tre forhold har hatt særlig betydning; svak utvikling i finansmarkedene
og styrking av kronen bidrar til å trekke fondskapitalen ned, lavere
oljepris gir mindre oljeinntekter, og den økte bruken av oljeinntekter
medfører vesentlig større uttak fra fondet enn lagt til grunn i
fjor høst. Det ligger også an til noe lavere vekst i fondskapitalen
i årene framover, dels som følge av lavere anslått kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten og dels som følge av større uttak fra
fondet på grunn av økt oljekorrigert budsjettunderskudd.
I Perspektivmeldingen ble det understreket at anslag
for statens framtidige utgifter og inntekter er usikre. Blant annet
har vi erfaring for at både oljepriser og finansavkastning svinger
over tid. Perioder med lave petroleumspriser og lave priser på internasjonale
verdipapirer blir ofte etterfulgt av perioder med høyere priser.
Noe av den samme mekanismen skal gjelde for handlingsregelen, slik
at år der uttaket fra fondet er større enn forventet realavkastning
blir oppveid av påfølgende år med mindre uttak. Finanskrisen har
imidlertid i sum gitt så stor endring i fondets verdi at det vil
være for usikkert å regne med en slik "automatisk" gjenoppretting.
Rommet for ytterligere økt bruk av oljeinntekter i årene framover
framstår dermed som klart mer begrenset nå enn da Perspektivmeldingen
ble lagt fram.
Nedjusteringen av anslaget for fondskapitalen for
2009 innebærer at finansieringsbidraget fra fondet ved toppen i
andre halvdel av 2020-tallet er nedjustert fra 9 1/2 pst. av BNP
for Fastlands-Norge i Perspektivmeldingen til et nivå tilsvarende
om lag 8 1/4 pst. nå, jf. nærmere omtale i pkt. 3.2.2 i meldingen.
Bruken av oljeinntekter i 2009 anslås nå til 7,2 pst. av verdiskapingen
i fastlandsøkonomien. I forhold til størrelsen på norsk økonomi
innebærer dette at 80–90 pst. av opptrappingen i bruken av oljeinntekter
nå ligger bak oss, med mindre fondet tar seg vesentlig opp igjen
sammenliknet med det som følger av Finansdepartementets oljeprisforutsetning
og en forventet realavkastning på 4 pst. En viss avkastning utover
dette anslaget kan ikke utelukkes, men utformingen av budsjettpolitikken kan
ikke basere seg på en slik utvikling.
Høy bruk av oljeinntekter i 2009 og redusert
finansieringsbidrag fra fondet i årene framover gir mindre rom for
ytterligere innfasing av oljeinntekter. Samtidig anslås folketrygdens
utgifter til pensjoner og utgiftene til aldersrelaterte helseutgifter
å øke betydelig i tiårene fremover. Disse utviklingstrekkene innebærer
at handlingsrommet på andre områder i budsjettpolitikken vil bli
svært begrenset.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at til tross for at disse medlemmer gjennom flere år har fremhevet
behovet for en annen forvaltning av vår betydelige petroleumsformue,
har disse medlemmer også, gjennom sine alternative
statsbudsjetter, tilført Statens pensjonsfond enorme verdier. Etter disse
medlemmers oppfatning er det ikke kun gjennom å forvalte
en finansformue at Norge øker sin formue. Formuesforvaltning dreier
seg også om å kunne konvertere finanskapital til realkapital. Disse
medlemmer mener også det vil være fornuftig i større grad
å legge til rette for at norske forvaltermiljøer kan ta del i forvaltningen
av Statens pensjonsfond – Utland, og viser til tidligere forslag
fremmet av Fremskrittspartiet, samt forslag om dette fra Fremskrittspartiet ved
Stortingets behandling av St.meld. nr. 20 (2008–2009) Om forvaltningen
av Statens pensjonsfond i 2008.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen prioriterer enkelte tilfeldige tiltak. Felles for de foreslåtte
tiltakene er at dette er meget beskjedne påplusninger. Regjeringens
forslag som presenteres som økt satsing har det fellestrekk at de økte
påplusningene stort sett er utgifter man uansett må dekke inn.
Etter disse medlemmers syn må
det en langt sterkere satsing til på en rekke områder for at man
skal påstå at man prioriterer økte påplusninger og investeringer.