Skatte- og avgiftsreglene bør som hovedregel ligge
fast gjennom året. Regjeringen foreslår derfor kun noen mindre tekniske
endringer, som reduserer de bokførte skatteinntektene med i overkant
av 20 mill. kroner i 2009, jf. omtale i pkt. 3.7 i meldingen.
Komiteen tek omtalen
til orientering og viser til respektive fraksjonsmerknader i Innst.
S. nr. 355 (2008–2009) og Innst. O. nr. 125 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å få til et langt lavere og enklere skatte- og avgiftssystem enn
vi har i dag. Disse medlemmer mener at en reduksjon
og forenkling av skatte- og avgiftssystemet bedre vil legge til
rette for økt verdiskaping og trygge arbeidsplasser i Norge, noe
som igjen vil være det beste grunnlaget for å sikre en god velferd. Disse
medlemmer viser også til at Norge både har et høyt skattenivå
og et svært høyt avgiftsnivå. Dette gjør at den totale skatte- og avgiftsbelastning
i Norge er blant de høyeste i verden. Disse medlemmer viser
til at Skattebetalerforeningen i Norge har regnet ut at en gjennomsnittlig
skattyter i 2006 måtte jobbe til 22. juli for å få nok til å betale
årets skatter og avgifter. Dette betyr at en skattyter i Norge arbeider
mer for staten enn for seg selv og sin familie. Disse medlemmer mener
at et slikt høyt skatte- og avgiftstrykk som vi har i Norge i dag er
helt uakseptabelt. Disse medlemmer mener det må være
et minimum at en gjennomsnittlig skattyter må få lov til å beholde
mer enn halvparten av det han selv tjener, og disse medlemmer vil
fremover arbeide for en slik skatte- og avgiftsutvikling.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Regjeringen i budsjettet for 2009 har økt skattebyrdene betydelig,
særlig for næringslivet. Dette fremtrer som et paradoks når landet
er inne i den verste økonomiske nedgangskonjunkturen etter siste
verdenskrig, og behovet for stimulanser og aktiv politikk i forhold
til næringslivets generelle rammebetingelser er helt påkrevet. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen heller ikke i tiltakspakken
i februar eller i Revidert nasjonalbudsjett fremlagt i mai, viser
tegn til å bruke skattereduksjoner som virkemiddel, noe som under
krisen er benyttet i de fleste land uansett politisk flertall. Den
norske regjering bruker bare deler av sin finanspolitiske verktøykasse
i en situasjon hvor arbeidet med å trygge arbeidsplasser og folks
jobber er det primære oppdrag for landets politikere.
Disse medlemmer har derfor i
sin alternative budsjettrevisjon foreslått reversering av skatteskjerpelser
på næringseiendom, eierskap og generasjonsskifte som ble gjennomført
av Regjeringen for 2009. I tillegg mener disse medlemmer at
reduksjon av arbeidsgiveravgiften vil være en viktig stimulans for
de aller fleste bedrifter som nå sliter med både lønnsomhet og likviditet
og foreslår derfor en tidsbegrenset reduksjon av avgiften på 2,5
pst. I tillegg foreslås lettelser i personbeskatningen gjennom økning av
minstefradraget, noe som er svært virkningsfullt for særlig lavere
og midlere inntekter gjennom å øke kjøpekraft og bedre folks personlige
økonomi.