5. Merknader til de enkelte bestemmelser

       Komiteen viser til merknader nedenfor til de bestemmelser hvor det er dissens i komiteen. Komiteen slutter seg til de øvrige forslag til bestemmelser.

Til lov av 14. juni 1985 nr. 61 om verdipapirhandel

Til § 4 fjerde ledd:

       Det foreslås en presisering av at utenlandske foretak som kan gis tillatelse til å drive fondsmeglervirksomhet i Norge, må drive tilsvarende virksomhet og være underlagt tilsyn i annen EØS-stat.

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til forslaget til endring av § 4 fjerde ledd.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, vil stemme imot den foreslåtte endring.

Til § 9 første ledd annet punktum:

       Det foreslås en presisering av at emisjonskontrollen etter denne bestemmelsen skal foretas når verdipapirene søkes børsnotert i Norge.

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.3.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til den foreslåtte presisering i § 9 første ledd annet punktum.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse vil stemme imot den foreslåtte endring.

Til lov av 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet

Til § 3-8

       Det foreslås at det stilles krav om tillatelse ved visse overdragelser av forsikringsporteføljer. Bestemmelsen bygger på tredje skadeforsikringsdirektiv art. 12 og 53 og tredje livsforsikringsdirektiv art. 11 og 49. Det er forutsatt at det skal gis nærmere regler om de krav til prosedyrer for behandling av søknad om tillatelse som følger av direktivene, samt om forsikringstakernes rettigheter i forbindelse med overdragelsen. For øvrig vises det til departementets merknader under punkt 2.4.3.

       Komiteen viser til merknader under pkt. 2.5.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til forslaget i proposisjonen.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse vil stemme imot forslaget til ny § 3-8.

Til § 7-3:

       Det foreslås at det tas inn en generell bestemmelse i forsikringsvirksomhetsloven i § 7-3 femte ledd om at et norsk forsikringsselskap til enhver tid skal ha en kapital som er tilstrekkelig til å dekke solvensmarginen for selskapets samlede virksomhet.

       Nærmere regler om beregningsmåten for solvensmarginen, den kapital som kan dekke kravet og andre forhold vedrørende gjennomføringen av solvensmarginkravet kan gis ved forskrift. Hjemmel for Kongen til å fastsette forskrifter foreslås innført som en del av et nytt femte ledd.

       Bestemmelsens tredje og fjerde ledd gis anvendelse også når det gjelder reglene om solvensmarginen. I den forbindelse foreslås det også at forsikringsvirksomhetsloven § 7-3 fjerde ledd endres slik at det går klart frem at Kongens (Finansdepartementets) og Kredittilsynets beføyelser i tilknytning til underoppfylling av kapitaldekningskravene også gjelder solvensmarginkravet. For øvrig vises det til departementets merknader under punkt 2.1.4.

       Komiteen viser til merknader under pkt. 2.2.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til den foreslåtte endring av § 7-3.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse vil stemme imot endring av § 7-3.

Til § 7-4 første ledd:

       Bestemmelsen foreslås endret ved at det innføres generelle krav, inklusive en forsvarlighetsstandard, til forvaltningen av et forsikringsselskaps eiendeler til dekning av dets forsikringsmessige avsetninger. De generelle krav bygger på art. 20 i tredje skade- og livsforsikringsdirektiv. Bestemmelsen inneholder overordnede prinsipper for kapitalforvaltningen som vil gjelde ved siden av de mer detaljerte kapitalforvaltningsregler som vil bli fastsatt med hjemmel i paragrafens annet ledd.

       Departementet finner det hensiktsmessig å benytte begrepet forsikringsmessige avsetninger som fellesbegrep for avsetninger i liv- og skadeforsikring. Dette for å gjøre det klart at bestemmelsen, utover eiendeler til dekning av de forsikringstekniske avsetninger, omfatter eiendeler til dekning av avsetninger til sikkerhetsfond, tilleggsavsetninger og forpliktelser som følge av premie- og pensjonsreguleringsfond. I forhold til forsikringsvirksomhetsloven svarer dette til forsikringsfond og sikkerhetsfond i livsforsikring og forsikringstekniske avsetninger i skadeforsikring, jf. lovens §§ 8-2, 8-4 og 8-6.

       Det vises til de alminnelige merknader under punkt 2.2 ovenfor.

       Komiteen viser til merknader under pkt. 2.3.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til den foreslåtte endring av § 7-4.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse vil stemme imot forslaget til endring av § 7-4.

Til § 7-6 annet ledd:

       Någjeldende § 7-6 annet ledd foreslås opphevet idet det ikke vil være adgang til å fastsette regler om forhåndsgodkjennelse av premietariffer og forsikringsvilkår som følge av tredje livsforsikringsdirektiv. Det foreslås inntatt nye bestemmelser i annet ledd om at Kongen kan fastsette nærmere regler om melding til Kredittilsynet samt om rentesatser og andre beregningselementer som selskapet ut fra forsiktighetshensyn kan benytte i beregningsgrunnlaget. For øvrig vises det til departementets merknader under punkt 2.3.3.

       Komiteen viser til merknader under pkt. 2.4.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til forslaget i proposisjonen.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse vil stemme imot den foreslåtte endring under § 7-6 annet ledd.

Til § 8-2 fjerde ledd:

       Det vil ikke være adgang til å kreve godkjennelse av de metoder som anvendes for beregningen av forsikringsfondet, samt grunnlaget for beregningen av kapitalverdiene etter ikrafttredelsen av tredje livsforsikringsdirektiv. Bestemmelsen om godkjennelse fra Kredittilsynet foreslås derfor opphevet.

       Det foreslås et nytt fjerde ledd om at departementet kan gi nærmere forskrifter om forsikringsfondet, herunder bestemmelser om tilleggsavsetninger. Det vil med hjemmel i bestemmelsen kunne fastsettes nærmere regler om prinsippene for fastsettelsen av avsetningens størrelse i tråd med tredje livsforsikringsdirektiv art. 18. For øvrig vises det til departementets merknader under punkt 2.3.3.

       Komiteen viser til merknader under pkt. 2.4.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til forslaget i proposisjonen.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse vil stemme imot den foreslåtte endring under § 8-2 fjerde ledd.

Til § 8-3 siste punktum:

       Kravet om godkjennelse av plan for oppdekking vil ikke kunne opprettholdes etter ikrafttredelsen av tredje livsforsikringsdirektiv. Bestemmelsen om godkjennelse foreslås derfor opphevet. Av tilsynsmessige hensyn foreslås det at oppdekkingsplan skal meldes til Kredittilsynet. For øvrig vises det til departementets merknader under punkt 2.3.3.

       Komiteen viser til merknader under pkt. 2.4.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til forslaget i proposisjonen.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse vil stemme imot den foreslåtte endring under § 8-3 siste punktum.

Til § 11-10 første ledd:

       Henvisningen til at administrasjonsstyret skal søke å få overdratt forsikringsbestanden til norske forsikringsselskaper foreslås tatt ut. En slik bestemmelse anses ikke i tråd med EØS-avtalens art. 4 om forbud mot å diskriminere på grunnlag av nasjonalitet.

       For øvrig vises til departementets merknader under punkt 2.4.3

       Komiteen viser til merknader under pkt. 2.5.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til forslaget under § 11-10 første ledd.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse vil stemme imot den foreslåtte endring.

Til § 12-1 første ledd:

       Det foreslås presisert at forslaget til ny § 3-8 også kommer til anvendelse på utenlandsk filial. Dette tilsvarer tredje skadeforsikringsdirektiv artikkel 53 og tredje livsforsikringsdirektiv artikkel 49. For innholdet av bestemmelsen vises for øvrig til departementets merknader under punkt 2.4.3.

       Komiteen viser til merknader under pkt. 2.5.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til forslaget under § 12-1 første ledd.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse vil stemme imot den foreslåtte endring.

Ikrafttreden

       Komiteen viser til brev fra finansministeren av 9. juni 1994, gjengitt under pkt. 2.1 foran. Komiteen tar opp forslag om bestemmelser vedrørende ikrafttreden som fremsatt i nevnte brev.