I Ot.prp. nr. 1 (1997-98) la regjeringen Jagland fram en skisse
til en ordning med fradragsrett for gaver til frivillige organisasjoner,
men med en vurdering som konkluderte med at en slik ordning ikke
burde innføres. Som et ledd i Regjeringen Bondeviks budsjett
ble vurderingen og tilrådingen trukket tilbake, men selve
skissen ble ikke trukket, jf. Ot.meld. nr. 2 (1997-98). Samtidig
ble det gitt uttrykk for at Regjeringen ville vurdere temaet nærmere
før en endelig konklusjon trekkes.
Før det fremmes et konkret lovforslag må det
utarbeides forslag til detaljerte regler om avgrensning, innberetningsplikt
osv.
Regjeringen vil ikke foreslå at det innføres
fradragsrett med virkning for inntektsåret 1999. Finansdepartementet
tar imidlertid sikte på å sende ut et forslag
til konkret regelverk på høring våren
1999. Forslaget vil i hovedsak basere seg på skissen i
Ot.prp. nr. 1 (1997-98).
Komiteen viser til at Regjeringen ikke
vil foreslå at det innføres fradragsrett med virkning
for inntektsåret 1999. Komiteen tar til
etterretning at Finansdepartementet tar sikte på å sende
ut et forslag til konkret regelverk på høring
våren 1999.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at gjennomgangen som
ble gjort i kap. 15.5 i Ot.prp. nr. 1 (1997-98) påpeker
at en eventuell fradragsordning reiser en rekke vanskelige avgrensningsproblemer
mht. hvilke organisasjoner som skal omfattes, hvilke krav som skal
stilles mht. organisasjon, utbredelse, medlemsaktivitet osv. Uansett
hvordan disse grensene trekkes vil det skapes uklarhet og til dels
store ligningsadministrative problemer med å vurdere hvilke
organisasjoner som tilfredsstiller kravene.
Disse medlemmer viser også til at det
vil kreve betydelige ligningsadministrative ressurser for å sikre
tilfredsstillende oppgaver fra organisasjonene, kontroll av at disse
tilfredsstiller oppstilte krav osv. Ordningen vil også medføre
en ytterligere komplisering av skattesystemet.
Disse medlemmer viser også til at støtte
til frivillige organisasjoner i form av fradragsrett for gaver må vurderes
i forhold til direkte støtte i form av bevilgninger. Fradragsrett
for gaver vil være mindre målrettet mht. hvilke
formål og hvilke typer organisasjoner en ønsker å støtte,
i forhold til direkte støtte i form av bevilgninger. En
vil også ved direkte støtte ha langt bedre muligheter
for kontroll med at midlene nyttes i samsvar med forutsetningene,
jf. St.meld nr. 27 (1996-97) Om statens forhold til frivillige organisasjoner.
Disse medlemmer mener det også er vesentlig
at en finansieringsform med gaver vil tvinge organisasjonene til å endre
ressursbruken sin. De vil måtte bruke en større
del av sine ressurser enn før på å verve folk
til å gi gaver. Det vil åpne for nye fordelingskonflikter,
etter som en må vente at organisasjonene har ulike muligheter
til å skaffe seg gavegivere. Etter disse medlemmers vurdering
bør støtte gjennom særskilte skattelempinger
bare være et begrenset supplement til direkte støtte.
Etter disse medlemmers vurderinger bør eventuelle
skattelempinger særlig komme små lokale organisasjoner
til gode. Med de krav som må stilles for å få en
fradragsordning til å fungere, mht. organisering, etablering
av innberetningsrutiner m.v., jf. kap. 15.5 i Ot.prp. nr. 1 (1997-98),
vil en fradragsordning klart favorisere store organisasjoner med
en profesjonell administrasjon og et etablert apparat for markedsføring
av organisasjonen. Etter disse medlemmers vurdering
er andre virkemidler (slik som enklere arbeidsgiverrutiner, fritak
for arbeidsgiveravgift innen visse grenser og heving av grensene
for inntektsskatt og plikt til registrering i merverdiavgiftsmanntallet
ved næringsvirksomhet) langt bedre når en skal
nytte skatte- og avgiftssystemet til å styrke de frivillige
organisasjonenes økonomi.
Etter en samlet vurdering vil disse medlemmer derfor
fastholde sin prinsipielle kritikk av en ordning med fradragsrett
for frivillige organisasjoner. Etter budsjettforliket konstaterer
vi at regjeringspartiene nå har konkludert før
saken er sendt ut på høring hos organisasjonene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte ber om at arbeidet med
innføring av fradragsrett for gaver til frivillige organisasjoner
påskyndes med sikte på at slik fradragsrett skal
gjelde f.o.m. inntektsåret 2000. Disse medlemmer viser
til sine prinsipale forslag og merknader.
Disse medlemmer slutter seg subsidiært
til det justerte forslaget fra sentrumspartiene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til det justerte forslag
fra Sentrumspartiene og til at det i tråd med dette fremmes
forslag om at Regjeringen skal legge fram for Stortinget hvordan
fradragsordningen for fagforeningskontingent fra år 2000
kan omgjøres til en mer generell ordning som også omfatter
kontingent/bidrag til andre frivillige organisasjoner,
jf. avsnitt 26.5 nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at samfunnets soliditet ikke først og fremst bygger
på hvilke tjenester vi tilbyr mot betaling, men det vi
yter frivillig og selvoppfrende. Deltagelse i frivillig arbeid fremmer
glede og ansvarsfølelse for den som hjelper og er uvurderlig
for den som mottar hjelpen.
Den såkalte «tredje sektor» utgjør
et viktig supplement til familie, arbeidsplass og det offentlige. Svært
mange barn og unge lærer å vise ansvar og toleranse
nettopp gjennom deltagelse i frivillig arbeid.
For å sikre organisasjonenes økonomi og derigjennom
minske avhengigheten av offentlige myndigheter, vil Høyre
gi skattefritak også for private bidrag til frivillige
organisasjoner. Disse medlemmer viser til forslag
under avsnitt 26.5 nedenfor om at retten til skattefradrag for kontingent
til fagforening utvides til å omfatte frivillige og ideelle
organisasjoner.