Departementet foreslår at det innføres et fritak
fra utstedelsesbeskatning dersom den beregnede fordel av de samlede
rettigheter til aksjer eller grunnfondsbevis som arbeidstakeren
erverver pr. år ikke overstiger et angitt beløp.
Dette grensebeløpet bør settes så høyt
at utstedelsesbeskatningen forbeholdes tilfeller hvor verdien av
rettighetene er særlig betydelig. Det foreslås
at grensebeløpet settes til 300 000 kroner pr. år.
I de tilfeller fritaket fra utstedelsesbeskatningen får anvendelse,
vil det i stedet bli full lønnsbeskatning av senere gevinst
ved innløsning eller salg av opsjonen. Det er således
ikke tale om et endelig skattefritak, gitt at opsjonen ender med
gevinst.
Dersom den beregnede fordel av de samlede rettigheter til aksjer
eller grunnfondsbevis overstiger 300 000 kroner i inntektsåret,
skal opsjonenes fulle verdi beskattes, også de første
300 000 kroner. Skattefritaket vil dermed bare gjelde mer
moderate opsjonsordninger og det vil ikke bli lettelser i beskatningen
av mer lukrative opsjonsavtaler.
Unntaket fra utstedelsesbeskatningen bør imidlertid
som hovedregel ikke få anvendelse dersom bare en svært
begrenset krets av de ansatte mottar opsjonstilbud. Etter departementets
syn bør det derfor som hovedregel settes som vilkår
for fritaket fra ervervsbeskatningen at minst fem ansatte får
tilbud om opsjoner. I større bedrifter er ikke dette noe
urimelig krav.
I mindre bedrifter kan imidlertid et slikt krav til minst fem
ansatte bli for strengt og virke hemmende på den ønskede
fleksibiliteten mht. å kunne gi aksjer bare til visse grupper
ansatte. Etter departementets syn bør det derfor ikke settes
vilkår om et minste antall opsjonsmottakere i de aller
minste bedriftene. I bedrifter med inntil 10 ansatte bør
det godtas at skattefritaket skal gjelde selv om det tilbys opsjon
til bare en ansatt. En vil dermed ivareta behovet for bedrifter i
oppstartsfasen til å tilby opsjoner til erstatning for kontant
lønn for å knytte til seg særlig kvalifiserte
ansatte.
I bedrifter med litt over 10 ansatte bør det imidlertid
stilles et krav til at en viss andel av de ansatte får opsjonstilbudet.
For å få en fleksibel regel for bedrifter med
noe flere ansatte, foreslås at det settes et krav om at
minst en fjerdedel av de ansatte må få opsjonstilbud
når bedriften har mellom 11 og 20 heltidsansatte. Samlet
betyr dette minst 3 av 11-12 ansatte, minst 4 av 13-16 ansatte og
minst 5 av 17 eller flere ansatte.
Idet det må gis relativt detaljerte regler om skattefritaket,
finner departementet det hensiktsmessig at reglene gis i form av
en departementsforskrift og ikke inntas direkte i skatteloven § 42
trettende ledd. Det foreslås derfor at departementet gis
hjemmel til å gi forskrift om skattefritaket. Det vises
til vedlagte forslag til endring i skatteloven § 42
trettende ledd. Det foreslås at endringen trer i kraft
straks med virkning fra og med inntektsåret 1999.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag til endring i skatteloven § 42
trettende ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende
subsidiære forslag, jf. også merknadene nedenfor:
«Stortinget ber Finansdepartementet fastsette grensen
for skattlegging av ansatte opsjoner ved tildeling til 600 000
kroner. Videre ber Stortinget Regjeringen evaluere ordningen med
tanke på forenkling.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at utstedelsesbeskatning av opsjoner i arbeidsforhold
hemmer arbeidstakeres anledning til å bli medeiere i egen
bedrift, og dermed bryter med en bredt forankret politisk målsetning.
Disse medlemmer mener at enhver utstedt opsjon
til ansatte ikke skal beskattes før ved oppgjør, det
vil si det tidspunkt man med sikkerhet vet om opsjonen har hatt
noen reell verdi. Disse medlemmer ser ingen grunn
til å sette noen begrensing på opsjonsbeløpet
slik Regjeringen foreslår.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I lov av 18. august 1911 nr. 8 om skatt av formue og
inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 42 trettende ledd skal lyde:
Fordel vunnet ved innløsning eller salg av rett til erverv
eller salg av aksje eller grunnfondsbevis i arbeidsforhold, regnes
som fordel vunnet ved arbeid etter første ledd. Som slik
rett anses både rett til erverv av eksisterende aksje eller
grunnfondsbevis og rett til å tegne aksje eller grunnfondsbevis
ved en senere emisjon. Dette gjelder også dersom retten
er knyttet til fordring eller verdipapir. Ved innløsning
av retten settes fordelen til differansen mellom aksjens eller grunnfondsbevisets
markedsverdi og innløsningsprisen etter avtalen fratrukket
den skattepliktiges kostpris for retten. Ved salg av retten settes
fordelen til differansen mellom salgssum og kostpris. Overføring av
slik rett til nærstående regnes ikke som salg
etter dette ledd. Som nærstående regnes i alle
tilfeller personer den skattepliktige er i slekt eller svogerskap med
i opp- eller nedstigende linje, samt første og andre sidelinje.
Innløsning fra den nærstående, eller
salg fra den nærstående til annen ikke nærstående,
regnes som innløsning eller salg fra den skattepliktige.
Departementet kan i forskrift gi regler til gjennomføring av
beskatning etter dette ledd.
§ 42 fjortende ledd oppheves.
II.
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 1999.
III.
Overgangsregler
Er retten ervervet i inntektsårene 1996, 1997 eller 1998
gjelder følgende:
1. Ved innløsning av retten
settes fordelen til den del av differansen mellom aksjens eller
grunnfondsbevisets markedsverdi og innløsningsprisen, som overstiger
den skattepliktiges kostpris for retten og skattlagt fordel ved
ervervet av retten.
2. Ved salg av retten settes fordelen til den del av differansen
mellom salgssum og kostpris som overstiger skattlagt fordel ved
ervervet av retten.
3. Beløp som er skattlagt ved ervervet (ervervsbeløpet),
kan fradras i alminnelig inntekt ved senere bortfall av retten.
Ved utnyttelse av retten i form av innløsning til lavere
verdi enn ervervsbeløpet, gis slikt fradrag for differansen
mellom ervervsbeløpet og innløsningsverdien. Med
innløsningsverdien menes her markedsverdien av den underliggende
aksje eller grunnfondsbevis på innløsningstidspunktet,
fratrukket innløsningsprisen. Ved utnyttelse av retten
i form av salg til lavere pris enn ervervsbeløpet, gis
slikt fradrag for differansen mellom ervervsbeløpet og
salgssummen.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre legger vekt på den positive
effekten opsjoner kan ha for at arbeidstakere kan bli medeiere i
egen bedrift. Samtidig kan opsjoner stimulere nøkkelpersoner
til å bli værende i bedriften.
Disse medlemmer ser at det er knyttet betydelig
usikkerhet til på hvilket nivå beløpsgrensen
for opsjoner skal settes for at ordningen skal få den tilsiktede
virkning. Etter en samlet vurdering har disse medlemmer kommet
til at det kan være forsvarlig å fastsette grensen
til kr 600 000.
Disse medlemmer ser det videre som naturlig at
ordningen som helhet etter en tid blir evaluert, hva gjelder både
omfang, innretning og regelverk.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at dette medlems prinsipielle holdning vedrørende
aksje-/grunnfondsopsjonsordningene er at de bidrar til å opprettholde
en forskjellskultur i norsk arbeidsliv som er kraftig forsterket
de senere årene. De gunstigste opsjonsordningene innehas
hovedsakelig av toppsjefer og styreledere i næringslivet.
Frynsegoder, som opsjonsavtaler ofte må karakteriseres
som, er minst like skjevt fordelt som lønnsgodene, slik
at lønnsforskjellene reelt sett er enda større
enn det som framgår av statistikkene.
Dette medlem mener den mest effektive og fornuftige
strategien for å bli kvitt de negative virkningene av opsjonsavtalene,
er å behandle alle likt. Det innebærer at det
ikke skal være mulig å motta lønn i form
av aksjeopsjoner, aksjer til underkurs eller beslektede ordninger,
hverken som en del av en lønnsavtale, ansettelsesvilkår
eller styrehonorar. Dette medlem vil presisere at
lønn bør betales ut som lønn, og beskattes
som lønn. Aksjer kan erverves på vanlig måte.
På denne bakgrunn kan dette medlem ikke slutte
seg til Regjeringens forslag til endring i skatteloven § 42
trettende ledd.
Regelen om skattefri fordel ved ansattes kjøp av aksjer
og grunnfondsbevis i bedriften er regulert i naturalytelsesforskriften.
Her framgår det at hvis ansatte får kjøpe
aksjer til underkurs, er dette å regne som kompensasjon
for arbeid. Den skattepliktiges fordel settes til differansen mellom
reell markedsverdi redusert med 20 pst. og den prisen den
ansatte må betale. Den skattefrie fordelen kan maksimalt
utgjøre 1 000 kroner. I St.meld. nr. 40 (1997-98)
Eierskap i næringslivet sier Regjeringen at ansattes kjøp
av aksjer i egen bedrift er et positivt tiltak for å skape
tilhørighet til bedriften og at dette også kan
bidra til mer spredt, privat eierskap i norsk næringsliv.
På denne bakgrunn foreslås det å øke
den skattefrie grensen til 1 500 kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra
Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag
om å øke grensen for skattefri fordel ved ansattes
kjøp av aksjer og grunnfondsbevis i bedriften.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
positiv til at ansatte blir medeiere i egen bedrift, enten det skjer
individuelt eller gjennom kollektive avtaler med de ansatte. Dette
medlem kan imidlertid ikke se at det er behov for å gi
ytterligere skattelettelser til ordninger hvor aksjer selges til
underkurs til de ansatte, særlig ikke fordi de ofte tilbys
som alternativ til lønn.
Dette medlem går derfor imot Regjeringens forslag
om å øke grensen for skattefri fordel ved de ansattes
kjøp av aksjer og grunnfondsbevis i bedriften.