Departementet legger fram forslag om endringer i folketrygdlovens
kapittel 10 om ytelser under medisinsk rehabilitering. Av § 10-7
følger hvilke former for stønad man kan få under
medisinsk rehabilitering. Departementet foreslår at denne
bestemmelsen utvides for å motivere personer under rehabilitering
til å forsøke seg i arbeid.
Det redegjøres for gjeldende rett, og det framholdes
bl.a. at mens det til personer som gjennomgår yrkesrettet
attføring, for eksempel arbeidstrening, ytes stønad
til dekning av nødvendige utgifter til daglige reiser i
forbindelse med attføringstiltaket, så finnes det
ikke noen tilsvarende bestemmelse i forbindelse med tidsbegrenset
aktivisering og arbeidstrening hos arbeidsgiveren. Det vises videre
til at det kan ytes reisetilskott i stedet for sykepenger dersom
en person midlertidig ikke kan reise på sin vanlige måte
til og fra arbeidsstedet på grunn av sykdom eller skade
i støtte- og bevegelsesorganene, mens det ikke finnes noen
tilsvarende ordning som alternativ til rehabiliteringspenger.
Etter departementets syn bør ikke medlemmer som gjennomgår
arbeidstrening i henhold til § 10-8, stilles i
en dårligere økonomisk situasjon enn medlemmer
som gjennomgår yrkesrettet attføring etter § 11-8.
Departementet foreslår derfor at det skal kunne ytes reisetilskott
til mottaker av rehabiliteringspenger under aktivisering og arbeidstrening
hos arbeidsgiver. Departementet foreslår samtidig at det
gis forskrift om stønad til dekning av nødvendige
utgifter til daglige reiser i forbindelse med aktivisering og arbeidstrening.
For å likestille medlemmer med rett til rehabiliteringspenger
med medlemmer med sykepengerettigheter foreslår departementet
at det skal kunne ytes tilskott til dekning av arbeidsreiser som
alternativ til rehabiliteringspenger. På samme måte
som i sykepengeordningen skal ordningen bare gjelde ekstra transportutgifter
p.g.a. bevegelseshemning. Reisetilskott foreslås begrenset
til det beløp medlemmet ville ha fått utbetalt
i rehabiliteringspenger for samme tidsrom.
Endringene foreslås å tre i kraft 1. januar
1999 og gi virkning også for løpende tilfeller.
Utgiftene ved dekning av reiseutgiftene for mottaker av rehabiliteringspenger
under tidsbegrenset aktivisering og arbeidstrening hos arbeidsgiveren
anslås isolert sett til ca kr 3 mill. kroner per år.
Departementet forutsetter at økt bruk av arbeidstrening
vil føre til at rehabiliteringspengeperioden kortes ned.
Dermed antas endringen ikke å gi merutgifter, men kan derimot
føre til en viss innsparing. Det uttales at endringen med
tilskott til dekning av arbeidsreiser som alternativ til rehabiliteringspenger
ikke har økonomiske eller administrative konsekvenser
av betydning.
Komiteen har merket seg at stønadsordningen for
reiseutgifter er forskjellig for henholdsvis yrkesrettet attføring
og arbeidstrening/aktivisering under rehabilitering. Komiteen deler
departementets syn på at dette synes uheldig.
Komiteen deler departementets oppfatning at en
stønadsordning for reiseutgifter i forbindelse med rehabiliteringsopplegg
vil være et positivt tiltak for å fremme tilbakevending
til arbeidslivet.
Komiteen slutter seg til forslaget fra departementet
om at det skal kunne ytes reisetilskott til mottaker av rehabiliteringspenger
under aktivisering av arbeidstrening hos arbeidsgiver.