Departementet foreslår at folketrygdens stønader til
enslige forsørgere ikke skal kunne gis når den
enslige forsørgeren lever i et samboerforhold som har vart
i minst 12 av de siste 18 månedene. Det blir da like vilkår
for rett til ytelser som enslig forsørger både i
folketrygden og i barnetrygden. Et stabilt samboerforhold får
samme virkning som ekteskap med særkullsbarn i forhold
til stønadsordningen for enslige forsørgere.
Det framholdes at etter gjeldende rett kan en mor eller far i
dag få stønad som enslig forsørger, selv
om vedkommende inngår et stabilt samboerforhold, så lenge
de ikke har felles barn eller gifter seg. Ved lovendring som trådte
i kraft 1. januar 1994, ble det innført en generell bestemmelse
i folketrygdloven som trygderettslig likestiller visse grupper samboerpar med
ektepar. Det gjelder samboerpar som tidligere har vært
gift med hverandre eller har felles barn. Etter lovendring i februar
1997 skal bestemmelsene om redusert grunnpensjon (75 prosent) til
gifte pensjonister også gjelde samboerpar som har levd
sammen i 12 av de siste 18 månedene.
Det vises videre til at etter lovendring i desember 1993 faller
retten til tilleggsytelser fra barnetrygden for den som er alene
om omsorgen for barn, også bort dersom stønadsmottakeren
lever i ekteskapslignende forhold i en felles husholdning og har
levd slik i minst 12 av de siste 18 måneder, eller lever
i ekteskapslignende forhold i en felles husholdning og har felles barn.
Etter dette er et samboerforhold som har vart i mer enn 12 av de
siste 18 månedene, likestilt med ekteskap i forhold til
barnetrygdloven og når det gjelder reduksjon av grunnpensjon
i folketrygdloven, mens det etter dagens regler ikke er til hinder
for at det gis stønad til en enslig forsørger.
Etter departementets oppfatning er det ikke lenger rimelig med
en slik ulikhet. Etter departementets syn bør valget av
samlivsform ikke påvirkes av at den ene formen gir bedre
tilgang til offentlige stønadsordninger enn den andre.
Det uttales at den som har en samboer til å dele boutgifter
og andre husholdsutgifter med, ikke har samme behov for stønad
som en som bor alene.
På denne bakgrunn foreslår departementet at
stønadsordningen for enslig mor eller far begrenses til
en forelder som lever alene med barnet/barna. Departementet
finner det rimelig at endringen bare skal gjelde stabile ekteskapslignende
forhold slik det gjelder for bortfall av tilleggsytelser etter barnetrygdloven.
Forslaget innebærer at retten til stønad etter
folketrygdlovens kapittel 15 faller bort for personer med særkullsbarn
som har levd i et samboerforhold i mer enn 12 av de siste 18 månedene.
Departementet legger til grunn at lovendringen følges opp
på samme måte som tilsvarende bestemmelser i lov
om barnetrygd.
Det foreslås at endringen trer i kraft 1. juli 1999
og gis virkning for alle stønadsmottakere. På grunn
av nødvendige oppfølgingsrutiner er det grunn
til å regne med en del merarbeid for trygdeetaten. Trygdekontorene
må ved innføringen revidere og omregne minst 4 700
saker. Mindreutgiftene for folketrygden anslås til 170
mill. kroner på årsbasis.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet,
støtter departementets forslag om at stønadsordningen
for enslig mor eller far begrenses til en forelder som lever alene
med barnet/barna, og at stønad etter folketrygdloven
kap. 15 faller bort for personer med særkullsbarn som har
levd i et samboerforhold i mer enn 12 av de siste 18 månedene.
Flertallet viser til at hensikten med stønadsordningen
for enslig mor eller far er å sette en enslig forelder
i stand til å forsørge seg selv etter en rimelig overgangstid.
Flertallet er kjent med det regjeringsoppnevnte
utvalget, «Samboerutvalget», som på bred
basis skal gå igjennom lover og regelverk med sikte på å likestille
gifte og samboende par. Flertallet avventer resultatet
av dette arbeidet.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet
Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet, vurderer det
slik at den som har en samboer å dele boutgifter og andre husholdningsutgifter
med, ikke har de samme behov for stønad.
Dette flertallet vil imidlertid allerede nå uttrykke
at den deler departementets vurdering om at det generelt sett ikke
lenger er grunnlag for å opprettholde skille mellom samboere
og ektefeller i denne sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til bestemmelser i folketrygden
om at utdanningsstønad bare gis for det tidsrom den enslige
mor eller far har rett til overgangsstønad, jf. folketrygdloven § 15-12.
Disse medlemmer minner om at utdanningsstøtten
til enslige forsørgere er ment å være
hjelp til selvhjelp ved at enslige forsørgere gjennom utdanning
skal bli bedre i stand til å forsørge seg selv
gjennom arbeid.
Disse medlemmer peker på at flere mottakere
av denne stønaden kan miste den midt i et utdanningsforløp
dersom de før endt utdanning skulle inngå i et
samboerforhold. Disse medlemmer finner det urimelig
at enslige forsørgere som er blitt tilstått utdanningsstøtte,
på dette grunnlaget skulle miste den midt i et utdanningsforløp. Disse
medlemmer vil peke på at dette vil kunne forringe
lovens intensjon om selvforsørging.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I folketrygdloven gjøres følgende
endring:
§ 15-12 sjette ledd skal lyde:
Uten hensyn til bestemmelsen i § 15-5 tredje
ledd bokstav c, kan det fortsatt gis utdanningsstønad til
et medlem som under utdanning mister retten til andre stønader
etter dette kapitlet.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil påpeke at ikrafttredelse 1.
juli 1999 er valgt nettopp fordi de som er under utdanning, da er
ferdig med skoleåret. både av likhetshensyn og
administrative hensyn synes det riktig at endringen gjøres
gjeldende for alle fra samme tidspunkt.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti henviser
til Sosialistisk Venstrepartis merknader i Innst. S. nr. 180 (1995-96)
til St.meld. nr. 35 ( 1994-95); Velferdsmeldingen. Dette
medlem går mot departementets forslag om at samboende
og gifte sidestilles, slik at stønadsordningen for enslig
mor eller far etter folketrygdlovens kap. 15 dermed faller bort
for personer med særkullsbarn i et samboerforhold. Dette
medlems begrunnelse er at det etter dette medlems syn
er urimelig å forvente at en samboer (som i tillegg selv
kan ha ansvar for særkullsbarn) skal overta de økonomiske
forpliktelsene for den andres særkullsbarn.