Departementet legger i proposisjonen fram forslag om lov om Schengen
informasjonssystem (SIS) og om endringer i utlendingsloven, utleveringsloven, politiloven
og straffeloven. Lovforslagene er nødvendige som følge
av Stortingets samtykke til ratifikasjon av samarbeidsavtalen mellom
Norge, Island og Schengen-landene.
SIS er et databasert register til bruk i alle Schengen-land.
Innen gitte rammer og fastlagte vilkår kan medlemslandene
utveksle visse typer informasjon via registeret.
For så vidt gjelder utlendingsloven, fremmes det forslag
til endringer vedrørende inn- og utreise. Forslagene innebærer
at det innføres fast utreisekontroll, og vilkårene
for innreise endres. Det fremmes forslag til flere endringer vedrørende
visum. Det foreslås videre unntak fra retten til å få asylsøknad
realitetsbehandlet for søker som kan kreves mottatt av
land som er tilsluttet Dublinkonvensjonen. Opphold i annet Schengen-land
skal likestilles med opphold i riket for så vidt gjelder
retten til å oppholde seg i tre måneder uten oppholdstillatelse.
Ansvaret for transportører som bringer utlendinger til
riket der disse blir bortvist, foreslås utvidet. Det foreslås
også utvidet meldeplikt for skip som passerer grensen og
straffebestemmelsen i utlendingsloven utvides noe.
I utleveringsloven foreslås bl.a. at Norge kan inngå overenskomst
med fremmed stat om at bestemte typer lovbrudd ikke skal anses som
politiske.
I politiloven foreslår departementet at det gis en egen
hjemmel for utenlandsk politis myndighetsutøvelse
på norsk jord i de tilfelle hvor politiet krysser grensen
til Norge i medhold av Schengenkonvensjonen og bilateral avtale
mellom Norge, Finland og Sverige.
I straffeloven fremmes forslag til endring i bestemmelsene som
regulerer om strafferettslige forhold avgjort i et annet Schengen-land
også skal kunne pådømmes i Norge.
De mest omfattende administrative og økonomiske konsekvenser
av Schengen-regelverket følger av de foreslåtte
endringene i utlendingsloven og av SIS-loven. Deltakelse vil innebære
at Norge må gjennomføre yttergrensekontroll dvs.
personkontroll og oppsyn med ytre grense også på vegne
av de øvrige Schengen-land. Den norske sjøgrensen,
landgrensen til Russland, samt flyplasser med flytrafikk og havner, med
unntak for ferjetrafikk til og fra andre Schengen-land, vil utgjøre
en Schengen-yttergrense.