Spaning og infiltrasjon krever i utgangspunktet ikke hjemmel
i lov. Riksadvokaten og Justisdepartementet har gitt nærmere
instrukser om infiltrasjon.
Etter straffeprosessloven § 292 kan retten
frita fra vitneplikt dersom «beviset gjelder forhold som
er uten betydning for saken, eller som allerede er tilstrekkelig bevist».
Denne fritaksregelen gir imidlertid neppe nødvendig hjemmel
for fritak for vitneplikten der politiet ønsker å holde
hemmelig fra hvilket sted man har foretatt en observasjon.
Metodeutvalget foreslår ingen generelle regler om spaning
eller infiltrasjon. Derimot foreslår utvalget en endring
i straffeprosessloven § 292 for å åpne
for at politiet kan nekte å forklare seg om fra hvilket
sted en observasjon er foretatt.
Den Norske Advokatforening viser til at det er uheldig at retningslinjer
som riksadvokaten har gitt bl.a. om infiltrasjon, ikke er offentlig
tilgjengelige. Trondheim byrett og Overvåkingssentralen
støtter utvalgets forslag til endring i § 292.
Departementet er enig med Metodeutvalget i at det for tiden ikke
er grunn til å innføre generelle regler om spaning
og infiltrasjon, og følger opp forslaget om å gjøre
unntak fra § 292 for opplysninger om observasjonsstedet.
Med kontrollerte leveranser menes at et parti varer som kunne
vært beslaglagt, under kontroll tillates å bli
transportert frem til mottakeren for at politiet skal kunne avdekke
forbindelseslinjer og mottakerledd. Metoden er ikke lovregulert.
Vi har heller ingen lovbestemmelser om etterforskningsmetoder med provokasjonstilsnitt,
men Riksadvokaten har gitt en instruks om når og hvordan
etterforskning med provokasjonstilsnitt kan benyttes i narkotikasaker.
Dessuten foreligger det en del rettspraksis om disse metodene. Høyesterett
har bl.a. uttalt at det er en straffrihetsgrunn at en politimann
har fremprovosert en lovovertredelse som ellers ikke ville ha blitt
begått. Høyesterett synes ellers å legge
stor vekt på om retningslinjene fra riksadvokaten er fulgt
når retten vurderer lovligheten av en slik etterforskningsmetode.
Metodeutvalget foreslår ingen lovregulering av bruk
av kontrollerte leveranser eller etterforskningsmetoder med provokasjonstilsnitt.
Det vises bl.a. til at lovreguleringen i Danmark medførte
at det var blitt vanskeligere å unngå at kildens
identitet ble røpet og at man nå i liten grad
benytter provokasjonslignende tiltak ved etterforsking. Derimot ønsker
utvalget at det blir gitt signaler fra de politiske myndigheter
om at provokasjonslignende metoder kan brukes i flere saker enn
narkotikasaker.
Det er ulike syn på dette blant høringsinstansene.
Departementet bemerker at rettspraksis og Riksadvokatens retningslinjer
setter opp relativt klare rammer for bruken av etterforskning med
provokasjonstilsnitt, samtidig som det åpnes for en viss
fleksibilitet som lett kan bli redusert hvis spørsmålet
lovreguleres. Det vises bl.a. til at Høyesterett i «Skrik»-saken
uttaler at ekstraordinære etterforskningsmetoder ikke er
begrenset til narkotikasaker, og at man må vurdere slike
metoder bl.a. ut fra hensynet til den samfunnsmessige betydning
av å bekjempe den aktuelle form for kriminalitet.
Departementet vil holde spørsmålet om lovregulering
under oppsikt.
Komiteen viser til at spaning ikke
krever hjemmel i lov, og at politiet under vitneforklaring ofte ønsker å holde
hemmelig fra hvilket sted man har foretatt en observasjon. Komiteen er
enig i at dagens fritaksregel fra vitneplikten ikke er omfattende
nok utfra politiets behov, og legger til grunn departementets opplysning
om at dagens lovverk neppe gir den nødvendige hjemmel for
fritak for vitneplikten. Komiteen støtter
en lovfesting av økt fritak fra vitneplikt ved spaning,
og ber departementet vurdere nøye om dette er tilstrekkelig
til å møte politiets behov eller om ytterligere
lovforslag er påkrevd.
Komiteen viser til at infiltrasjon ikke
er lovfestet men reguleres gjennom instrukser fra riksadvokaten. Komiteen understreker
at infiltrasjon er et viktig virkemiddel og ønsker snarere
en utvidelse enn en innskrenking i adgangen til å bruke
dette virkemiddelet mot alvorlig kriminalitet. Komiteen tar
til etterretning at departementet ikke anbefaler lovfesting av dette
virkemiddelet.
Komiteen støtter bruken av kontrollerte leveranser. Komiteen konstaterer
at departementet ikke forslår lovregulering av dette.
Komiteen viser til at etterforskning
med provokasjonstilsnitt (heretter omtalt som provokasjon) heller
ikke er lovregulert, men at Riksadvokaten har gitt instruks om når
og hvordan provokasjon kan benyttes i narkotikasaker. Komiteen viser
til at Metodeutvalget ikke ønsket en lovfesting, pga. negativ erfaring
med lovfesting i Danmark. Metodeutvalget ønsket imidlertid
klare signaler fra Stortinget om at provokasjon kan brukes i flere
saker enn i narkotikasaker. Komiteen er kjent med
at Høyesterett gjennom «Skrik»-saken
fastslo at ekstraordinære etterforskningsmetoder
ikke er begrenset til narkotikasaker. Høyesterett uttalte
videre at metoden ikke bare skulle vurderes utfra strafferammen
for det aktuelle lovbruddet, men må ta hensyn til den samfunnsmessige
betydning av å bekjempe den aktuelle form for kriminalitet.
Komiteen har i brev fra Riksadvokaten av 12. oktober
1999 oversendt fra Justisdepartementet jf. vedlegg 1 fått
en nærmere beskrivelse av retningslinjene og gjeldende
praksis for bruk av provokasjon. I brevet vises det bl.a. til at
grunnvilkåret for at provokasjon skal være et
lovlig etterforskningsmiddel, er at politiet gjennom provokasjonshandlingen
ikke må gi foranledning til en straffbar handling som ellers ikke
ville blitt begått.
På den annen side er det godtatt at politiet påvirker utviklingen
av en straffbar handlings gjennomføring. I så fall
må initiativet til handlingen tas av siktede, og politiet
kan bare tre inn hvor det allerede eksisterer «et marked» for
den aktuelle type straffbar virksomhet. Provokasjon tillates dessuten
bare benyttet hvor det fremstår som forholdsmessig vurdert
mot det samfunnsonde den aktuelle formen for kriminalitet representerer.
Metoden har særlig vært benyttet i alvorlige narkotikasaker,
men vil også kunne benyttes i saker om alvorlig vinningskriminalitet,
til å avsløre seksuelle overgrep mot barn og spredning
av barnepornografi.
Det foreligger også prosessuelle begrensninger ved denne
etterforskningsmetode. Disse kan deles i tre hovedgrupper: Provokasjon
er et sekundært etterforskingsmiddel, metoden må ikke
være uforenlig med prosessuelle grunnprinsipper eller regler,
og den må besluttes på kompetent nivå og
gjennomføres under nødvendig kontroll.
Komiteen peker på at når provokasjonstiltaket ikke
skal benyttes som bevis i en straffesak, men bare skal tjene som
middel til å forebygge en farlig eller straffbar virksomhet
eller har til formål å bringe stjålet gods
tilbake, er begrensningene vesentlig færre. Provokasjon
med et slikt formål må i hovedsak bare tilfredsstille
to vilkår: Den må ikke innebære at politiet gir
foranledning til en ny eller annen straffbar handling, og den må ivareta
de involvertes sikkerhet.
Komiteen er enig i Høyesteretts utvidende tolkning
og i de retningslinjer som er nevnt i brevet fra Riksadvokaten,
og legger stor vekt på at provokasjon kan brukes ved alvorlige
forbrytelser. Komiteen ser behov for å gi
signaler fra lovgiver om dette, da det kan være lite praktisk å måtte
føre enkeltsaker for Høyesterett for å få avklart
hvor grensen går. Komiteen legger til grunn
at Riksadvokaten trekker opp retningslinjer for bruk av provokasjon
som ivaretar behovet for å bekjempe alvorlige forbrytelser.
Komiteen vil her spesielt nevne arbeidet med å bekjempe
barneporno, bl.a. på internett. Bak ethvert barnepornografisk
bilde ligger et uakseptabelt overgrep mot et forsvarsløst
barn. Å bekjempe denne formen for kriminalitet handler
etter komiteens syn om vern av samfunnets svakeste,
og åpner for at effektive midler og utradisjonelle metoder
tas i bruk. Komiteen kan ikke forsvare en ordning
hvor private aktører som Redd Barna eller lignende må ta
i bruk provokasjon for å kunne gi politiet nødvendig
informasjon, mens politiet selv er avstengt fra de samme metoder.
Slike former for internettkriminalitet og alvorlig organisert kriminalitet
reiser spørsmål om bruk av provokasjon, og komiteen forventer
at Riksadvokaten legger dette til grunn når retningslinjer
for provokasjon utarbeides. Komiteen merker seg også at
departementet vil holde spørsmålet om lovregulering
under oppsikt.