7.1 Presisering av lotteribegrepet til å omfatte konkurranser

Gratislotterier og rene kunnskapskonkurranser faller utenfor lotteriloven, men loven omfatter likevel spill der gevinstmulighetene i noen grad kan være avhengig av deltakerens ferdighet dersom utfallet må sies å være helt eller delvis tilfeldig.

Departementet foreslår å presisere lotteridefinisjonen til å omfatte konkurranser når lovens øvrige vilkår foreligger. Det er ikke hensikten å endre bestemmelsens materielle rekkevidde.

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at det ikke legges opp til å endre dagens praksis i forhold til lotterifunksjonen ved konkurranser når lovens øvrige vilkår foreligger. Ved endring av dette prinsipp, vil Stortinget få dette forelagt seg.

7.2 Utenlandske lotterier og spill

Det eksisterer ingen særskilt lovgivning som regulerer lotterifeltet innad i EU eller EØS-samarbeidet. Innad i Norden er det jevnlig møtevirksomhet vedrørende spill og lotterier. The Gaming Regulators European Forum (GREF) er et europeisk forum, hvor representanter for myndighetene på lotteriområdet i de forskjellige europeiske stater deltar. I GREF er det enighet om at spill og lotterier skal være gjenstand for nasjonal lovgivning og jurisdiksjon.

Arbeidsgruppen peker bl.a. på at det norske spillemarkedet er avhengig av en fungerende grensebeskyttelse for å kunne bevare og utvikle det nasjonale spille- og lotterimarkedet.

Utenlandske lotterier som avholdes i Norge uten tillatelse, er et økende problem. Departementet har lagt til grunn at en kan fastsette krav om at også utenlandske lotterier må ha tillatelse fra norske myndigheter dersom lotteriet retter seg mot Norge. Departementet anser det hensiktsmessig å uttrykkelig innta denne presiseringen i lovteksten. Det må stilles krav om at organisasjonen har en viss tilknytning til Norge, ved for eksempel forretningskontor, avdeling eller selskap, før tillatelse gis.

Komiteens merknader

Komiteen vil understreke at det norske spillemarkedet er helt avhengig av at vi har en fungerende grensebeskyttelse. Komiteen ser det som nødvendig at utenlandske lotterier må ha tillatelse fra norske myndigheter når dette retter seg mot Norge. Komiteen støtter at det må stilles krav om at organisasjonen har tilknytning til Norge ved at den for eksempel kan vise til at den har et forretningskontor, en avdeling eller et selskap, før tillatelse gis.

7.3 Spill og lotterier distribuert gjennom internett eller lignende

Spill og lotterier over internett er et forholdsvis nytt fenomen, men vil etterhvert få større innpass da teknologien utvikler seg raskt. Departementets oppfatning er at spørsmålet om grenseoverskridende spill på internett må løses gjennom et tett internasjonalt samarbeid. Spørsmålet om tillatelse til å avholde lotterier på internett reiser helt nye problemstillinger. Spill hjemmefra innebærer bl.a. at barn og unge kan få tilgang til pengespill. Flere norske organisasjoner har søkt departementet om tillatelse til å få avholde lotterier på internett. Alle søknader er hittil avslått, med den begrunnelse at departementet vil avvente nærmere regulering før tillatelse kan vurderes.

Enkelte høringsinstanser peker generelt på at ny teknologi gjør det viktig med streng regulering eller tett internasjonalt samarbeid for å sikre organisasjonenes inntekter. Samarbeidsutvalget for Norsk Humanitær Automatvirksomhet (SUNHA) gir uttrykk for at det er nødvendig å gi tillatelse bl.a. til spill over internett for å demme opp for en flyt av spilleinntekter til utenlandske aktører.

Lotterimyndighetene i de nordiske land er blitt enige om at spill på internett skal innrettes slik at det retter seg mot egen befolkning, med mindre to eller flere land blir enige om noe annet.

GREF (jf. pkt. 7.2) oppnevnte en arbeidsgruppe som har utredet spørsmål om spill og lotterier på internett. Arbeidsgruppen har fremlagt et utkast til en felles resolusjon om spill og lotterier på internett, jf. proposisjonens pkt. 7.3.3.

Departementet har kommet til at det på nåværende tidspunkt ikke er ønskelig å gi tillatelse til å avholde lotteri distribuert gjennom elektroniske signaler eller lignende, herunder bl.a. internett og kabelnett. Departementet vil imidlertid foreslå en bestemmelse som gir Kongen adgang til å gi forskrift om spill på internett m.v., og herunder gi tillatelser. I den forbindelse vil departementet vurdere bl.a. å forby spill på kreditt, gi regler om begrensede innskuddsmuligheter, og stille krav som skal søke å hindre at mindreårige deltar i lotteriene/spillene.

Komiteens merknader

Komiteen vil peke på at i de senere årene har det kommet mange lotterier over internett som retter seg mot et internasjonalt publikum, og som vil komme til å få større innpass, da teknologien utvikler seg raskt.

Utviklingen i internasjonale spill, spesielt over internett, gjør at spillepenger går andre steder enn til humanitære formål. Komiteen er av den oppfatning at spill over internett og digital-TV bør tillates dersom inntektene går til samfunnsgavnlige formål.

De områder som påpekes av ulovlig virksomhet er komiteen enig i best kan stanses gjennom internasjonalt samarbeid og utarbeidelse av internasjonalt regelverk.

Komiteen avventer videre initiativ og forslag på dette området til Stortinget.

Komiteen har merket seg at Regjeringen foreslår en særregel for lotteri og spill som foregår på internett eller lignende, slik at tillatelse ikke kan gis før forutsetningen for denne tillatelsen er nærmere presisert i forskrift. Fri konkurranse over landegrensene vil kunne være svært ødeleggende for det nasjonale og lokale spillemarkedet. Dette vil bl.a. være med å redusere inntektsgrunnlaget til de innenlandske lotteriene.

Komiteen viser til kulturminister Åslaug Marie Hagas svar på spørsmål om å utvikle nye pengespill i Stortingets spørretime 24. november 1999. Her ble det vist til at Norsk Tipping ser på muligheten for at selskapet skal kunne legge sine nåværende spill inn på fremtidens digitale marked, som bl.a. internett og interaktivt digital-TV.

Komiteen ber om at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med forslag til overordnede prinsipper om for eksempel innskuddsstørrelse, spillekontoer, kortbruk og hvordan man skal hindre at mindreårige spiller på nettet.