Gratislotterier og rene kunnskapskonkurranser faller utenfor
lotteriloven, men loven omfatter likevel spill der gevinstmulighetene
i noen grad kan være avhengig av deltakerens ferdighet
dersom utfallet må sies å være helt eller
delvis tilfeldig.
Departementet foreslår å presisere lotteridefinisjonen
til å omfatte konkurranser når lovens øvrige vilkår
foreligger. Det er ikke hensikten å endre bestemmelsens
materielle rekkevidde.
Komiteen har merket seg at det ikke
legges opp til å endre dagens praksis i forhold til lotterifunksjonen
ved konkurranser når lovens øvrige vilkår
foreligger. Ved endring av dette prinsipp, vil Stortinget få dette
forelagt seg.
Det eksisterer ingen særskilt lovgivning som regulerer
lotterifeltet innad i EU eller EØS-samarbeidet. Innad i
Norden er det jevnlig møtevirksomhet vedrørende
spill og lotterier. The Gaming Regulators European Forum (GREF)
er et europeisk forum, hvor representanter for myndighetene på lotteriområdet
i de forskjellige europeiske stater deltar. I GREF er det enighet
om at spill og lotterier skal være gjenstand for nasjonal
lovgivning og jurisdiksjon.
Arbeidsgruppen peker bl.a. på at det norske spillemarkedet
er avhengig av en fungerende grensebeskyttelse for å kunne
bevare og utvikle det nasjonale spille- og lotterimarkedet.
Utenlandske lotterier som avholdes i Norge uten tillatelse, er
et økende problem. Departementet har lagt til grunn at
en kan fastsette krav om at også utenlandske lotterier
må ha tillatelse fra norske myndigheter dersom lotteriet
retter seg mot Norge. Departementet anser det hensiktsmessig å uttrykkelig
innta denne presiseringen i lovteksten. Det må stilles
krav om at organisasjonen har en viss tilknytning til Norge, ved
for eksempel forretningskontor, avdeling eller selskap, før
tillatelse gis.
Komiteen vil understreke at det norske spillemarkedet
er helt avhengig av at vi har en fungerende grensebeskyttelse. Komiteen ser
det som nødvendig at utenlandske lotterier må ha
tillatelse fra norske myndigheter når dette retter seg
mot Norge. Komiteen støtter at det må stilles
krav om at organisasjonen har tilknytning til Norge ved at den for eksempel
kan vise til at den har et forretningskontor, en avdeling eller
et selskap, før tillatelse gis.
Spill og lotterier over internett er et forholdsvis nytt fenomen,
men vil etterhvert få større innpass da teknologien
utvikler seg raskt. Departementets oppfatning er at spørsmålet
om grenseoverskridende spill på internett må løses
gjennom et tett internasjonalt samarbeid. Spørsmålet
om tillatelse til å avholde lotterier på internett
reiser helt nye problemstillinger. Spill hjemmefra innebærer
bl.a. at barn og unge kan få tilgang til pengespill. Flere
norske organisasjoner har søkt departementet om tillatelse
til å få avholde lotterier på internett.
Alle søknader er hittil avslått, med den begrunnelse
at departementet vil avvente nærmere regulering før
tillatelse kan vurderes.
Enkelte høringsinstanser peker generelt på at
ny teknologi gjør det viktig med streng regulering eller tett
internasjonalt samarbeid for å sikre organisasjonenes inntekter.
Samarbeidsutvalget for Norsk Humanitær Automatvirksomhet
(SUNHA) gir uttrykk for at det er nødvendig å gi
tillatelse bl.a. til spill over internett for å demme opp
for en flyt av spilleinntekter til utenlandske aktører.
Lotterimyndighetene i de nordiske land er blitt enige om at spill
på internett skal innrettes slik at det retter seg mot
egen befolkning, med mindre to eller flere land blir enige om noe
annet.
GREF (jf. pkt. 7.2) oppnevnte en arbeidsgruppe som har utredet
spørsmål om spill og lotterier på internett.
Arbeidsgruppen har fremlagt et utkast til en felles resolusjon om
spill og lotterier på internett, jf. proposisjonens pkt.
7.3.3.
Departementet har kommet til at det på nåværende
tidspunkt ikke er ønskelig å gi tillatelse til å avholde
lotteri distribuert gjennom elektroniske signaler eller lignende,
herunder bl.a. internett og kabelnett. Departementet vil imidlertid
foreslå en bestemmelse som gir Kongen adgang til å gi
forskrift om spill på internett m.v., og herunder gi tillatelser.
I den forbindelse vil departementet vurdere bl.a. å forby
spill på kreditt, gi regler om begrensede innskuddsmuligheter, og
stille krav som skal søke å hindre at mindreårige deltar
i lotteriene/spillene.
Komiteen vil peke på at i
de senere årene har det kommet mange lotterier over internett
som retter seg mot et internasjonalt publikum, og som vil komme til å få større
innpass, da teknologien utvikler seg raskt.
Utviklingen i internasjonale spill, spesielt over internett,
gjør at spillepenger går andre steder enn til
humanitære formål. Komiteen er
av den oppfatning at spill over internett og digital-TV bør
tillates dersom inntektene går til samfunnsgavnlige formål.
De områder som påpekes av ulovlig virksomhet
er komiteen enig i best kan stanses gjennom internasjonalt
samarbeid og utarbeidelse av internasjonalt regelverk.
Komiteen avventer videre initiativ og forslag på dette
området til Stortinget.
Komiteen har merket seg at Regjeringen foreslår
en særregel for lotteri og spill som foregår på internett
eller lignende, slik at tillatelse ikke kan gis før forutsetningen
for denne tillatelsen er nærmere presisert i forskrift.
Fri konkurranse over landegrensene vil kunne være svært ødeleggende
for det nasjonale og lokale spillemarkedet. Dette vil bl.a. være med å redusere
inntektsgrunnlaget til de innenlandske lotteriene.
Komiteen viser til kulturminister Åslaug
Marie Hagas svar på spørsmål om å utvikle
nye pengespill i Stortingets spørretime 24. november
1999. Her ble det vist til at Norsk Tipping ser på muligheten
for at selskapet skal kunne legge sine nåværende
spill inn på fremtidens digitale marked, som bl.a. internett
og interaktivt digital-TV.
Komiteen ber om at Regjeringen kommer tilbake
til Stortinget med forslag til overordnede prinsipper om for eksempel
innskuddsstørrelse, spillekontoer, kortbruk og hvordan
man skal hindre at mindreårige spiller på nettet.