8. Kontroll og beslag

Lotteriloven § 12 tredje ledd gir hjemmel til å foreta en forvaltningsmessig kontroll i lokaler hvor lotteri foregår.

Arbeidsgruppen foreslo å endre kontrollbestemmelsens ordlyd noe, uten at det er tilsiktet noen realitetsendring.

Høringsinstansene har ikke kommet med konkrete merknader knyttet til de foreslåtte endringene, men har en del generelle merknader til utøvelsen av kontrollfunksjonen. Det synes å være enighet om behovet for en vid kontrollhjemmel.

Departementet foreslår at Lotteritilsynet gis relativt vide fullmakter til å foreta kontroll av lokaler hvor det foregår lotterivirksomhet, og finner det riktig å klargjøre i lovs form at kontrollfullmaktene i utgangspunkt er lagt til Lotteritilsynet. De nærmere regler om gjennomføring av kontrollen forutsettes gitt ved forskrift.

Departementet foreslår at Lotteritilsynet gis adgang til å foreta avstenging eller beslag av spilleinnretninger i lokaler hvor allmennheten har adgang, når det er skjellig grunn til mistanke om overtredelse av lotteriloven. Det foreslås videre at Lotteritilsynet sikres mulighet for bistand fra politiet når det foreligger mistanke om at det foregår ulovlig lotterivirksomhet. Hvis det foregår ulovlig lotterivirksomhet i umiddelbar tilknytning til spillestedet, men i lokaler hvor tilsynet ikke har adgang til å foreta kontroll, må ransaking, beslag eller avstenging skje med hjemmel i straffeprosessloven.

Departementet finner det riktig at Lotteritilsynet kan forlange innretningene undersøkt på eierens eller brukerens bekostning, slik ordningen er etter gjeldende rett. Bestemmelsen bør utvides til også å omfatte den som har søkt maskinen typegodkjent, importør, innenlandsk produsent eller andre.

Komiteens merknader

Komiteen vil understreke at det er viktig å ha en hjemmel i loven for å ha en forvaltningsmessig kontroll med lotteridriften i lokaler der lotteri og automater er satt ut.

Komiteen viser ellers til at i dag blir skrapelodd til private lotterier kontrollert ved Kripos når loddene er produsert. Dette medfører at alle som driver med private lotterier må leve i uvisshet om godkjenning blir gitt. Komiteen vil understreke at det må utarbeides et system og regelverk der importør/produsent vet hva de skal levere og at dersom det de leverer er i tråd med dette, vil godkjenning bli gitt. Komiteen ber om at det utarbeides klare og enkle retningslinjer for hvilke tekniske kvaliteter et lodd skal inneha.

Har man fortsatt behov for at Kripos skal gjennomføre loddkontroll, bør denne skje i forkant av loddproduksjonen. Reglene bør være like for de statlige og de private skrapeloddene.