Departementet viser til at deling av foretak innebærer
at det tidligere foretaket avvikles. Det må foretas en
fordeling av pensjonsordningens forpliktelser og midler. Departementet
slutter seg til utvalgets forslag om at når foretaket deles
i to eller flere nye foretak, skal pensjonsordningen deles på samme
måte. Deling av midlene skal således etter forslaget
skje på grunnlag av medlemmene som overføres til
hvert av de nye foretakene. Det vises til lovforslaget § 12-1 første
ledd.
Det foreslås at pensjonskapitalen knyttet til pensjonsordningen
skal fordeles mellom medlemmene på grunnlag av opptjent
pensjonskapital for hvert medlem, jf. lovforslaget § 12-1
annet ledd. Avkastning frem til tidspunktet for deling skal være
tilført pensjonskapitalen før fordelingen.
Når det gjelder fordelingen av innskuddsfondet viser
departementet til at utvalget har foreslått en fordeling
på grunnlag av gjennomsnittet av innskudd for hvert av
medlemmene i delingsåret og de tre påfølgende år,
beregnet ut fra lønnsforholdene ved delingen. Forslaget
er basert på reglene om fordeling av premiefondet i lov
om foretakspensjon. Departementet viser til at innskuddene i de
tre påfølgende årene for dem som fortsetter
i foretaket vil bli de samme som i delingsåret når
en skal beregne innskuddene ut fra lønnsforholdene ved
delingen. Det er for øvrig ikke det samme behov for «glatting» av
grunnlaget i innskuddsordninger som det kan være i forbindelse med
lineær opptjening av pensjon. Departementet foreslår
derfor at en i stedet fordeler innskuddsfondet på grunnlag
av innskuddet for hvert av medlemmene i delingsåret. Det
vises til lovforslaget § 12-1 annet ledd.
Flere høringsinstanser har reist spørsmål
ved utvalgets forslag om at innskuddsfondet skal fordeles mellom
medlemmene i pensjonsordningen. Det vises til at det etter den tilsvarende
regelen om fordeling av premiefondet i lov om foretakspensjon bare
skal foretas en fordeling mellom foretakene. Foretakene vil da opprettholde
eiendomsretten til premiefondet. Departementet er enig i at det
bør være tilsvarende regler for fordeling av innskuddsfondet
som for premiefondet, og foreslår at innskuddsfondet skal
fordeles mellom foretakene og videreføres som innskuddsfond
i pensjonsordningene i de nye foretakene, jf. lovforslaget § 12-1
annet ledd.
Hvert av de nye foretakene skal etter lovforslaget § 12-1
tredje ledd benytte midlene som er tilordnet foretaket til å sikre
medlemmene en tilsvarende pensjonsordning som de hadde i det tidligere
foretaket. Det skal således opprettes nye pensjonsordninger
i hvert av de nye foretakene.
Departementet foreslår i likhet med utvalget at dersom
det er ansatte som ikke skal overføres til et av de nye
foretakene i forbindelse med delingen, skal disse sikres rett til
pensjonskapital etter reglene i lovens kapittel 6 om opphør
av medlemskap. Dersom årsaken til at ansatte ikke overføres
til nytt foretak er at en del av virksomheten avvikles i forbindelse
med delingen, skal likevel reglene om avvikling av virksomhet i
foretaket gjelde tilsvarende. Det vises til lovforslaget § 12-1
fjerde ledd.
Utvalget har foreslått at dersom foretaket som deles
har pensjonskasse, skal denne avvikles og egenkapitalen disponeres
etter reglene som gjelder ved avvikling av pensjonskasse. Disse
reglene går ut på at egenkapitalen etter sluttregnskapet
skal anvendes som fastsatt i vedtektene, og for øvrig kan
utbetales til foretaket etter samtykke fra Kredittilsynet, jf. lovforslaget § 13-3
fjerde ledd. Departementet viser til at den tilsvarende regelen
etter lov om foretakspensjon er at pensjonskassen skal avvikles,
likevel slik at sikkerhetsfond og egenkapital i pensjonskassen skal
deles og tilordnes hvert av de nye foretakene på grunnlag
av premiereserven for hvert foretaks gruppe av medlemmer. Etter
departementets vurdering vil det være behov for tilsvarende
regler om fordeling av pensjonskassens sikkerhetsfond og egenkapital
ved deling etter lov om innskuddspensjon. Fordelingsgrunnnlaget
for innskuddspensjonsordninger vil måtte være
opptjent pensjonskapital for hvert foretaks gruppe av medlemmer.
Departementet foreslår etter dette at dersom foretaket
som deles har innskuddspensjonsordning i pensjonskasse, skal pensjonskassen
avvikles, likevel slik at sikkerhetsfond og egenkapital deles og
tilordnes hvert av de nye foretakene på grunnlag av opptjent
pensjonskapital for hvert foretaks gruppe av medlemmer. Det vises
til lovforslaget § 12-1 femte ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til § 12-1 om deling av foretak.
Departementet viser til at utskilling av en del av foretaket
innebærer at en del av foretaket skilles ut og overdras
til et nyopprettet foretak eller til et annet eksisterende foretak.
Foretaket som utskillelsen skjer fra, vil dermed fortsatt bestå.
Utskilling av en del av foretaket atskiller seg på denne
måten fra deling av foretak, hvor foretaket som deles blir
avviklet.
Virkningen for de ansatte vil langt på vei bli den samme
ved en utskilling fra foretaket som ved en deling av foretaket.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at reglene om
deling av foretak gis tilsvarende anvendelse i tilfellene hvor det
foretas utskilling av en del av foretaket til et nytt foretak, jf. lovforslaget § 12-2
første ledd. Dette innebærer at pensjonsordningens
midler skal fordeles mellom medlemmene som skilles ut i det nye
foretaket og de medlemmer som blir tilbake i foretaket. Det foreslås likevel
en særregel for fordeling av innskuddsfondet, ved at innskuddsfondet
kan unntas fra fordeling dersom det er mindre enn en tredel av medlemmene
i pensjonsordningen som overføres til det nye foretaket.
Regelen er begrunnet med hensynet til behovet for omstilling og
strukturendring i næringslivet.
Departementet foreslår i likhet med utvalget at reglene
for utskilling av en del av foretaket til et nytt foretak, skal
gjelde tilsvarende når en del av foretaket blir utskilt
og overført til et annet eksisterende foretak. Det vises
til lovforslaget § 12-2 annet ledd. I sistnevnte
tilfelle kan forholdet være at det foretaket medlemmene
overføres til har pensjonsordning allerede. Departementet
foreslår i likhet med utvalgets utkast at bestemmelsene
om sammenslåing av foretak i foreslått kapittel
11 i så fall skal komme til anvendelse. Dersom dette ikke
er tilfelle, foreslås at medlemmene sikres rett til pensjon
enten ved videreføring av tidligere pensjonsordning etter § 11-4
eller ved utstedelse av pensjonskapitalbevis etter kapittel 6, jf.
lovforslaget § 12-2 annet ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til § 12-2 om utskilling av en del av
foretaket.
Departementet foreslår i likhet med utvalget at utskilling
og avvikling av en del av foretakets samlede virksomhet bør
behandles etter reglene om deling av foretak og utskilling av virksomhet.
Det vises til at det er så stor grad av likhet med delingstilfellene
at det er rimelig å ha en tilsvarende fordeling av pensjonsordningens
midler. Pensjonsordningens midler skal da fordeles mellom den gruppe
av medlemmer som må slutte i foretaket og den gruppe som
blir tilbake i foretaket etter reglene om deling i lovforslaget § 12
annet ledd, jf. lovforslaget § 12 første
ledd. Dette betyr at pensjonskapital på felleskonto skal
fordeles mellom medlemmene på grunnlag av opptjent pensjonskapital for
hvert medlem. Innskuddsfondet skal fordeles på grunnlag
av innskuddet for hvert medlem i opphørsåret.
Innskuddsfondet skal likevel unntas fra fordeling når det
er mindre enn to tredeler av medlemmene i pensjonsordningen som
må slutte i foretaket.
Departementet foreslår i § 12 annet
ledd at midler som er tildelt den gruppe som skal slutte i foretaket, skal
disponeres etter reglene om avvikling av pensjonsordning i lovforslaget § 13
første til tredje ledd. Dette er i samsvar med utvalgets
forslag. Dette innebærer blant annet at for denne gruppen
av medlemmer skal reglene om fordeling av innskuddsfondet mellom medlemmene
og foretaket i lovforslaget § 13 annet ledd gjelde
tilsvarende. Videre skal de medlemmene som slutter i foretaket sikres
rett til opptjent pensjonskapital etter lovforslaget kapittel 6,
jf. lovforslaget § 13 tredje ledd.
Utvalget viser til at det i Ot.prp. nr. 47 (1998-1999) Lov om
foretakspensjon er foreslått at reglene om avvikling av
virksomhet i foretaket skal gjelde tilsvarende dersom virksomheten
i foretaket innskrenkes i løpet av to år på en
slik måte at det må likestilles med en avvikling
av en virksomhet. Det må settes krav både til
omfang og varighet av innskrenkningen for at regelen skal få anvendelse.
Kredittilsynet skal i tvilstilfelle avgjøre om dette er
tilfelle. Bakgrunnen for denne regelen er at de samme hensyn langt
på vei gjør seg gjeldende ved en gradvis innskrenking
av den samlede virksomheten som ved en avvikling av en virksomhet
i foretaket. Utvalget foreslår en tilsvarende regel for
foretak som har innskuddspensjonsordning. Departementet slutter
seg til dette. Det vises til lovforslaget § 12-3
tredje ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til § 12-3 om avvikling av virksomhet
i foretaket.
Ved overføring av en pensjonsordnings midler fra et
foretak til et annet i forbindelse med deling av foretak, utskilling
av en del av foretak m.v., må det tas stilling til de skattemessige
konsekvenser.
Det fremgår av lovforslaget § 8-1
hva som er pensjonsordningens midler. En del av midlene anses overført
de pensjonsberettigede med bindende virkning for foretaket. Disse
midlene utløser etter departementets syn ikke beskatning
verken for foretaket eller de pensjonsberettigede. Midlene kommer
til beskatning på de pensjonsberettigedes hånd
først ved utbetaling av pensjon eller som engangsutbetaling
etter lovforslaget § 7-4 fjerde ledd og sjette
ledd.
Den andre delen er midler i innskuddsfondet. Innskuddsfondet
er bl.a. foretakets buffer for fremtidige innskudd, jf. omtale i
avsnitt 11.3, og er etter departementets oppfatning en betinget
avsetning, skattemessig sett. Det er en forutsetning for den gunstige
skattemessige behandlingen at midlene forblir innskuddsfondsmidler.
En deling av foretaket og tilhørende deling av pensjonsordningens
midler, reiser derfor spørsmål om overføring
av innskuddsfondet sammen med pensjonsordningen utløser
beskatning på det overdragende foretakets hånd
på grunn av brudd på betingelsene. Etter departementets
oppfatning vil en overføring i seg selv ikke anses som
brudd på forutsetningene for avsetningen. Det er etter
departementets syn en forutsetning for at det ikke skal foretas
en inntektsføring av innskuddsfondsmidlene at overføringen
skjer sammen med innskuddspensjonsordningens øvrige midler
etter lovforslaget.
I utgangspunktet skal enhver transaksjon som skjer i forbindelse
med fisjon behandles etter de alminnelige regler i skatteloven.
En overføring av verdier fra det overdragende foretak utløser
beskatning etter de alminnelige regler om realisasjon, uttak og
utbytte. Det følger av skatteloven kapittel 11 når
en fisjon er skattefri. Det vises i denne sammenheng til § 11-8,
hvor midlene i innskuddsfondet etter departementets oppfatning inngår
i foretakets nettoverdi.
Komiteen tar dette til etterretning.