Etter departementets syn vil lovforslaget bidra til å effektivisere
norske varederivatmarkeder, noe som vil medføre positive
samfunnsøkonomiske effekter. Forslaget vil legge til rette
for økt bruk av børs eller autoriserte markedsplasser
for varederivater. Dette antas å ville kunne gi muligheter
for reell konkurranse mellom markedsplasser i Norge, samt bedring
av konkurranseevnen for norske markedsplasser. Økt effektivitet
vil som følge av dette kunne gi bedre produkter og lavere
priser for brukere av de nasjonale markedsplasser for varederivater.
Det er viktig å unngå overregulering av virksomhet
i tilknytning til varederivater. Dette ville kunne føre
til redusert bruk av slike instrumenter, og kunne bidra til at markedsplasser
for varederivater legges utenfor Norge. Det foreslås derfor
en «skrittvis» tilnærming når
det gjelder regulering av innsidehandel og mellommannsfunksjonen,
for å unngå slike negative effekter.
Lovforslaget innebærer at Kredittilsynet får
enkelte nye tilsynsoppgaver, bl.a. gjennom tilsyn av at investorer
overholder markedsplassregler (unntatt innsidehandelforbudet) ved
handel i varederivater.
De foreslåtte lovendringer forventes å beslaglegge
en del forvaltningsmessig kapasitet hos myndighetene i en overgangsperiode.
I hovedsak følger dette av at Kredittilsynet får
utvidet sitt tilsynsområde ved at både virksomhet
som markedsplass og clearing i varederivatmarkedet pålegges
konsesjonsplikt og legges inn under tilsyn. Det må forventes
at dette vil sette større krav til Kredittilsynets kompetanse
og kapasitet, særlig i den fasen aktørene tilpasser
seg de nye rammebetingelsene. Dette vil gjelde varederivathandel
generelt, men først og fremst i forbindelse med tilsynet
med kraftderivatmarkedet.
Lovforslaget inneholder også en del bestemmelser som
forutsetter at nærmere regler fastsettes i forskrift. I
en overgangsperiode vil dermed departementet og Kredittilsynet måtte
bruke ressurser til utarbeidelse av slike utfyllende regler. Dessuten
kan markedet, media og andre aktører ha et behov for informasjon
i forbindelse med implementering og praktisering av nytt regelverk.
Kredittilsynets utgifter utliknes på tilsynsobjektene.
For de foretak som pålegges nye plikter vil forslaget
innebære økonomiske og administrative konsekvenser.
Lovforslaget vil i en overgangsperiode medføre merarbeid
for børs eller autorisert markedsplass som noterer varederivater.
Børs eller markedsplass som noterer varederivater vil etter
lovforslaget få større ansvar for å fastsette
eget regelverk i form av kontraktsvilkår overfor medlemmer
og utstedere av varederivater.
Det ovennevnte vil trolig gi en kostnadsmessig merbelastning
på de foretak som pålegges nye plikter og på børsens
eller den autoriserte markedsplassenes organisasjon. Det er likevel
departementets oppfatning at lovforslaget i sin helhet bidrar til
samfunnsøkonomiske gevinster knyttet til ressursbruken
i varederivatmarkedet.
Komiteen tar dette til orientering.