Med oppgjørsvirksomhet menes yrkesmessig virksomhet
som består i å tre inn som part eller på annen
måte garantere for oppfyllelse av avtaler som gjelder handel
med finansielle instrumenter, jf. verdipapirhandelloven § 1-6.
Slik virksomhet kan bare drives etter tillatelse fra departementet,
jf. verdipapirhandelloven § 6-1 første
ledd. Det er gitt nærmere regler om virksomhet
som oppgjørssentral i verdipapirhandellovens kap. 6.
Departementet slutter seg til Varederivatutvalgets forslag om
at oppgjørsvirksomhet i tilknytning til varederivater bør
underlegges de alminnelige regler for slik virksomhet i verdipapirhandelloven
kap. 6, se s. 35 i proposisjonen for en oppsummering av utvalgets forslag.
En oppgjørssentral innehar en viktig funksjon i markedet,
og det er av vesentlig betydning for tilliten til markedet at oppgjørssentralen
er underlagt et betryggende regelverk og offentlig tilsyn. For øvrig
har ingen av høringsinstansene hatt innvendinger mot forslaget.
Departementet kan ikke se at det er behov for særskilte
tilpasninger i verdipapirhandelloven kap. 6, for så vidt
gjelder oppgjørsvirksomhet i tilknytning til varederivater.
I den grad det skulle oppstå behov for tilpasninger, synes
det som om loven selv inneholder tilstrekkelige unntakshjemler.
Dersom en børs for varederivater i tillegg driver oppgjørsvirksomhet
etter verdipapirhandelloven kap. 6, følger det av børsloven § 5-2
annet ledd at oppgjørsvirksomheten som hovedregel skal
skje i eget foretak.
Det følger av verdipapirhandelloven § 9-4
tredje ledd at verdipapirforetaks handel i børsnoterte
derivater skal foretas under medvirkning av en oppgjørssentral.
Et særskilt spørsmål er om det bør
være plikt til å benytte oppgjørssentral
ved handel i varederivater. Det kan hevdes at markedsaktørene
selv vil velge å benytte en oppgjørssentral, og
at det derfor er unødvendig med et påbud. På bakgrunn
av den betydning oppgjørsfunksjonen har i et derivatmarked,
mener imidlertid departementet i likhet med utvalget at det bør
være en pliktig bruk av oppgjørssentral ved handel
i børsnoterte varederivater. For øvrig har ingen
høringsinstanser hatt innvendinger mot en slik plikt. Kredittilsynet
peker på at oppgjørsplikten bør gjelde enhver
som handler i børsnoterte varederivater. Verdipapirhandelloven § 9-4
tredje ledd forutsetter imidlertid bruk av mellommann, og må således
tilpasses for så vidt gjelder dagens handel i kraftderivatmarkedet.
Høringsinstansene er delt i spørsmålet
om det bør gjelde en oppgjørsplikt for handel
i varederivater som er notert på autorisert markedsplass.
Departementet ser ingen grunn til å lovregulere dette spørsmålet.
Det finnes ingen autoriserte markeder i Norge i dag. Det følger
av verdipapirhandelloven § 1-6 at departementet
kan fastsette at bestemmelser i loven som gjelder børsnoterte
finansielle instrumenter helt eller delvis skal få tilsvarende
anvendelse for finansielle instrumenter som noteres på autorisert
markedsplass. Dersom det skulle opprettes en autorisert markedsplass for
varederivater i Norge, vil departementet etter en konkret vurdering
kunne avgjøre hvorvidt det bør gjelde en oppgjørsplikt.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger og forslag til verdipapirhandelloven § 9-4
tredje ledd tredje punktum.
Etter gjeldende rett er det registreringsplikt i Verdipapirsentralen
for børsnoterte derivater, jf. forskrift 12. januar
1997 om registrering av opsjoner og terminer mv. i Verdipapirsentralen.
Departementet legger til grunn at det ikke er noen direkte kobling
mellom derivatet og det underliggende i Verdipapirsentralens systemer.
Det synes således ikke å foreligge noen særskilte
tekniske problemer knyttet til registrering av varederivater.
I NOU 2000:10 foreslår Verdipapirsentrallovutvalget
at registreringsretten bør omfatte samtlige finansielle
instrumenter. For det tilfelle at varederivater blir definert som
et finansielt instrument, uttales at varederivater vil omfattes
av den foreslåtte registreringsretten og at registreringsretten «...
bør gjelde uavhengig av om den underliggende vare eller
tjeneste kan registreres». Departementet vil ta stilling
til eventuell registreringsadgang på generelt grunnlag ved
behandlingen av NOU 2000:10, herunder spørsmålet
om det bør gjelde en registreringsadgang for varederivater.
Verdipapirsentrallovutvalget har videre foreslått å oppheve
gjeldende registreringsplikt for bl.a. børsnoterte derivater.
Departementet vil ta stilling til en eventuell registreringsplikt
på generelt grunnlag i forbindelse med behandlingen av
NOU 2000:10, herunder spørsmålet om det bør
gjelde en registreringsplikt for børsnoterte varederivater.
Det vises for øvrig til at departementet etter gjeldende
rett har hjemmel til å fastsette hhv. registreringsplikt
og registreringsadgang for andre finansielle instrumenter enn de
som er nevnt i verdipapirsentralloven, jf. verdipapirsentralloven § 1-2
annet ledd og § 1-3 annet ledd.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger.
For enkelte derivatkontrakter og valuta gjelder særlige
konkursrettslige regler, jf. verdipapirhandelloven kap.
10. Reglene innebærer at inngåtte kontrakter om
motregning (netting) vil kunne gjøres gjeldende uavhengig
av om en av partene går konkurs, og at kredittrisikoen
for én gruppe kreditorer reduseres på bekostning
av en annen gruppe kreditorer. Etter departementets syn bør
det derfor foreligge særlige grunner for å gi
et slikt vern for en kreditorgruppe i konkurs.
Departementet slutter seg i hovedsak til Varederivatutvalgets
forslag om at varederivater bør kunne motregnes etter de
særskilte reglene i verdipapirhandelloven kap. 10. For
børsnoterte kontrakter vil en slik motregningsadgang legge
til rette for økt tillit til markedsplassen, og økt
tillit til markedsplassen vil kunne ha gunstige samfunnsøkonomiske
konsekvenser. For kontrakter som gjøres opp under medvirkning
av en oppgjørssentral vil forslaget kunne bidra til å redusere kostnadene
knyttet til en slik oppgjørsform. Motregningsadgangen bør
derfor også gjelde slike kontrakter, uavhengig av om kontraktene
er børsnoterte eller ikke. Etter departementets syn er
det imidlertid ikke dokumentert et tilstrekkelig behov for å gi
et særskilt konkursrettslig vern for varederivatkontrakter
som verken er børsnoterte eller som gjøres opp
under medvirkning av en oppgjørssentral. Etter departementets syn
bør kreditorer etter slike kontrakter likestilles med andre
kreditorer i en konkurssituasjon, og departementet vil derfor ikke
foreslå at slike kontrakter bør omfattes av de
særskilte motregningsreglene i verdipapirhandelloven kap.
10.
Det synes for departementet som om enkelte høringsinstanser
tar til orde for at verdipapirhandelloven § 10-1
også bør få anvendelse for derivater
som ikke vil kunne defineres som varederivater. Etter departementets
syn vil dette være å gå for langt i å fjerne
kredittrisikoen for en gruppe kreditorer på bekostning
av andre kreditorer. Videre ville en slik utvidelse av motregningsadgangen
til derivater som ikke er finansielle instrumenter, reise vanskelige
avgrensningsproblemer mht. hvilke derivater som i så fall
skulle omfattes.
Under behandlingen av Ot.prp. nr. 73 (1999-2000) om lov om børsvirksomhet
m.m., vedtok Stortinget å endre verdipapirhandelloven § 10-1
slik at departementet kan gi forskrifter om at varederivater skal kunne
motregnes med virkning i konkurs.
På bakgrunn av den forskriftshjemmelen som ble vedtatt
har Kredittilsynet arbeidet med å lage et utkast til slik
forskrift. Arbeidet er imidlertid ikke kommet så langt
at et forslag er sendt på høring. Departementet foreslår
på denne bakgrunn å oppheve den særskilte forskriftshjemmelen
som ble inntatt i verdipapirhandelloven § 10-1
i forbindelse med Stortingets behandling av børsloven.
Komiteen viser til Innst. O. nr. 3
(2000-2001) hvor finanskomiteen uttrykte følgende:
«Komiteen vil vise til at den finansielle
elhandel Norge og Norden er ledende i internasjonal sammenheng.
Dette fordi Norge og Sverige har vært foregangsland når
det gjelder liberalisering av de nasjonale kraftmarkeder. I tillegg
har de samme land vært foregangsland når det gjelder å internasjonalisere
sine kraftmarkeder ved å innføre et felles nordisk
kraftmarked. Komiteen konstaterer at slik utvikling nå også skjer
i Europa for øvrig. Frem til i dag har de norske/nordiske
markedsplassene for finansiell elhandel vært bortimot alene
i Europa, men nå vokser det frem flere elbørser,
for eksempel i England, Tyskland og Nederland. Disse elbørsene
er konkurrenter til de norske markedsplassene, og har allerede mulighet
til å få børskonsesjon i sine hjemland.
En slik konsesjon betyr blant annet muligheter for etablering som
børs i andre EØS-land, deriblant Norge.
Komiteen
vil peke på at liberaliseringen av kraftmarkedet i Europa
medfører at antall konkurrenter for norske aktører øker.
For norske aktører som ønsker å handle
med utenlandske selskaper betyr mangelen på lovregulering
av oppgjør og clearing at de får et høyere
kapitaldekningskrav enn sine utenlandske konkurrenter, eller at
utenlandske selskaper ikke ønsker å handle med
norske i det hele tatt på grunn av mangel på lovregulering.
Når
det oppstår sterkere internasjonal konkurranse, er det
avgjørende at de rammebetingelser som de ulike konkurrentene
jobber under er harmoniserte. Komiteen vil i den forbindelse særlig
peke på to viktige konkurranseulemper som norske markedsplasser og
aktører rammes av:
1. Mangel
på lovregulering av markedsplassene. Departementet har
lagt til rette for at markedsplasser som omsetter kraftderivater
kan søke om å få konsesjon som børs
selv om kraftderivater i legal forstand ikke er finansielle instrumenter.
Komiteen deler departementets vurdering av en slik regulering.
2. Mangel på lovregulering av oppgjør
og clearing. For at norske aktører og markedsplasser skal
få tilnærmet like rammebetingelser som sine utenlandske
konkurrenter, er det avgjørende at også oppgjøret
etter en handel lovreguleres.
Komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener det er nødvendig at det innføres
motregningsregler eller netting for kraftderivater. Flertallet har
merket seg at departementet ikke finner tungtveiende grunner til å løsrive
behandlingen av dette spørsmålet fra de øvrige
spørsmål om regulering av varederivater, noe som
betyr at slike regler neppe vil være etablert før
i 2002. Flertallet mener dette er for lang tidshorisont, særlig
fordi dette kan svekke den norske markedsplassen for finansiell
elhandel. Flertallet vil derfor foreslå at verdipapirhandelloven
endres slik at dette forholdet ivaretas allerede nå.»
I Ot.prp. nr. 53 (2000-2001) skriver departementet:
«På bakgrunn av den forskriftshjemmelen
som ble vedtatt har Kredittilsynet arbeidet med å lage
et utkast til slik forskrift. Arbeidet er imidlertid ikke kommet
så langt at et forslag er sendt på høring.
Departementet foreslår på denne bakgrunn å oppheve
den særskilte forskriftshjemmelen som ble inntatt i vphl. § 10-1
i forbindelse med Stortingets behandling av børsloven.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, registerer at
Regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets vedtak gjennom å utarbeide
forskrift. Regjeringens forslag åpner for en begrenset
adgang til motregning. Departementet foreslår at verdipapirhandelloven § 10-1
bare skal gjelde for varederivater som er gjort opp under medvirkning
av en oppgjørssentral og å reversere Stortingets
behandling av børsloven, som åpner for muligheten
til å utvide bestemmelsen til å omfatte alle finansielle
varederivater.
Etter flertallets oppfatning kan dette være uheldig
for norske finansinstitusjoner og norske brukere av varederivatmarkedet,
særlig kraftselskapene. Både finansielle og ikke-finansielle
aktører på det norske kraftmarkedet har behov
for å bruke hele rekken av finansielle varederivater, ikke
bare de som er børsnotert eller clearet via oppgjørssentralen. Flertallet antar
at hvis disse aktørene ikke skal kunne inngå bindende
motregningsavtaler for sin handel med finansielle varederivater
mellom to parter utenom børs, risikerer de å møte
høyere krav til marginer og høyere priser enn
det deres nordiske konkurrenter gjør.
Flertallet viser videre til at de fleste berørte høringsinstanser
har uttrykt støtte til at motregningsbestemmelsen i verdipapirhandelloven
kap. 10 utvides til å omfatte finansielle varederivater.
Det er også støtte blant annet fra Norges Bank
og Kredittilsynet, til mer omfattende motregningsbestemmelser enn
det som i dag gjelder.
Flertallet vil derfor foreslå å vedta
motregningsadgang direkte i loven samt at iverksettelse av reglene
om motregning av varederivater skal skje senest 1. juli
2001. Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«I lov 19. juni 1997 nr. 79 om
verdipapirhandel gjøres følgende endring:
§ 10-1 første punktum
skal lyde:
Dette kapittel gjelder varederivater, fremtidige renteavtaler
(FRA), rente- og valutaopsjoner, rente- og valutaterminer, rente-
og valutabytteavtaler, og avtaler om handel med valuta.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til Innst. O. nr. 3 (2000-2001)
der et flertall i finanskomiteen ba om at det åpnes for
såkalt netting for kraftderivater. Regjeringen ønsket
på det tidspunkt ikke å åpne for en slik
adgang for kraftderivater før øvrige spørsmål
om reguleringen av varederivater var vurdert.
Disse medlemmer er enige i at adgangen til netting
av varederivater og vilkårene for dette bør fremgå av
loven, hvor også definisjonen av hvilke kontrakter som
skal omfattes av begrepet «varederivater», fremgår. Disse
medlemmer viser til Finansdepartementets brev til komiteen
7. september 2000, hvor komiteen ble gjort oppmerksom på vanskene
med å utarbeide forskrifter for netting av kraftderivater
uten at definisjonen av varederivater på forhånd
var bestemt.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen i det
foreliggende lovforslag om regulering av varederivater åpner
for motregningsregler eller netting, også for derivater
som ikke er notert på børs. Disse medlemmer viser
til at lovforslaget tillater såkalt netting av varederivater,
både børsnoterte og ikke-børsnoterte,
under forutsetning av at oppgjøret skjer gjennom en oppgjørssentral.
Dette er etter disse medlemmers syn viktig for sikkerheten
til alle parter som deltar i varederivatmarkedene. Disse
medlemmer viser også til proposisjonen side 40
hvor det står at det etter departementets syn «ikke [er] dokumentert
et tilstrekkelig behov for å gi et særskilt konkursrettslig
vern for varederivatkontrakter som verken er notert på børs
eller som gjøres opp under medvirkning av en oppgjørssentral.»
Disse medlemmer mener at en åpning for
en generell nettingadgang går langt inn i den alminnelige konkursretten
og i så fall bør vurderes i en større
sammenheng.
Disse medlemmer støtter departementets forslag,
se kap. 12 for forslag til endring av verdipapirhandelloven § 10-1
første ledd første punktum.
Komiteen foreslår å endre
forskriftshjemmelen i bestemmelsens annet punktum til å lyde
slik den lød før vedtagelsen av ny børslov,
når motregningsreglene for varederivater nå vil
fremgå uttrykkelig av loven.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«I lov 19. juni 1979 nr. 79 om
verdipapirhandel gjøres følgende endring:
§ 10-1 annet punktum skal lyde:
Departementet kan bestemme at dette kapittel også skal
gjelde avtaler om andre finansielle instrumenter.»
Komiteen viser til henvendelse fra
Nord Pool ASA som har påpekt at verdipapirhandelloven § 10-3 verner
mot omstøtelse etter dekningsloven § 5-7. Nord
Pool ASA foreslår at også dekningsloven § 5-5 bør
nevnes i § 10-3. Komiteen viser
videre til brev fra Finansdepartementet til komiteen hvor det påpekes
at spørsmålet eventuelt bør utredes nærmere
på generelt grunnlag.
Komiteen mener spørsmålet bør
utredes nærmere, og viser til at problemstillingen har
vært reist tidligere, blant annet fra Norsk Oppgjørssentral. Komiteen ber
derfor departementet gjennomføre slik utredning.
Komiteen har registrert at det fra
enkelte hold tas til orde for en lovfesting av meldeplikt ved enhver handel
i børsnoterte varederivater. Komiteen viser i
den forbindelse til brev fra Finansdepartementet til komiteen, punkt
2, hvor det blant annet uttrykkes følgende:
«En utvidelse av meldeplikten til å omfatte
enhver handel i børsnoterte varederivater vil isolert sett
kunne bedre børsens informasjonstilgang. Etter departementets
syn foreligger det imidlertid ikke et dokumentert behov for å tillegge
hensynet til børsens informasjonstilgang mer vekt ved lovreguleringen
av varederivatmarkedet enn ved lovreguleringen av verdipapirmarkedet
ellers.
(…) Departementet vil imidlertid
peke på at utformingen av en slik generell meldeplikt vil
kunne ha konsekvenser det er vanskelig å overskue, noe
som taler for at det ikke innføres en slik regel uten at
forslaget eventuelt gjøres til gjenstand for en alminnelig
høring blant markedsaktører m.v.»
Komiteen slutter seg til departementets vurdering,
men mener likevel at spørsmålet om generell meldeplikt
bør utredes og vurderes nærmere. Komiteen ber
derfor departementet gjennomføre slik vurdering.