7.1 Sammendrag

Økonomiske og administrative konsekvenser for myndighetene

De foreslåtte lovendringer forventes å beslaglegge en del forvaltningsmessig kapasitet hos myndighetene i en overgangsperiode. Primært følger dette av at forvaltningsselskapene må godkjennes i henhold til de regler som foreslås i kapittel 2 i proposisjonen, men også som følge av at en del forvaltningsselskaper trolig vil ønske å endre enkelte fonds vedtekter eller eventuelt opprette nye fond som følge av forslagene for nasjonale fond.

Lovforslaget inneholder også en del bestemmelser som forutsetter at nærmere regler fastsettes i forskrift. I en overgangsperiode vil dermed departementet og Kredittilsynet måtte bruke ressurser til utarbeidelse av slike utfyllende regler. Dessuten kan markedet, media og andre aktører ha et behov for informasjon i forbindelse med implementering og praktisering av nytt regelverk. Kredittilsynets utgifter utlignes på tilsynsobjektene.

Økonomiske og administrative konsekvenser for private aktører

Arbeidet i forbindelse med ny konsesjonsprosess vil i en periode ha visse økonomiske og administrative konsekvenser for selskapene. De foreslåtte lovendringene stiller imidlertid ikke særlige mer omfattende krav til forvaltningsselskapene. Det antas bl.a. at det alt vesentligste av de foreslåtte vilkårene for konsesjon allerede vil være oppfylt for de eksisterende selskapene. Departementet har her også lagt til grunn at det blir gitt overgangsregler for eksisterende foretak i forbindelse med fastsettelsen av ikrafttredelsesforskrifter for vedtatte endringer.

Etter forslaget kan forvaltningsselskapet og andelseierne avtale periodiske rapporteringer av registrerte andeler, i motsetning til gjeldende rett hvor endringsmelding skal sendes ved hver beholdningsendring. Dette vil kunne begrense forvaltningsselskapenes utgifter til slike rapporter, og vil samtidig kunne gi andelseierne bedre oversikt over investeringene. Videre vil forvaltningsselskapene etter lovendringsforslaget kunne begrense utsendelsen av flere årsregnskap og periodiske rapporter til samme husstand. Det åpnes også for elektronisk overføring av slik informasjon. Dette vil ytterligere kunne begrense utgiftene til trykking og utsendelse av disse dokumentene.

Departementet legger opp til å styrke kravene til innholdet av den informasjonen forvaltningsselskapene skal gi andelseierne. Dette kan isolert sett trekke i retning av høyere forvaltningsprovisjoner. Denne virkningen kan imidlertid bli motvirket av økt konkurranse i fondsforvaltningsmarkedet og av økt tegning av fondsandeler som følge av bedre informasjon. Informasjonskravene er for øvrig tilpasset forholdene i de enkelte fond, bl.a. fondets investeringsmuligheter. Departementet antar derfor at kostnadene vil reflektere graden av kompleksitet mv. i hvert enkelt fond.

7.2 Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etteretning.