Utvalget pekte på sammenhengen mellom brann- og eksplosjonslovgivningen
og forurensningsloven. Begge lovgivningssett tar sikte på å verne
både tredjeperson og miljøet. Stoffer som reguleres
av brann- og eksplosjonsvernlovgivningen vil også kunne
utgjøre en forurensningsrisiko. Begge lovgivningssett regulerer
krav til virksomheters forebyggende tiltak og beredskap mot ulykker
med slike stoffer. Den offentlige beredskap mot akutt forurensning
er basert på brannvesenets personell, mens selve beredskapskravet
er hjemlet i forurensningsloven.
Ut fra mer overordnede betraktninger fant utvalget at mange hensyn
kunne tale for en mer helhetlig regulering av farlig stoff generelt,
uten hensyn til om det er brann- og eksplosjonsfaren, forurensningsfaren eller
risiko som er fremherskende. Utvalget erkjente imidlertid at kjemikalieområdet
er meget omfattende, og at det neppe ville være mulig å etablere
en ensartet regulering for alle formål, selv ikke begrenset
til de forhold som omfatter forebyggende og beredskapsmessige tiltak.
På bakgrunn av høringskommentarene har departementet
foretatt endringer i forhold til lovutvalgets opprinnelige definisjoner.
Departementet har av forenklingshensyn i § 4 introdusert «farlig
stoff» som et overordnet begrep med underinndelingen brannfarlig, eksplosjonsfarlig
og trykksatt stoff. I begrepet trykksatt stoff inngår alle
stoffer som er under trykk og som ikke omfattes av de to førstnevnte
begrepene. Dette vil f.eks. være gasser som ikke er brannfarlige
slik som klor, svoveldioksid og ammoniakk.
Slike stoffer vil kunne representere en fare for brann og eksplosjon
og en forurensningsrisiko, og derved være omfattet både
av forurensningsloven og den nye loven. Det samme vil gjelde i forhold
til arbeidsmiljøloven og regelverk under denne. Departementet
støtter utvalgets forslag om å utvide virkeområdet
til å omfatte de nevnte stoffer ut fra at disse medfører
en faktisk brann- og eksplosjonsrisiko.
Departementet viser til at gass- og støveksplosjoner
internasjonalt sees på som nært beslektede fenomener,
men lovforslaget får ikke anvendelse på støveksplosjoner.
Departementet vil be DBE og Direktoratet for arbeidstilsynet fortsette
sitt samarbeid for å sikre at den nødvendige kompetanse
er til stede i tilsynsarbeidet med støveksplosjoner.
Komiteen har ingen merknader.