Utvalget gikk inn for at den nye loven ut fra et forenklingshensyn
burde etablere det samlede hjemmelsgrunnlaget for regulering av
all transport av farlig gods på veg og jernbane, og foreslo
som en følge av dette at bestemmelsene om transport av
farlig gods i henholdsvis vegtrafikkloven og jernbaneloven blir opphevet.
Departementet er enig med utvalget i at det er hensiktsmessig
at den samlede reguleringen av transport av farlig gods på land
skjer med hjemmel i ett lovverk, og legger derfor opp til at loven
skal gi slik hjemmel, se lovutkastet § 2 annet
ledd, jf. § 43 bokstav d). Dette hjemmelsgrunnlaget
vil omfatte alle forhold som knytter seg til det farlige godset
som sådant, slik som tanker og annen emballasje, merking,
transportdokumenter, godsrelaterte sikkerhetstiltak ved gjennomføring
av transporten m.m. Kjøretøytekniske og trafikkmessige
forhold knyttet til vegtransport og tilsvarende forhold knyttet
til rullende materiell på jernbane vil fortsatt være
regulert av vegtrafikkloven og jernbaneloven.
Vegdirektoratet foreslår at ansvaret for opplæring og
utstedelse av kompetansebevis knyttet til transport av farlig gods
bør overføres til Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
Departementet er enig i dette, og lovforslaget åpner for
en slik overføring i § 43 bokstav d).
Når det gjelder adgangen til kontroll og stansing for
kontroll av transport av farlig gods, gir utkastets § 34
hjemmel for dette. Stansing av kjøretøy for kontroll
vil kunne skje både med hjemmel i denne lov og med hjemmel
i vegtrafikkloven, avhengig av hva som er formålet med
kontrollen.
Komiteen har ingen merknader.