Sikkerhetsrådet vedtok 28. september 2001 resolusjon
1373. Tiltakene i resolusjonen dreier seg særlig om å forhindre
finansiering av terrorhandlinger, og må ses i sammenheng
med FN-konvensjonen 9. desember 1999 om bekjempelse av
finansiering av terrorisme (terrorfinansieringskonvensjonen). Konvensjonen
trådte i kraft 10. april 2002. Allerede 5. oktober
2001 ble regler om tiltak mot finansiering av terrorisme gjennomført
i Norge ved en provisorisk anordning.
En rekke bestemmelser i straffeloven rammer terrorhandlinger.
De fleste straffebudene som kan få anvendelse ved terrorisme,
har et mer generelt anvendelsesområde, som for eksempel
forbudene mot drap, trusler eller frihetsberøvelse.
Sikkerhetsutvalget konkluderte i NOU 1993:3 med at norsk straffelovgivning
måtte "antas å inneholde konkrete straffebud som
rammer alle de typer handlinger som terrorister kan tenkes å utføre".
Utvalget foreslo heller mer omfattende endringer i reglene om etterforskningsmetoder.
Ytterligere endringer i disse reglene ble foreslått av
Metodeutvalget (NOU 1997:15 Etterforskningsmetoder for bekjempelse
av kriminalitet). Forslagene ble fulgt opp i Ot.prp. nr. 64 (1998-1999)
Om lov om endringer i straffeprosessloven og straffeloven mv. (etterforskningsmetoder
mv.), som ble vedtatt ved lov 3. desember 1999 nr. 82.
Også reglene om anonyme vitner, som ble vedtatt ved
lov etter forslag i Ot.prp. nr. 40 (1999-2000), kan vise seg å bli
viktige i straffeforfølgningen av terrorhandlinger.
Departementet har sendt på høring en rekke
forslag til endringer i straffeloven og straffeprosessloven mv.
Høringsnotatet inneholdt blant annet forslag om en definisjon
av terrorisme, forbud mot finansiering av terrorhandlinger, og regler
om båndlegging ("frysing") av midler som kan knyttes til
terrorisme.
Høringsinstansene er delt i synet på om det
bør innføres en egen bestemmelse som definerer
terrorisme. En rekke av høringsinstansene har også synspunkter
på den nærmere utformingen av bestemmelsen.
Forslagene i proposisjonen er bare ett av flere lovarbeid av
betydning for kampen mot terrorisme:
Et utvalg som ble oppnevnt 6. juli 2001 har i oppdrag å vurdere
om politiet bør kunne ta i bruk nye metoder for å forebygge
kriminalitet.
21. desember 2001 oppnevnte Regjeringen et eget utvalg
som har i mandat å foreslå nye regler om bl.a. forbrytelser
mot statens selvstendighet og sikkerhet og mot Norges statsforfatning
(Lund-utvalget), og vurdere om det er behov for å endre
reglene om etterforskningsmetoder i disse sakene eller i terrorsaker.
Regjeringen oppnevnte 11. januar 2002 et eget utvalg
for å se på behovet for å endre straffelovgivningen
til vern mot datakriminalitet og reglene om bruk av informasjons-
og kommunikasjonsteknologi i etterforskningen av straffesaker.
Norge har undertegnet FN-konvensjonen 15. november 2000
om transnasjonal organisert kriminalitet (CATOC). Departementet
vil følge opp med lovforslag med sikte på ratifikasjon
og gjennomføring i norsk rett.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre,
lederen Trond Helleland, Carsten Dybevig og Linda Cathrine Hofstad,
fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad,
og fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Unni Hennum Lie,
mener kampen mot terror er en av de viktigste oppgavene det sivile
internasjonale samfunn står overfor. Utslagene av terror
rammer hardt og brutalt uskyldige mennesker. Årsakene til
terror er bredt sammensatt og krever et bredt sett virkemidler.
Disse årsakene må være viktige å fokusere
på i kampen mot terror. Flertallet mener
på denne bakgrunn vi står overfor en fundamental
innsats dersom vi skal kunne demme opp mot terrorens brutalitet,
og også terrorens årsaker.
De fleste har friskt i minne terrorangrepet i New York 11. september
2001. Plutselig ble terror noe nært. Regjeringens forslag
om ny lovgivning om terror kommer blant annet på bakgrunn
av resolusjon og konvensjon i Sikkerhetsrådet i FN. Flertallet ser det
som særs viktig å følge opp våre
internasjonale forpliktelser til å bekjempe terror. Det
er viktig med straffeskjerping, og vi trenger nye lovbestemmelser bl.a.
for å fange opp behovet for å kriminalisere finansiering
av terrorvirksomhet. Det er samtidig av sentral betydning at denne
kampen ikke står i motsetning til grunnleggende menneskerettigheter.
Kampen mot terrorisme må ikke ta fra oss det terroren truer;
demokrati og rettssikkerhet.
Flertallet mener det fremlagte lovforslag er tilstrekkelig
for å oppfylle våre internasjonale forpliktelser,
og viser til at sikkerhetsrådets resolusjon 1373 som er
hjemlet i FN-pakten kapittel VII er folkerettslig forpliktende.
Påleggene må gjennomføres i norsk rett
for at de skal bli bindende i Norge.
Flertallet mener det likevel er klart at det ved utformingen
av lovtiltakene som skal gjennomføre Norges forpliktelser
i kampen mot terrorisme, må legges særlig vekt
på at FNs pålegg ikke kan tolkes slik at det oppstår
noe motsetningsforhold til grunnleggende menneskerettigheter.
De foreslåtte reglene mot terrorisme må under
enhver omstendighet tolkes og anvendes med de begrensninger og presiseringer
som følger av det norske lovverket for øvrig,
jf. særlig straffeloven § 1 annet ledd,
straffeprosessloven § 4 og menneskerettsloven § 3,
som fører til at blant annet menneskerettskonvensjonene
ved motstrid går foran annen lovgivning. Også de øvrige
tolkningsprinsippene som anvendes i norsk rett for å harmonisere
ulike rettsregler når det treffes individuelle avgjørelser,
vil gjelde på vanlig måte. Lovforslaget endrer
ikke menneskerettighetsforpliktelsenes stilling i norsk rett.
En generell kriminalisering av å inngå avtale
om terrorhandlinger gjør det etter flertallets oppfatning
riktig å vurdere forholdet til kravene som EMK artikkel
7 stiller til konkretisering av objektive kjennetegn ved den straffbare
handlingen.
Ved utformingen av forslag til regler om båndlegging
har det blitt tatt hensyn til EMKs første tilleggsprotokoll
artikkel 1, som blant annet innebærer at ingen skal bli
fratatt sin eiendom unntatt i det offentliges interesse, og på de
betingelser som er hjemlet ved lov og ved folkerettens alminnelige
prinsipper. Flertallet vurderer det slik at den offentlige
interesse i å forhindre finansiering av terrorhandlinger
tilsier at det innføres en slik båndleggingsadgang.
Flertallet bemerker at det ikke er foreslått
utvidet adgang til utlevering etter utleveringsloven, men påpeker
som departementet at utleveringsbegrensningene i §§ 6
og 7 gjelder på vanlig måte også i
saker om terrorhandlinger. Det betyr bl.a. at utlevering ikke kan skje
dersom det må antas å være alvorlig fare
for at vedkommende på grunn av rase, religion, nasjonalitet, politisk
oppfatning eller politiske forhold ellers ville bli utsatt for forfølgelse
som retter seg mot hans liv eller frihet eller for øvrig
har alvorlig karakter. Utlevering kan heller ikke skje dersom den
vil komme i strid med grunnleggende humanitære hensyn.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til diskusjonen
i forbindelse med høringsnotatet, der flere høringsinstanser
mente enkelte lovforslag var i strid med de internasjonale menneskerettighetene. Dette
flertallet vil understreke at menneskerettighetene har en
helt sentral rolle i norsk rett, og departementet har etter dette
flertallets oppfatning tatt hensyn til dette i proposisjonen.
Dette flertallet mener det er avgjørende
med et tett og forpliktende internasjonalt samarbeid for å bekjempe
terroren. FN har hatt, og vil i tiden fremover ha, en helt sentral
rolle i dette arbeidet. Dette flertallet vil derfor
understreke betydningen av at norske lovbestemmelser i størst
mulig grad må utformes på linje med andre lands
bestemmelser på området. Departementet har i sitt
arbeid særlig tatt hensyn til forslag til lovendringer
i andre europeiske land og i USA. Dette flertallet mener
dette er helt grunnleggende for å hindre at Norge blir
sett på som lettere å styre og begå terroraktiviteter
fra, enn andre land med en strengere lovgivning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti peker på at den foreslåtte
lovteksten innebærer potensielt utvidede muligheter for
myndighetene til betydelige inngrep overfor enkeltpersoner og grupper.
Det er av grunnleggende betydning for forsvaret av opparbeidede
rettssikkerhetsprinsipper at disse inngrepene ikke bryter med de
internasjonalt vedtatte menneskerettighetene, og at de nye lovbestemmelsene
blir tolket i samsvar med menneskerettighetene.
Med menneskerettighetsloven av mai 1999 er de sentrale menneskerettighetskonvensjonene
blitt langt viktigere enn tidligere for tolkning og anvendelse av norsk
rett, spesielt fordi konvensjonene går foran norsk lov
ved evt. motstrid. I denne sammenheng er det særlig rettspraksis
ved Den Europeiske Menneskerettighetsdomstolen som har relevans
for Norge.
Disse medlemmer vil peke på behovet for
at nye lovbestemmelser blir vurdert i forhold til internasjonale
menneskerettigheter slik disse blir fortolket i kompetente organer.
I tråd med kongelig resolusjon av 21. september 2001 der
Institutt for menneskerettigheter (IMR) gis status som nasjonal
institusjon for menneskerettigheter, finner disse medlemmer det
naturlig at instituttet blir konsultert i saker som berører
menneskerettighetene.
Den type handlinger som de foreslåtte lovbestemmelsene
er ment å ramme utfordrer vår følelse
av sikkerhet; individuelt og kollektivt. Det kan da føles
nærliggende å gi statens juridiske og fysiske
maktapparat vide fullmakter til å gripe inn for å hindre
og straffe slike handlinger. Dette er i seg selv ikke i strid med menneskerettighetene.
Men det er nettopp med tanke på slike situasjoner som oppsto
med angrepet den 11. september 2001 at menneskerettighetene - som
primært er utviklet gjennom FN og Europarådet
over de siste femti år - skal være garantier
for at statsmakten ikke misbruker sin monopolmakt på en
måte som krenker den enkeltes rettigheter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
diskusjonen etter Regjeringens første lovutkast mot terror
viser at vi hadde behov for tid. Regjeringens endelige lovforslag
om nye strafferettslige tiltak mot terrorisme er betydelig modifisert.
Høringsinstansene er tatt på alvor, og det opprinnelige forslag
er betydelig innsnevret.
Disse medlemmer vil særlig påpeke
behovet for å bekjempe terrorens årsaker. Sentralt
er her kampen for bedre global fordeling og et løft for
levekårene til brorparten av verdens befolkning. Vi straffer
oss ikke vekk fra terrorens årsaker. Terrorisme finner
næring i fattigdom, og i manglende globalt samarbeid og regelverk.
Både for å bekjempe fattigdommen og å bekjempe
terrorisme er det helt nødvendig med økt internasjonalt
samarbeid. Det er viktig at vi nå bruker debatten rundt
terrorisme til å styrke FNs rolle og til å styrke
internasjonalt samarbeid og avtaler. Ikke-spredningsregimet for
atomvåpen, biologiske og kjemiske våpen må styrkes.
Det påstartede arbeidet mot ukontrollerte håndvåpen
må fortsette. Globale kjøreregler for finansvirksomheten
må styrkes. Skatteparadiser og valutaspekulasjon må bekjempes.
Dette er bare noen av de områdene hvor utfordringene er
store. Vi må snu konvensjonelt våpenkappløp
til fredelig samarbeid mot nye trusler som rammer oss alle. Det
er viktig at vi trekker USA inn i et mer progressivt samarbeid på disse
områdene. USAs tendens til å ville stille seg
utenfor internasjonalt samarbeid kan ikke fortsette etter det som
nå har skjedd. Også USA må stille seg
bak bindende internasjonale avtaler og instrumenter som for eksempel
en internasjonal straffedomstol. I et internasjonalt klima hvor
alle nasjonalstatene skaffer seg egne vide hjemler for å utvise
potensielle terrorister står et spørsmål
tilbake: Hvor skal de reise, og hvilke domstoler skal dømme
disse? Således er det grunn til å problematisere
at lovutkastet nå gir hjemmel til å utvise mennesker
fra Norge før det ved rettskraftig dom er fastslått
at de er terrorister.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, støtter fullt opp om ønsket
om å slå hardt ned på virksomhet som
er en trussel mot demokratiet, miljøet og menneskerettighetene,
enten denne virksomheten foregår nasjonalt eller internasjonalt. Dette
medlem mener det er ytterst viktig at midlene man tar i bruk
for å få bukt med denne virksomheten aldri må bryte
med de verdiene man ønsker å beskytte, og er derfor
bekymret over de tendensene vi nå ser. Amnesty International
hevder at det hittil ikke har lyktes ett eneste land å utforme
et lovverk mot terrorvirksomhet, som er i tråd med menneskerettighetene.
Ifølge den samme organisasjonen mangler CTC, FNs Counter
Terrorism Committee, grunnleggende forståelse for menneskerettighetene,
og det bør derfor være et overordna mål
for norske myndigheter at denne komiteen tilføres menneskerettighetskompetanse. Dette medlem fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringa arbeide for at CTC, FNs Counter Terrorism
Committee, tilføres menneskerettighetskompetanse."
Dette medlem mener Regjeringa burde brukt mer
tid før den kom til Stortinget med et forslag til nye terrorbestemmelser.
De sterke innvendingene som er kommet fram i høringsrunden
underbygger dette. Dette medlem mener det er ekstremt
viktig å kvalitetssikre nye lovbestemmelser på et
så vidt vanskelig område som dette, og mener Regjeringa
burde benyttet seg av for eksempel resultatene fra Lund- og Pedersen-utvalgenes
arbeid, noe som ville være både riktig og viktig
i en verden som nå framfor alt preges av hastverksarbeid
på dette området. Nettopp derfor ville et signal
om grundighet vært ekstra viktig nå.
Dette medlem er særlig opptatt av at
vi får et effektivt internasjonalt samarbeid for å bekjempe skatteparadiser
og lignende, og at åpenhet i finansmarkedene vil kunne
være et viktig tiltak også for å bekjempe
finansiering av terrorisme. Dette medlem viser i
den forbindelse til finanskomiteens Innst. O. nr. 47 (2001-2002)
om ny lov om registrering av finansielle instrumenter. Dette
medlem finner det oppsiktsvekkende at de samme partier som
viser størst iver etter å få på plass
et eget terrorlovverk ikke er interessert i å bidra til
større åpenhet i norske finansmarkeder.