De kollektive private tjenestepensjonsordningene er regulert
i lov om foretakspensjon og innskuddspensjonsloven. I tillegg må pensjonsordningene
følge de aktuelle reglene fastsatt i forsikringsvirksomhetsloven,
forsikringsavtaleloven og verdipapirfondloven. I skatteloven er
det gitt særlige regler om bl.a. inntektsfradrag for ordninger
som følger bestemmelsene i de to tjenestepensjonslovene.
Utvalget har i utredningens kapittel 8 vurdert seks alternative
virkemidler for å oppnå større pensjonsmessig
likebehandling i de kollektive private tjenestepensjonsordningene
som er gunstig skattemessig behandlet. Virkemidlene er rettet inn
mot at årlige ytelser skal være like for de to
kjønn:
a) "Kjønnsnøytral
premietariff". Det vil si identisk premietariff for kvinner og menn
i samme pensjonsordning. En slik premietariff innebærer
like pensjonsytelser for samme pensjonskapital for to personer av
motsatt kjønn. Se nærmere punkt 5.2 og kapittel
6 i proposisjonen.
b) Krav om høyere innbetaling for kvinner enn for menn
i ordninger med engangsbetalt alderspensjon og innskuddspensjon
der dødelighetsarv er knyttet til pensjonen. Herunder drøftes
også en innsnevring av adgangen for den enkelte til å velge
sparing eller forsikring i utbetalingsperioden, for å forhindre
ulik årlig pensjon som følge av at personer velger
ulike utbetalingsalternativer. Se nærmere punkt 5.3 og
kapittel 7 i proposisjonen.
c) "Kjønnsnøytrale systemer". Det vil
si krav om at dekningene i de enkelte ordningene er sammensatt slik
at pensjonskostnadene for foretakene blir om lag lik for kvinner
og menn. Se punkt 5.4 i proposisjonen. Departementet slutter seg
til utvalgets vurdering om at et kjønnsnøytralt
system er et lite aktuelt virkemiddel for å oppnå større
pensjonsmessig likebehandling.
d) Tilskuddsordning for engangsbetalt alderspensjon og for
innskuddspensjon ved konvertering til forsikring. Se punkt 5.5 i
proposisjonen. En slik ordning vurderes av utvalget som ikke særlig
aktuelt, og departementet slutter seg til denne vurdering.
e) Endrede informasjonskrav rettet mot pensjonsinnretninger
hvor innbetalingene er ulike for de to kjønn, slik at det
ikke blir fokusert på slike forskjeller. Se punkt 5.6 i
proposisjonen. Utvalget har ikke ansett det som hensiktsmessig å utrede dette
nærmere, og departementet slutter seg til utvalgets vurdering.
f) Krav om at foretaket skal etterspørre pensjonsprodukter
som gir like årlige innbetalinger og ytelser for de to
kjønn, for å kunne opprette en pensjonsordning
i henhold til foretakspensjonsloven eller innskuddspensjonsloven.
Se punkt 5.7 og 6.1.5 i proposisjonen.
Hvor dyptgripende konsekvenser de ulike virkemidlene har for
pensjonsinnretningene, foretakene og arbeidstakerne vil kunne variere.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemen frå Senterpartiet, viser til punkt 5 og 6 nedanfor
når det gjeld kjønnsnøytral premietariff
og krav om høgare innbetaling for kvinner enn for menn
i visse ordningar.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til egen merknad under punkt 3.2.