Kjønnsnøytrale premietariffer vil si identisk
premietariff for kvinner og menn i samme pensjonsordning. Det vil
si at premien for hver enkelt ytelse sett separat, ikke tar hensyn
til at faktisk risiko avhenger av forsikringstakers kjønn.
Dette innebærer at like årlige innbetalinger gir
like årlige ytelser for de to kjønn, og at det
reelt foretas en omfordeling av de innbetalte midlene mellom forsikringsavtaler
som dekker ulike kjønn.
Kjønnsnøytrale premietariffer kan konstrueres
på flere ulike måter. For å unngå over-
eller underfondering innenfor forsikringsbestanden i forhold til
forpliktelsene pensjonsinnretningen overtar, må en eventuell
kjønnsnøytral tariff beregnes ut fra gjennomsnittsverdier
med hensyn til dødelighets- og uførerisikoen for
kvinner og menn i bestanden. En slik premietariff kan i prinsippet
sikre at årlige innbetalinger og årlige pensjonsytelser
blir like for kvinner og menn, og samtidig at totale inntekter og
utgifter i forsikringsbestanden balanserer.
Kjønnsnøytrale premietariffer er omtalt i kapittel 6
i proposisjonen, herunder bl.a. utvalgets vurderinger og høringsinstansenes
merknader.
Departementet slutter seg til flertallet i utvalgets vurdering
av at alle de tre alternative konstruksjoner av kjønnsnøytrale
premier er kompliserte og administrativt krevende. Departementet
viser også til at opprettelse av premieutjevningsordninger
eller risikopool kan få til dels store markedsmessige konsekvenser.
Blant annet vil konkurransen mellom ulike pensjonsinnretninger kunne
bli hemmet ved innføring av kjønnsnøytrale
premietariffer, og pensjonsinnretningenes incentiver til å drive
skadeforebyggende arbeid vil av samme årsak reduseres.
Departementet tilrår derfor at det ikke innføres
krav om at pensjonsinnretningene skal anvende et kjønnsnøytralt
beregningsgrunnlag i tilknytning til de private pensjonsordningene
i arbeidsforhold. Departementet viser for øvrig til at
kjønnsnøytrale premietariffer også stiller
særskilte spørsmål i forhold til Norges
internasjonale forpliktelser som bl.a. kan berøre konkurranse
i forhold til utenlandske aktører, jf. kapittel 3 i proposisjonen.
Departementet deler således utvalgets syn i at de generelle
ulempene vedrørende kjønnsnøytrale premietariffer
tilsier at slike tariffer ikke skal legges til grunn i de innskuddsbaserte
eller ytelsesbaserte ordningene.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemen frå Senterpartiet, tar orienteringa til vitande.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til egen merknad under punkt 3.2.