Det vises til at departementet i forskrift har klargjort hva
som regnes til den offentlige helsetjenesten. Det framholdes at
Finansnæringens Hovedorganisasjon har uttalt at grensen
mellom offentlig og privat helsetjeneste burde endres slik at det
private markedet ble ytterligere utvidet i forhold til hva som er
tilfellet i dag fordi dette ville gjøre det mer regningssvarende
for forsikringsselskapene å engasjere seg i dette markedet.
Finansnæringens Hovedorganisasjon har foreslåttt
at kun pasientskader som oppstår ved helt offentlige helseinstitusjoner,
der det offentlige er arbeidsgiver, skal anses å være
offentlig helsetjeneste og omfattes av dekningen fra Norsk Pasientskadeerstatning,
mens virksomhet som drives på oppdrag av eller med driftstilskudd
fra stat, fylkeskommune og kommune skulle forsikre seg privat.
Departementet foreslår å beholde lovbestemmelsen
slik den er i dag. Det uttales at det vil sikre størst grad
av trygghet for pasientene i offentlig helsetjeneste at det offentlige
ved Norsk Pasientskadeerstatning står ansvarlig for de
skader som inntreffer under det offenteliges ansvar for å sørge
for helsetjenester.
Komiteen er nøgd med at departementet
foreslår å behalde lovteksten slik han er i dag.
Det vert argumentert med at dette sikrar størst grad av
tryggleik for pasientane i offentleg helsevesen ved at det offentlege,
ved Norsk Pasientskadeerstatning, står ansvarleg for dei
skader som inntreff under deira ansvar for å sørgje
for helsetenester. Dessutan har komiteen merka seg
at departementet i denne proposisjonen ikkje tar stilling til behov
for endringar av forskrift om Norsk Pasientskadeerstatning og Pasientskadenemnda.
Eventuelle behov for endring m.o.t fritidsskader/øyeblikkeleg
hjelp kjem under eventuelle endringar i forskrift om NPE og PSN.
Komiteen har òg merka seg at skiljet
mellom offentleg og privat helseteneste som pasientskadelova med
forskrifter gjer, med dette ikkje vert gjort gjeldande for andre
høve enn for pasientskadelova.