Det organet som opptrer som den ankendes motpart ved behandlingen
for Trygderetten (blant annet trygdeetaten eller Aetat), har ansvaret
for forberedelsen av ankesaken og utformer et oversendelsesbrev til
Trygderetten med redegjørelse for saken og en begrunnelse
for standpunktet.
Før saken sendes Trygderetten, skal et utkast til oversendelsesbrev
i utgangspunktet sendes den ankende part med en frist for merknader
på minst 14 dager. Ved en lovendring i 1999 ble det åpnet
adgang til å unnlate foreleggelse for den ankende part
dersom alle vesentlige fakta og vurderinger i oversendelsesbrevet
må antas å være kjent for den ankende
part.
Trygderettens leder har i brev av 30. april 2003 reist
spørsmål om man bør gå tilbake
til den tidligere ordningen med alltid å forelegge oversendelsesbrevet for
den ankende part før saken sendes Trygderetten. Det pekes
i brevet på at bestemmelsen benyttes i stor utstrekning
i praksis, også i tilfelle der det ikke er åpenbart
at alle fakta og vurderinger er kjent for den ankende part. Trygderettens
formann peker videre på at ordningen ikke er tidsbesparende
samlet sett. Trygderetten mener derfor at den ankende part alltid bør
forelegges et utkast til oversendelsesbrev før saken sendes
til retten, slik at merknadene kan vurderes alt på det
forberedende stadiet av saksbehandlingen.
Departementet uttaler at adgangen til å unnlate foreleggelse
bygget på en antagelse om at det sjelden ville dukke opp
nye opplysninger eller vurderinger i forbindelse med foreleggelsen
av oversendelsesbrevet. Når erfaringene nå viser
at dette ikke holder stikk, er det departementets oppfatning at
en bør gå tilbake til den tidligere ordningen
med obligatorisk foreleggelse av oversendelsesbrevet for den ankende part
før saken sendes Trygderetten.
Departementet foreslår at § 13 andre
ledd andre punktum og § 13 fjerde ledd andre punktum
om adgangen til unntak fra plikten til foreleggelse av oversendelsesbrevet,
oppheves.
Opphevelsen av adgangen til å unnlate foreleggelse av
oversendelsesbrevet for den ankende part foreslås å tre
i kraft fra 1. januar 2004 og gis virkning for alle saker
der oversendelsesbrevet ved ikrafttredelsen ikke er sendt Trygderetten.
Det utales at endringen ikke har økonomiske eller administrative
konsekvenser av budsjettmessig betydning, men at den vil bidra til å effektivisere
ankebehandlingen.
Komiteen viser til det som står
ovenfor, og slutter seg til forslaget. Komiteen anser
at slike saksbehandlingsregler vil styrke den enkeltes rettssikkerhet.