Som hovedregel ytes rehabiliteringspenger ikke sammenhengende
i mer enn 52 uker. Departementet har gitt unntaksregler om forlengelse
av rehabiliteringspenger i forskrift, og i henhold til forskriften
kan det gjøres unntak i visse situasjoner: Unntaksbestemmelsene
har ingen tidsbegrensning.
Det påpekes at i om lag 40 pst. av alle rehabiliteringspengetilfeller
blir ytelsen forlenget etter unntaksbestemmelsene. Departementet
mener at unntaksbestemmelsene bør være tidsbegrenset
og uttaler at en tidsbegrenset ordning vil stimulere til tidligere avklaring
og bedre mulighetene for et vellykket attføringsopplegg.
Ved å tidsbegrense unntaksbestemmelsene til 52 uker
vil det være mulig å få sykepenger og
rehabiliteringspenger i til sammen tre år. Departementet
mener at dersom arbeidsevnen ikke bedres i løpet av denne
tiden, vil ytterligere år med forlengelse av ytelsen kunne
virke mot sin hensikt.
Departementet finner at det i noen særtilfeller bør være
mulig å kunne forlenge ytelsen ytterligere. Dette gjelder
ved meget alvorlige sykdomstilstander eller større skader
hvor den medisinske behandlingen tar lengre tid, for eksempel trafikkskader.
Departementet foreslår at det ikke foretas noen innstramming
i vilkårene for å falle inn under unntaksbestemmelsene,
men at det med unntak for tilfeller med meget alvorlige sykdomstilstander
eller større skader hvor den medisinske behandlingen tar
lengre tid ikke skal være anledning til å forlenge
ytelsen i mer enn 52 uker. I løpende saker hvor ytelsen
nærmer seg fristen på 52 uker, eller har vært
gitt i mer enn 52 uker, foreslår departementet at det fastsettes en
overgangsperiode på tre måneder.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft 1. januar
2004. For løpende tilfeller som berøres av ordningen,
vil departementet fastsette overgangsregler i forskrift.
Endringen antas å gi årlige mindreutgifter
på om lag 210 mill. kroner. Endringen antas ikke å ha
administrative konsekvenser av betydning.
Komiteen viser til at departementet
foreslår en tidsbegrensning av perioden hvor det gis rehabiliteringspenger
etter unntaksbestemmelsen, til 52 uker.
Komiteen merker seg at departementet fremhever
at en bør kunne forlenge ytelsene ytterligere i spesielle
tilfeller der rehabiliteringsopplegget må forventes å ta
lengre tid.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, vil understreke
betydningen av en slik unntaksregel og at den må praktiseres
med et rimelig skjønn.
Flertallet ber departementet følge utviklingen og
på egnet måte melde tilbake dersom denne innstrammingen
får uheldige konsekvenser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet kan ikke støtte
innføringen av tidsbegrensning for hvor lenge man kan motta
rehabiliteringspenger etter unntaksbestemmelser. Disse medlemmer er
bekymret for at en slik begrensning vil kunne føre til
at mange for tidlig overføres til yrkesrettet attføring
med fare for å måtte falle tilbake på rehabilitering
på grunn av sykdom. Disse medlemmer viser
til St.prp. nr. 1 (2002-2003) der det er slått fast at
det allerede i dag er en økning i tilbakefallstilfellene
i perioden 1999-2002.
Disse medlemmer er også bekymret for
at en reduksjon av muligheten til å oppnå medisinsk
rehabilitering etter unntaksbestemmelsene kan føre til at
flere mister ytelsen for tidlig og henvises til økonomisk
sosialhjelp.
I et system med et helhetlig ansvar for brukeren, der
både Aetat, trygdeetaten og sosialetaten er samlet og kan
vurdere brukerens situasjon under ett, vil komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet imidlertid kunne vurdere den foreslåtte endringen
fra Regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at ordninga med rehabiliteringspenger
har til formål å hjelpe mennesker tilbake til
arbeidslivet. For noen av disse vil det av ulike årsaker
ta lengre tid å nå dette målet. Dersom
en har en målsetting om å føre flest
mulig tilbake til arbeidslivet, vil det derfor være feil
vei å gå å gjøre ordningen mindre
smidig og fleksibel for dem som trenger den. Disse medlemmer ønsker
derfor at nåværende regler opprettholdes og vil
gå imot forslaget om endring av folketrygdloven på dette
punktet.