Departementet viser til at hovedhensikten med stønadsordningen
for enslige forsørgere er inntektssikring i en overgangsperiode
og hjelp til selvhjelp, slik at de kan bli i stand til å forsørge
seg ved eget arbeid. For å øke mulighetene til
selvforsørging og for å forebygge fattigdom foreslår
departementet å utvide stønadsperioden under utdanning
med ett år for de gruppene som erfaringsmessig ser ut til å ha
problemer med å fullføre påbegynt utdanning
før stønadsperioden er oppbrukt.
Etter departementets oppfatning kan det være hensiktsmessig å sette
som vilkår at stønadsmottakeren må være
under 18 år når vedkommende blir alene om omsorgen.
Det foreslås å utvide stønadsperioden under
nødvendig utdanning med ett år, fra dagens periode
på to år til tre år, for personer som
er under 18 år når de blir alene om omsorgen for
barn.
Det framholdes at i likhet med personer som er svært
unge når de blir enslige, rekker personer med tyngende
omsorgsoppgaver ofte ikke å bli ferdig med en hensiktsmessig
utdanning før folketrygdens stønadsperiode er
ute. For å gi denne gruppen større mulighet til å bli
selvforsørget ved eget arbeid, foreslår departementet å utvide
stønadsperioden under utdanning med ett år også for
denne gruppen.
Personer som blir alene om omsorgen for noe eldre barn etter
et samlivsbrudd, har rett til overgangsstønad i ett år
før det yngste barnet fyller ti år uten hinder
av den vanlige aldersgrensen på åtte år
forutsatt at vedkommende er i arbeid, utdanning mv. Erfaringsmessig
trenger enkelte i denne gruppen noe mer tid enn ett år
med overgangsstønad for å bli selvforsørget
gjennom eget arbeid. Departementet vil derfor foreslå at
stønadsperioden utvides fra ett til opptil to år
for denne gruppen stønadsmottakere. Forutsetningen er at
vedkommende tar nødvendig utdanning i det ekstra året.
Som følge av at § 15-6 femte ledd
foreslås å behandle kravene til yrkesrettet aktivitet
for de nevnte gruppene enslige forsørgere uttømmende,
foreslås henvisningen i § 15-8 første
ledd til § 15-6 femte ledd tatt ut.
Departementet foreslår at endringene trer i kraft 1.
januar 2004 og gis virkning for tilfeller der ordinær stønadstid
ville ha utløpt tidligst nevnte dato.
Merutgifter for 2004 blir om lag 30 mill. kroner fordelt på 25
mill. kroner til overgangsstønad og 5 mill. kroner på utdanningsstønad.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, slutter seg til departementets forslag
og viser til at dette vil være en forbedring for enslige
forsørgere under utdanning. Flertallet vil imidlertid
fortsatt be departementet følge utviklingen i levekårene
for enslige forsørgere og vurdere behovet for ytterligere
målrettede tiltak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
det positivt at enslige forsørgere, som ikke har hatt utdannelse
tidligere, gis mulighet til å kvalifisere seg og på denne
måten legge et bedre grunnlag for å forsørge
seg selv og sin familie. Disse medlemmer mener imidlertid
at også unge mennesker under 18 år har et ansvar
for egen utvikling og situasjon, og at de på lik linje
med andre utdanningssøkende kan skaffe seg utdannelse ved å ta
opp studielån. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn
ikke støtte forslaget om en utvidelse av stønadsperioden
med overgangsstønad fra to til tre år for personer
som er blitt enslige forsørgere før fylte 18 år.