For å lette bedriftenes muligheter til å tilpasse
sitt arbeidskraftbehov på en annen måte enn gjennom permitteringer,
foreslås det gjennom endring av arbeidsmiljølovens § 58 A
større adgang til å benytte midlertidige ansettelser.
Forslaget innebærer at det åpnes for en generell
adgang til å inngå midlertidige ansettelser for
til sammen 12 måneder over en periode på tre år
for en og samme arbeidstaker. Etter modell av det som gjelder for
staten gjennom tjenestemannsloven, foreslås det i tillegg
en skjønnsmessig adgang til midlertidig ansettelse der
arbeidstaker bare trengs for et bestemt oppdrag. Videre foreslår departementet
en generell adgang til å inngå tariffavtale om
midlertidig ansettelse. Det foreslås også at arbeidstaker
som har vært midlertidig ansatt i mer enn fire år
sammenhengende får det samme oppsigelsesvernet som fast
ansatte.
Adgangen til innleie av arbeidstakere fra virksomheter som har
til formål å drive utleie, er tillatt i samme
utstrekning som det kan avtales midlertidig ansettelse. Når
adgangen til å ansette midlertidig utvides, vil derfor
også adgangen til å leie inn utvides tilsvarende.
Det er departementets vurdering at disse endringene vil gi mer
effektiv utnytting av arbeidskraftressursene, lette innpassingen
i arbeidslivet for mange nykommere på arbeidsmarkedet,
bl.a. ungdom og innvandrere, og bedre bruken av offentlige midler. Dette
vil fremme velstandsutviklingen.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg Folkeparti og
Senterpartiet, viser til budsjettavtala mellom regjeringspartia
og Arbeidarpartiet vedkomande forslag om mellombelse tilsetjingar,
der det står følgjande:
"Midlertidige ansettelser
Forslaget
om midlertidige ansettelser behandles ikke av Stortinget som sak
knyttet til Statsbudsjettet for 2004, men forslaget bes vurdert
av Arbeidslivslovutvalget som en del av utvalgets helhetlige innstilling.
Ved høring og eventuelt fremlegg for Stortinget skal forslaget
følge behandlingen av øvrige forslag."
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringa grunngjev forslag om å utvide høve
til mellombels tilsetjing med at det vil auke sysselsettinga. Dette fleirtalet vil påpeike
at det i lovforslaget likevel ikkje er vist til noko materiale eller
undersøkingar som skulle underbygge dette. Det er derfor
ingen grunn til å tru at fleire mellombelse tilsetjingar
vil gje lågare arbeidsløyse.
Dette fleirtalet meiner derimot at
forslaget vil føre til at arbeidsgjevarane vil tilsette
fleire personar mellombels, og at det blir færre faste
jobbar. Konsekvensen blir dermed at det blir langt fleire som er
ledige i periodar og som aldri veit når og om dei får jobb
igjen.
Dette fleirtalet vil påpeike
at å opne for fleire mellombels tilsette, vil skape større
utryggleik hos eit stort tal arbeidstakarar og familiane deira. Dette fleirtalet vil vise til Europakommisjonen si
undersøking som viser at mellombels tilsette tener 10 pst.
mindre enn fast tilsette i same stilling.
Dette fleirtalet er kjent med at
det er høve til mellombels tilsetjing på visse
vilkår med dagens regelverk. Dessutan er det slik at bedriftene
kan tilsette folk på prøve i inntil 6 månader,
noko som elles er ein lenger periode enn i dei fleste EU-landa.
Arbeidsgjevaren sine interesser er derfor godt ivaretatt allereie. Dette fleirtalet meiner derfor at ein
ytterligare liberalisering av lovverket ikkje burde vere nødvendig.
Dette fleirtalet er kjent med arbeidslivslovsutvalet
sitt arbeid. Dette fleirtalet stiller
seg undrande til at spørsmålet om høve
til mellombelse tilsetjingar skal takast ut av den ordinære
prosessen, i samband med arbeidet med ny arbeidslivslov, og handsamast
særskilt. Dette fleirtalet vil
gjere merksam på at det er andre gongen Regjeringa grip direkte
inn i utvalet sitt arbeid. I Ot.prp. nr. 101 (2001-2002) foreslo
Regjeringa endringar i arbeidsmiljølova som opnar for meir
og ukontrollert overtid. Under handsaminga i Stortinget fekk regjeringspartia fleirtal
for forslaget saman med Framstegspartiet. Forslaget blei fremma
og handsama trass i det pågåande arbeidet i Arbeidslivslovsutvalet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er av den oppfatning at mer fleksible
bestemmelser om midlertidig ansettelse vil gjøre det lettere
for arbeidstakere som står uten jobb og uten jobberfaring å komme
inn på arbeidsmarkedet. Disse medlemmer viser
til at dette gjelder for store grupper som arbeidsledig ungdom, funksjonshemmede
og innvandrere. Disse medlemmer mener
at dette også vil gjøre det lettere for næringslivet å påta
seg spesielle tidsbegrensede oppdrag ved at arbeidsmiljølovens
bestemmelser om midlertidige ansettelser endres. Disse
medlemmer er av den oppfatning at Regjeringens forslag innebærer
at regelverket for arbeidslivet som helhet blir mer likt det som
i dag gjelder for staten. Disse medlemmer mener
også at en oppmykning av regelverket om midlertidige ansettelser
vil redusere behovet for permitteringer, ved at det blir lettere å knytte
til seg arbeidstakere for konkrete prosjekter. Disse
medlemmer viser til erfaringer både fra Norge og
andre land som viser at midlertidig ansettelse letter inngangen
til arbeidsmarkedet for nykommere og grupper som har en svak tilknytning
til arbeidslivet. En undersøkelse gjort av Fafo i 2002
viser at om lag 2/3 av de midlertidig ansatte var i fast
jobb etter to år.
Disse medlemmer har merket seg at
det har vært rettet sterk kritikk mot Regjeringen fra blant
annet fagbevegelsen på grunn av at forslaget om midlertidige
ansettelser ble lagt fram nå i høst, før
Arbeidslivslovutvalget legger fram sin innstilling, og uten at lovforslaget
har vært på høring. Disse medlemmer viser
til at arbeidet med å utarbeide en arbeidslivslov, fra
utvalget ble nedsatt til Stortinget etter normal fremdrift kan fatte
endelige vedtak, vil spenne over hele stortingsperioden, eller ha
en varighet på om lag fire år. Å forvente
at alt lovarbeid knyttet til arbeidslivet skal ligge på is
over en så lang periode vil være både
urimelig og uansvarlig, tatt i betraktning de utfordringer og behov
for tilpassing og omstilling arbeidsmarkedet har til enhver tid. Disse medlemmer vil vise til at denne
saken ikke representerer noe spesielt når det gjelder at
den er forsert i forhold til Arbeidslivslovutvalgets arbeid, da
flere saker har vært løftet ut av prosessen tidligere og
dette er den fjerde saken Stortinget har til behandling, i flere
av tilfellene med arbeidstakerorganisasjonenes samtykke. Disse medlemmer vil bemerke at det heller
ikke er uvanlig at det legges fram forslag til lovendringer i forbindelse
med statsbudsjettet som ikke har vært på høring.
Dette gjelder også spørsmål som er sentrale
i forhold til arbeidslivet. Et nærliggende eksempel er
at regjeringen Stoltenberg fremmet forslag om innstramminger i permitteringsregelverket
høsten 2001, fra 52 til 26 uker, uten at dette hadde vært
på høring først.
Disse medlemmer har merket seg at
det fra mange hold har blitt etterlyst tiltak mot arbeidsledigheten
- ikke minst når det gjelder unge arbeidssøkere. Forslaget
om midlertidige ansettelser er etter disse medlemmers mening
nettopp et svar på dette. I en begynnende oppgangsfase
i økonomien er en fleksibel adgang til midlertidig ansettelse
spesielt viktig da det vil gi arbeidsgiver mulighet for nyansettelser, selv
om signalene om endrede konjunkturer fortsatt er usikre. Disse medlemmer har merket seg at dette
argumentet understøttes av ulike studier fra andre land.
Disse medlemmer vil også fremheve
at dette forslaget må sees i sammenheng med forslaget om utvidelse
av perioden for arbeidsgivers lønnsplikt under permittering.
Den gjør det nødvendig å gi virksomhetene
alternative måter å møte store svingninger i
arbeidskraftbehovet på. De virksomheter som i dag benytter
seg av permitteringer i stille perioder, kan på sikt knytte
til seg midlertidig ansatte i perioder med mye aktivitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
Regjeringen opptrer uheldig ved at den midt under utvalgsarbeidet
i Arbeidslivslovsutvalget trekker ett forslag ut for behandling i
Stortinget. Disse medlemmer mener dette unødig ødelegger
forholdet mellom staten og arbeidslivsorganisasjonene. Disse medlemmer er av den oppfattning
at Regjeringen ved sin tiltredelse burde ha varslet hvilke eventuelle
forslag de anså som så viktige at de ville løfte
dem ut av utvalgsarbeidet.
Disse medlemmer er imidlertid enig
i at det ville være positivt for nykommere på arbeidsmarkedet å få anledning
til å ta midlertidige jobber. Som kjent for enhver nykommer
i et trangt arbeidsliv, så er den sikreste vegen inn i
en fast stilling å få et ben innenfor en bedrift.
Disse medlemmer har registrert at
budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet legger
dette forslag tilbake til Arbeidslivslovutvalget. Disse
medlemmer respekterer denne avgjørelsen, og vil avvente
behandling av forslaget til utvalget har fremmet sin innstilling.
Komiteen fremmer følgjande
forslag:
"Ot.prp. nr. 12 (2003-2004) når det gjeld lov 4. februar
1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. § 58
A nr. 1 og nr. 2, vert sendt tilbake til Regjeringa for vurdering
i Arbeidslivslovutvalet som ein del av utvalet si heilskaplege innstilling."
Komiteen føreset at ved
høyring og eventuelt framlegg for Stortinget, skal forslaget
om mellombelse tilsetjingar følgje behandlinga av andre
forslag frå Arbeidslivslovutvalet.
Komiteen viser til merknader i Budsjett-innst. S.
nr. 5 (2003-2004) og til sine respektive fraksjoners merknader i
Budsjett-innst. S. I (2003-2004).