I likhet med den faste promillegrensen for småbåter
bør promillegrensen for større skip samt den utvidede
avholdsplikten, følges opp med kontrolltiltak. Kontrollen
vil være mer krevende enn kontroll med småbåter.
Kontroll er ressurskrevende, men kostnadene vil trolig kunne begrenses
ved at departementet foreslår at Kystvakten gis myndighet
til å føre kontroll med bestemmelsene. Den største
kostnaden ved å legge kontrollansvaret til Kystvakten vil
trolig være knyttet til anskaffelse av utstyr til å ta
utåndingsprøver med. Komplett apparat til å ta
utåndingsprøver med koster i dag ca. kr 100 000.
Kystvakten har 11 skip, og dersom hvert skip utstyres med ett apparat, vil
den totale kostnaden ligge på rundt kr 1 100 000. I tillegg
kan det være behov for alkotester. Kostnadene for disse
er ca. kr 5 000 per stykke.
Administrativt forutsetter en ordning hvor Kystvakten helt eller
delvis utøver politimyndighet, en viss form for koordinering
med politiet. Det nødvendige samarbeidet er allerede opprettet
på områder hvor Kystvakten i dag utøver
politimyndighet. Det bør derfor ikke by på særlige
problemer å utvide dette samarbeidet til også å gjelde
for håndheving av promillegrensen og avholdsplikten.
Det er grunn til å tro at et straffebud mot tortur vil bli
lite brukt. Dessuten er det vanskelig å tenke seg handlinger
som omfattes av utkastet til nytt straffebud som ikke allerede er
straffbare etter gjeldende rett. Forslaget på dette punktet
vil derfor ikke få nevneverdige økonomiske eller
administrative konsekvenser.
De foreslåtte endringene i straffeprosessloven vil lette
arbeidsbyrden for politiet, påtalemyndigheten og domstolene.
Endringene antas derfor å bidra til at tempoet og effektiviteten
i straffesaksavviklingen økes noe, særlig i økonomiske
straffesaker.