7.1 Bakgrunnen for lovforslaget

I lov 16. juli 1936 nr. 2 om pliktmessig avhold for personer i visse stillinger fra nytelse av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel (avholdspliktloven) er nærmere definerte personellgrupper pålagt en avholdsplikt i arbeidstiden. Loven retter seg mot arbeidstakere som yrkesmessig er tilknyttet personell- eller godsbefordring, samt militært personell.

De nødvendige endringene er allerede gjennomført ved lov på luftfartsområdet og det er planer om å overføre avholdspliktsreglene til sjøloven og til sektorlovgivningen på blant annet jernbanens og veitrafikkens område. I denne sammenheng finner Forsvarsdepartementet det naturlig å overføre regler om avholdsplikt til lov om personell i Forsvaret.

Bakgrunnen for at departementet ønsker å videreføre hjemmelen for å forby nytelse av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel i tjenestetiden, er dels å forhindre ulykker. I Forsvaret har personellet omgang med våpen, ammunisjon, eksplosiver og annet farlig materiell som ved uforsvarlig bruk kan forårsake store skader på mennesker og kostbart materiell. Dels er et slikt forbud begrunnet i det forhold at personellet i sin tjeneste vil kunne få adgang til informasjon av betydning for rikets sikkerhet eller Norges forhold til fremmede makter. Bruk av rusmidler fører til svekket kontroll og vurderingsevne, og vil derfor representere en fare for sikkerheten. I tillegg har avhold fra bruk av rusmidler i tjenesten en viktig holdningsmessig begrunnelse, idet misbruk virker nedbrytende på disiplin og moral og dermed på evnen til å gjennomføre de oppgaver som Forsvaret måtte bli på pålagt. I sum tilsier dette at det fortsatt er behov for et slikt forbud.

7.2 Gjeldende rett

Avholdspliktloven gjelder blant annet for "den som tjenestgjør som militær person ved oppsatt militær avdeling, underavdeling og troppekommando og stasjon, på krigsskib og militært luftfartøi", jf. § 1 første ledd litra a. Vedkommende "må i tjenestetiden ikke nyte alkohol - unntatt øl som ikke inneholder over 2,50 volumprosent alkohol - eller annet berusende eller bedøvende middel", jf. § 1 første ledd infine. Forbudet gjelder "tidsrommet fra den tid vedkommende er møtt frem for å begynne tjenesten og inntil dimisjon, samt videre den tid som medgår til reise til det sted hvor tjenesten begynner og tilbake, og fravær under permisjon, når vedkommende befalingsmann krever det", jf. § 1 annet ledd. Av forarbeidene til loven fremgår det at formålet med avholdsplikten for denne gruppen er å hindre at stridsevnen svekkes, jf. Ot.prp. nr. 64 (1916) s. 1. Avholdspliktloven hjemler i dag Forsvarssjefens rusmiddeldirektiv.

7.3 Departementets høringsforslag

I høringsforslaget er det foreslått en bestemmelse som i all hovedsak svarer innholdsmessig til avholdspliktloven. Bestemmelsen vil videreføre hjemmelen for Forsvarssjefens rusmiddeldirektiv.

Dagens bestemmelse omfatter kun militært personell, herunder vernepliktige, mens det i høringsforslaget er foreslått å utvide virkeområdet til også å omfatte sivilt personell som er tilsatt i Forsvaret, ved at departementet kan gjøre bestemmelsen gjeldende også for denne personellkategorien. Det gjøres utrykkelig oppmerksom på at bestemmelsen fortsatt skal gjelde vernepliktig personell i tillegg til tilsatt militært personell.

Grensen for lovlig promille er i høringsforslaget foreslått senket fra 0,5 til 0,2. Man har ikke funnet det naturlig å videreføre grensen på 0,5, ettersom tillatelse av en slik alkoholkonsentrasjon vil kunne støte an mot forbud gitt andre steder i lovverket. Tillatt grenseverdi harmonerer således med grenseverdiene i blant annet vegtrafikkloven og luftfartsloven. I høringsforslaget har man foreslått at medvirkningsbestemmelsen i avholdspliktloven § 6 første ledd, andre punktum ikke videreføres.

7.4 Høringsinstansenes syn

Høringsinstansene støtter forslaget om at reglene om avholdsplikt vedrørende militært personell videreføres i sektorlovgivningen og deres merknader er gitt i kapittel 7.4 i Ot.prp. nr. 60 (2003-2004).

7.5 Departementets vurdering

Departementet har merket seg høringsinstansenes syn på utvidelse av avholdsplikten til sivilt personell, og vil understreke at utvidelsen til "visse sivile stillinger" kun skal omfatte sivilt personell som utfører tjeneste som tilsier de samme restriksjoner som for militært personell. Særlig vil det kunne være tilfelle ved omgang med våpen, ammunisjon, eksplosiver og annet materiell som ved uforsvarlig bruk kan forårsake skader på mennesker og materiell.

Enkelte av høringsinstansene har merknader til begrepene "militært personell" og "i tjenestetiden". Med militært personell i denne bestemmelsen forstås både befal, vervede mannskaper og vernepliktige. Departementet vil understreke at lovforslaget ikke innebærer at man overhodet ikke skal kunne nyte alkohol, verken under utførelse av tjenesteplikter eller under fritid. Det skal fremdeles, dersom ikke særlige tjenestelige hensyn tilsier det, være adgang til å nyte alkohol ved fravær under permisjon. Departementet har i lovutkastet presisert at forbudet ikke gjelder ved fravær under permisjon, med mindre særskilt pålegg er gitt av foresatt. Det skal også i militær messe, i fritiden og i representasjonsøyemed kunne være anledning til å nyte alkohol. Disse presiseringer bør etter departementets oppfatning inntas i Forsvarssjefens rusmiddeldirektiv.

Samferdselsdepartementets og Justisdepartementets merknader til bruk av legemidler er innarbeidet i lovforslaget. Departementet deler Samferdselsdepartementets og Generaladvokatens merknader vedrørende bevissikring, og foreslår inntatt en henvisning til vegtrafikklovens bestemmelser om alkotest, utåndingsprøve og blodprøve.

Brudd på bestemmelsene skal etter departementets forslag refses disiplinært for militært personell. Tilsvarende vil brudd på avholdsplikten for sivilt personell kunne medføre tjenesterettslige reaksjoner i medhold av tjenestemannsloven.

7.6 Konsekvenser

Forslaget vil ikke få vesentlige administrative eller økonomiske konsekvenser.

7.7 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg innholdet i lov 16. juli 1936 nr. 2 om pliktmessig avhold for personer i visse stillinger fra nytelse av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel (avholdspliktloven) er definerte personellgrupper, inkludert militært personell, pålagt en avholdsplikt i arbeidstiden.

Komiteen finner det naturlig at personell som har omgang med våpen, ammunisjon, eksplosiver og annet farlig materiell er underlagt kravet om pliktmessig avhold i tjenesten. Komiteen vil understreke at loven bør gjelde for alt personell tilsatt i Forsvaret, dvs. både militært personell, sivilt ansatte og vernepliktige mannskaper.

Komiteen sier seg enig med Forsvarsdepartementet i at grensen for lovlig promille bør være 0,2, og at avholdet gjelder så vel alkohol som annet berusende eller bedøvende middel.

Komiteen støtter proposisjonens forslag til regler og begrensninger for når alkohol kan nyttes. Komiteen vil videre presisere at det må være tillatt å innta alkohol i fritiden og ved godkjent permisjon, samt i moderate mengder i forbindelse med representasjon og felles tilstelninger. I denne forbindelse må dagens bestemmelser for nytelse av alkohol på militært område, videreføres for vernepliktige mannskaper.