I lov 16. juli 1936 nr. 2 om pliktmessig avhold for personer
i visse stillinger fra nytelse av alkohol eller annet berusende
eller bedøvende middel (avholdspliktloven) er nærmere
definerte personellgrupper pålagt en avholdsplikt i arbeidstiden.
Loven retter seg mot arbeidstakere som yrkesmessig er tilknyttet personell-
eller godsbefordring, samt militært personell.
De nødvendige endringene er allerede gjennomført
ved lov på luftfartsområdet og det er planer om å overføre
avholdspliktsreglene til sjøloven og til sektorlovgivningen
på blant annet jernbanens og veitrafikkens område.
I denne sammenheng finner Forsvarsdepartementet det naturlig å overføre
regler om avholdsplikt til lov om personell i Forsvaret.
Bakgrunnen for at departementet ønsker å videreføre
hjemmelen for å forby nytelse av alkohol eller annet berusende
eller bedøvende middel i tjenestetiden, er dels å forhindre
ulykker. I Forsvaret har personellet omgang med våpen,
ammunisjon, eksplosiver og annet farlig materiell som ved uforsvarlig
bruk kan forårsake store skader på mennesker og
kostbart materiell. Dels er et slikt forbud begrunnet i det forhold
at personellet i sin tjeneste vil kunne få adgang til informasjon
av betydning for rikets sikkerhet eller Norges forhold til fremmede
makter. Bruk av rusmidler fører til svekket kontroll og
vurderingsevne, og vil derfor representere en fare for sikkerheten.
I tillegg har avhold fra bruk av rusmidler i tjenesten en viktig
holdningsmessig begrunnelse, idet misbruk virker nedbrytende på disiplin
og moral og dermed på evnen til å gjennomføre
de oppgaver som Forsvaret måtte bli på pålagt.
I sum tilsier dette at det fortsatt er behov for et slikt forbud.
Avholdspliktloven gjelder blant annet for "den som tjenestgjør
som militær person ved oppsatt militær avdeling,
underavdeling og troppekommando og stasjon, på krigsskib
og militært luftfartøi", jf. § 1 første
ledd litra a. Vedkommende "må i tjenestetiden ikke nyte
alkohol - unntatt øl som ikke inneholder over 2,50 volumprosent
alkohol - eller annet berusende eller bedøvende middel",
jf. § 1 første ledd infine. Forbudet
gjelder "tidsrommet fra den tid vedkommende er møtt frem
for å begynne tjenesten og inntil dimisjon, samt videre
den tid som medgår til reise til det sted hvor tjenesten
begynner og tilbake, og fravær under permisjon, når
vedkommende befalingsmann krever det", jf. § 1
annet ledd. Av forarbeidene til loven fremgår det at formålet
med avholdsplikten for denne gruppen er å hindre at stridsevnen
svekkes, jf. Ot.prp. nr. 64 (1916) s. 1. Avholdspliktloven hjemler
i dag Forsvarssjefens rusmiddeldirektiv.
I høringsforslaget er det foreslått en bestemmelse som
i all hovedsak svarer innholdsmessig til avholdspliktloven. Bestemmelsen
vil videreføre hjemmelen for Forsvarssjefens rusmiddeldirektiv.
Dagens bestemmelse omfatter kun militært personell,
herunder vernepliktige, mens det i høringsforslaget er
foreslått å utvide virkeområdet til også å omfatte
sivilt personell som er tilsatt i Forsvaret, ved at departementet
kan gjøre bestemmelsen gjeldende også for denne
personellkategorien. Det gjøres utrykkelig oppmerksom på at
bestemmelsen fortsatt skal gjelde vernepliktig personell i tillegg
til tilsatt militært personell.
Grensen for lovlig promille er i høringsforslaget foreslått
senket fra 0,5 til 0,2. Man har ikke funnet det naturlig å videreføre
grensen på 0,5, ettersom tillatelse av en slik alkoholkonsentrasjon
vil kunne støte an mot forbud gitt andre steder i lovverket.
Tillatt grenseverdi harmonerer således med grenseverdiene
i blant annet vegtrafikkloven og luftfartsloven. I høringsforslaget
har man foreslått at medvirkningsbestemmelsen i avholdspliktloven § 6
første ledd, andre punktum ikke videreføres.
Høringsinstansene støtter forslaget om at reglene om
avholdsplikt vedrørende militært personell videreføres
i sektorlovgivningen og deres merknader er gitt i kapittel 7.4 i
Ot.prp. nr. 60 (2003-2004).
Departementet har merket seg høringsinstansenes syn
på utvidelse av avholdsplikten til sivilt personell, og
vil understreke at utvidelsen til "visse sivile stillinger" kun
skal omfatte sivilt personell som utfører tjeneste som
tilsier de samme restriksjoner som for militært personell.
Særlig vil det kunne være tilfelle ved omgang
med våpen, ammunisjon, eksplosiver og annet materiell som
ved uforsvarlig bruk kan forårsake skader på mennesker
og materiell.
Enkelte av høringsinstansene har merknader til begrepene
"militært personell" og "i tjenestetiden". Med militært
personell i denne bestemmelsen forstås både befal,
vervede mannskaper og vernepliktige. Departementet vil understreke
at lovforslaget ikke innebærer at man overhodet ikke skal
kunne nyte alkohol, verken under utførelse av tjenesteplikter
eller under fritid. Det skal fremdeles, dersom ikke særlige tjenestelige
hensyn tilsier det, være adgang til å nyte alkohol
ved fravær under permisjon. Departementet har i lovutkastet
presisert at forbudet ikke gjelder ved fravær under permisjon,
med mindre særskilt pålegg er gitt av foresatt.
Det skal også i militær messe, i fritiden og i
representasjonsøyemed kunne være anledning til å nyte
alkohol. Disse presiseringer bør etter departementets oppfatning
inntas i Forsvarssjefens rusmiddeldirektiv.
Samferdselsdepartementets og Justisdepartementets merknader til
bruk av legemidler er innarbeidet i lovforslaget. Departementet
deler Samferdselsdepartementets og Generaladvokatens merknader vedrørende
bevissikring, og foreslår inntatt en henvisning til vegtrafikklovens
bestemmelser om alkotest, utåndingsprøve og blodprøve.
Brudd på bestemmelsene skal etter departementets forslag
refses disiplinært for militært personell. Tilsvarende
vil brudd på avholdsplikten for sivilt personell kunne
medføre tjenesterettslige reaksjoner i medhold av tjenestemannsloven.
Forslaget vil ikke få vesentlige administrative eller økonomiske
konsekvenser.
Komiteen har merket seg innholdet i
lov 16. juli 1936 nr. 2 om pliktmessig avhold for personer
i visse stillinger fra nytelse av alkohol eller annet berusende
eller bedøvende middel (avholdspliktloven) er definerte
personellgrupper, inkludert militært personell, pålagt
en avholdsplikt i arbeidstiden.
Komiteen finner det naturlig at personell som har
omgang med våpen, ammunisjon, eksplosiver og annet farlig
materiell er underlagt kravet om pliktmessig avhold i tjenesten. Komiteen vil
understreke at loven bør gjelde for alt personell tilsatt
i Forsvaret, dvs. både militært personell, sivilt
ansatte og vernepliktige mannskaper.
Komiteen sier seg enig med Forsvarsdepartementet
i at grensen for lovlig promille bør være 0,2, og
at avholdet gjelder så vel alkohol som annet berusende
eller bedøvende middel.
Komiteen støtter proposisjonens forslag
til regler og begrensninger for når alkohol kan nyttes. Komiteen vil
videre presisere at det må være tillatt å innta
alkohol i fritiden og ved godkjent permisjon, samt i moderate mengder
i forbindelse med representasjon og felles tilstelninger. I denne
forbindelse må dagens bestemmelser for nytelse av alkohol
på militært område, videreføres
for vernepliktige mannskaper.