Både nasjonalt og internasjonalt fokuseres det i stigende
grad på virkninger av radiologiske og biologiske våpen
som trussel mot stridsevne og befolkning. Introduksjon av nye våpen
og annet utstyr, samt nye typer av oppdrag, gjør at Forsvaret
har et økende behov for å overvåke personellets
helsetilstand. Dagens form for krigføring har medført
at helsepåvirkning og sykdomsutvikling må ses
i sammenheng med nye eksposisjonsfaktorer. Tjeneste i internasjonale
operasjoner innebærer en økt risiko ved at tjenesten
kan finne sted i områder hvor det pågår
eller har pågått krig eller krigslignende handlinger.
I tillegg til ulike typer forurensning som følge av krigshandlinger,
kan ofte omfattende ødeleggelser i lokal industri føre
til økt utslipp av miljøgifter og ødelagt eller
redusert infrastruktur som hindrer iverksettelse av lokale tiltak.
Eksposisjonsforhold som er spesielt viktig å avdekke
inkluderer miljøgifter i jord, luft og drikkevann, samt
ioniserende og ikke-ioniserende stråling. Eksponering for
infeksjonssykdommer som malaria og ebola, har fått mye
oppmerksomhet. I 1992 ble Gulf-syndromet formulert og beskrevet.
Under Balkankrigen ble Balkan-syndromet beskrevet og lansert. Det
ble påstått overhyppighet av leukemi blant spanske
og italienske soldater og misdannelser hos barn av fedre eksponert
for utarmet uran. Frykt for slik helsepåvirkning resulterte
i iverksettelse av omfattende helseundersøkelser også i
Norge.
Ansvarsprinsippet i lov om helsemessig og sosial beredskap fastslår
at den virksomhet som har ansvar for en tjeneste, også har
ansvar for nødvendige beredskapsforberedelser og for å kunne
tilby helsetjenester i krig, kriser, øvelser og katastrofer
i fredstid. Ansvarsprinsippet pålegger institusjoner utenfor
Forsvaret tiltak som, til en viss, grad avlaster Forsvaret. I internasjonale
operasjoner faller derimot ansvaret for disse oppgavene på Forsvaret
selv.
Fremtidige utfordringer for Forsvaret begrenser seg ikke bare
til fare for sykdom og helseskader ved deltakelse i internasjonale
oppdrag. Avdekking av helserisiko nasjonalt er også viktig.
Forsvarets ansvar for å sikre og forbedre arbeidsmiljøet
blir ytterligere forsterket av at Norge har verneplikt. Forsvaret
må derfor ha kunnskap om og besørge oppfølgning
av den alminnelige fysiske og psykiske helseutvikling hos sitt personell.
Identifisering av utsatte grupper og påvisning av forhold
som har innvirkning på helsen, kan kun skje gjennom en
systematisk sammenstilling og sammenligning av data. Konsesjon til
behandling av personopplysninger i Forsvarets helseregister ble
innvilget av Datatilsynet i april 2001. Konsesjonen forutsetter at
opplysninger hentet fra spørreundersøkelser og spesielle
legeundersøkelser er basert på samtykke fra den
enkelte. Kobling av opplysninger i Forsvarets eget journalregister,
Sandok, til opplysninger i Kreftregisteret, Dødsårsaksregisteret,
Medisinsk fødselsregister og Rikstrygdeverkets registre
over uføre, kan imidlertid skje uten samtykke fra den enkelte.
Konsesjon ble innvilget for en periode på 3 år.
Forlenget konsesjon er gitt i påvente av lovbehandling.
Formålet med Forsvarets helseregister er å:
bidra til å sikre at Forsvarets
militære og sivile personell har et trygt arbeidsmiljø og
en så trygg tjeneste som mulig, og
bidra til å sikre at personell som eventuelt blir
påført helseskade oppnår alle rettigheter
etter gjeldende lov.
Forsvaret kan ikke bidra til å sikre best mulig helsetjeneste
og arbeidsmiljø uten kunnskap om forekomst av sykdom, skade
og andre typer helseproblemer og hvilke forhold som skaper disse
problemene. Slik kunnskap må hentes fra tjenestegruppers
erfaringsgrunnlag, dvs. personell- og tjenestedata, helsedata og
miljødata. Gjennom kobling av disse typer data, kan helseskadelig
påvirkning påvises, analyseres og minimaliseres.
For å finne eventuelle sammenhenger mellom tjeneste og
helseutvikling, må opplysningene være individualisert
slik at det lar seg gjøre å følge personellet
gjennom systemet. Ved at Forsvarets helseregister etablerer et instrument
for rask tilgang til data, vil resultatet blir at studier som tidligere
har tatt måneder til år (hvis overhodet gjennomførbare),
nå kan utarbeides på få dager eller uker.
Tilgjengeligheten øker, og dermed også beredskapen.
I motsetning til tidligere enkeltstående undersøkelser, vil
Forsvarets helseregister ved omfattende overvåkning av
helse og miljø, kunne avdekke sykdomsrater, skadetrender
og identifisere innsatsområder for fremtidens helsetjeneste.
Forsvaret har særlige forutsetninger som muliggjør
slik omfattende helseovervåkning. Tjenesteforløpet
til personell i Forsvaret blir kartlagt fra den dag de trer inn
i tjeneste, frem til de forlater Forsvaret. Demografi, arbeidsoppgaver
og møter med militært helsepersonell blir dokumentert
i standardiserte elektroniske databaser. Forsvaret har videre særlig
sikre nettverk som trygger sikker informasjonsflyt og hindrer misbruk.
Lov om helseregistre og behandling av helseopplysninger 18. mai
2001 nr. 24 (helseregisterloven) regulerer behandling av helseopplysninger
i kapittel 2 og 3.
Denne loven og utfyllende lover er beskrevet i kapittel 9.3 i
Ot.prp. nr 60 (2003-2004).
Forsvarets helseregister representerer i dag et prioritert
redskap innen forebyggende helse i Forsvaret. Ved en videreføring
av registeret vil Forsvaret kunne fortsette å arbeide for å avdekke
og følge opp risikofaktorer som eksisterer og har eksistert
i arbeidsmiljøet for ansatte i Forsvaret i inn- og utland.
I departementets opprinnelige høringsforslag var lovhjemmel
for Forsvarets helseregister lagt til lov om personell i Forsvaret.
Helseregisterloven § 8 første ledd fastslår
at det ikke kan etableres andre sentrale helseregistre enn det som
følger av helseregisterloven eller annen lov. Det er altså mulig å hjemle
et Forsvarets helseregister i lov om personell i Forsvaret.
Behandlingen av helseopplysninger i Forsvarets helseregister
er begrunnet i hensynet til Forsvaret, personell og arbeidsmiljø i
bredeste forstand. Helseregisterets komplekse oppbygging, sammensatte
formål og begrensning til kun å gjelde personell
i Forsvaret, var begrunnelsen for å plassere bestemmelsene
i en forsvarsintern lov. Departementets oppfatning var videre at
forsvarspersonell lettest ville finne frem til reglene om behandlingen
av personopplysninger i Forsvarets helseregister ved en regulering
i lov om personell i Forsvaret. Dette fordi Forsvaret, i motsetning
til andre arbeidsgivere, har lang tradisjon for - og lovhjemlet
adgang til - å kreve både innsyn i og behandling
av personopplysninger. Særlig kan nevnes vernepliktsloven § 40
som pålegger den enkelte å gi opplysninger som
kan ha betydning for vedkommendes utskrivning og verneplikt. Tanken
var videre at helseregisterloven og personopplysningsloven skulle
virke utfyllende.
Ved å hjemle registeret utenfor helseregisterloven var
det nødvendig å innta enkelte bestemmelser som
sikret Forsvarets helseregister de samme muligheter til behandling
av helseopplysninger som hvis registeret hadde vært hjemlet
i helseregisterloven. Særlig gjaldt dette adgangen til å innhente
data fra andre kilder. I denne sammenheng oppstod det en rekke spørsmål
om hvilket regelverk som skulle gjelde ved for eksempel sammenstilling
av opplysninger mellom Forsvarets helseregister og øvrige
helseregistre.
Departementet har ført en tett dialog med Helsedepartementet
og Datatilsynet for å presisere lovforslagets innhold,
og har foretatt justeringer underveis. Departementet har endelig
kommet frem til at det vil være hensiktsmessig å hjemle
registeret i helseregisterloven. Forsvarets helseregister vil på denne
måten blant annet være underlagt de samme regler
som andre sentrale personidentifiserende helseregistre og de rettssikkerhets-
og personvernskrankene som allerede er regulert i helseregisterloven.
Grunnet endringen i forslaget til hjemmelslov er deler av det
opprinnelige høringsforslaget omskrevet. For en nærmere
redegjørelse vises til kapittel 9.6. i Ot.prp. nr. 60 (2003-2004).
Høringsinstansene er stort sett positive til opprettelsen
av Forsvarets helseregister, og anerkjenner behovet for en virksomhet
som på en betryggende måte kan holde kontroll
med helseutviklingen i Forsvaret. Departementet har imidlertid mottatt
enkelte merknader knyttet til adgangen til kobling mot andre registre
og hensynet til personvern og informasjonssikkerhet. Høringsinstansenes
merknader er gitt i kapittel 9.5 i Ot.prp. nr. 60 (2003-2004).
Departementet tilrår i samarbeid med Helsedepartementet
at helseregisterloven § 8 tredje ledd suppleres
med et nytt lovbestemt helseregister: Forsvarets helseregister.
Dette betyr at det må utarbeides en detaljert forskrift
som fastsettes av Kongen i Statsråd, slik det er gjort
for de andre sentrale helseregistrene som er hjemlet i denne bestemmelsen.
Ved at kompetansen er lagt til Kongen i Statsråd sikres
høringsinstansene deltagelse i prosessen frem mot en forskrift
om Forsvarets helseregister. Dette vil bidra til å sikre
forsvarlige regler, både materielle og prosessuelle.
Forskriften vil regulere forvaltningen av registeret, herunder
datainnsamling og behandling av dataene. Forskriften vil også angi
bestemmelser om bruk av kodeverk og klassifikasjoner, plikt til
rapportering, regler for taushetsplikt, informasjonssikkerhet, internkontroll,
bestemmelser om innsynsrett m.m.
I det følgende gis det en nærmere redegjørelse
for hvordan dette tenkes gjennomført.
Forsvarets helseregister aggregerer fire kategorier data: persondata,
tjeneste-/administrativ data, helsedata og miljødata.
Det er sammenstillingen av disse ulike kategorier av data som gjør
det mulig å overvåke helseutvikling og dermed
identifisere og avdekke risikofaktorer. For å finne eventuelle
sammenhenger mellom tjeneste og helseutvikling, må opplysningene
være individualisert slik at det lar seg gjøre å følge
hver person gjennom systemet. Det presiseres likevel at det ikke
er informasjon om den enkelte tjenestegjørende som rapporteres
fra Forsvarets helseregister, men data på et aggregert
nivå, dvs. data om flere personer av samme kohort koblet
sammen. Ulike kohort kan være tjenestested, -periode, -type, grad,
alder, kjønn mv.
Bruk av fødselsnummer gjør det mulig å koble mot
andre sentrale registre basert på fødselsnummer. Anonymiserte
data kan ikke avdekke sammenhenger mellom tjenesten og helseskade
på samme måte. Anonymiserte personopplysninger
gir ingen mulighet til å innhente supplerende opplysninger
for nærmere analyse ved tegn på avvik. Bruk av
anonymisert data kan medføre dobbeltregistrering av sykdom-
og skadetilfeller og på den måten gi uriktig statistikk
og forskningsgrunnlag. Disse forhold vil også gjøre
seg gjeldende ved bruk av avidentifisert data.
Forsvaret er avhengig av analyse og forskning for å avdekke
helseskadelige miljøforhold, men kan vanskelig gjennomføre
dette uten sikker identifikasjon i form av fødselsnummer.
For at Forsvarets helseregister skal være komplett og
gi den tiltenkte verdi og oversikt, må alle som er eller
har vært tilknyttet Forsvaret inngå i registeret. Kun
da er det mulig å finne grunnlag og bevis for helsepåvirkninger
for personell med samme tjenesteerfaring.
Personer registrert i Forsvarets personellsystem utgjør
personbasen i Forsvarets helseregister. Dette er i hovedsak alle
vernepliktige. Forsvaret mottar årlig en liste over alle
menn i alder 17 år fra Folkeregisteret. Disse blir innrullert
i Forsvarets personalsystem. Videre omfattes alle sivilt og militært
tilsatte i Forsvaret. I dag utgjør dette ca. 25 000 personer.
Forsvarets helseregister innhenter opplysninger gjennom et todelt
system. På den ene siden gjennomfører Forsvaret
frivillige spørreundersøkelser blant personer
som er eller har vært i Forsvarets tjeneste. Opplysningene
samles følgelig inn fra den registrerte selv. Den andre
form for data hentes fra eksisterende kilder i Forsvaret. Slike
interne kilder er Forsvarets personellregister, legejournal, ulykkesregistre
med og uten personellskade og andre data innhentet ved spesialundersøkelser
samt fra arkiv (papirjournaler og nedtegnelser). Av størst
betydning er Sandok, Forsvarets eget sykejournalsystem. Slike data
innhentes uten forutgående samtykke fra den registrerte.
Opplysninger samles inn fra den registrerte selv gjennom iverksettelse
av ulike helseundersøkelser i form av spørreundersøkelser
og eventuelle legeundersøkelser i regi av Forsvarets helseregister.
Det er frivillig å delta i slike undersøkelser.
Samtykke innhentes i tråd med helseregisterloven § 2
nr. 7.
Felles for spørreundersøkelsene er at de består
av spørsmål om miljøforhold ved tjenesten
og egen helse. Målgruppe for de forskjellige undersøkelsene
vil variere. Noen rettes mot alt sivilt og militært personell,
mens andre rettes kun mot grupper av personell som for eksempel
vernepliktige eller soldater som har deltatt i internasjonal tjeneste.
Sandok er Forsvarets elektroniske journalsystem for allmenn helsetjeneste
og bedriftshelsetjeneste. Journalsystemet er spesialtilpasset Forsvarets
behov. Sandok inneholder kronologisk oversikt over konsultasjoner/kontakter
vernepliktige, befal og alle som har deltatt i utenlandstjeneste
har hatt med militærlege. Tandok er tannhelsens versjon
av Sandok. Forsvarets helseregister er avhengig av tilgang til slike data
for å drive kvalitativ overvåkning av helseutvikling
blant personell. Dette er imidlertid taushetsbelagt informasjon
som kun behandlingsansvarlig helsepersonell har tilgang til med
mindre den registrerte har samtykket til annen bruk, jf. helsepersonelloven §§ 21
og 22.
Unnlatelse av å innhente samtykke, representerer et
inngrep i personvernet ved at allerede innsamlete opplysninger brukes
til andre formål enn det personen opprinnelig oppga dem
for og ved at vedkommende fratas myndigheten til selv å bestemme
hvem som skal få tilgang til helseopplysningene. Hvis det er
utilrådelig eller uforholdsmessig tungvint å innhente
samtykke fra den registrerte, kan det likevel være riktig å fravike
dette utgangspunktet. For å legitimere et slikt inngrep
skal formålet med behandlingen veie vesentlig tyngre enn
personvernulempen den representerer for den enkelte.
Forsvarets helseregister kan ikke oppnå sitt formål
dersom innhenting av slike data avhenger av samtykke fra den opplysningene
gjelder, om dette overhodet lar seg gjennomføre. Det er
gode holdepunkter for å anta at svært mange vil
unnlate å følge opp en anmodning om frivillig
deltakelse. Et ufullstendig datagrunnlag vil gå utover
registerets kvalitet.
Forsvaret er en stor organisasjon. Helsedata som hentes fra legejournal
vil derfor ha et stort omfang. Et stort antall data tilsier en lavere
følsomhet. Det er et mål å samordne og
samle helseundersøkelser iverksatt av ulike instanser innen
Forsvaret slik at den samlede informasjon kan benyttes i forebyggende helsearbeid.
Personvernulempene avhjelpes ved at det benyttes de til enhver tid
beste sikkerhetsløsninger for behandling av taushetsbelagt
informasjon. Departementet vil likevel presisere at fritak fra kravet om
samtykke ikke innebærer at behandlingen unndras en ekstern,
etisk vurdering. Spesielle undersøkelser vil kreve at Regional
forskningsetisk komité for medisin (REK) har tilrådd
prosjektet.
En hjemmel til å registrere og behandle opplysninger
uten samtykke fra den registrerte, vil heller ikke i sin alminnelighet
frita Forsvarets helseregister fra plikten til å informere
den enkelte om behandlingen av opplysningene. Av helseregisterloven § 24 annet
ledd følger det imidlertid at den registrerte ikke har
krav på varsel dersom innsamling av opplysningene har uttrykkelig
hjemmel i lov.
Hvilke opplysninger som kan være gjenstand for behandling
i registeret, vil reguleres nærmere i forskrift.
Kapittel 9.6.4 i Ot.prp. nr. 60 (2003-2004) gir en nærmere
redegjørelse for opplysninger som foreslås samlet
inn i Forsvarets helseregister.
Kapittel 9.6.5 i Ot.prp. nr. 60 (2003-2004) redegjør
for behandlingen av helseopplysninger i Forsvarets helseregister.
Behandling av opplysninger skal alltid skje i henhold til registerets
angitte formål. Formålet i henhold til dagens
konsesjon for Forsvarets helseregister er å:
"Overvåke helsen til personell i Forsvaret for å identifisere
helserisiko knyttet til ulike typer tjeneste og for å sette
inn tiltak".
Helseregisterloven § 11 pålegger den
behandlingsansvarlige å sørge for tilfredsstillende
sikkerhetstiltak.
Kapittel 9.6.6 i Ot.prp. nr. 60 (2003-2004) gir en nærmere
spesifisering av informasjonssikkerhet, informasjonsplikt, personvern
m.m.
Forsvarsdepartementet foreslås som databehandlingsansvarlig
for Forsvarets helseregister og Forsvarets sanitet som den faktiske
databehandler. Det betyr at Forsvarsdepartementet også er
eier av og ansvarlig for all registerdata i Forsvarets helseregister.
Det personvernrettslige utgangspunkt er imidlertid at den enkelte
registrerte eier personopplysninger registrert på egen
person i registeret.
Det presiseres at departementet primært ønsker å videreføre
den virksomhet som Forsvarets helseregister i dag driver gjennom
konsesjon fra Datatilsynet. Dette foreslås gjort ved å hjemle
Forsvarets helseregister i lov og forskrift. Overgang fra konsesjon til
lov vil derfor ikke medføre særlige økonomiske
eller administrative konsekvenser. Rent formelt vil en etablering
av Forsvarets helseregister i forskrift innebære en etablering
av et nytt permanent register.
Forsvarets helseregister må fortsatt søke Datatilsynet
om konsesjon for å gjennomføre forskningsprosjekt
som innebærer kobling mot eksterne registre. Likeledes
må det søkes om dispensasjon fra taushetsplikt
hos Sosial- og helsedirektoratet.
Komiteen har merket seg at det både
nasjonalt og internasjonalt fokuseres på radiologiske og
biologiske våpen som en mulig trussel mot stridsevne og befolkning.
Trusselen kan fremstå som følge av internasjonal
terrorisme og kriminalitet, eller ved større eller mindre
regionale eller lokale væpnede konflikter. Eksempelvis
ble Gulf-syndromet beskrevet i 1992, etter den første Gulfkrigen.
Syndromet gav en rekke ettervirkninger hos amerikanske veteraner
og rammet ca. 20 pst. av soldatene. Under Balkankrigen ble Balkan-syndromet
beskrevet og lansert som en påstått overhyppighet
av leukemi blant spanske og italienske soldater og misdannelser
hos barn av fedre eksponert for utarmet uran. Komiteen viser
til at frykten for slik helsepåvirkning resulterte i iverksettelse
av omfattende helseundersøkelser også i Norge.
Komiteen viser også til at daværende
forsvarsminister Bjørn Tore Godal i Stortinget 18. januar 2001
tok opp behovet for et redskap som på en vitenskapelig
måte kunne kartlegge mulige helsemessige konsekvenser av
tjenesten i Forsvaret. Komiteen deler oppfatningen
om at god helse ikke bare er et viktig mål, men også en
forutsetning for Forsvarets stridsevne og for Forsvaret som attraktiv
arbeidsplass.
Komiteen har notert seg at militær tjeneste
i internasjonale operasjoner kan være en belastning, samt
at introduksjon av nye våpen, nytt utstyr og nye oppdrag,
gir Forsvaret et økende behov for å overvåke
helsen til involvert personell. Komiteen tror at dagens
former for krigføring kan medføre at helsen påvirkes
ytterligere enn den påvikning som var kjent fra tidligere
krigføring. Deltaking i internasjonale operasjoner kan
innebære en økt risiko for sykdomsutvikling, og
dette må sees i sammenheng med at mannskap i internasjonal
tjeneste blir eksponert for sykdommer som er relativt ukjente i
Norge.
Komiteen deler Regjeringens syn om at Forsvaret
har et ansvar for personellets helse, miljø og sikkerhet.
Forsvarets evne til å utøve dette ansvaret bør
etter komiteens mening styrkes. Arbeidsgiveransvaret
som Forsvaret har i forbindelse med militære operasjoner
er helt klart. Forsvaret må derfor ta ansvar og opparbeide
kunnskap. Komiteen finner det nødvendig å understreke
Forsvarets rolle, og vil arbeide for at Forsvaret får en
hensiktsmessig innretning som gjør det lettere å følge
opp dette ansvaret på en god og hensiktsmessig måte.
Komiteen ser at en måte å gjøre
dette på er å identifisere utsatte personer eller
grupper gjennom en systematisk påvisning av påvirkninger
og sammenstilling av data.
Komiteen har merket seg at Regjeringen ønsker å lovfeste
den midlertidige konsesjonen til behandling av personopplysninger
i Forsvarets helseregister som ble innvilget av Datatilsynet i april
2001, ved å fastsette bestemmelser om et Forsvarets helseregister
i lov om personell i Forsvaret.
Komiteen har også notert seg at formålet
med Forsvarets helseregister er å bidra til å sikre
at Forsvarets militære og sivile personell har et trygt
arbeidsmiljø og en så trygg tjeneste som mulig,
og å bidra til å sikre at personell som eventuelt
blir påført helseskade oppnår alle rettigheter
etter gjeldende lov.
Komiteen vil understreke, i tråd med
mange av høringsinstansene, at det tas tilstrekkelig hensyn til
personvernet og at sjansen for misbruk må elimineres. Komiteen har
for øvrig notert at høringsinstansene stort sett
var positive til opprettelsen av Forsvarets helseregister, men presiserer
likevel at nytteverdien av helseregisteret klart må overstige
eventuelle personvernmessige ulemper. Stortinget bør derfor
ved leilighet orienteres om helseregisterets hensiktsmessighet,
og hvilken nytte Forsvaret selv har av å forvalte registeret.