Det er et hovedprinsipp at Finnmarkseiendommen skal være
selvfinansierende, men for å sikre likviditet fra første
dag bør det gis et statlig "etableringslån". Lånets
størrelse og nærmere vilkår (rentesats,
tilbakebetalingstid osv.) vil regjeringen komme tilbake til etter
at proposisjonen er behandlet i Stortinget. Lånet må bevilges
over statsbudsjettet.
Finnmarkseiendommen vil etter departementets mening ha gode muligheter
for å drive med et visst overskudd uten å øke
prisnivået for tjenester og produkter mv. sammenlignet
med Statskogs prisnivå i dag. Dette gjelder selv uten en økning
i aktivitetsnivået.
Eiendomsoverføringen vil påvirke størrelsen
på overskuddet i Statskog SF, og man må derfor
anta at statens muligheter for å hente ut utbytte fra Statskog SF
reduseres, i alle fall i en omstillingsfase. Sametinget og Finnmark
fylkesting vil få utgifter knyttet til de administrative
oppgaver de tillegges i loven. Disse oppgavene forutsettes utført
uten merutgifter for staten. I forbindelse med administrasjonen
av tildeling av særskilt rett til lokal utnyttelse vil
noen av kommunene trolig få noe merutgifter. Avhengig av
hvilken prispolitikk Finnmarkseiendommen velger å legge
seg på, vil lovforslaget kunne få økonomiske
konsekvenser for næringsliv og privatpersoner i Finnmark.
Administrativt vil staten få enkelte nye, begrensede
oppgaver. Også behandlingen av Sametingets retningslinjer
om utmarksbruk og endringene i bergverksloven om behandlingen av
enkelte mineralsaker i Finnmark, vil medføre enkelte nye
oppgaver for statsforvaltningen. Disse oppgavene forutsettes dekket
innenfor gjeldende budsjettrammer.
Sametinget og Finnmark fylkesting vil som staten få oppgaver
i forbindelse med oppnevningen av medlemmer til styret og kontrollkomiteen
og ved gjennomgang av kontrollkomiteens rapporter. Begge organer
får gjennom sammensetningen av styret og kontrollkomiteen
indirekte en andel i rådigheten over grunn og ressurser
som de ikke har i dag. Sametinget vil i tillegg få merarbeid
i tilknytning til utforming av retningslinjer vedrørende
utmarksbruk. Lovforslaget legger også opp til at saker
om endret bruk av utmark i enkelte tilfeller kan forelegges Sametinget,
og avhengig av hvor ofte dette skjer, vil det innebære økt ressursbruk
hos Sametinget. Fylkeskommunen og Sametinget må videre
selv ta hensyn til retningslinjene ved behandling av saker om endret
bruk av utmark.
For kommunene vil ikke lovforslaget innebære særlige
administrative konsekvenser. Lovforslaget medfører heller
ikke merkbare administrative konsekvenser for næringsliv
og privatpersoner.
Det er nødvendig for Statskog å gjennomføre
en omstilling og redusere kostnadene når inntektene fra Finnmark
faller bort. Samtidig må en ta sikte på å øke inntektene
innenfor gjenværende virksomhetsområder. Hensynet
til de ansatte blir ivaretatt gjennom en overgangsbestemmelse som
fastsetter at de ansatte fra ikrafttredelsen av finnmarksloven anses
som ansatt i Finnmarkseiendommen. Finnmarkseiendommen trer inn i
eksisterende arbeidsavtaler såfremt den ansatte ønsker
det. Den ansatte beholder de lønns- og arbeidsvilkår
vedkommende hadde hos Statskog, enten de er individuelt fastsatt
eller følger av tariffavtale.