Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas
Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra
Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø og
fra Venstre, André N. Skjelstad, slutter seg til
Arbeids- og sosialdepartementets forslag til endringer i folketrygdloven
som gir mottakere av tidsbegrenset uførestønad
rett til behovsprøvd barnetillegg etter samme regler som
uførepensjonister.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen har et særlig barnepolitisk fokus
i sine tiltak for å skape mindre økonomiske forskjeller. Økningen
i det behovsprøvde barnetillegget til personer som mottar tidsbegrenset
uførestønad er ett element i dette. I tillegg
er forslagene om økning i det standardiserte barnetillegget
i ordningene til rehabiliterings- og attføringspenger viktige
tiltak fra den nye regjeringen i arbeidet for å motvirke
fattigdom.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at forslaget om å gi
et behovsprøvd barnetillegg på inntil 40 pst.
av folketrygdens grunnbeløp pr. barn til personer som mottar
tidsbegrenset uførestønad, ble fremmet som en
del av regjeringen Bondevik IIs budsjettforslag for 2006. Disse medlemmer støtter dette
forslaget. Kvinner er overrepresentert blant mottagere av tidsbegrenset
uførestønad, og det er relativt sett flere med
omsorgsansvar enn hva som er tilfellet blant mottakere av øvrige
sykdomsrelaterte trygdeytelser. Ytelsen er også i sterkere
grad enn de øvrige korttidsytelsene et substitutt for varig
uførepensjon. Forslaget vil medføre en klar styrking
av økonomien til flere barnefamilier med inntekt godt under
hva som ellers er vanlig. Disse medlemmer ser
på innføringen av et behovsprøvd barnetillegg
som et målrettet tiltak for å bekjempe langvarig fattigdom
og bedre barnas oppvekstvilkår.
Disse medlemmer registrerer også med
tilfredshet at representantene for regjeringspartiene nå har
forlatt sin misvisende retorikk fra valgkampen om at innføringen
av tidsbegrenset uførestønad representerte et
generelt kutt i trygdeordningene. Som også St.prp. nr.
22 (2005-2006) bekrefter, gir ikke tidsbegrenset uførestønad
generelt lavere dekningsgrad i forhold til tidligere lønn
enn varig uførepensjon, snarere tvert imot.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006).
Komiteen støtter
Regjeringens forslag om at det gis utvidet rett til graderte pleiepenger
til personer med omsorg for barn som trenger kontinuerlig tilsyn
og pleie.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er enige i
behovet for å gi slike familier større mulighet
til å kunne kombinere arbeid og omsorgsansvar, og støtter
forslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at forslaget om å yte
graderte pleiepenger helt ned til 50 pst. var en del av regjeringen
Bondevik IIs budsjettforslag for 2006, og inngikk i satsingen på å forbedre hverdagen
for familier med barn med funksjonsnedsettelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006).
Komiteen slutter seg til
Regjeringens presisering i folketrygdloven av at det kan gis vedtak
om attføringspenger i en begrenset periode etter at attføringssaken
er avsluttet når personen av helsemessige årsaker
skal vurderes for andre trygdeytelser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, støtter
forslaget som vil forhindre at enkeltpersoner opplever et midlertidig
bortfall av inntekt til livsopphold i forbindelse med overgang mellom
ulike trygdeordninger.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at forslagene om å utvide
perioden attføringspenger kan gis etter endt attføring
og å permanent utvide overgangsperioden i forbindelse med
overgang fra rehabiliteringspenger til attføringspenger,
begge fra 8 til 16 uker, ble fremmet av regjeringen Bondevik II
i forslaget til statsbudsjett for 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til
Regjeringens forslag om at tidsperioden det kan permitteres med
dagpenger, og tidsperioden før arbeidsgivers lønnsplikt
gjeninntrer, bør tas ut av henholdsvis folketrygdloven
og lønnspliktloven og heller fastsettes i forskrift. Flertallet mener dette forslaget må vurderes
i forhold til intensjonene om å gi forutsigbare rammer
for næringsliv og arbeidstakere. Flertallet forstår
Regjeringens begrunnelse ut fra at gjeldende bestemmelser i lover
knyttet til permittering har medført hyppig stortingsbehandling
av endringer, men mener målsettingen må være
at det etableres ordninger som på den ene side kan virke
over tid, samtidig som man oppnår tilstrekkelig fleksibilitet
i forhold til situasjonen på arbeidsmarkedet. For flertallet er det viktig å bidra
til stabile rammebetingelser.
Flertallet mener at bestemmelsene
om når arbeidsgivers lønnsplikt gjeninntrer opprettholdes,
slik det er fastlagt i gjeldende lovverk, folketrygdloven § 4-7,
andre ledd og lønnspliktloven § 3 (2)
første ledd.
Flertallet slutter seg til Regjeringens
forslag om at arbeidsgivers lønnspliktperiode ved permittering
fastsettes til 10 dager.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at departementet og de tre
regjeringspartiene gir sin fulle tilslutning til forslaget om å sette
perioden for arbeidsgivernes lønnsplikt ved permittering
til 10 dager, fordi dagens regelverk velter for mye av bedriftens
lønnskostnader over på trygdesystemet. Disse medlemmer registrerer at dette
hensynet tydeligvis er av ny karakter, og viser til at Arbeiderpartiet senest
ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2005 mente at selv
5 dager innebar en urimelig stor belastning for arbeidsgiverne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen ønsker å overføre
fastsettelsen av permitteringsperioden og arbeidsgivers lønnsperiode
fra loven og til forskrift. Disse medlemmer mener
at en slik overføring vil gi mindre forutsigbarhet og støtter
ikke lovendringen. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15
(2005-2006), kap. 2541, og fremmer forslag til endringer i lov om folketrygd § 4-7,
annet ledd og i lov om lønnsplikt § 3
(2) første ledd.
Disse medlemmer viser til at regjeringen Bondevik
II foreslo, og Regjeringen foreslår at arbeidsgivers ansvar
ved permittering økes fra 5 til 10 dager. Disse
medlemmer viser til at dette vil være en urimelig
stor belastning for arbeidsgiverne, noe Arbeiderpartiet var enig
med Fremskrittspartiet om ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2005. Disse medlemmer tar til etterretning
at Arbeiderpartiet tydeligvis mener det motsatte av det de mente
for 5 måneder siden, disse medlemmer mener
derimot det samme som ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
2005 og vil stemme mot det framlagte lovforslag i lov om Lønnsplikt § 3 (1)
bokstav a.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter Regjeringens forslag om at ferietillegget til dagpenger
gjeninnføres slik ordningen var før 2003.
Flertallet viser til at siden rett
til feriepenger opptjenes året før det utbetales,
vil også arbeidstakere som er tilbake i jobb stå uten
noen form for inntekt under ferie første år i
arbeid dersom gjeldende lovverk videreføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at dagpengeordningen skal stimulere arbeidssøkere til å være
aktive i arbeidsmarkedet, samtidig som den skal gi en rimelig inntektssikring
til arbeidssøkere i den perioden de ikke har arbeid. Disse medlemmer mener at gjeninnføring
av feriepengeopptjening er lite målrettet i forhold til
begge disse målsettingene.
Disse medlemmer vil peke på at
ferietillegget først kommer til utbetaling året
etter at det er tjent opp, og at flesteparten av de arbeidsledige
da er tilbake i jobb. Disse medlemmer er
kjent med Aetats statistikk som viser at bare om lag 11 pst. av
de ledige har en ledighetsperiode på ett år eller
mer. I hovedsak er derfor ferietillegget først og fremst
en støtte til personer som allerede er i jobb.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Aetats regelverk som sier at dagpengerettighetene faller bort hvis
en arbeidssøker som mottar dagpenger tar ferie fra sin
aktivitet som arbeidssøker. Disse
medlemmer viser til at langvarig arbeidsledighet lett kan
føre mennesker ut i en fattigdomsfelle. Det er derfor viktig
at både arbeidsmarkedspolitikken, det offentlige hjelpeapparatet
og trygdeordningene stimulerer aktiv jobbsøking. Disse medlemmer støtter derfor
regjeringen Bondevik IIs omprioritering av ressurser fra ferietillegg
for dagpenger til aktiv oppfølging og støtte til
arbeidssøkere fra Aetat.
Disse medlemmer vil understreke betydningen
av et dagpengesystem som gir arbeidsledige insentiver til å komme
raskt tilbake i jobb, slik at de ikke havner i den fattigdomsfellen
langvarig arbeidsledighet kan være. Disse
medlemmer er kjent med at nyere forskning utført
av bl.a. OECD og Frisch-senteret konkluderer med at krav til aktiv
arbeidssøking og dagpengeperiodens lengde synes å være
viktigere enn effekten av deltagelse på arbeidsmarkedstiltak
for å komme over i jobb.
Disse medlemmer går derfor
imot en gjeninnføring av ferietillegget under dagpengeperioden, og
støtter ikke forslagene i proposisjonen om ny § 4-14
og endring av § 4-12 og § 8-49
i folketrygdloven.