Verken utlendingsloven eller forskrifter gitt i medhold av loven
inneholder i dag nærmere regler om selve mottaksordningen
(hvem skal gis botilbud i mottak, botilbudets varighet, økonomiske
ytelser til beboerne, bortfall av botilbud osv.).
Reglement for drift av statlig mottak (driftsreglementet) angir
overordnede målsettinger samt rammer og ansvarsfordeling
mht. mottaksordningen.
Asylsøkere som er bosatt i mottak har rett til økonomisk
hjelp i medhold av Reglement for økonomisk hjelp til personer
i statlig mottak (pengereglementet).
I løpet av den tiden en asylsøker oppholder
seg i mottak, kan utlendingsmyndighetene beslutte å overføre
vedkommende fra ett mottakssted til et annet, jf. utlendingsforskriften § 59
første ledd annet punktum. Dette er bl.a. aktuelt ved nedbygging
av mottakskapasiteten.
Med hensyn til botilbudets varighet, framgår det av
driftsreglementet at botilbudet er tidsavgrenset, og det opphører
når nærmere angitte begivenheter inntreffer.
I forbindelse med avslag på en søknad om asyl setter
utlendingsmyndighetene en utreisefrist, normalt to til tre uker
fram i tid. Personer som ikke reiser eller gjør avtale
om utreise innen fristens utløp, oppholder seg ulovlig
i Norge.
Når utreisefristen er oversittet uten at personen har
forlatt landet, bortfaller i utgangspunktet også botilbudet
i mottak. Barnefamilier og enslige mindreårige
asylsøkere som får avslag på asylsøknaden,
er unntatt fra ordningen med bortfall av botilbud. Etter en individuell
vurdering kan det gjøres unntak for enkelte andre grupper
med avslag (graviditet, sykdom). For å sikre en verdig
hjemreise, får alle med avslag på asylsøknaden
tilbud om frivillig hjemreise gjennom et samarbeid norske utlendingsmyndigheter
har med International Organization for Migration (IOM).
Departementet vil vurdere om det er behov for å gi særskilte
regler for behandling av saker vedrørende de reelt ureturnerbare.
Dette er personer som respekterer avslaget på asylsøknaden
ved aktivt å samarbeide om retur til hjemlandet, men likevel
hindres i å returnere av hjemlandets myndigheter.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite
og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og
Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa
Elvik, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal,
fra Senterpartiet, Arnfinn Nergård, og fra Venstre, Vera Lysklætt,
viser til at dagens praksis er at personer som oppholder seg ulovlig
i Norge ikke har rett til botilbud i mottak. Unntatt for dette er
barnefamilier og enslige mindreårige tidligere asylsøkere
som har fått avslag på sin søknad. Etter
en individuell vurdering kan det gjøres unntak for enkelte
andre grupper med avslag (graviditet, sykdom). Personer som har
akseptert avslaget og samarbeider med myndighetene om retur har
også tilbud om å bo i mottak.
Komiteen viser til Innst. S. nr.
151 (2004-2005) der flertallet viser til at Regjeringen gjennom Utlendingsdirektoratet
har bedt om at det utarbeides et forslag til organisering av et
utreisesenter. I den forbindelse vil komiteen vise
til St.prp. nr. 80 (2005-2006) der dette foreslås opprettet. Komiteen merker seg at Regjeringen har
fulgt opp flertallets merknader i innstillingen om at personer som
oppholder seg ulovlig i Norge ikke skal få nye grunnleggende
juridiske rettigheter, selv om en oppretter et botilbud på et
utreisesenter til denne gruppen.
Komiteen registrerer at regjeringen
Stoltenberg II har innført en ny praksis når det
gjelder botilbud til denne gruppen. Personer som oppholder seg ulovlig
i Norge skal nå ha mulighet til å bli boende på asylmottaket
frem til utreisesenteret er etablert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er tilfreds
med at Regjeringen legger opp til å videreføre
praksisen med at det skal fattes vedtak om bortfall av botilbud i
asylmottak. Iverksettingen utsettes til utreisesenteret/ventemottaket
står klart.
Flertallet mener at selv om standarden
ved mottaket skal være nøkternt, så forplikter
internasjonale menneskerettskonvensjoner staten å sikre
at personer uten lovlig opphold ikke utsettes for levekår som
kan betegnes som umenneskelig eller nedverdigende inntil retur kan
gjennomføres.
Dette innebærer at de som har fått endelig
avslag, men foreløpig ikke har returnert, skal sikres mat,
bosted og tilgang til nødvendig medisinsk hjelp.
Flertallet viser til at Regjeringen
vil gjennomgå forholdene rundt utlendinger som oppholder seg
i Norge uten lovlig opphold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at personer som er kastet ut eller som har reist fra mottak på bakgrunn
av bortfall av mottaksplassen, også kan få tilbud
om midlertidig botilbud i et asylmottak inntil et ventemottak er
etablert. Disse medlemmer er bekymret
for at dette skal forsinke utreise og ber om at det igangsettes
særskilte tiltak for å sikre at disse personene
så snart som mulig respekterer vedtaket om utreise.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil påpeke at regjeringen Stoltenberg II vil omtale mottaket
som ventemottak, og ikke utreisesenter.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til
at det fremgår av Ot.prp. nr. 112 (2004-2005) at departementet
vil vurdere om det er behov for å gi særskilte regler
for behandling av saker vedrørende de reelt ureturnerbare.
Dette flertallet viser i denne sammenheng til
at Regjeringen har varslet at den vil legge fram et forslag til
ny utlendingslov, og mener at behandling av saker vedrørende
de reelt ureturnerbare naturlig bør behandles i denne forbindelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker
at man etter partiets primære politikk ønsker å anvende
lukkede mottak for enkelte grupper. Dette omfatter i hovedsak innvandrere
som oppholder seg ulovlig i Norge og asylsøkere uten kjent
identitet. Unntaket i denne sammenhengen er mindreårige
barn.