For personer med endelig avslag på asylsøknaden,
som har oversittet utreisefristen og som ikke omfattes av noen av
unntakskategoriene, fatter UDI særskilt vedtak om bortfall
av botilbud i mottak. Vedtaket kan påklages til Kommunal-
og regionaldepartementet. Departementet ønsker å gjøre
unntak fra de ordinære klagereglene i disse sakene, gjennom å avskjære
klageadgangen.
Forslaget til § 41 a tredje ledd første
punktum slår fast at forvaltningsloven §§ 24
og 25 om grunngiving og §§ 28-34 om klage
ikke gjelder for utlendingsmyndighetenes vedtak om tildeling av
botilbud og overføring til nytt innkvarteringssted. Dette
er ikke nytt i forhold til gjeldende rett, jf. utlendingsforskriften § 60
annet ledd. Av hensyn til brukerne er det imidlertid et poeng at
alle unntak fra forvaltningsloven fremgår av lovteksten.
Av samme grunn gjøres det i tredje ledd annet punktum unntak
fra forvaltningsloven §§ 28-34 om klage
for utlendingsmyndighetenes vedtak om kommunebosetting og bortfall av
botilbud. For så vidt gjelder vedtak om kommunebosetting
fremgår disse unntakene i dag av utlendingsforskriften § 60
tredje ledd. Det er imidlertid nytt at utlendingsmyndighetenes vedtak
om bortfall av botilbud ikke kan påklages.
Departementet merker seg at flere høringsinstanser er
svært kritiske til forslaget om å avskjære
klageadgangen over vedtak om bortfall av botilbud. Det er flere
grunner til at departementet likevel ønsker å opprettholde
forslaget.
For det første vil departementet peke på at
det i utgangspunktet er tvilsomt om en beslutning om bortfall av
botilbud i mottak ved avslag på søknaden om asyl
er et enkeltvedtak. Departementet har likevel valgt å presisere
at slike beslutninger er enkeltvedtak og skal behandles som det.
Det vil bl.a. si at forvaltningslovens regler om forhåndsvarsling,
uttalerett og grunngiving kommer til anvendelse. Disse bestemmelsene
vil etter departementets mening i tilstrekkelig grad ivareta hensynet
til den enkeltes rettssikkerhet, slik at det er lettere å godta
at det gjøres unntak fra forvaltningslovens regler om klage.
Forvaltningsloven § 35 om omgjøring av
vedtak uten klage vil også gjelde ved vedtak om bortfall
av botilbud.
Også hensiktsmessighetsvurderinger ligger bak ønsket
om å avskjære klageadgangen ved bortfallsvedtak.
Det synes ikke formålstjenlig, sett i forhold til målsettingen
om en effektiv gjennomføring av ordningen med bortfall
av botilbud, at vedtak om bortfall av botilbud kan påklages
til Kommunal- og regionaldepartementet. Etter dagens ordning kan
heller ikke vedtak om tildeling av mottaksplass eller vedtak om
overføring til annet mottak påklages. UDI vil
dessuten være nærmest til å forestå den
individuelle vurderingen mht. hvem som skal tilbys fortsatt opphold
i mottak, jf. deres høye grad av spesialisering og nærhet
til brukerne. I de fleste tilfellene vil det også være
tale om objektivt konstaterbare fakta (barnefamilie, enslig mindreårig,
søkt retur via IOM, fått utsatt iverksettelse
av avslagsvedtaket). For å sikre konsekvent praksis har
departementet utarbeidet retningslinjer for den individuelle vurderingen,
jf. rundskriv H-18/05.
Til sist minner departementet om opprettelsen av et statlig utreisesenter
og den betydning et slikt senter vil få for personer med
avslag på asylsøknaden. Med et utreisesenter på plass
vil ingen stå helt uten tilbud om tak over hodet, selv
etter at asylsøknaden er avslått og utreisefristen
er oversittet.
Komiteen deler departementets
vurdering av behovet for å avskjære klageadgangen
over vedtak om bortfall av botilbud. Komiteen mener
det er behov for et system for en effektiv gjennomføring
av vedtaket om bortfall av botilbud, da dette er en viktig redskap
i arbeidet med å få personer som oppholder seg
ulovlig i Norge til å forlate landet raskt. Komiteen mener en streng og rettferdig
håndtering av asylinstituttet er vesentlig for å sikre
at et land som Norge bruker ressursene på de personene
som reelt sett trenger beskyttelse.