Departementet foreslår å øke den nedre
grensen for å betale trygdeavgift fra 29 600 kroner
til 39 600 kroner. Forslaget er nærmere omtalt
i St.prp. nr. 1 (2006-2007) Skatte-, avgifts- og tollvedtak. Forslaget tilsvarer
en frikortgrense på 40 000 kroner.
Det vises til forslag til endring i folketrygdloven § 23-3
fjerde ledd. Departementet foreslår at endringene trer
i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2007.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa til endring i folketrygdlova § 23-3 fjerde
ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
at nedre grense for å betale trygdeavgift, den såkalte
"frikortgrensen" blir økt fra 30 000 kroner til
40 000 kroner. Disse medlemmer mener
likevel at denne økningen ikke er tilstrekkelig og foreslår
derfor at denne grensen gradvis økes ytterligere til den
definerte fattigdomsgrensen på i underkant av 100 000
kroner er nådd. Disse medlemmer er
av den oppfatning at det er dobbeltmoral når Regjeringen
definerer alle med inntekt under 95 000 kroner som fattige
samtidig som Regjeringen krever ca. 14 000 kroner i skatt
fra en som tjener 95 000 kroner. Disse
medlemmer foreslår derfor en økning av frikortgrensen
til 70 000 kroner i 2007-budsjettet. En økning
av denne grensen vil også gjøre det mer lønnsomt å ta
deltidsarbeid og sommerjobber for bl.a. studenter.
Det er derfor grunn til å tro at en slik oppregulering
vil øke arbeidstilbudet innenfor de grupper som i dag har
svært liten eller ingen inntekt.
Disse medlemmer viser ellers til
merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007) pkt. 1.2 og fremmer
følgende forslag:
"I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endring:
I
§ 23-3 fjerde ledd skal lyde:
Det skal ikke betales avgift når inntekten er inntil 69 600
kroner. Avgiften må ikke overstige mer enn 25 pst. av den
del av inntekten som overstiger 69 600 kroner.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2007."
Det vises til omtale i St.prp. nr. 1 (2006-2007) Skatte-, avgifts-
og tollvedtak vedrørende forslag om å øke
satsen for minstefradraget i lønnsinntekt fra 34 til 36
pst., og fra 24 til 26 pst. i pensjonsinntekt.
Dette følges her opp med forslag til endring i skatteloven § 6-32
første ledd første og annet punktum. Departementet
foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2007. Det vises for øvrig
til forslag om økning av de øvre beløpsgrensene
for minstefradraget i St.prp. nr. 1 (2006-2007) Skatte-, avgifts-
og tollvedtak.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa til endring i skattelova § 6-32
første ledd første og andre punktum.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
at pensjonister får samme minstefradrag som ordinære
lønnsmottakere. Disse medlemmer foreslår
derfor at prosentsatsen for pensjonister heves til 36 pst. Disse medlemmer viser ellers til merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007) pkt. 1.2 og fremmer følgende
forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§ 6-32 første ledd første
og annet punktum skal lyde:
(1) Minstefradraget fastsettes til et beløp som svarer
til 36 pst. av summen av inntekt som omfattes av § 6-31
første ledd a, c eller d eller annet ledd (lønnsinntekt).
Minstefradraget fastsettes til et beløp som svarer til
36 pst. av summen av inntekt som omfattes av § 6-31
første ledd b (pensjonsinntekt).
II
Endring under I trer i kraft straks og med virkning fra og med
inntektsåret 2007."
Etter skatteloven § 6-20 kan arbeidstakere
på nærmere vilkår kreve fradrag for betalt
fagforeningskontingent med inntil 2 250 kroner. Aktive
yrkesutøvere og næringsdrivende kan
få fradrag for kontingent betalt til visse yrkes- og næringsorganisasjoner med
samme beløp, jf. skatteloven § 6-19.
Som et ledd i regjeringspartienes målsetting om å doble
fradraget for betalt fagforeningskontingent, foreslår departementet å øke
det maksimale fradraget til 2 700 kroner. Forslaget er
nærmere omtalt i St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Det vises til endring i skatteloven § 6-19
annet ledd fjerde punktum og § 6-20 fjerde ledd
annet punktum. Departementet foreslår at endringene trer
i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2007.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
sluttar seg til framlegget frå Regjeringa til endring i
skattelova § 6-19 andre ledd fjerde punktum og § 6-20
fjerde ledd andre punktum.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1
(2006-2007) pkt. 1.2 og foreslår å fjerne fradragsreglene
for fagforeningskontingent i skatteloven.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§ 6-20 oppheves.
II
Endring under I trer i kraft straks og med virkning fra og med
inntektsåret 2007."
Komiteens medlemmer fra Høyre vil gå imot
den unormalt sterke økningen av skattefradraget for fagforeningskontingent
som Regjeringen har foreslått og hvor foreslåtte økninger
i løpet av ett år etter valget i 2005 nå er
på 50 pst.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§ 6-20 fjerde ledd andre punktum skal lyde:
Fradrag kan samlet gis med inntil 1 800 kroner eller
med en forholdsmessig del av dette beløpet når fradragsberettiget
kontingent er betalt for bare en del av inntektsåret.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2007."
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
I
§ 6-20 fjerde ledd andre punktum skal lyde:
Fradrag kan gis med inntil 2 350 kroner eller med en
forholdsmessig del av dette beløpet når fradragsberettiget
kontingent er betalt for bare en del av inntektsåret.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2007."
Det vises til St.prp. nr. 1 (2006-2007) Skatte-, avgifts- og
tollvedtak.
Regjeringen foreslår å redusere satsen i formuestillegget
i skattebegrensingsregelen fra to pst. til en og en halv pst. Dette
krever endring i skatteloven.
Det vises til forslag til endring i skatteloven § 17-1
tredje ledd. Departementet foreslår at endringen trer i
kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2007.
Komiteen sluttar seg til
framlegget frå Regjeringa til endring i skattelova § 17-1
tredje ledd.
Ved fastsettelse av positiv alminnelig inntekt fra jord- og hagebruk,
har produsenten i henhold til skatteloven § 8-1
femte ledd krav på et generelt jordbruksfradrag på inntil
36 000 kroner. I tillegg gis fradrag med 19 pst. av den
jordbruksinntekten som overstiger 36 000 kroner, opp til
et samlet fradrag på 71 500 kroner.
I forbindelse med jordbruksforhandlingene våren 2006,
ble det varslet at jordbruksfradraget skal økes med 283
mill. kroner i 2007. Departementet foreslår at det generelle
fradraget øker fra 36 000 kroner med 9 000
kroner til 45 000 kroner og at det prosentvise fradraget økes
fra 19 pst. til 32 pst. Det maksimale fradraget økes dermed
fra 71 500 kroner til 142 000 kroner.
For hevningen av den øvre grensen for den generelle
del av jordbruksfradraget til 45 000 kroner, vises det
til forslag om endring av skatteloven § 8-1 femte
ledd første punktum.
Det vises til forslag om endring av skatteloven § 8-1
femte ledd tredje punktum når det gjelder forhøyelsen
av det prosentvise fradraget fra 19 pst. til 32 pst. og det maksimale
jordbruksfradraget fra 71 500 kroner til 142 000
kroner.
Etter skatteloven § 8-1 sjette og sjuende ledd,
kan det kreves særskilt inntektsfradrag ved fastsettelsen av
inntekt fra reindrift og skiferproduksjon. Disse fradragenes størrelse
endres ikke.
Dersom skattyter driver jordbruk, reindrift og skiferdrift i
kombinasjon, skal fradraget etter gjeldende rett ikke overskride
71 500 kroner, jf. skatteloven § 8-1 åttende
ledd. I samsvar med økt maksimalgrense for jordbruksfradraget,
foreslås den kombinerte grensen når skattyteren
driver jordbruk i kombinasjon med skiferdrift og/eller
reindrift økt til 142 000 kroner. Det vises til
forslag om nytt annet punktum i § 8-1 åttende
ledd. Dette gjør det også nødvendig med
en justering av § 8-1 åttende ledd første
punktum.
Økningen av jordbruksfradraget vil gi et provenytap
på 283 mill. kroner påløpt og bokført.
Forslaget vil ikke ha administrative konsekvenser.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa til endring i skattelova § 8-1
femte ledd første og tredje punktum og åttande
ledd første punktum og nytt andre punktum.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at landbruket årlig mottar 12 mrd. kroner i subsidier
fra staten og indirekte 9 mrd. kroner i form av tollvern. Disse medlemmer mener derfor at det ikke
er hensiktsmessig eller behov for egne særskattelettelser
for bøndene. Disse medlemmer viser
også til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett
har foreslått betydelige generelle skatte- og avgiftslettelser
som også vil komme bøndene til gode. Disse medlemmer vil derfor gå imot
forslaget fra Regjeringen om økt landbruksfradrag.