Fra 1. januar 2007 er det foreslått at fritidsbåter skal
omfattes av avgiften på mineralolje til fremdrift av motorvogn
(dieselavgift). Det vises til nærmere omtale i St.prp.
nr. 1 (2006-2007) Skatte-, avgifts- og tollvedtak punkt 3.5.8. Forslaget
innebærer at det fra dette tidspunktet ikke lenger vil
være tillatt å benytte merket (lavavgiftsbelagt)
mineralolje til fremdrift av fritidsbåter.
Ved urettmessig bruk av merket mineralolje til fremdrift av motorvogn
er det i dag fastsatt standardiserte avgiftssatser etter motorvognens
tillatte totalvekt, jf. forskrift 11. desember 2001 nr.
1451 om særavgifter § 3-11-7. Registrert
eier og bruker av kjøretøyet er solidarisk ansvarlige
for avgiften, jf. lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter § 4
annet ledd.
Departementet vil på samme måte som for kjøretøy
fastsette særskilte standardiserte avgiftssatser ved urettmessig
bruk av merket mineralolje til fremdrift av fritidsbåter.
Departementet foreslår derfor at eier og bruker av fritidsbåt
tilsvarende blir solidarisk ansvarlige for avgift ved urettmessig
bruk av merket mineralolje til fritidsbåt, jf. forslag
til § 4 annet ledd nytt annet punktum.
Departementet foreslår også at begrepet "kjøretøy"
i særavgiftsloven § 4 annet ledd endres
til "motorvogn" slik at det blir samsvar med
avgiftsvedtakets ordlyd, jf. forslag til § 4 annet
ledd første punktum. Endringen har ingen realitetsbetydning.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om endringar i lov om særavgifter § 4 andre
ledd første punktum.
Fleirtalet sluttar seg ikkje til
framlegget frå Regjeringa når det gjeld § 4
andre ledd andre punktum.
Fleirtalet viser elles til sine merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007) punkt 3.5.7.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
bestemmelsen i lov om særavgifter er uheldig slik den foreligger. Disse medlemmer mener det er urimelig
at eier av fartøy eller kjøretøy skal
gjøres solidarisk ansvarlig med bruker, og at dette medfører
et urimelig kontrollansvar for eier ved utlån. Ettersom
straffegebyret ved slike overtredelser estimeres til et antatt årsbruk
av avgiftsfri diesel er dessuten gebyret som regel meget høyt,
og kan utsette eier for en stor økonomisk belastning dersom
bruker av kjøretøyet ikke er betalingsdyktig. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter gjøres følgende
endring:
I
§ 4 annet ledd oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft straks."