26. Endring i særavgiftslova - Urettmessig bruk av merka mineralolje - solidaransvar for eigar og brukar av fritidsbåt

26.1 Samandrag

Fra 1. januar 2007 er det foreslått at fritidsbåter skal omfattes av avgiften på mineralolje til fremdrift av motorvogn (dieselavgift). Det vises til nærmere omtale i St.prp. nr. 1 (2006-2007) Skatte-, avgifts- og tollvedtak punkt 3.5.8. Forslaget innebærer at det fra dette tidspunktet ikke lenger vil være tillatt å benytte merket (lavavgiftsbelagt) mineralolje til fremdrift av fritidsbåter.

Ved urettmessig bruk av merket mineralolje til fremdrift av motorvogn er det i dag fastsatt standardiserte avgiftssatser etter motorvognens tillatte totalvekt, jf. forskrift 11. desember 2001 nr. 1451 om særavgifter § 3-11-7. Registrert eier og bruker av kjøretøyet er solidarisk ansvarlige for avgiften, jf. lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter § 4 annet ledd.

Departementet vil på samme måte som for kjøretøy fastsette særskilte standardiserte avgiftssatser ved urettmessig bruk av merket mineralolje til fremdrift av fritidsbåter. Departementet foreslår derfor at eier og bruker av fritidsbåt tilsvarende blir solidarisk ansvarlige for avgift ved urettmessig bruk av merket mineralolje til fritidsbåt, jf. forslag til § 4 annet ledd nytt annet punktum.

Departementet foreslår også at begrepet "kjøretøy" i særavgiftsloven § 4 annet ledd endres til "mo­tor­vogn" slik at det blir samsvar med avgiftsvedtakets ordlyd, jf. forslag til § 4 annet ledd første punktum. Endringen har ingen realitetsbetydning.

26.2 Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget frå Regjeringa om endringar i lov om særavgifter § 4 andre ledd første punktum.

Fleirtalet sluttar seg ikkje til framlegget frå Regjeringa når det gjeld § 4 andre ledd andre punktum.

Fleirtalet viser elles til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007) punkt 3.5.7.2.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener bestemmelsen i lov om særavgifter er uheldig slik den foreligger. Disse medlemmer mener det er urimelig at eier av fartøy eller kjøretøy skal gjøres solidarisk ansvarlig med bruker, og at dette medfører et urimelig kontrollansvar for eier ved utlån. Ettersom straffegebyret ved slike overtredelser estimeres til et antatt årsbruk av avgiftsfri diesel er dessuten gebyret som regel meget høyt, og kan utsette eier for en stor økonomisk belastning dersom bruker av kjøretøyet ikke er betalingsdyktig. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter gjøres følgende endring:

I

§ 4 annet ledd oppheves.

II

Endringen under I trer i kraft straks."