1. Proposisjonens innhold

1.1 Sammendrag

I henhold til lov 21. desember 2005 nr. 124 om obligatorisk tjenestepensjon skal de aller fleste foretak opprette pensjonsordning for sine ansatte. Pensjonsordningen kan utformes som en ordning etter lov 24. mars 2000 nr. 16 om foretakspensjon (foretakspensjonsloven) eller en ordning etter lov 24. november 2000 nr. 81 om innskuddspensjon i arbeidsforhold (innskuddspensjonsloven). Pensjonsordninger etter disse to lovene er skattefavoriserte pensjonsordninger, og ytelsene utgjør et supplement til ytelser fra folketrygden.

I denne proposisjonen foreslår departementet noen endringer i foretaks- og innskuddspensjonsloven. Departementet foreslår å presisere foretakspensjonsloven slik at uførepensjon fra foretakspensjonsordningen ikke kan utbetales når det utbetales rehabiliteringspenger fra folketrygden, jf. kapittel 2 nedenfor. Departementet foreslår å endre foretakspensjonsloven slik at en åpner for at alderspensjonen til uføre kan reguleres på tilsvarende vis som pensjoner under utbetaling skal reguleres, jf. kapittel 3 nedenfor. Dette vil legge til rette for at pensjonen, ved overgang fra uførepensjon til alderspensjon, vil kunne opprettholdes på samme nivå. Videre foreslår departementet å åpne for at en foretakspensjonsordning, ved omdanning til en innskuddspensjonsordning, skal kunne videreføres for medlemmer som på omdanningstidspunktet er uføre eller sykemeldte, jf. kapittel 6 nedenfor. Slike medlemmer vil da kunne bli stående i den opprinnelige pensjonsordningen. Departementet foreslår også en presisering i foretakspensjonsloven om bruk av premiefondet ved omdanning av en foretakspensjonsordning til en innskuddspensjonsordning. Premiefondet skal etter forslaget først benyttes til å finansiere eventuell manglende premiereserve i den opprinnelige ordningen, før den resterende del kan overføres til innskuddsfondet i den nye ordningen, jf. kapittel 4 nedenfor.

Etter gjeldende rett skal arbeidstakere som har lovbestemt permisjon stå som medlemmer og ha opptjening i pensjonsordningen. Imidlertid vil enkelte medlemmer kunne ha opptjening i annen pensjonsordning i permisjonstiden. Departementet foreslår at slike arbeidstakere, som har annen opptjening, skal kunne meldes ut av pensjonsordningen, eller underlegges særlige regler om opptjening i permisjonstiden. Det vises til kapittel 5 nedenfor. Videre foreslår departementet en endring som har betydning for kravet til når premiefondet skal fordeles ved omorganiseringer i et foretak som har pensjonsordning etter foretakspensjonsloven. Gjeldende rett innebærer at andelen ikke-yrkesaktive i ordningen kan ha betydning for om premiefondet skal fordeles. Departementet foreslår en endring slik at bare de yrkesaktive i ordningen har betydning for om premiefondet skal fordeles. Det vises til kapittel 7 nedenfor.

Bakgrunnen for de forslag til lovendringer departementet fremmer i proposisjonen er at departementet, etter at foretaks- og innskuddspensjonsloven trådte i kraft 1. januar 2001, har mottatt en rekke tolkningsspørsmål og innspill til endringer. I hovedsak er disse blitt besvart som enkeltsaker eller behandlet i ulike proposisjoner om endringer i de to lovene. For å behandle en del øvrige problemstillinger, jf. over, nedsatte Finansdepartementet en arbeidsgruppe. Arbeidsgruppen har bestått av medlemmer fra Finansdepartementet, Arbeids- og sosialdepartementet (nå: Arbeids- og inkluderingsdepartementet) og Kredittilsynet. Arbeidsgruppen avga sin rapport til Finansdepartementet 2. februar 2005.

Det foreslås også enkelte andre tekniske endringer, jf. kapittel 8 nedenfor.

Finansdepartementet sendte rapporten på høring 3. februar 2005 med tre måneders høringsfrist.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Peter N. Myhre og Jørund Rytman, fra Høyre, Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Akhtar Chaudhry, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til at forslagene er nærmere omtalt nedenfor i denne innstillingen og i Ot.prp. nr. 32 (2006-2007) Om lov om endringer i foretakspensjonsloven og innskuddspensjonsloven. Komiteen viser til at det i utgangspunktet generelt kun er konkrete forslag som krever lovhjemmel og Regjeringens vurderinger vedrørende dette, som er gjengitt nedenfor i sammendragene under det enkelte kapittel. Bakgrunnen for forslagene, utvalgsinnstillinger, gjeldende norsk rett, høringsuttalelser mv. knyttet til det enkelte forslag, er redegjort nærmere for i nevnte odelstingsproposisjon. Også nærmere vurderinger vedrørende lovforslagene er i noen grad kun delvis gjengitt, eventuelt bare vist til. Komiteen viser for øvrig til sine merknader nedenfor under de enkelte punkter.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å bemerke at lovendringsforslagene i Ot.prp. 32 (2006-2007) på langt nær dekker behovene for endringer i gjeldende lovverk om foretakspensjon og innskuddspensjonsloven. Av områder som med fordel kunne vært inkludert i proposisjonen ønsker disse medlemmer å nevne; a) at pensjonskassene slipper moms på interne selskapstjenester, b) fripoliser som oppstår ved at arbeidstakere regelmessig flytter mellom offshore og onshore, og mellom hjemland og utland og opptjener helt ubegrunnede pensjoner samt c) at bedriftene og de ansatte fikk adgang til å definere pensjonsgrunnlaget i fellesskap.

Disse medlemmer etterlyser også forslag til endring i lov om foretakspensjon (LOF) § 5-5 første ledd bokstav a. Bakgrunnen er at grunnpensjonen for pensjonister som lever sammen med en ektefelle eller samboer som får foreløpig uførepensjon, uførepensjon, alderspensjon, avtalefestet pensjon som det godskrives pensjonspoeng for, eller som har en årlig inntekt, inkludert kapitalinntekt, som er større enn to ganger grunnbeløpet, i dag er fastsatt å være 85 pst. av G, og ikke 3/4 av G slik det kommer frem av LOF og de offentlige pensjonsordningene.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag til endringer i foretakspensjonsloven, slik at det klart fremgår at grunnpensjonen for gifte og samboende pensjonister, er i tråd med folketrygdloven."

Disse medlemmer understreker at en endring i tråd med dette forslaget kun er en stadfestelse av gjeldende rett, og at disse medlemmer vil fortsette å arbeide for at avkorting for gifte og samboende pensjonister fjernes helt.

Disse medlemmer ønsker også å påpeke at dagens lovverk knyttet til pensjonsrettigheter er svært komplisert, hvor en rekke lover gjennom årene er blitt endret og flikket på, uten at dette har skapt et mer oversiktlig pensjonssystem. Endringene som foreslås i denne proposisjonen forsterker denne tendensen, og gjør det svært vanskelig for en arbeidstaker å beregne egen pensjon samtidig som det er tilsvarende komplisert for arbeidsgiver å beregne sine pensjonsforpliktelser.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til pensjonsforliket inngått i Stortinget mellom Regjeringen og partiene i regjeringen Bondevik II. Som følge av dette forliket vil en rekke forhold tilknyttet lovgivningen for foretakspensjoner kunne bli endret. Disse medlemmer avventer derfor disse endringer og forholder seg derfor bare til de saker som Regjeringen selv reiser i denne lovproposisjonen.