Innledningsvis peker departementet på at de problemstillinger
som er vurdert av arbeidsgruppen, alle dreier seg om forholdet mellom
folketrygdens ytelser på den ene side, og regelverket for
uførepensjon fra foretakspensjonsordningen på den
annen side. Etter departementets syn reiser disse problemstillingene spørsmål
både av pensjonspolitisk, forsikringsteknisk og rettslig
art.
Departementet viser til at innføringen av tidsbegrenset
uførestønad ikke reiser særskilte spørsmål
i forhold til gjeldende forsikringsvilkår om uførepensjon,
jf. redegjørelsen om dette foran. Her fremgår
at medlemmenes rett til uførepensjon fra pensjonsordningen
er uavhengig av om det utbetales varig eller midlertidig uførepensjon
fra folketrygden.
Enkelte høringsinstanser har tatt til orde for å endre
loven slik at samlet kompensasjon fra folketrygden og foretakspensjonsordningen
ikke påvirkes av at tidsbegrenset uførestønad
og uførepensjon fra folketrygden kan være av forskjellig
størrelse. Dette ble ikke nærmere vurdert av arbeidsgruppen.
Departementet legger til grunn at det ikke er hensiktsmessig å foreta
en nærmere vurdering av en slik omlegging av uførepensjonen
etter foretakspensjonsloven nå. Departementet viser til
at det for tiden arbeides med en pensjonsreform. Det er i denne
sammenheng varslet at det vil bli foretatt en samlet vurdering av
behovet for endringer i foretakspensjonsloven etter at de aktuelle
lovendringer i folketrygden er vedtatt, jf. St.meld. nr. 12 (2004-2005)
punkt 6.1 og 6.3 og Innst. S. nr. 195 (2004-2005) flertallsmerknad
i punkt 8.2. Departementet foreslår derfor ingen endringer
i foretakspensjonsloven som følge av tidsbegrenset uførestønad.
Departementet foreslår å videreføre
gjeldende rett om at uførepensjon ikke skal supplere attføringspenger,
og å presisere at det heller ikke i rehabiliteringsperioden
kan utbetales uførepensjon. Høringsinstansene
er delt i sitt syn på dette forslaget. Når det gjelder
attføringspenger, viser departementet til at lovens ordlyd
er klar, jf. § 6-1. Problemstillingen ble også vurdert
i forbindelse med innføringen av foretakspensjonsloven,
jf. Ot.prp. nr. 47 (1998-1999) punkt 8.2.1.
Når det gjelder rehabiliteringspenger, er det i foretakspensjonsloven
ikke eksplisitt angitt om det er anledning til å utbetale
uførepensjon fra ordningen i perioden folketrygden utbetaler
rehabiliteringspenger. Merknadene fra høringsinstansene
tyder på ulik tolkning av bestemmelsen. Departementet mener imidlertid
at den mest nærliggende forståelsen av forarbeidene
er at perioden med rehabiliteringspenger likestilles med perioden
med syke- og attføringspenger. På denne bakgrunn
mener departementet derfor at det er hensiktsmessig med en presisering
i loven, jf. lovforslaget § 6-1 annet ledd.
Departementet har merket seg at enkelte høringsinstanser
har kommet med forslag til andre lovendringer. Det er bl.a. fremmet
forslag om at uførepensjonen utbetales etter 12 måneders
ervervsuførhet, og/eller at uførepensjonen
skal kunne utbetales for den delen av uførepensjonen som
overstiger nivået på attførings- og rehabiliteringspenger
fra folketrygden. Det er vist til at før foretakspensjonsloven
trådte i kraft var vanlig praksis at uførepensjon
ble utbetalt 12 måneder etter inntruffet arbeidsuførhet.
Departementet viser til at dette ble endret i foretakspensjonsloven,
slik at uførepensjon fra pensjonsordningen utbetales først
fra det tidspunkt utbetalingen av attføringspenger stanser,
jf. lovens § 6-1. Departementet har ikke funnet
grunn til å gå nærmere inn på disse forslagene
her, men viser til at dette er noe som ev. bør kunne vurderes
etter omleggingen av folketrygdens regelverk.
For øvrig vises det til at Regjeringen i St.meld. nr.
9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering kommer med forslag
om ny tidsbegrenset inntektssikring som har samme målgruppe
som dagens rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad.
For tiden arbeides det med en bredere pensjonsreform som inkluderer
folketrygden og tjenestepensjonsordningene. Endringer av folketrygden medfører
behov for å gjennomgå også tjenestepensjonsordningene
i privat sektor, for å se til at ordningene i sum virker
hensiktsmessig. Det er i den sammenheng varslet en samlet vurdering
av behovet for endringer i foretakspensjonsloven etter at de aktuelle lovendringer
i folketrygden er vedtatt, jf. St.meld. nr. 12 (2004-2005) punkt
6.1 og 6.3 og Innst. S. nr. 195 (2004-2005) flertallsmerknad i punkt
8.2.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endring av foretakspensjonsloven §§ 6-1
annet ledd og 6-7 annet ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg
til Regjeringens forslag til endring av foretakspensjonsloven § 6-1
tredje ledd.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til Regjeringens forslag om
innstramming i bestemmelsene om at uførepensjon fra foretakspensjon
ikke kan utbetales samtidig med rehabiliterings- og attføringspenger.
Dette innebærer en ytterligere reduksjon i det forutsatte
og avtalte sikkerhetsnett ved uførhet for ansatte med foretakspensjon
og lønn over 6 G. Disse medlemmer understreker
at Regjeringens forslag vil medføre at medlemmer med lønn
mellom 6 og 12 G vil få en vesentlig redusert inntekt under
rehabilitering/attføring, noe som kan føre
til betydelige økonomiske problemer for den syke som for
eksempel kan bli ute av stand til å betjene sine gjeldsforpliktelser. Disse
medlemmer viser også til at ansatte med offentlig
tjenestepensjon ikke opplever slike inntektstap, da bruttogarantien
uansett dekker 66 pst. av lønn opp til 12 G.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"I foretakspensjonsloven gjøres følgende endring:
§ 6-1 tredje ledd skal lyde:
Utbetales det rehabiliterings- eller attføringspenger
mer enn 12 måneder etter at ervervsevnen ble redusert,
kan den delen av uførepensjonen som overstiger nivået
på attførings- og rehabiliteringspenger fra folketrygden
utbetales."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet deler
Regjeringens syn om at det er hensiktsmessig å videreføre
dagens gjeldende rett om at uførepensjon ikke skal supplere
attføringspenger. Disse medlemmer slutter
seg videre til Regjeringens forslag om at det heller ikke i rehabiliteringsperioden
kan utbetales uførepensjon fra pensjonsordningen. En slik
presisering bidrar til å skille de forskjellige ytelser
iht. ytelsenes intensjon, ikke minst fordi både attføringspenger
og rehabiliteringspenger er en midlertidig ytelse med et klart mål,
nemlig å få folk tilbake i arbeid. Dersom arbeidstaker
i ovennevnte periode skal motta uførepensjon, vil dette
kunne svekke arbeidstakers motivasjon om å komme raskt
tilbake i arbeid.
Disse medlemmer ønsker imidlertid å bemerke
at bruken av bruttoordninger gjør at medlemmer i offentlige
pensjonsordninger ikke får en nedgang i ytelsene i attføringsperioden,
en fordel medlemmer i private pensjonsordninger ikke får
dra nytte av.
Disse medlemmer er klar over at et offentlig oppnevnt
utvalg arbeider med å definere nivået på de
totale ytelsene, men disse medlemmer ser ingen grunn
til avvente dette utvalgets videre arbeid når det gjelder å innføre
en samordningsbestemmelse i forbindelse med utbetaling av uførepensjon
til lønnstakere som tjener under og over 6 G.