Arbeidsgruppen viser til at Storebrand i brev av 29. april
2003 til departementet har tatt opp en problemstilling knyttet til
fordeling av premiefondsmidler i situasjoner der bedriften omorganiseres/avvikles.
Storebrand peker i brevet på at medlemsdefinisjonen både
inkluderer yrkesaktive og ikke-yrkesaktive (dvs. alders- og uførepensjonister).
Ikke-yrkesaktive medlemmer vil imidlertid ikke motta premiefondsmidler
i situasjoner det her er tale om, og disse bør derfor ikke
inngå i beregningen av hvor stor andel som berøres
av endringene. På denne bakgrunn foreslår Storebrand
at man innfører en ny definisjon av medlemmer i §§ 14-2
første ledd, 14-3 annet ledd og 15-2 første og
annet ledd.
Arbeidsgruppen viser til at det i forarbeidene til foretakspensjonsloven
fremgår at utvalget pekte på arbeidsstokken/arbeidstakerne
som et naturlig utgangpunkt for beregningen av andelen som berøres av
endringene, jf. blant annet Ot.prp. nr. 47 (1998-99) Lov om foretakspensjon
punktene 16.2.2, 16.2.3 og 17.2.1. I lovteksten ble imidlertid begrepet
"medlemmer" benyttet. Etter arbeidsgruppens vurdering kan de virkninger
Storebrand peker på og omtale i Ot.prp. nr. 47 (1998-99)
tale for en endring i de aktuelle bestemmelser i den retning Storebrand
foreslår.
De fleste høringsinstansene har sluttet seg til arbeidsgruppens
forslag om at kravet om når pensjonsordningens midler skal
fordeles, knyttes til yrkesaktive medlemmer. Departementet foreslår
lovendringer i tråd med arbeidsgruppens forslag, samt tilsvarende
endringer i de bestemmelsene FNH har pekt på. Departementet
foreslår imidlertid å benytte begrepene "er medlem"
og "med medlemskap" til erstatning for arbeidsgruppens forslag om
"som oppfyller opptaksvilkårene". Det vises til forslag
til endringer i foretakspensjonsloven §§ 12-6,
14-2 første ledd, 14-3 annet ledd og 15-2, samt endringer
i innskuddspensjonsloven §§ 10-5 annet
og tredje ledd, 12-2 første ledd, 12-3 første
ledd og 13-2 første og annet ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til
endring av foretakspensjonsloven §§ 12-6,
14-2 første ledd, 14-3 annet ledd og 15-2, samt endringer
i innskuddspensjonsloven §§ 10-5 annet
og tredje ledd, 12-2 første ledd, 12-3 første
ledd og 13-2 første og annet ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot Regjeringens forslag til endring av foretakspensjonsloven §§ 12-6,
14-2 første ledd, 14-3 annet ledd og 15-2, samt endringer
i innskuddspensjonsloven §§ 10-5 annet
og tredje ledd, 12-2 første ledd, 12-3 første
ledd og 13-2 første og annet ledd
Disse medlemmer ser det som utidig av Regjeringen,
etter innspill fra et forsikringsselskap, å foreslå endringer
som påfører bedriftene økte kostnader
gjennom en skjerping av regelverket for fordeling av premiefondsmidler.
Eiendomsretten til premiefondsmidlene har vært omstridt.
Etter innføring av obligatorisk tjenestepensjon vil enhver
arbeidstaker som kommer i et nytt ansettelsesforhold få pensjonsrettigheter
fra første dag hos en ny arbeidsgiver. Disse medlemmer understreker
i den forbindelse at Regjeringens forslag innebærer at
disse arbeidstakerne får doble pensjonsinnbetalinger i
en periode på inntil 5 år. Det er ingen grunn
til å utvide omfanget av dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre konstaterer
at det i gjeldende regelverk er krav om fordeling av premiefondsmidler
ved ulike former for omorganisering av foretak. Når det
kun er yrkesaktive medlemmer som vil kunne bli gjenstand for fordeling
av midler er det naturlig at det er andelen av yrkesaktive medlemmer
som skilles ut, som skal brukes som kriterium for når fordeling
skal finne sted.
Disse medlemmer understreker at en slik endring
i loven vil medføre at flere tilfeller av omorganisering
vil kvalifisere til krav om fordeling av premiefond. Dette tilsier
at man bør utrede nærmere om kvalifiseringskravet
på en tredjedel av medlemmene, bør justeres.
Disse medlemmer mener at man også bør vurdere
om det er behov for bestemmelser med krav om fordeling av premiefond.
Krav om lineær opptjening i foretakspensjon sikrer at hvert
medlem til enhver tid har dekket opptjente pensjonsrettigheter. Fremtidig
opptjening vil være knyttet til fremtidig arbeidsforhold.
Obligatorisk Tjenestepensjon er også innført etter
at lov om foretakspensjon trådte i kraft, slik at alle
medlemmer som omfattes av en omorganisering uansett vil bli omfattet
av en ny tjenestepensjonsordning ved nye arbeidsforhold.