Arbeidsgruppen har foreslått at foretak som har foretakspensjonsordning
med premiefritak under uførhet skal kunne videreføre
ordningen for medlemmer som er uføre på avviklingstidspunktet.
Det er ikke kommet innvendinger fra høringsinstansene til dette.
Enkelte av høringsinstansene mener ordningen bør
kunne videreføres også for medlemmer som er sykemeldte,
fordi det vil være vanskelig å få tegnet risikodekninger
også for slike medlemmer i ny pensjonsordning.
Som følge av lov om obligatorisk tjenestepensjon vil
de langt fleste foretak som avvikler en pensjonsordning etter lov
om foretakspensjon uten at foretaket går til opphør,
plikte å opprette en ny pensjonsordning etter foretaks-
eller innskuddspensjonsloven. Avvikling av ytelsesbasert pensjonsordning
vil derfor som følge av lov om obligatorisk tjenestepensjon, normalt
være forbundet med avvikling og omdanning til innskuddspensjonsordning,
jf. bestemmelsene om dette i foretakspensjonsloven § 15-6.
Departementet legger således til grunn at eventuelle bestemmelser
om rett til videreføring av pensjonsordning for uføre
og sykmeldte bør innarbeides i denne bestemmelsen, og supplere
eksisterende bestemmelser om videreføring ved slik omdanning.
Arbeidsgruppen har vurdert behovet for videreføring
med utgangspunkt i at ordningene kan være med eller uten
premiefritak. Departementet viser til at det fra og med 1. januar
2007 vil være et krav om at alle foretaks- og innskuddspensjonsordninger
som er opprettet i samsvar med lov om obligatorisk tjenestepensjon,
skal inneholde premiefritak/innskuddsfritak ved uførhet.
Selv om det også fremover vil være enkelte pensjonsordninger
som ikke er underlagt kravene i lov om obligatorisk tjenestepensjon,
jf. selvstendig næringsdrivendes adgang (men ikke plikt),
legger departementet til grunn at det med hensyn til adgangen til å videreføre
en pensjonsordning for arbeidstakere som ikke er arbeidsføre,
ikke er hensiktsmessig å skille mellom pensjonsordninger med
og uten premiefritak.
Etter departementets oppfatning bør spørsmålet om
en særskilt adgang til videreføring for uføre
og sykemeldte i hovedsak drøftes ut fra spørsmål
om medlemmets rettsstilling i den pensjonsordningen som skal omdannes,
medlemmets rettsstilling i den nye ordningen, og dette må veies
opp mot rettsstillingen i en eventuelt lukket videreført
ordning.
Etter gjeldende rett er hovedregelen ved omdanning av pensjonsordning
at omdanningen får virkning for alle medlemmer på to
måter. For det første er det de virkninger som
følger av at eksisterende pensjonsordning avvikles. En
slik avvikling har særlig to rettsvirkninger for medlemmene. Én
virkning er at medlemmets rett til videre opptjening i henhold til
denne ordningens regelverk opphører. Den andre virkningen
av avviklingen er at medlemmets rett til opptjent pensjon i ordningen
sikres ved fripolise, og ikke ved at premiereserven for opptjent
pensjon inngår som en del av pensjonsordningens midler.
Denne fripolisen, med tilhørende midler, kan flyttes mellom forsikringsselskapene
som enhver annen forsikringskontrakt, og, som følge av
at midlene ikke lenger inngår som del av pensjonsordningens
midler, er det fripolisehaver som har rett til overskudd på kontrakten.
Den andre rettsvirkningen av omdanningen knytter seg til arbeidstakers
rettigheter i forhold til foretakets nye pensjonsordning. Det vanlige
er at arbeidstakers rett til medlemskap i den nye pensjonsordningen
avløser arbeidstakers rett til medlemskap i den ordningen
som avvikles, slik at medlemmet er sikret rett til videre opptjening
av pensjon etter de regler som gjelder i ny pensjonsordning.
Som bl.a. FNHs høringssvar viser, vil foretaket kunne
ha vanskeligheter med å få tegnet risikodekninger
i en ny pensjonsordning for sykmeldte og uføre, fordi disse
representerer en forhøyet sannsynlighet for senere uførhet,
og foretaket plikter for øvrig heller ikke å tegne
slike risikodekninger for denne gruppen. Uten slike dekninger vil
sykmeldte og uføre ikke ha samme rettsstilling i en ny
pensjonsordning som yrkesføre.
Uføre og sykmeldte har den samme rett til fripolise
fra pensjonsordning som avvikles som øvrige medlemmer.
Det er derfor etter departementets syn i utgangspunktet slik at
også sykmeldte og uføre må anses å få sine
opptjente rettigheter tilstrekkelig sikret gjennom utstedt fripolise.
For medlemmer som er uføre når fripolise utstedes,
kan det sågar legges til grunn at fripolisen sikrer medlemmet
en høyere uførepensjon enn hva fripolisen sikrer
personer som blir uføre etter at fripolise er utstedt.
Dette skyldes at personer som blir uføre mens de er medlem
i en pensjonsordning vil ha rett til uførepensjon utmålt
på bakgrunn av den tjenestetid medlemmet vil ha ved pensjonsalder,
mens fripolisens uførepensjon normalt er utmålt
med utgangspunkt i den pensjon som er opptjent når fripolisen
utstedes. Dette gjelder imidlertid ikke i alle tilfeller, i det
den forsikrede kan ha rett til "full" uførepensjon om uførheten
skyldes hendelser i medlemsperioden, altså hendelser som inntrådte
før fripolise ble utstedt. Nærmere vilkår
om forsikredes rettigheter i forhold til pensjonsordningen finner
man bl.a. i forsikringsavtaleloven § 19-6 og i
de nærmere forsikringsvilkår i pensjonsinnretningen,
altså forsikringsselskapet eller pensjonskassen.
For delvis uføre og for enkelte sykmeldte må det antas
at det er en viss sannsynlighet for at sykdommen eller uførheten
utvikler seg slik at personen får rett til uførepensjon
eller forhøyet uførepensjon. Dersom fripolise
skal utstedes for slike medlemmer kan det være vanskelig å avgjøre
hvilken premiereserve som her vil være tilstrekkelig til å dekke
denne forhøyede sannsynlighet, og om de tilfeller sykdommen utvikler
seg kan det videre oppstå behov for en nærmere
vurdering av medlemmets rett til "full" uførepensjon som
i pensjonsordningen, alternativt uførepensjon som sikret
ved fripolisen. På grunn av disse usikkerhetsmomenter kan
sykmeldte og uføre ha særskilte behov for å fortsette
medlemskapet i en videreført pensjonsordning, hvor det
ikke vil være tvil om hvordan en eventuell fremtidig uførepensjon
skal utmåles.
Videreføring av medlemskap i en lukket pensjonsordning
etter gjeldende rett, innebærer at medlemmer som får
videreført medlemskap mister retten til fripolise og retten
til medlemskap i ny pensjonsordning. Selv om videreføring
av medlemskap kan virke trygt og med forutberegnlige konsekvenser,
er det ikke gitt at medlemmet vil være tjent med videreføring.
Særlig yngre medlemmer vil f.eks kunne være tjent
med overgang til innskuddsordning, hvor alle yrkesaktive år
med innskudd vil være av betydning når endelig
pensjon blir utmålt.
Når det gjelder medlemskapsreglene i innskuddspensjonsloven
skriver arbeidsgruppen at det vil ha liten hensikt å kreve
opptak av personer som er sikret rimelig opptjening på annet
vis. Departementet slutter seg til at personer som får
videreført medlemskap i lukket pensjonsordning normalt
bør miste retten til medlemskap i foretakets nye pensjonsordning.
Dersom det fastsettes adgang til videreføring av eksisterende
pensjonsordning for sykmeldte og uføre, tar departementet
sikte på å fastsette nærmere bestemmelser
om medlemskap for den aktuelle gruppe i forskrift med hjemmel i
innskuddspensjonsloven § 4-2.
Departementet anser det som hensiktsmessig at det gis adgang
til å videreføre en ytelsesbasert foretakspensjonsordning
for uføre og sykemeldte.
Etter gjeldende rett kan foretaket velge å kun videreføre
ytelsesbasert foretakspensjonsordning for arbeidstakere som er medlem
av ordningen på tidspunktet for opprettelsen av ny innskuddspensjonsordning,
og som da har 15 år eller mindre igjen til oppnådd
pensjonsalder, jf. foretakspensjonsloven § 15-6
tredje ledd. Departementet foreslår at dersom foretaket
viderefører ytelsesordningen etter denne bestemmelsen,
så skal også medlemmer som er uføre eller
arbeidsuføre med rett til sykepenger inngå i den videreførte
ordningen, jf. lovforslaget § 15-6 tredje ledd.
Departementet foreslår videre at foretaket gis adgang
til å videreføre en ytelsesbasert pensjonsordning
kun for medlemmer som er uføre eller arbeidsuføre
med rett til sykepenger på tidspunktet for opprettelse
av ny innskuddspensjonsordning, jf. lovforslaget § 15-6
fjerde ledd. Etter forslaget skal slik videreføring skje
etter avtale mellom foretaket og arbeidstakerne eller deres organisasjoner,
og medlemmene skal ha en rett til å velge å gå over
til ny innskuddspensjonsordning. Adgangen til å gi tilbud om
videreføring i dette ledd foreslås i dette tilfellet ikke å gjelde
medlemmer med en uføregrad på 100 pst., og årsaken
til dette er at fripolisen i dette tilfellet anses å sikre
uførepensjonen for medlemmet.
Departementet foreslår i begge ovennevnte tilfeller
at videreføring skal gjelde uføre eller arbeidsuføre med
rett til sykepenger, og at medlemmene ved friskmelding uten rett
til uførepensjon skal gå over til innskuddspensjonsordningen.
Enkelte høringsinstanser foreslår at også alders- og
etterlattepensjonister bør kunne bli stående i
den opprinnelige ordningen. Departementet viser til at arbeidsgruppens
vurderinger er knyttet til uføre medlemmer i pensjonsordningen
som vil ha vanskeligheter med å få tegnet eventuelle
risikodekninger knyttet til ny ordning ved omdanning. Forslaget
er slik sett en begrenset "overgangsordning" for uføre
medlemmer, med sikte på at de uføre tas opp i
foretakets pensjonsordning på vanlige vilkår ved
friskmelding. Departementet anser at de forhold som foranlediger
spesielle regler for uføre og sykemeldte ikke gjør
seg gjeldende på tilsvarende vis for alders- og etterlattepensjonistene
i ordningen. Departementet vil derfor ikke foreslå regler
om at også alders- og etterlattepensjonister bør
kunne bli stående i den opprinnelige ordningen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endring av foretakspensjonsloven §§ 15-6
tredje og fjerde ledd og 10-3 første ledd bokstav f.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil dog bemerke at konsekvensene
kan bli at flere, særlig middelaldrende og eldre arbeidstakere,
vil kunne søke å uførepensjonere seg
for å sikre medlemskap i en pensjonsordning som normalt
vil kunne oppfattes som bedre for disse arbeidstakerne.
På tilsvarende måte vil regelverket ikke stimulere til å komme
tilbake til arbeidslivet.