Norske aksjeselskap og allmennaksjeselskap vil etter lovforslaget
kunne fusjonere med andre tilsvarende selskap i EØS. Lovforslaget
vil dermed gjøre det enklere å gjennomføre
omstruktureringer på tvers av landegrensene og således
også lette atkomsten for norske selskap til andre europeiske
markeder. Direktivet må i den forbindelse antas å innebære
både administrative og økonomiske besparelser
i forhold til dagens ordning.
Staten blir i liten grad påført plikter etter
lovforslaget. Oppgavene med kontroll og registrering av fusjonen
vil imidlertid innebære en viss økning i arbeidsoppgavene
til Foretaksregisteret. Det legges til grunn at eventuelle økte
kostnader som utgangspunkt vil kunne dekkes innenfor eksisterende
budsjettrammer. Dersom omfanget av fusjoner over landegrensene blir
betydelig, vil lovforslaget kunne medføre behov for tilpasninger
i registerets saksbehandlingssystemer. For øvrig er det
ikke grunn til å tro at lovforslaget vil få nevneverdige økonomiske
eller administrative konsekvenser for staten.
Komiteen er samd i at lovforslaget
vil gjera det enklare å gjennomføra omstruktureringar
på tvers av landegrensene og såleis også letta
atkomsten for norske selskap til andre europeiske marknader. Dermed
inneber direktivet sannsynlegvis både administrative og økonomiske
innsparingar i høve til dagens ordning.