Innstilling fra næringskomiteen om lov om endringer i lov 26. mars 1999 nr. 15 om -retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven)

Dette dokument

Til Odelstinget

1. Sammendrag

1.1 Hovudinnhaldet i proposisjonen

Fiskeri- og kystdepartementet fremmar i proposisjonen to forslag til endringar i lov 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven).

Det vert gjort framlegg om å endre deltakerloven § 21 om årlige avgrensingar i adgangen til å delta i fiske og fangst mv. Formålet med endringa er å opne for at alle fartøy under ein viss storleik, og som er registrert i eit avgrensa geografisk område, kan få adgang til å delta i fangst av kongekrabbe.

Det vert vidare gjort framlegg om å endre ordlyden i deltakerlova § 25 om gebyr, slik at nevninga "gebyr" vert endra til "avgift" for så vidt gjeld det årlege gebyret som ein fartøyeigar må betale for at fartøyet skal stå registrert i Merkeregisteret. Denne endringa skjer i tråd med nye retningslinjer som er utarbeidde av Finansdepartementet om kva som skal reknast som eit gebyr og kva som skal reknast som ei avgift.

1.2 Nærmare om endring av § 21 - Fangst av kongekrabbe

Regjeringa går inn for at alle merkeregistrerte fartøy under 11 meter som er registrert i Aust-Finnmark, inkludert kommunane Nordkapp og Porsanger, skal få høve til å delta i fangsten av kongekrabbe.

Forslaget er lagt fram, diskutert og nærmare grunngjeve i Stortingsmelding nr. 40 (2006-2007) Forvaltning av kongekrabbe.

Det er deltakerlova § 21 som er heimel for å setje vilkår for å delta i ulike fiskeri, for å avgrense talet på fartøy som deltek. Slike avgrensingar kan ein innføre når "hensynet til ressursforvaltningen, avviklingen av fisket eller lønnsomheten i fisket" gjer det naudsynt. Fangst av kongekrabbe er mellom dei verksemdene som er underlagt slike vilkår.

Dei vilkåra som gjeld for ulike fiskeri i dag, skiller ikkje mellom fartøya ut frå kvar dei er registrert. Dette har også vore tilfellet for vilkåra for å delta i kongekrabbefangsten. Forslaget om å gjere unntak frå adgangsvilkåra for fartøy som er registrert i eit visst geografisk område, er såleis eit av dei nye tiltaka i stortingsmeldinga om forvaltning av kongekrabbe.

Deltakerloven § 21 gjev i dag ikkje heimel for å skilje mellom fartøy etter kvar fartøyet er registrert. Det vert difor gjort framlegg om eit tillegg til andre ledd i deltakerloven § 21, som skal gjeve heimel til å unnta fartøy registrert i eit visst eller visse geografiske område frå dei vilkår for å delta i fangst av kongekrabbe som vert fastsett med heimel i § 21 første ledd. Heimelen vil berre kunne nyttast til å gjere generelle unntak i forskrift.

1.3 Endring av § 25 - Endring av "gebyr" til "avgift"

I nye retningslinjer for gebyr og avgiftsfinansiering, R-112/2006, har Finansdepartementet klargjort skilnaden mellom eit gebyr og ei avgift, og kva vilkår som bør gjelde for offentlege gebyr- og avgiftsordningar.

I deltakerloven § 25 går det fram at "[d]epartementet kan bestemme at det skal betales et gebyr ved innføring i merkeregisteret og et årlig gebyr så lenge fartøyet står i merkeregisteret". Vidare følgjer det av andre punktum i same føresegn at "[g]ebyret er tvangsgrunnlag for utlegg."

Bakgrunnen for å innføre desse gebyra var todelt. For det første skal gebyret dekkje kostnader med drifta av merkeregisteret og bruken av registeret til statistikk- og samordningsformål. For det andre skal gebyret medverke til at fartøyeigarane stryk ikkje-aktive fartøy frå registeret.

I høve til retningslinjene nemnt ovanfor, er dermed det gebyret som vert betalt ved innføring i merkeregisteret fortsatt å rekne som eit gebyr. Det årlege gebyret er derimot ikkje direkte knytt til handsaminga av ei enkelt sak. I samsvar med retningslinjene skal dette difor kallast ei avgift.

Det vert difor gjort framlegg om å endre formuleringa "[...] og et årlig gebyr" til "[...] og en årlig avgift" i deltakerloven § 25. Vidare må omgrepet "avgift" takast inn i andre punktum i føresegna for å sørgje for at også denne vil vere tvangsgrunnlag for utlegg.

Forslaget fører ikkje til materielle endringar for næringa. Lovforslaget har ikkje vore sendt på høyring, då dette vert ansett for openbert unødvendig. Forslaget har ikkje nemnande økonomiske eller administrative konsekvensar.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Kåre Fostervold, Øyvind Korsberg og Tove Nyhus, fra Høyre, Rolf Jarle Brøske og Torbjørn Hansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, Randi Sollie Denstad, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til at det fremmes to forslag til endringer i lov 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at Regjeringen i St.meld. nr. 40 (2006-2007) går inn for at alle merkeregistrerte fartøy under 11 meter som er registrert i Øst-Finnmark, inkludert kommunene Nordkapp og Porsanger, gis adgang til å delta i fangst av kongekrabbe. Flertallet støtter dette forslaget, jf. Innst. S. nr. XX (2007-2008).

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at deltakerloven § 21 i dag ikke gir hjemmel for å skille mellom fartøy etter hvor fartøyet er registrert. På denne bakgrunn foreslås det et tillegg til andre ledd i deltakerloven § 21 som skal gi hjemmel til å unnta fartøy registrert i et visst eller visse geografiske områder fra de vilkår for å delta i fangst av kongekrabbe som blir bestemt med hjemmel i § 21 første ledd. Dette flertallet støtter denne lovendringen.

Komiteen viser til at ved behandling av St.prp. nr. 1 for budsjettåret 2007 la Stortinget til grunn at tilsynsoppgaver skal finansieres av såkalte sektoravgifter, og at Finansdepartementet har klargjort skillet mellom et gebyr og en avgift i nye retningslinjer for gebyr og avgiftsfinansiering, R-112/2006. Målet med en sektoravgift er å finansiere utgifter til bestemte tiltak, for eksempel fellestiltak for en næring der utgiftene blir betalt av næringen gjennom en avgift. Komiteen viser videre til at i deltakerloven § 25 går det fram at "departementet kan bestemme at det skal betales et gebyr ved innmelding i merkeregisteret og et årlig gebyr så lenge fartøyet står i merkeregisteret". I tillegg står det i andre punktum at "gebyret er tvangsgrunnlag for utlegg".

Komiteen mener at gebyret som blir betalt ved innføring i merkeregisteret, fortsatt er å regne som et gebyr, men at det årlige gebyret i samsvar med retningslinjene skal kalles en avgift. Regjeringen foreslår derfor å endre formuleringen "(…) og et årlig gebyr" til "(…) og en årlig avgift" og at begrepet "avgift" tas inn i andre punktum. Komiteen støtter denne lovendringen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at forslaget om særlige regler for fartøy av en gitt størrelse og registrert i et bestemt område vil medføre en forskjellsbehandling som bryter med lovens intensjon. Disse medlemmer kan ikke støtte den forskjellsbehandling som dette forslaget innebærer og vil derfor stemme imot endringen av lovens § 21 annet ledd. Disse medlemmer viser for øvrig til egne merknader fremmet i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 40 (2006-2007) Forvaltning av kongekrabbe.

3. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding § 21 annet ledd fremmes av samtlige av komiteens medlemmer unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

Komiteens tilråding § 25 fremmes av samtlige av komiteens medlemmer.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i lov 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven)

I

I lov 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven) vert det gjort følgjande endringar:

§ 21 andre ledd skal lyde:

Bestemmelser fastsatt etter første ledd kan begrenses til bestemte fartøystørrelser, bestemte fiskemetoder, bestemte geografiske områder eller i bestemte tidsrom. For fangst av kongekrabbe kan det også skilles etter hvor fartøyet er registrert.

§ 25 skal lyde:

Departementet kan bestemme at det skal betales et gebyr ved innføring i merkeregisteret og en årlig avgift så lenge fartøyet står i merkeregisteret. Gebyret og avgiften er tvangsgrunnlag for utlegg.

II

Lova trer i kraft straks.

Oslo, i næringskomiteen, den 14. februar 2008

Gunvor Eldegard Inge Ryan
fung. leder ordfører